Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Catawiki wel of niet betrouwbaar?
Pagina's: [1] 2 3 4   Omlaag
Print
Auteur Topic: Catawiki wel of niet betrouwbaar?  (gelezen 20904 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Gepost op: 21 Januari 2021, 15:52:00 »

N.a.v. de Märklin-nieuwtjes ging ik eens op zoek naar bestaande modellen van de Tdgs-wagens. Al gauw kwam ik bij Roco uit.
Dat merk heeft onder nummer 46423 ooit een DSB-versie gemaakt.

Toen ik daar op ging googlen, stuitte ik op iets zeer merkwaardigs: Catawiki heeft exact dezelfde kavel (maar met andere kavelnummers!)
in 2018 op haar Nederlandse, Belgische en Deense website te koop gehad. Op zich kan dat natuurlijk, maar het wordt pas vreemd als je
gaat kijken naar de resultaten. Die kavel blijkt namelijk drie keer verkocht, telkens op een andere datum en met een ander resultaat.
Dat kan toch niet?

Hier het bewijs:

In Nederland won bieder 6025 dit kavel op 16 mei 2018 voor 95 euro.
https://www.catawiki.nl/l/18604715-roco-h0-46423-goederenwagon-6-zelflossers-type-tdgs-dsb

Maar het was in Denemarken door bieder 6608 al op 7 maart 2018 gewonnen voor 77 euro.
https://www.catawiki.dk/l/17148203-roco-h0-46423-fragtvogn-6-zelflossers-type-tdgs-dsb

Ware het niet dat in België bieder 5060 dit kavel al op 21 februari 2018 voor 84 euro had gewonnen:
https://www.catawiki.be/l/16897277-roco-h0-46423-goederenwagon-6x-zelflosser-met-klapdak-tdgs-grusvogn-dsb


Ik heb ook maar even screendumps gemaakt:







Het gaat in alle gevallen om dezelfde Nederlandse aanbieder. En die aanbieder heeft ondanks de verschillende tijdstippen van de verkoop
(waar dus zo'n drie maanden tussen zit) toch alle keren precies hetzelfde aantal beoordelingen (2.457).

Misschien ben ik te wantrouwig en is er wel een verklaring voor (al vind ik die verschillende verkoopdata, verschillende kavelnummers en
verschillende verkoopresultaten maar exact dezelfde aanbieder en exact dezelfde foto's erg merkwaardig). Wie van jullie heeft ervaring met Catawiki?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 21 Januari 2021, 16:05:39 »

Ik vind het een onbetrouwbare club en vaak meestal te duur voor wat er verkocht wordt.
« Laatste verandering: 21 Januari 2021, 16:45:25 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 21 Januari 2021, 16:16:03 »

De onschuldige verklaring is dat ze verschillende setjes verkocht (geveild) hebben, maar voor de advo’s steeds dezelfde foto’s hebben gebruikt. En die 2547 beoordelingen is vermoedelijk het aantal beoordelingen van nu (ten tijde van je research), niet ten tijde van de verkopen.

Ik heb ook wel eens twijfels gehoord /gelezen over kwaliteit en service van Catawiki, maar dit lijkt me geen enkel bewijs voor criminele acties of andere oplichterij...
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #3 Gepost op: 21 Januari 2021, 16:32:11 »

De woorden crimineel en oplichterij heb ik dan ook niet gebruikt. Maar stel dat men daadwerkelijk drie exact dezelfde kavels had,
is het dan niet vreemd dat de tweede en derde koper het moeten doen met foto's die van andere modellen zijn? Als je namelijk naar
de foto's kijkt, dan kun je zien dat niet elk model even jofel is (vlekjes, krasjes etc.). Dan zou er bij koper nummer twee en drie toch
sprake zijn van onjuiste informatie doordat die foto's kregen voorgeschoteld van modellen die zij niet kochten?

Voorts is het dan toch ook wel heel toevallig dat die drie kavels met dezelfde inhoud precies in die drie verschillende landen worden
verkocht? Gezien het feit dat het om DSB-wagens gaat, zou het toch veel logischer zijn als de belangstelling in DK veel groter was
dan in bijvoorbeeld België?

Ik zal binnenkort eens op wat andere modellen googlen, want ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dit geen uniek geval is.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 21 Januari 2021, 17:00:56 »

De woorden crimineel en oplichterij heb ik dan ook niet gebruikt.

Nee, maar je impliceerde dat wel, al dan niet bedoeld Wink.

Ik zal binnenkort eens op wat andere modellen googlen, want ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dit geen uniek geval is.

Nee, is het niet. Bij hun niet en elders ook niet. Netjes voor de koper is het inderdaad niet, maar aan de andere kant is voor handelaren elke keer een nieuwe fotoshoot maken ook een hoop gedoe - dus ergens begrijp ik het wel dat ze een oude foto nemen in een nieuwe advertentie.

Voorts is het dan toch ook wel heel toevallig dat die drie kavels met dezelfde inhoud precies in die drie verschillende landen worden
verkocht? Gezien het feit dat het om DSB-wagens gaat, zou het toch veel logischer zijn als de belangstelling in DK veel groter was
dan in bijvoorbeeld België?

Dat is hun keuze, waar ze hun spullen willen verkopen. Lijkt me inderdaad niet logisch, maar van mij mogen mensen onlogische beslissingen nemen Grin. Ook in NL en België vind je overigens wel DK-enthousiasten (raar maar waar! Cheesy) en dan zijn er ook nog zat mensen die geen fluit geven om de opschriften en gewoon een setje mooie wagentjes willen kopen.
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #5 Gepost op: 21 Januari 2021, 18:23:02 »

Oké, laten we deze drie dan eens in de gaten houden:

https://www.catawiki.nl/l/43213079-mehano-manual-van-der-wal-marcel-van-eupen-h0-5139-diesellocomotief-class-66-mrce-513-9-acts

https://www.catawiki.be/l/43213079?utm_source=coop&utm_medium=affiliate&utm_content=2ehandsbe&utm_campaign=ModelTrains-BE

https://www.catawiki.dk/l/43213079-mehano-manual-van-der-wal-marcel-van-eupen-h0-5139-diesellokomotiv-klasse-66-mrce-513-9-acts


Nou heb ik zelf toevallig eentje, gemaakt door deze heren. En ik kan je vertellen dat er maar 30 gemaakt zijn.
Dat kun je trouwens eenvoudig controleren, want zelfs het genummerde certificaat staat op de foto.
Ook op de Belgische en Deense site staat #5/30 te koop. Op dit moment lopen de biedingen keurig netjes synchroon.

Ik neem aan dat je het met me eens bent dat er stront aan de knikker is als over een paar maanden blijkt dat deze loc drie keer, in drie verschillende
landen, op drie verschillende tijdstippen, tegen drie verschillende prijzen verkocht blijkt te zijn?

Voor de zekerheid screemdumps van de foto's van het unieke genummerde certificaat op de drie verschillende websites:








Ik zet in mijn agenda dat ik half april check wat deze loc volgens de drie websites heeft opgebracht.
Nadrukkelijk verzoek aan iedereen die dit leest om Catawiki NIET op de hoogte te stellen van het feit dat dit gerechercheerd wordt.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #6 Gepost op: 21 Januari 2021, 18:24:23 »

Ik denk, dat het ook wel duidelijk is, dat Catawiki niets verkoopt, behalve hun diensten aan iemand die wil verkopen en aan iemand die wil kopen. De verkoper is zelf verantwoordelijk voor het aanleveren van foto's en de beschrijving van het te verkopen artikel.
Het komt regelmatig voor, dat de verkoper zich bedient van foto's uit eigen bibliotheek. Voor artikelen met de beschrijving 'In nieuwstaat' lijkt mij dat ook niet echt een probleem.
Daarbij heb je als koper het recht om het gekochte te retourneren, als het niet conform beschrijving is. Daar heeft Catawiki duidelijke regels over. Dit heb ik een keer gedaan met een set wagons, die bij levering - in mijn ogen amateuristisch - waren voorzien van verouderingssporen, terwijl op de foto's dit niet was afgebeeld en ook niet stond vermeld in de beschrijving. Foto's gemaakt van het geleverde product en aangetekend geretourneerd. Keurig het geld van de kavel, veilingkosten en verzendkosten in beide richtingen teruggekregen van Catawiki.
Vlak voor de kerst ook nog een kavel gekocht van een verkoper in Engeland. Deze declareerde 28 euro verzendkosten, maar op de zegel van de Royal Mail stond 13,67 pond, zeg maar 15,50 euro. In het reglement staat dat verkoper het verschil moet restitueren. Verkoper weigerde dit, omdat hij bij andere verzendingen - volgens eigen zeggen - geld bij inschoot. Dit gemeld bij Catawiki, want verzendkosten moeten geen verdienmodel zijn en keurig een van Catawiki een voucher van 20 euro gekregen.
Natuurlijk zal er ook wel eens zaken misgaan en misschien ben ik een 'lucky basterd', maar ik durf zo nu en dan wel wat te kopen via hun. Belangrijk is om bij dit soort zaken je goed op de hoogte stellen van rechten en plichten.
Gelogd
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #7 Gepost op: 21 Januari 2021, 18:26:52 »

Gert, alle drie hebben hetzelfde kavelnummer, dus kun je het gemakkelijk zien bij biedingen. Nummers van de bieders moeten overeenkomen.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #8 Gepost op: 21 Januari 2021, 19:37:42 »

Klopt dat ze nu hetzelfde kavelnummer hebben, maar het gaat mij er dus om wat er over drie maanden staat.
Het kan zo zijn dat één en dezelfde verkoper inderdaad drie identieke kavels had en geen zin had om daarvoor
aparte foto's te maken (wat dus niet terecht is tegenover de twee en derde koper) en dat hij heel toevallig die
drie kavels in drie verschillende landen verkocht. Maar ik vind het vreemd en daarom ga ik het vanaf nu eens in
de gaten houden. Ook nog met een paar andere kavels.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 21 Januari 2021, 19:39:46 »

Nadrukkelijk verzoek aan iedereen die dit leest om Catawiki NIET op de hoogte te stellen van het feit dat dit gerechercheerd wordt.

Handig om het dan op het internet te zetten ook Grin Tongue.
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #10 Gepost op: 21 Januari 2021, 19:43:55 »

Och, als we 'de buren' mogen geloven, dan leest er hier toch geen hond wat wij schrijven.   Grin

Maar ik heb dus nog een aantal andere kavels die ik hier niet vermeld, maar wel in de gaten hou, achter de hand.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #11 Gepost op: 21 Januari 2021, 19:50:42 »

Gert, de kavels hebben hetzelfde nummer, dus het is 1 en dezelfde kavel en geen 3 kavels. Als het 3 kavels zouden zijn, dan hebben ze alle 3 een eigen nummer.
Bijgevoegd de link van:
Frankrijk
Spanje
Italië

Heb je er nog 3 bij om te controleren. Grin En dan zie je dat alle drie bieder 7277 hebben met 235 euro
« Laatste verandering: 21 Januari 2021, 19:54:18 door Zilte » Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #12 Gepost op: 21 Januari 2021, 20:00:38 »

Thanks, heb ik wat te doen!  Grin

En ik mag dan behoorlijk kaal zijn, ik ben niet helemaal op mijn achterhoofd gevallen.  Tongue
Het is duidelijk dat er nu één en hetzelfde kavel op meerdere landen-sites wordt aangeboden.
Maar wat ik dus wil checken is hoe dit in de toekomst op hun sites zal staan.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #13 Gepost op: 21 Januari 2021, 20:04:05 »

Ik heb het donkerbruin vermoeden, dat ze werken met landkenmerken. Dus als iemand in Brazilië de site van Catawiki bezoekt, zal de site in het Portugees weergegeven worden en in Finland in het Fins, enz.

Ach en kaal, waar hersens zitten kan geen haar zijn toch?  Grin Grin
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #14 Gepost op: 21 Januari 2021, 20:09:32 »

Dat laatste is in ieder geval geen donkerbruin vermoeden maar een zekerheidje.   Cool

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: [1] 2 3 4   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Catawiki wel of niet betrouwbaar?
« vorige volgende »
Ga naar: