Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: ESU 2024  (gelezen 5256 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 19 Maart 2024, 21:41:03 »

Of niet naar het nummertje kijken  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1587


Benoemd snoodaard


« Antwoord #16 Gepost op: 19 Maart 2024, 22:03:09 »

Of juist ènkel naar het nummertje en niet naar de BD, Bw en AW Grin
Gelogd
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1981


« Antwoord #17 Gepost op: 20 Maart 2024, 00:04:33 »

Mijn lijst telt 64, dus het zal wel ergens rond dat aantal zitten…
moeten we de lijsten even naast elkaar leggen, Jakop.
« Laatste verandering: 20 Maart 2024, 21:48:33 door Jakop de Bruin » Gelogd

Groet, Frank
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #18 Gepost op: 22 Maart 2024, 08:40:26 »

De boodschap met de knipoog was dus eigenlijk dat jouw lijstje daarmee ook fout is - het is immers hetzelfde lijstje.

Dan ben ik wel benieuwd welk lijstje je destijds bij de kat hebt opgevraagd...

-alle 220'ers die in Hgl kwamen?
-alle rode 220'ers die in Hgl kwamen?
-alle blauw-beige 220'ers die in Hgl kwamen?
-alle 220'ers van Bw Hannover die in Hgl kwamen?
-alle 220'ers van Bw Braunschweig-1 die in Hgl kwamen?
-alle 220'ers van Bw Oldenburg die in Hgl kwamen?
-alle 220'ers die met een de Plan D-trein in Hgl zijn gesignaleerd/gedocumenteerd?


De boodschap met de knipoog was dus eigenlijk dat jouw lijstje daarmee ook fout is - het is immers hetzelfde lijstje.
Graag wil ik ook 10% van jouw geheugen, zodat ik ook geen lijstjes meer nodig heb Grin

Daar komt niks van in... Cool
« Laatste verandering: 22 Maart 2024, 08:42:53 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #19 Gepost op: 22 Maart 2024, 08:41:50 »

Of juist ènkel naar het nummertje en niet naar de BD, Bw en AW Grin

Of niet naar het nummertje kijken  Grin

Of nergens naar kijken...
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1587


Benoemd snoodaard


« Antwoord #20 Gepost op: 22 Maart 2024, 11:03:35 »

Kleur toch wel? Tongue

-alle 220'ers van Bw Oldenburg die in Hgl kwamen?

Die, maar dan zonder dat Hgl. Maar die andere lijstjes zijn ook interessant. Wanneer doen we die? Duim omhoog
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #21 Gepost op: 25 Maart 2024, 11:03:29 »

Die, maar dan zonder dat Hgl.

Volgens mij zeg je nu zomaar wat. Cheesy Als er één V200 is die ik niet vergeet, is het de blauw-beige 20 060-8. Wat mij betreft het mooiste wat de DB ooit heeft voortgebracht, ik vind dat echt... Cool De machine is op 27 april 1975 afgeleverd in blauw-beige, verbleef t/m 31 mei 1975 in het Bw Würzburg en vertrok toen naar Bw Oldenburg waar de loc t/m 27 september 1980 onderdak vond. Van hieruit kon de loc t/m 28 mei 1976 naar Hgl komen. Dat is in elk geval op 1 oktober 1975 gebeurd, dit is gedocumenteerd in een Fleischmann krantje 10 jaar later:


Gezien de lichtinval vermoed ik dat de loc de Noordzee Expres (D238) heeft aangebracht in Hengelo. Op 28 september 1980 arriveerde de 060 in zijn Auslauf Bw Lübeck, op 22 april 1983 ging deze terzijde en op 30 november van dat jaar werd de loc afgevoerd. De loc bestaat nog steeds en rijdt inmiddels langer rond in Italië dan dat ze bij de DB in dienst was.
Ik ben erg benieuwd wat ESU er voor Bw gaat opzetten: de zoveelste blauw-beige Lübecker na Roco (012 en 023), Märklin (012 en 023) en ESU's eigen 023? Poki vond het een goed idee om deze blauw-beige loc in H0 uit te brengen met het Bw Würzburg, inzetperiode: 1 maand... De Lübeckperiode was 2 jaar en 7 maanden, de Oldenburgse tijd 5 jaar en 4 maanden.
Mocht USU kiezen voor Bw Oldenburg en het model is verder goed, dan kon het wel eens zijn dat ik dit model aanschaf voor mijn Noordzee Expres winterdienst '75-'76 in H0. Anders laat ik hem staan, ozo!    

 
      
« Laatste verandering: 25 Maart 2024, 11:05:04 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1587


Benoemd snoodaard


« Antwoord #22 Gepost op: 26 Maart 2024, 09:19:07 »

Die, maar dan zonder dat Hgl.

Volgens mij zeg je nu zomaar wat. Cheesy

Geenszins. Ik heb een foto gemaakt van een pagina uit een boek uit jouw collectie met daarin een lijstje van 22 locs die in 1975-'76 standplaats Bw Oldenburg hadden. Er staat boven: "22 Lok waren in Braunschweig eingesetzt:" en daarna volgt het lijstje, met per loc de vermelding Bw Oldenburg.  Volgens jou waren dat de locs die in Hengelo konden komen. Daar staat 060 niet bij. Het spijt me...
Gelogd
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1981


« Antwoord #23 Gepost op: 26 Maart 2024, 11:23:37 »

Naar ik aanneem, halen jullie veel data van de site www.revisionsdaten.de. Dat is inderdaad een Fundgrube van relevante data, maar ook het team dat daar actief is, is niet foutloos (wie wel?). Een aantal keer heb ik ze al kunnen helpen zaken recht te zetten of aan te vullen (pas nog n.a.v. de discussie hier over de huurlocs). Daar is natuurlijk niets mis mee, wordt het alleen maar beter van. Dus altijd kritisch blijven kijken en meld opmerkingen bij ze.
T.a.v. de 220 060-8: in de zomer van 1981 was dat één van de locs die zijn ingezet in Denemarken. Dat ging paarsgewijs om altijd de rijtijden te kunnen halen: 220 014 (R) reed met de 220 076 (R), 220 060 (o/b) met 220 026 (R), 220 051 (R) met de 220 075 (R) en 220 075 (R) met de 220 022 (R). De 220 060 is later vervangen door de 220 037 (R) en toen gekoppeld aan de 220 075. In dat duo is de 220 060 nog weer vervangen door de 220 053 (R). Naast de 220 060 is ook de 220 012 (o/b) nog gesignaleerd in DK. De inzet in Denemarken geschiedde vanuit Bw Lübeck en was nodig omdat de locs type ME vertraagd werden geleverd. De huur werd dan ook betaald door Henschel...

Aanvulling, voor de enkeling hier die dat niet weet: er waren slechts drie o/b locs BR 220: de 012, de 023 en de 060. Die waren onderling verschillend, vooral op de koppen. De 012 had op de kop het DB-logo boven het nummer en allebei beige in het blauwe deel, de 023 had het nummer in blauw in het beige deel en het logo beige in het blauwe deel en de 060 het nummer boven het logo, beide in beige in het blauwe deel. Op de zijkanten stond het logo bij alle drie boven het nummer, beide in beige in het blauwe deel, maar op heel iets verschillende hoogten.
« Laatste verandering: 26 Maart 2024, 16:55:19 door Spoorzeven » Gelogd

Groet, Frank
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1587


Benoemd snoodaard


« Antwoord #24 Gepost op: 26 Maart 2024, 16:23:30 »

Dat is fijne informatie, dankjewel!

Naar ik aanneem, halen jullie veel data van de site www.revisionsdaten.de.

Fijn dat je je aanname even benoemt. Dat mag je wel vaker doen, want die site is voor mij nieuw Duim omhoog
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #25 Gepost op: 26 Maart 2024, 21:51:37 »


Geenszins. Ik heb een foto gemaakt van een pagina uit een boek uit jouw collectie met daarin een lijstje van 22 locs die in 1975-'76 standplaats Bw Oldenburg hadden. Er staat boven: "22 Lok waren in Braunschweig eingesetzt:" en daarna volgt het lijstje, met per loc de vermelding Bw Oldenburg.  Volgens jou waren dat de locs die in Hengelo konden komen. Daar staat 060 niet bij. Het spijt me...

Grapjas! Dat is het lijstje van Braunschweigers dat na de elektrificatie van Oldenzaal-Lehrte (30 mei 1976) umbeheimatet (is dat goed Duits?) werden naar Oldenburg. Niet het complete lijstje van Oldenburgers. Oldenburg verwelkomde al een jaar eerder V200'en door de overplaatsing van machines van Villingen en Würzburg naar Oldenburg. Onder die laatste groep vielen de blauw-beige 060 en de vijf voorserielocs (001-005). En dat lijstje van die 22 kwam naar Hgl toen ze nog onder Bw Braunschwig-1 vielen. Toen Oldenburg deze 22 locs kreeg, kwamen ze juist niet meer naar Hgl, vanwege die elektrificatie. Ik heb jou op die pagina gewezen omdat je dan een overzicht had van 220'ers die allemaal zeker naar Hgl kwamen: met o.a. Plan D-treinen en de beroemde Hildesheim Silberlingenslag.
« Laatste verandering: 26 Maart 2024, 22:08:26 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #26 Gepost op: 26 Maart 2024, 22:07:45 »

Naar ik aanneem, halen jullie veel data van de site www.revisionsdaten.de.
Ik vooral uit de boeken als het om de V200'en gaat... maar voor ander materieel raadpleeg ik deze site idd vaak. De revisiedata van de omschilderbeurten van rood naar blauw-beige van 220'ers weet ik uit mijn hoofd... Cool Dat waren er wel drie...          


Aanvulling, voor de enkeling hier die dat niet weet: er waren slechts drie o/b locs BR 220: de 012, de 023 en de 060. Die waren onderling verschillend, vooral op de koppen. De 012 had op de kop het DB-logo boven het nummer en allebei beige in het blauwe deel, de 023 had het nummer in blauw in het beige deel en het logo beige in het blauwe deel en de 060 het nummer boven het logo, beide in beige in het blauwe deel. Op de zijkanten stond het logo bij alle drie boven het nummer, beide in beige in het blauwe deel, maar op heel iets verschillende hoogten.
Ik ken iemand die daar al in 2000 een artikel over heeft geschreven, nog voordat de Duitsers er over publiceerden, want een blauw-beige 220 riep weerstand op: “die Farbgebung ist Geschmacksache” “die zu diesen Loktype überhaupt nicht passende Farbkleid” “Dieser Farbgebung ist verpönt” "Gefält es Ihnen?"

Zie RailMagazine 178 (oktober 2000).
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1587


Benoemd snoodaard


« Antwoord #27 Gepost op: 26 Maart 2024, 23:39:00 »


Geenszins. Ik heb een foto gemaakt van een pagina uit een boek uit jouw collectie met daarin een lijstje van 22 locs die in 1975-'76 standplaats Bw Oldenburg hadden. Er staat boven: "22 Lok waren in Braunschweig eingesetzt:" en daarna volgt het lijstje, met per loc de vermelding Bw Oldenburg.  Volgens jou waren dat de locs die in Hengelo konden komen. Daar staat 060 niet bij. Het spijt me...

Grapjas! Dat is het lijstje van Braunschweigers dat na de elektrificatie van Oldenzaal-Lehrte (30 mei 1976) umbeheimatet (is dat goed Duits?) werden naar Oldenburg. Niet het complete lijstje van Oldenburgers. Oldenburg verwelkomde al een jaar eerder V200'en door de overplaatsing van machines van Villingen en Würzburg naar Oldenburg. Onder die laatste groep vielen de blauw-beige 060 en de vijf voorserielocs (001-005). En dat lijstje van die 22 kwam naar Hgl toen ze nog onder Bw Braunschwig-1 vielen. Toen Oldenburg deze 22 locs kreeg, kwamen ze juist niet meer naar Hgl, vanwege die elektrificatie. Ik heb jou op die pagina gewezen omdat je dan een overzicht had van 220'ers die allemaal zeker naar Hgl kwamen: met o.a. Plan D-treinen en de beroemde Hildesheim Silberlingenslag.

Kennelijk is het lijstje een eigen leven gaan leiden... Grin
Dus de locs van dat lijstje moeten <6-'76 juist Bw Braunschweig hebben om naar Hengelo te kunnen zijn gereden? Of begrijp ik het verkeerd?
En de Oldenburgers reden <6-'76 met andere treinen dan de Hildesheim Silberlinge naar Hengelo? Welke dan zoal?
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #28 Gepost op: 26 Maart 2024, 23:52:36 »

De machine is op 27 22 april 1975 afgeleverd in blauw-beige  

Even een tikfout corrigeren...
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #29 Gepost op: 27 Maart 2024, 00:18:47 »

Citaat
Kennelijk is het lijstje een eigen leven gaan leiden... Grin
Bij jou wel ja... Grin Ik vond het het al zo vreemd, de 060 vergeten. Nu ben ik niet onfeilbaar, zie boven, maar de 060 niet noteren als Oldenburger... dan had ik moeten aftreden.

Citaat
Dus de locs van dat lijstje moeten <6-'76 juist Bw Braunschweig hebben om naar Hengelo te kunnen zijn gereden?
Klopt!

Citaat
En de Oldenburgers reden <6-'76 met andere treinen dan de Hildesheim Silberlinge naar Hengelo? Welke dan zoal?
De Oldenburgers reden treinen die van/naar het noorden van Duitsland kwamen, (Hamburg en Scandinavië) en op het traject Osnabrück - Hengelo v.v. met diesel gereden moesten worden in de periode 01-06-1975 t/m 29-05-1976. Enkele locs, de 032, 055 en 081, kwamen al eerder voor opleidingsdoeleinden, mogelijk dat ze dat ok eerder in Hgl deed belanden. Niet alleen moest in Osnabrück van tractie gewisseld worden (Hamburg-Bremen-Osnabrück kon al jaren eerder elektrische bereden worden), er moest ook van rijrichting veranderd worden: de oost-westsporen liggen haaks onder die van de noord-zuidsporen. De reizigerstreinen waar Oldenburgers voor gezien konden worden waren o.a. Nord-West, Scandinavië-Holland en de Noordzee. De locs uit Bw Braunschweig-1 en Hannover konden bovengenoemde treinen ook rijden, dat deden ze in elk geval voor 1 juni 1975, maar ook daarna konden de Braunschweigers en Hannoveraner voor die treinen gezien worden.  

Om het verhaal helemaal compleet te maken: de 22 Braunschweigers waren in de herfst van 1975 vanuit het Bw Hannover gekomen. Dit had niets met een Fahrplanwechsel te maken, dit was ter compensatie vanwege het wegvallen van het werk van het AW Braunschweig die de grote stomers groot onderhoud gaven.
Omdat je teruggaat tot 1968 met je thema ook nog maar even dit: Hannover werd vanaf medio 1968 V200 (220-Bw). Hannover kreeg in 1968 en 1969 veel 220'ers uit het depot Hamm P. Door de voltooiing van grote elektrificatiewerken werden ze daar overbodig. Hengelo kreeg Hammer 220'ers (toen nog vaak met de oude V200-aanduiding) op bezoek voordat Hannover 220-depot werd. Zie bijvoorbeeld blz. 29 van het teruggevonden grenslandboekje Hengelo - Bentheim. Daar zie je o.a. de V 200 083 uit Hamm. Toen de loc verhuisde naar Hannover, bleef de machine regelmatig Hengelo bezoeken. De 083 reed zelfs de laatste Plan D-trein uit Bad Harzburg (zie blz. 48). Vanuit Hamm werden tot in 1966 V200'en naar Anrhem gestuurd. In dezelfde boekjesreeks bestaat ook een deel Arnhem - Emmerich. Op blz. 29 van dat boekje staat een foto van loc V200 083 te Arnhem in mei 1966. De V200 083/220 083-0 was dus een notoire Nederlandbezoeker. Eerst vanuit Hamm, daarna Hannover en tot slot Braunschweig. Toen de loc verhuisde naar Oldenburg, waren de bezoekjes aan NL afgelopen. Veel V200'en zijn telkens door elektrificaties verder noordwaarts gedreven. De 083 werd in 1959 rechtstreeks vanuit de fabriek aan Hamm geleverd, in Oldenburg werd de machine ruim 21 jaar terzijde gesteld en afgevoerd met ruim 4 miljoen km op de teller. In het voorjaar van 1986 werd de loc gesloopt. Tussentijds is de 083 nog wel voor kortere periodes uitgeleend aan andere depots: Kempten (1964) en Lübeck (1972-1973).

De 076 die ESU nu uitbrengt heeft een vergelijkbare levensloop maar dan zonder de uitstapjes naar Kempten en Lübeck. Van de 076 heb ik foto's dat hij zowel voor de Plan D-trein uit Bad Harzburg staat als de Hildesheimer met Silberlinge. Ik heb eens ingezoomd op de catalogus en wat blijkt? Op de 076 staat Bw Oldenburg, op de 060 staat Bw Lübeck. Het is echt een complot... Tegen ESU zeg ik: ie mait ze hoalen! 

 
            
« Laatste verandering: 27 Maart 2024, 10:01:18 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenNieuwe ontwikkelingen 2024Topic: ESU 2024
« vorige volgende »
Ga naar: