Als ik een nieuw modelspoormerk zou starten, dan zou ik:
- een model willen uitbrengen waarvan er veel varianten gemaakt kunnen worden
- een model uitbrengen waarvan ik weet dat er aardig wat vraag naar is
- samenwerking zoeken met mensen die hun sporen reeds verdiend hebben op dit gebied
- bij voorkeur een model uitbrengen waarvoor gebruik kan worden gemaakt van bestaande techniek
Als ik die vier punten combineer en er even rekening mee hou dat er al een producent van decoders is genoemd, dan kom ik uit bij de Wadlopers.
Waarom? Nou afgezien van het feit dat een decoder er op wijs dat we te maken hebben met een gemotoriseerd model,
ten eerste omdat je daar een heleboel varianten van kan maken, inmiddels ook voor diverse andere landen (waaronder Polen, waar modelspoor aardig in de lift zit).
Ten tweede is bekend dat toen Govaerts bezig was met Wadlopers er behoorlijk veel modelspoorder intekenden bij diverse winkeliers. Er is dus duidelijk vraag naar Wadlopers in schaal H0. Een nieuwe modelspoorfabrikant heeft vast zijn voelsprieten al een poosje ten luisteren gelegd bij diverse winkeliers alvorens hij begon.
Ten derde bestaat er een zeer gedetailleerd en qua maten en aandrijftechniek gelijk model, namelijk de Deense serie MR bij het modelspoormerk McK. Dat zijn namelijk net als onze Wadlopers treinstellen die gebouwd zijn bij Waggonfabrik Uerdingen. Het model van Mck heeft bewezen goede aandrijftechniek. Het wiel hoeft dan niet opnieuw uitgevonden te worden, wat de kosten drukt én zorg tvoor bedrijfszekerheid.
Ten vierde is dat model ontworpen door Kaper Bang, die tegenwoordig onder de naam Dekas ook zelf modellen uitbrengt, maar daarnaast veel ontwerpwerk doet voor andere merken. Behalve voor McK, worden er ook modellen ontworpen voor Exacttrain, voor Hnoll (Zweden) en Arndt Spezial Modelle (Duitsland). Behalve ontwerpen, begeleidt Kasper ook nog eens de productie in China.
Kortom: als je een nieuw merk start, iets voor de Nederlandse markt wilt doen, een model wilt uitbrengen waar je je geen buil aan kunt vallen en waarvan je weet dat het technisch en qua detaillering goed zal zijn, dan lijkt een Wadloper, ontworpen door Kaper Bang en middels hem geproduceerd via zijn kanalen (een deel van de Exacttrain modellen komt ook zo tot stand), een veilige keuze.
Over een paar dagen weten we of mijn redenering goed was, of dat ik mijn Deense bril teveel op had.
mvg,
Gert