Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 [2] 3 4 5   Omlaag
Print
Auteur Topic: Märklin 2023  (gelezen 16372 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16788


301 *


« Antwoord #15 Gepost op: 9 December 2022, 14:51:51 »

Die ICE was volgens mij een model van rond de eeuwwisseling, dus voor de tijd van de investeerders.
En ja, in 1968 produceerde Märklin natuurlijk nog enorme hoeveelheden, vandaar dat je die reserve-onderdelen nog wel kunt krijgen.
Maar voor modellen van de huidige generatie is het vermoedelijk een heel ander verhaal.

Jij roemt de kwaliteit van Märklin en vindt dat dit de hoge prijs acceptabel maakt. Dat mag.
Ik denk daar na het ICE-debacle anders over. Die trein heeft mij ruim duizend gulden en een hoop frustratie gekost.
Toegegeven: ik heb er nog wel wat voor teruggekregen, maar dat kan het definitieve verlies van een model dat ik graag had gehad niet meer goed maken.

En ook nog even over die kwaliteit: verduisterde ramen omdat daarachter een motor weggewerkt moet worden? Anno 2022?
Dat vind ik niks met kwaliteit te maken hebben, maar wel met makkelijk willen cashen. Märklin stopt er een geluidsdecoder in en vraagt dan nog meer
geld ook, terwijl je bij PB Models behalve geluid in ieder geval ook een heel scala aan verlichtingsopties krijgt.

Voor mij is de keuze dus niet zo moeilijk: ik kijk naar de twee Nederlandse merken. Ik gun het PB Models en ExactTrain allebei.
Alleen zal ik eerst mijn Trix Koplopers voor een aanvaardbare prijs kwijt moeten zien te raken.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1586


Benoemd snoodaard


« Antwoord #16 Gepost op: 9 December 2022, 15:17:19 »

Ik denk daar na het ICE-debacle anders over. Die trein heeft mij ruim duizend gulden en een hoop frustratie gekost.
Toegegeven: ik heb er nog wel wat voor teruggekregen, maar dat kan het definitieve verlies van een model dat ik graag had gehad niet meer goed maken.

En ook nog even over die kwaliteit: verduisterde ramen omdat daarachter een motor weggewerkt moet worden? Anno 2022?
Dat vind ik niks met kwaliteit te maken hebben, maar wel met makkelijk willen cashen. Märklin stopt er een geluidsdecoder in en vraagt dan nog meer
geld ook, terwijl je bij PB Models behalve geluid in ieder geval ook een heel scala aan verlichtingsopties krijgt.

Begrijpelijk, eens, eens en eens. Vanuit wat jij hebt meegemaakt snap ik het helemaal.
Ik denk dat ICM3 geen verduisterde ramen meer zal hebben (ICM4 uit 2012 was investeerdersperiode), hoewel dat natuurlijk wel de goedkoopste optie zou zijn. Ik krijg de indruk dat dat veranderd is, kijkend naar plaatjes van met name de KLM-variant. Het zou wel qua marketing handig zijn van Märklin als het daar duidelijkheid over zou geven trouwens. De prijs doet vermoeden dat er is geïnvesteerd, dus geïnnoveerd.
Als ik kijk naar mijn eigen ervaringen dan is mijn verhaal ook uit te leggen. Volgens mij passen ze ook goeddeels over elkaar. Ik heb in de investeerderperiode door toeval nauwelijks Märklin-materieel gekocht, enkel enige 1200's met die luidruchtige draaistelmotor. Die is nu vervangen door een stille en soepele middenmotor. Dat is een goede verbetering. Ik zie Märklin worstelen met het maken van keuzes, ook met de decoders. Die zijn sinds een paar jaar multiprotocol, òòk DCC/Railcom. Meteen Mfx afschaffen zou bestaande klanten met dat protocol in de kou laten staan, dus dat kan het bedrijf niet doen volgens de eigen filosofie, maar de beweging wordt wel gemaakt. Dat lijkt me goed. Mfx heeft zijn tijd gehad lijkt me. De productie uit China is ook weer terug in Europa (deels zelfs in Duitsland heb ik begrepen).

Wel mooi dat zo'n discussie hier kan zonder meteen in een persoonlijke aanval te ontaarden Duim omhoog
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16788


301 *


« Antwoord #17 Gepost op: 9 December 2022, 15:37:13 »

Natuurlijk kan dat. We hebben het over modeltreinen en daar mag een ieder van vinden wat hij wil.
Gewoon discussiëren met argumenten.
 Duim omhoog

Ik hoop met je mee dat die verduisterde ramen bij de huisstijl-koploper een vergissing zijn en de afbeelding van de KLM-uitvoering wel juist is.
Marketing-technisch gezien is die folder hierdoor een misser...

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8475


WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 10 December 2022, 15:18:33 »

Märklin is een poosje in handen geweest van investeerders. Dat heeft het merk geen goed gedaan. Uit die tijd stammen ook de brakke C-sinusmotor en een paar andere zeperds.  Wat jullie is overkomen zal ook uit die tijd zijn?
De verkoop aan de investeringsmaatschappij was in 2006, zowel de C-sinusmotor als de hier genoemde ICE-3 zijn van voor die tijd.

Wat ik bij Märklin nooit heb begrepen, waarom ze de 2-railmarkt niet veel intensiever, maar ook specifieker met Trix hebben benaderd. Die markt is nu eenmaal anders dan die van de traditionele Märklin-koper.
Bijvoorbeeld de omslag naar 30 cm rijtuigen is in 2-rail al jaren geleden gemaakt en afgezien van het echte hobby-segment vind je daar nauwelijks nog iets anders. Märklin moet aan die omslag nog beginnen. Wat was logischer geweest dan via hun "eigen" Trix al jaren geleden dergelijke rijtuigen ontwikkeld te hebben? Nu hebben ze die boot compleet gemist. En af en toe als proefballonnetje met een Märklin-sticker erop, hadden ze ook geweten hoe het lange spul zou landen op de drierail-markt.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1981


« Antwoord #19 Gepost op: 10 December 2022, 16:51:31 »

Is het niet zo dat, omdat Märklin primair produceert voor de verstokte Märklinist, men Trix alleen maar gebruikt om modellen die ze toch al maken om te katten naar  2-rail? Dat heette vroeger HAMO. 
Gelogd

Groet, Frank
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8475


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 10 December 2022, 17:04:06 »

Dat is feitelijk wel de situatie, maar daarvoor hoef je geen bedrijf over te nemen, want zoals je zelf zegt, dat hadden ze al met Hamo.
Kan zijn dat Trix in de eerste plaats voor het N-spul is overgenomen, maar zelfs dan lijkt me dat je toch wel iets meer probeert op de 2-railmarkt dan ze nu doen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16788


301 *


« Antwoord #21 Gepost op: 10 December 2022, 17:15:42 »

De praktijk is dat de nieuwtjesfolders van Trix jaarlijks een sterk uitgeklede tweerail-versie zijn van de nieuwtjesfolders van Märklin.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 10 December 2022, 17:23:59 »

Volgens mij wordt het geleid door een directie die een bestuurskamer heeft zonder ramen, telefoon, internet of welk ander communicatiemiddel dan ook want anticiperen en/of inspelen op wat de rest van de modelspoormarkt doet, doen ze niet, maar borduren lekker door aan hun uit de jaren 50 stammende systemen….
Nee ik ben geen fan  Grin en zat er te diep in om op een gegeven moment alles om te ruilen voor 2 rail materiaal.
Zou het enige Märklin product, wat nog geheel origineel z’n rondjes rijdt in Waldijk, ook gaan verdwijnen?
Ik denk er wel sterk over na, zeker nadat ik de Exacttrain ICR vanmorgen in handen had…
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16788


301 *


« Antwoord #23 Gepost op: 15 Januari 2023, 16:55:14 »

Märklin-modellen in 2023 exclusief bij EUROTRAIN (Idee & Spiel):


Märklin 39901 - Diesellok 295 076-4, Railsystem RP, Ep.VI, MFX+-Sound

Märklin 43158 - Gepäckwagen Pwi 'Donnerbüchse', Museumswagen, Ep.III-VI

Märklin 47227 - Schiebeplanenwagen Shimmns, VTG, Ep.VI

Märklin 47815 - Containertragwagen Sggrss 80, DBAG, Ep.VI 'VIAN PORT, MOL

Märklin 47916 - Schwerölkesselwagen, DB, Ep.III, 'BP'


mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16788


301 *


« Antwoord #24 Gepost op: 15 Januari 2023, 17:13:32 »

https://www.spielwaren-werst.de/news/ideeandspiel-eurotrain-exklusivmodelle-2023-von-marklin-trix

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16788


301 *


« Antwoord #25 Gepost op: 16 Januari 2023, 21:52:58 »

Märklin 2023: https://acrobat.adobe.com/link/review?uri=urn:aaid:scds:US:da387ca8-2210-3100-99dd-fff374257bb0

Uitgelekt nog vóór het embargo (dinsdag 17 januari, 14:00 uur) er af is. Kan dus zijn dat deze link weer verdwijnt.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16788


301 *


« Antwoord #26 Gepost op: 16 Januari 2023, 21:54:57 »

Geinig, die antieke 1100.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16788


301 *


« Antwoord #27 Gepost op: 16 Januari 2023, 22:04:24 »

Maar die fictieve TEE-kleuren op die BR 232 slaan dan weer helemaal nergens op...   Angry

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8836


265*


WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 16 Januari 2023, 22:05:25 »

Is die Deense Rs niet precies wat voor je staal trein?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16788


301 *


« Antwoord #29 Gepost op: 16 Januari 2023, 22:23:37 »

Ja, dat is wel een interessante wagen. Ik heb recent een setje gekocht waarin exact zo'n wagen van DB zit, maar deze mag misschien ook wel komen.
De bolleneus komt ook bij Trix. In deze kleurstelling reed hij van 1995-1998. Ga ik over nadenken.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 [2] 3 4 5   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenNieuwe ontwikkelingen 2024Nieuwe ontwikkelingen 2023Topic: Märklin 2023
« vorige volgende »
Ga naar: