Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: [1] 2 3 ... 11   Omlaag
Print
Auteur Topic: PB Models 2022?  (gelezen 65290 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Gepost op: 19 December 2021, 08:20:56 »

https://pbmodels.nl/
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 19 December 2021, 11:43:22 »

Wordt vast duffe Nederlandse meuk.  Wink
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 19 December 2021, 11:53:37 »

Vast en zeker!!

Maar die vind je in Plettenburg vreemdgenoeg ook terug  Undecided  Tongue

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #3 Gepost op: 19 December 2021, 16:58:09 »

Dat worden copyright-issues...

Deze is er namelijk ook al: https://www.pb-scalemodels.com/
En deze: https://www.pbmodelsinc.com/  Grin

En deze Belgische onderneming is dezelfde? http://www.pb-messingmodelbouw.com/
« Laatste verandering: 19 December 2021, 17:00:10 door 1200blauw » Gelogd
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 19 December 2021, 17:30:26 »

Mijn eerste gedachte was dat het van die Belg was, maar zoekend op pb models (b)lijkt het toch een volledig Nederlands feestje.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #5 Gepost op: 19 December 2021, 18:48:45 »

Ik heb achterhaald wie er achter PB Models zit. En wat blijkt? Ik ben in 2019 een keer bij deze persoon op bezoek geweest omdat hij een idee voor een boek had, maar zelf geen tijd om het te schrijven en samenstellen heeft. Ik respecteer zijn privacy en laat het aan hem over of hij wel of niet zijn identiteit bekend maakt, maar ik kan wel vertellen dat dit een ondernemer én spoorwegliefhebber en kenner pur sang is. Ik kijk dus met veel belangstelling uit naar de bekendmaking van het eerste model.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #6 Gepost op: 19 December 2021, 20:57:38 »

Ik ben benieuwd wat er te gebeuren staat. Wellicht iemand die in het gat springt dat Philotrain heeft laten vallen? Hopelijk zijn de prijzen dan wel wat realistischer / beter realiseerbaar Duim omhoog

Mijn eerste gedachte was dat het van die Belg was, maar zoekend op pb models (b)lijkt het toch een volledig Nederlands feestje.

Nou goed, nu we het toch over eerste gedachten hebben: Ik dacht het eerst aan die inrichting in Utrecht waar misschien iemand een vrijetijdsbesteding zocht naast het in elkaar zetten van wasknijpers oid Grin
Gelogd
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 19 December 2021, 21:35:47 »

De naam/namen is/zijn voor nieuwsgierige lieden zoals ik niet al te lastig te vinden - en hoewel ik er zelf niks aan heb (verkeerde schaal, verkeerd land) komt dat wel goed! Duim omhoog
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #8 Gepost op: 21 December 2021, 19:52:30 »

Als ik een nieuw modelspoormerk zou starten, dan zou ik:
  • een model willen uitbrengen waarvan er veel varianten gemaakt kunnen worden
  • een model uitbrengen waarvan ik weet dat er aardig wat vraag naar is
  • samenwerking zoeken met mensen die hun sporen reeds verdiend hebben op dit gebied
  • bij voorkeur een model uitbrengen waarvoor gebruik kan worden gemaakt van bestaande techniek


Als ik die vier punten combineer en er even rekening mee hou dat er al een producent van decoders is genoemd, dan kom ik uit bij de Wadlopers.

Waarom? Nou afgezien van het feit dat een decoder er op wijs dat we te maken hebben met een gemotoriseerd model, ten eerste omdat je daar een heleboel varianten van kan maken, inmiddels ook voor diverse andere landen (waaronder Polen, waar modelspoor aardig in de lift zit).

Ten tweede is bekend dat toen Govaerts bezig was met Wadlopers er behoorlijk veel modelspoorder intekenden bij diverse winkeliers. Er is dus duidelijk vraag naar Wadlopers in schaal H0. Een nieuwe modelspoorfabrikant heeft vast zijn voelsprieten al een poosje ten luisteren gelegd bij diverse winkeliers alvorens hij begon.

Ten derde bestaat er een zeer gedetailleerd en qua maten en aandrijftechniek gelijk model, namelijk de Deense serie MR bij het modelspoormerk McK. Dat zijn namelijk net als onze Wadlopers treinstellen die gebouwd zijn bij Waggonfabrik Uerdingen. Het model van Mck heeft bewezen goede aandrijftechniek. Het wiel hoeft dan niet opnieuw uitgevonden te worden, wat de kosten drukt én zorg tvoor bedrijfszekerheid.

Ten vierde is dat model ontworpen door Kaper Bang, die tegenwoordig onder de naam Dekas ook zelf modellen uitbrengt, maar daarnaast veel ontwerpwerk doet voor andere merken. Behalve voor McK, worden er ook modellen ontworpen voor Exacttrain, voor Hnoll (Zweden) en Arndt Spezial Modelle (Duitsland). Behalve ontwerpen, begeleidt Kasper ook nog eens de productie in China.

Kortom: als je een nieuw merk start, iets voor de Nederlandse markt wilt doen, een model wilt uitbrengen waar je je geen buil aan kunt vallen en waarvan je weet dat het technisch en qua detaillering goed zal zijn, dan lijkt een Wadloper, ontworpen door Kaper Bang en middels hem geproduceerd via zijn kanalen (een deel van de Exacttrain modellen komt ook zo tot stand), een veilige keuze.

Over een paar dagen weten we of mijn redenering goed was, of dat ik mijn Deense bril teveel op had.   Cool

mvg,
Gert



Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #9 Gepost op: 21 December 2021, 19:54:08 »

PS: Waggonfabrik Uerdingen is natuurlijk beter bekend als Duewag.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #10 Gepost op: 21 December 2021, 20:35:29 »

Als ik een nieuw modelspoormerk zou starten, dan zou ik:
  • een model willen uitbrengen waarvan er veel varianten gemaakt kunnen worden
  • een model uitbrengen waarvan ik weet dat er aardig wat vraag naar is
  • samenwerking zoeken met mensen die hun sporen reeds verdiend hebben op dit gebied
  • bij voorkeur een model uitbrengen waarvoor gebruik kan worden gemaakt van bestaande techniek


Als ik die vier punten combineer en er even rekening mee hou dat er al een producent van decoders is genoemd, dan kom ik uit bij de Wadlopers.

en dan is er punt 5: er is een tijd geleden iemand geweest die op bnls liet vallen dat er een fabrikant bezig was met wadlopers...
« Laatste verandering: 21 December 2021, 20:48:42 door duikeend » Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #11 Gepost op: 21 December 2021, 20:41:51 »

Ah kijk! Dat wist ik niet. Maar dat ondersteunt mijn betoog natuurlijk nog meer.
Weet je nog wie dat was, of in welk verband dat werd genoemd?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 21 December 2021, 20:47:03 »

Ik kan het veel korter…. SGM(m)  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #13 Gepost op: 21 December 2021, 20:49:19 »

Ah kijk! Dat wist ik niet. Maar dat ondersteunt mijn betoog natuurlijk nog meer.
Weet je nog wie dat was, of in welk verband dat werd genoemd?

mvg,
Gert

ik ben aan het zoeken.. wat ik net wel ontdekte was dat als ik de kvk gebruik om via via wat te zoeken kom ik... bij artitec uit... ik ben benieuwd

ok, post gevonden: linkje

en wat betreft die link naar artitec; ik heb de post op bnls van de kvk registratie van pbmodels gebruikt om het vestigings adres in google op te zoeken. en daar staat ook SchieGotthard B.V.geregistreerd die dezefde directeur heeft als spoorwerk bv dat als vestiginadres heeft papaverweg 83, hetzelfde als artitec...  Grin

dat kan geen toeval zijn  Grin
« Laatste verandering: 21 December 2021, 21:05:22 door duikeend » Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 21 December 2021, 21:38:19 »

Wordt vast duffe Nederlandse meuk.  Wink


Een Wadloper zou dus zomaar kunnen  Cheesy
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: [1] 2 3 ... 11   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenNieuwe ontwikkelingen 2024Nieuwe ontwikkelingen 2022Topic: PB Models 2022?
« vorige volgende »
Ga naar: