Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8   Omlaag
Print
Auteur Topic: Piko 2022  (gelezen 38760 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1583


Benoemd snoodaard


« Antwoord #90 Gepost op: 7 December 2022, 19:56:22 »

Ik ook Grin
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16779


301 *


« Antwoord #91 Gepost op: 8 December 2022, 00:48:57 »

Piko Hongarije: https://www.piko.de/DE/images/Galerien/2022/Highlights_HU/99583_Prospekt_Ungarn_2022.pdf

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8474


WWW
« Antwoord #92 Gepost op: 24 December 2022, 22:45:45 »

Op DSO wordt gefundeerd geopperd dat het om een photoshop zou gaan.
Ik ga in die aanname mee, anders is het allemaal wel heel belabberd uitgevoerd.

Toch heel belabberd uitgevoerd dus.  Undecided
Jammer.

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16779


301 *


« Antwoord #93 Gepost op: 25 December 2022, 00:27:32 »

Zojuist foto’s gezien. Dat printwerk is dramatisch...

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #94 Gepost op: 25 December 2022, 10:28:51 »

Ja, erg jammer….met de iets te lage vishaken kan ik dan nog wel leven, maar om bij nieuwe rijtuigen het geel te gaan overspuiten….  Undecided  Cry
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16779


301 *


« Antwoord #95 Gepost op: 26 Januari 2023, 21:44:48 »

Piko is begonnen met de uitlevering van de in 2022 aangekondigde Bolleneuzen: https://www.piko.de/DE/index.php/de/piko-news/modellvorstellungen/1936-h0-expert-diesellok-nohab-52480ff.html

Zien er goed uit!   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #96 Gepost op: 26 Januari 2023, 21:53:12 »

Hoeveel komen er naar Sydborg?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16779


301 *


« Antwoord #97 Gepost op: 26 Januari 2023, 22:07:52 »

Ik hou me nog in, want de rood/zwarte is voorzien van een witte stekker op de neus. En die zat er alleen begin jaren '70 op, wat voor mijn tijdperk is. Later dit jaar zal Piko bij het zomer- of herfstnieuws vast eerst met een bruine komen. Die laat ik dan ook aan me voorbij gaan. Maar het kan haast niet anders of ergens in 2024 komen ze met een rood/zwarte die prima in mijn tijdperk past. Dan ben ik na Roco, Heljan*, NMJ, Trix, B-Models, McK** en Dekas** aan mijn achtste merk toe.

mvg,
Gert



* Heljan maakt zowel MX- als MY-locs
** McK en Dekas maken tot nu toe alleen de MX-locs
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
dombas
Newbie

Offline Offline

Berichten: 8



WWW
« Antwoord #98 Gepost op: 9 Februari 2023, 06:28:20 »

In Dombås is er inmiddels wel eentje aangekomen. Op 7 februari 1954 kwam de eerste NOHAB (MY 1101) per boot naar Denemarken. Precies 69 jaar later bracht Fedex de Piko MY 1147.

The DSB MY 1147 was de eerste MY die de bekende rood/zwarte kleuren kreeg en wel in 1972. In 1979/80 werden er diverse veranderingen aangebracht; sneeuwploeg en handgrepen op de neus. Dit plaatst de Piko loc in het tijdperk 1972-1979.

Statie portret, zo uit de doos:



Even ter vergelijking met wat soortgenoten:



vlnr:
- Roco MY 1124
- Trix MV 1102
- NMJ MY 1148
- Piko MY 1147

Het ontbreken van de diverse handgrepen op de neus is duidelijk zichtbaar. De andere drie locs vertegenwoordigen model uit een ander tijdperk.

Tot zo ver van uw NOHAB reporter.
Groeten,
Lolke
« Laatste verandering: 9 Februari 2023, 07:54:47 door dombas » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #99 Gepost op: 9 Februari 2023, 06:41:15 »

Mooi Lolke  Duim omhoog
Had gisteren de out of the box foto al gezien op BNLS en vond dat Piko erg z’n best gedaan had.
Wat vind jij -als kenner- van de Piko t.o.v. de andere merken?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16779


301 *


« Antwoord #100 Gepost op: 9 Februari 2023, 17:44:00 »

Mooi verzameling Lolke.   Duim omhoog

Ik lees nu her en der dat mensen klagen dat Piko een fout zou hebben gemaakt met de verlichting. Je kunt namelijk standaard geen A-sein voeren met het model.
Maar Piko heeft het juist heel goed gedaan, want DSB voerde begin jaren zeventig nog geen A-sein. Kijk maar naar de vijfde foto hier: https://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=172

Behalve het ontbreken van de handgrepen en de sneeuwploeg, is ook de aanwezigheid van de witte stekkerdoos op de neus kenmerkend voor de vroege jaren zeventig.
Wat ik tot nu toe aan foto's heb gezien van de Piko-modellen stemt me hoopvol. De komende jaren zal Piko ons ongetwijfeld verblijden met een grote hoeveelheid varianten.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
dombas
Newbie

Offline Offline

Berichten: 8



WWW
« Antwoord #101 Gepost op: 9 Februari 2023, 18:55:22 »

Wat nadere bestudering van foto's plaatst het model in 1972-1974. Want er zijn foto's uit 1975 waarbij de witte stekkerdoos al is vervanging door een klepje. Die stekkerdoos (en later verstopt achter een klepje) dient voor de ITC, de verbinding met rijtuigen voor o.a. trek-duw verkeer.

Ik heb mijn eigen decoder er in geplaatst dus ik kan de verlichting maken zoals ik wil maar het klopt dat tot 1975 alleen het bovenste licht werd gebruikt. Dit is allemaal beschreven in: https://www.lundsten.dk/dk_signaling/signaldk/vehicle/vehicle.html

Het A-sein werd pas in 1975 ingevoerd.

Het is inderdaad een prachtig model. En ik hoop ook dat er nog vele varianten gaan volgen. De grote vraag is of er een Noorse variant komt. Die verschillen in een hele hoop details van de Denen. Het is ook mooi om te zien dat het geen AFB loc is in een Deens kleurtje. Het B-Models/Biervliet is daar een voorbeeld van. Ook het oude Märklin model (uit de jaren zestig) is een AFB loc in een Deens kleurtje.

Als er belangstelling voor is, kan ik wel wat foto's plaatsen van de Piko loc naast andere modellen. Ik heb van alle Deense NOHAB modellen er eentje staan. Van het eerste Long model uit 1956 tot de Piko uit 2023.

Groeten,
Lolke
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16779


301 *


« Antwoord #102 Gepost op: 9 Februari 2023, 19:12:33 »

Heel graag! Long heb ik niet, B-Models dan weer wel. Al is dat qua details inderdaad niet helemaal het goede model, het heeft wel erg goed geluid.

Naast DSB-versies, heb ik ook Belgische, Hongaarse, Noorse en Luxemburgse bolleneuzen. En ook enkele van Deense vervoerders zoals Skagens Banen, Lemvigbanen, PBS etc.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16779


301 *


« Antwoord #103 Gepost op: 10 Februari 2023, 12:41:24 »

@Lolke: leuk om te lezen is deze recensie van de Piko-loc door een Deen.

Het filmpje van diezelfde Deen op YouTube, waar goed naar voren komt hoe de sounddecoder reageert op belasting (lange, zware trein) en op eerst klimmen en dan lichte daling.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16779


301 *


« Antwoord #104 Gepost op: 10 Februari 2023, 12:42:31 »

En nog een ander filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=G_5F6j3BC4Y

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 ... 5 6 [7] 8   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenNieuwe ontwikkelingen 2024Nieuwe ontwikkelingen 2022Topic: Piko 2022
« vorige volgende »
Ga naar: