Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Catawiki wel of niet betrouwbaar?
Pagina's: 1 [2] 3 4   Omlaag
Print
Auteur Topic: Catawiki wel of niet betrouwbaar?  (gelezen 20902 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 21 Januari 2021, 20:12:45 »

Als je hersens zich bevinden op de plek waar normaal haar groeit, moet je dringend een dokter opzoeken - dan zitten ze aan de verkeerde kant van de schedel Cheesy.
Gelogd

Ik zie sterren!
Zilte
Sr. Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Anders
Berichten: 290


« Antwoord #16 Gepost op: 22 Januari 2021, 06:36:10 »

Poe Wesley, wat ben jij serieus! Cheesy Grin Grin En anatomisch goed onderlegd.  Duim omhoog Duim omhoog
Gelogd
Eemstede
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1788



« Antwoord #17 Gepost op: 23 Maart 2021, 22:42:09 »

Heb voor het eerst iets via catawiki 'gekregen' .
Zag later dat hetzelfde object in ieder geval ook op een Belgische site had gestaan. Maar ik had het ook via Marktplaats gezien. Waarschijnlijk zijn er op verschillende sites links naar catawiki.
Ik ontving de nzh-bijwagen snel. Het enige is, dat ik €8,99 aan portokosten moest betalen, op het pakket stond €8,50 en bij de post zei men dat het €7,25 zou moeten kosten.
In vergelijking met Zilte vind ik het verschil niet de moeite waard.
Dus mijn ervaring is niet negatief.
Frank.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #18 Gepost op: 12 April 2021, 20:09:56 »

Tros Radar over Catawiki: https://www.uitzendinggemist.net/aflevering/550511/Radar.html

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Eemstede
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1788



« Antwoord #19 Gepost op: 13 April 2021, 12:10:40 »


Nog niet gekeken, maar wat was de teneur /

Gr. Frank
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 13 April 2021, 12:18:25 »

Commissie innen van zowel koper als verkoper mag uitsluitend met schriftelijke toestemming van de partijen bij elke transactie. Vermelding in de algemene voorwaarden is niet voldoende.
Catawiki claimt dat hun experts de aangeboden zaken nauwkeurig hebben beoordeeld, maar de praktijk is dat ze dit niet doen en hooguit vanaf foto’s.

Dat is het zo ongeveer
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #21 Gepost op: 13 April 2021, 12:28:30 »

Er werd een benadeelde koper van dure horloges opgevoerd die de advertentieteksten voorlas waarin gesteld werd dat de horloges die hij kocht in prefecte staat verkeerden. De werkelijkheid was anders. Het werd schrijnend duidelijk dat de zogenaamde exepers van Catawiki niet meer doen dan foto's bekijken, de teksten misschien een beetje aanpassen en dan alles gewoon op internet zetten. Dat ze zo actief zijn op Marktplaats is eigenlijk wel ironisch, want Catawiki heeft feitelijk hetzelfde matige niveau: rijp en rauw door elkaar en je loopt altijd de kans dat als je iets niet zelf gaat ophalen je rommel per post opgestuurd krijgt.
Je betaalt fors meer bij Catawiki, terwijl je in de praktijk dus helemaal niet beschermd wordt. Er werd ook een jurist opgevoerd die zei dat in het geval van de meneer die benadeeld was met die horloges een rechtszaak wel kansrijk was. Zelfde geldt voor die commissiekosten: goeie kans dat als er een claim wordt ingediend namens een grote groep benadeelden, de rechter die zal toewijzen.

mvg,
Gert

Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Eemstede
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1788



« Antwoord #22 Gepost op: 14 April 2021, 21:42:37 »

Als ik dit zo lees, heb ik dus waarschijnlijk geluk gehad, maar ben nu wel gewaarschuwd.

Gr. Frank
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 3 Maart 2022, 21:32:54 »

Inmiddels uitgeprobeerd, niet als koper, maar als verkoper.
Alle tekst en foto’s wat je ziet is je eigen inbreng als verkoper.
Ik heb geen idee hoeveel tijd ze besteden aan jou inbreng in een veiling onderbrengen, maar dat staat m.i. niet in verhouding tot wat ze doen of het moet de overal opkomende reclames zijn.
Koper betaald 9% van het eindbod extra en als verkoper gaat er 15,1% van het eindbod af. (12,5% + BTW)
In mijn geval heb ik netto meer gevangen dan ik voor betreffende rijtuigen had betaald (ook tweedehands), dus ben ik wel tevreden over de eerste verkoop.
De veiling eindigde op woensdagavond, een uur nadien was er al mail van Catawiki dat de koper had betaald.
Donderdag het pakket afgegeven bij PostNL en dat werd vrijdagochtend bezorgd.
De dinsdag er op had ik mijn geld op de rekening  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #24 Gepost op: 3 Maart 2022, 23:02:09 »

Of anders gezegd: als je bijvoorbeeld een locje verkoopt en het eindbod is 100 euro, dan betaal je als koper 109 euro + verzendkosten en krijg je als verkoper 84,87 euro.
Catawiki toucheert dus 21,50 euro en draagt circa 2,63 aan BTW af.

Gezien het feit dat je als verkoper de foto's maakt en de informatie over de modellen aanlevert en de zogenaamde expert feitelijk niet meer doet dan wat copy-pasten, vind ik dat ze bij die Toko veel te makkelijk geld verdienen. Ik vraag me echt af of je middels Marktplaats als verkoper niet hetzelfde zou hebben gekregen voor je aangeboden waar.
Bovendien is er bij de verkoop tussen particulieren geen sprake van BTW.

Iemand trouwens een idee waarom de BTW uitsluitend ten laste wordt gebracht aan de verkopende kant? Waarom is die 9% daarvan gevrijwaard? Of ontgaat mij iets?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #25 Gepost op: 3 Maart 2022, 23:19:35 »

Was het niet zo dat een veilinghuis niet aan zowel de verkopende- als de kopende kant courtage mag vragen?
Het is toch alléén de kopende of alléén de verkopende kant die de opslag betaald?
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 4 Maart 2022, 06:14:23 »

Ik denk dat je het zo moet zien: zij ‘werken’ voor de verkoper en moeten voor de gedane diensten btw afdragen. Die 9% van de koper is geen dienstverlening aan de koper, maar gewoon harken.  Grin
Ik vooraf een tijdje prijzen op Catawiki en Marktplaats gemonitord en tot de conclusie gekomen dat ik zeer waarschijnlijk meer vang via Catawiki als verkoper.
Bij de eerste verkoop was dat zeker zo.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16726


300 *


« Antwoord #27 Gepost op: 4 Maart 2022, 11:13:21 »

Nou ja, als de Wethouder van Financiën van Waldijk maar tevreden is.   Smiley

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #28 Gepost op: 4 Maart 2022, 16:24:42 »

Het is denk ik welk publiek je bereikt. Ik heb ooit een eetkamertafel op Marktplaats gezet voor een paar tientjes. Kwam een bod op van €5,- Cry
Niet op ingegaan en een veilinghuis (geen Catawiki, maar een fysiek) benaderd. Uiteindelijk is de tafel voor €200,- verkocht.
De enige verklaring die ik kan bedenken is dat het veilinghuis kennelijk de mensen weet te benaderen die de goederen op waarde kunnen schatten?
Gelogd
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7191


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #29 Gepost op: 4 Maart 2022, 17:57:21 »

Of het veilinghuis actief kopers benadert, weet ik niet. Maar op Marktplaats en aanverwante sites kan elke Jan Doedel zijn troep aanbieden, en elke Jan Doedel kan die troep kopen, terwijl een fysiek veilinghuis een zekere drempelfunctie heeft: die taxeren het ding en weigeren het te veilen als het in hun ogen niks waard is. Dat geeft kopers op hun beurt enige zekerheid dat het geveilde item op zijn minst enige waarde heeft, en door de hogere financiële drempel komen er ook alleen serieuze kopers op af.

Dat is de theorie, tenminste...
Gelogd

Ik zie sterren!
Pagina's: 1 [2] 3 4   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Catawiki wel of niet betrouwbaar?
« vorige volgende »
Ga naar: