Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Modelspoorwijzer groeit!
Pagina's: 1 [2] 3 4   Omlaag
Print
Auteur Topic: Modelspoorwijzer groeit!  (gelezen 82053 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #15 Gepost op: 1 Januari 2016, 21:34:18 »

Mooi staaltje statistiek!

Ik heb zelf het idee dat het aantal actieve gebruikers hier wel iets groeit. Hopelijk zet dat zich voort. Dan komen er ook wel weer meer draadjes en/of berichten.

Gelogd

mvg,
 Sander
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #16 Gepost op: 2 Januari 2016, 19:22:06 »

Zou het feit dat de meeste onderwerpen wel besproken zijn een reden kunnen zijn voor minder berichten op de fora.....?

Jeffrey
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #17 Gepost op: 2 Januari 2016, 19:51:04 »

Op zich denk ik wel dat internetfora zo'n tien jaar geleden duidelijk in een behoefte voorzagen en dat er nu min of meer sprake is van verzadiging.
Het lijkt mij dat je op een gegeven moment uitkomt op een bepaald aantal nieuwe topics en berichten per jaar dat min of meer stabiel is.
Wat echter opvallend is, is dat je bij de gelijkstroomburen een continue verval ziet, sinds de zomer van 2012...
Bij de wisselstroomburen was er ook wel sprake van verval, maar daar lijkt het tij gekeerd. Ik vermoed dat dat forum nu zijn stabiele niveau heeft gevonden.

Over ons eigen kleine forum kun je in ieder geval zeggen dat twee zaken heel goed zijn geweest. Ten eerste de dioramawedstrijd, die duidelijk veel
nieuwe leden naar MSW heeft toegetrokken. En ten tweede de overstap van de harde kern van de Raadplaters naar dit forum. Modelspoorwijzer
staat nu bekend als een forum met een enorm goede sfeer. Wat mij betreft mag MSW nog wel wat groeien, maar liever zie ik het niet té groot worden.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Daan!
Newbie

Offline Offline

Berichten: 41


« Antwoord #18 Gepost op: 2 Januari 2016, 20:06:23 »

Dat betwijfel ik. Ik heb zelf geen baan en verzamel alleen maar om er uiteindelijk mee te kunnen rijden en een baan te bouwen. Wanneer ik dat eenmaal ga doen, ben ik bang dat ik gewoon nieuwe topics open om een vraag te stellen. Tenzij het onderwerp heel goed op mijn vraag aansluit en precies alle informatie erin staat. Echter bij 10 pagina's wordt dat al teveel moeite voor mij en veel mensen en is het veelal makkelijk een vraag opnieuw te stellen.
Dit neemt niet weg dat het voor anderen wel één van de redenen zou kunnen zijn!

Ik ben hier zelf niet zo lang actief, maar op Beneluxspoor wel en op 3-railforum geweest. Ik denk dat grote fora uiteindelijk ten onder gaan aan hun eigen succes. Informatie wordt namelijk veelal onoverzichtelijk aangeboden, waardoor ik verdwaald raak in een forum. Als ik zie hoeveel off-topic berichten of informatie voorbijkomt die voor mij niet interessant is, dan ontstaat al snel de neiging om het te laten voor wat het is of op 'nieuwe reacties op mijn berichten te klikken'.
Ik denk dus dat er veel winst te halen valt in het leesbaar houden van het forum en het kunnen aanpassen van het forum op persoonlijke voorkeur.

Een eerste voorbeeld zou kunnen zijn dat de ongelezen berichten gesorteerd worden op subfora. Zo zou je dus bijvoorbeeld ongelezen berichten kunnen krijgen voor bouwverslagen en materieelbesprekingen.
Ik zelf rijdt Nederlands tijdperk >1990, dus bouwverslagen of materieelbesprekingen zijn voor mij totaal niet interessant. Amerikaanse bouwdraadjes zou ik dus weg moeten kunnen filteren om het forum voor mij leesbaar te houden.

Dat is een van de redenen dat als ik echt daadwerkelijk informatie moet hebben het of hier vraag of ik koste wat kost een reactie plaats om een topic te kunnen blijven volgen.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 10 Januari 2016, 18:20:56 »

Vandaag is de 700ste gebruiker aangemeld!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #20 Gepost op: 10 Januari 2016, 19:14:21 »

Dat is mooi.
Nu nog iets meer actieve posters en het wordt een toppie draaiend forum wat gebruikers betreft.

Gelogd

mvg,
 Sander
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 11 Januari 2017, 21:42:05 »

Weer even terug naar de titel van deze draad; Modelspoorwijzer groeit!
Ik denk dat onderstaande grafiek dat wel bewijst.



Tegelijk lijken de pageviews zich in 2016 wel te stabiliseren t.o.v. de afgelopen 2 groei-jaren.
Onderstaande grafiek geeft een beeld van een vrij stabiele 620.000 pageviews per maand.



Het aantal berichten dan. Hieronder dezelfde 4 jaar vergeleken. Opvallend vind ik hier hoe de lijn van 2016 akkelig in de buurt van die van 2015 blijft.
Een voorzichtige conclusie zou kunnen zijn dat een ongeveer gelijk blijvende groep mensen op dit forum schrijft.



Dan het 3rail-forum. Krijgen die ook meer pagevieuws in 2016?
Onderstaande grafiek geeft een duidelijk ja aan. Vooral in de tweede helft van het jaar wat juist in 2015 een dalen lijn gaf.



De berichten in 2016 volgen de trend van de vorige jaren al ligt de lijn onder die van vorig jaar.
Ook hier zou je kunnen zeggen dat een 'vaste' ploeg mensen hier post.



Als laatste BNLS dan. Helaas geen pageviews zoals eerder gememoreerd, dus een wat moeilijke vergelijking.
Hieronder de grafiek van de berichten per maand. Ook hier wel een gelijkvormige lijn als vorige jaren, maar wat wel opvalt is dat de lijnen van 2016, 2014, 2015 en 2016 steeds weer een treetje lager liggen. Steeds minder berichten?



Om die laatste vraag te beantwoorden heb ik de berichten per jaar op een rijtje gezet.



Het antwoord is ronduit 'JA'!! Er wordt steeds minder gepost op BNLS.

Aangezien de lijn van 2016 qua vorm wel de andere volgt kan je 2 kanten uit met de conclusie van een 'vaste groep' die post:
- of ze hebben minder te melden
- of het groepje wordt stilaan kleiner

BNLS heeft verreweg de meeste gebruikers accounts, maar het lijkt er op dat het gebruik van de site terugloopt.
Toch jammer dat de pageviews niet zichtbaar zijn.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #22 Gepost op: 11 Januari 2017, 22:12:02 »

Ik denk dat de Märklin rijders veelal op het 3rail zitten, deze groep zal blijven stijgen aangezien Märklin nog steeds goed verkocht wordt en hun postings op het 3rail forum het meest beantwoord en gewaardeerd worden. Als 3railer voel je je daar het meest thuis.

Dit forum heeft zijn charmes en groeit gestaag, al met al zit hier een leuke club gebruikers die elkaar respecteert. 3railers, 2railers, spoor 1, alles vind je hier door elkaar. Heerlijk toch?! En dat al 7 jaar lang zonder gezeik. Hopelijk gaan meer mensen dit forum vinden! Kennelijk dienen we als MSW ons meer op de kaart te moeten zetten willen we groeien. We missen hier alleen soms nog een beetje kennis van bepaalde zaken waardoor vragen niet snel of makkelijk te bewantwoorden zijn.

Wat BNLS betreft, mijn mening: een forum dat bestuurd wordt door moderatoren en niet door het bestuur. Waar vriendjespolitiek heerst en afbranden van nieuwe gebruikers door velen wordt beschouwd als de normaalste zaak van de wereld. Ik snap wel dat daar minder mensen zich welkom voelen. Genoeg alternatieven overigens maar de mensen met de meeste kennis zitten nog op BNLS, als die een keer overstappen naar een ander forum zal de lijn van berichten op BNLS nog verder dalen is mijn prognose. 
Gelogd

mvg,
 Sander
Eelco
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


www.modulebaan.nl op Eurospoor :)


WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 11 Januari 2017, 23:47:11 »

Maar denk je dat de kennis en ervaring die nu op bnls zit zich geroepen voelt over te stappen naar een forum dat feitelijk alleen bestaat uit een raadplaatdraad? Als msw wil groeien op het gebied van kennis en ervaring, moet er wel iets gedaan worden om het aantrekkelijk te maken over te stappen.

Maar mijn kennis en ervaring is dankzij Gert al aanwezig op bnls dus wie weet volgen meer mijn voorbeeld  Wink
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #24 Gepost op: 12 Januari 2017, 00:25:26 »

Maar mijn kennis en ervaring is dankzij Gert al aanwezig op bnls dus wie weet volgen meer mijn voorbeeld  Wink

Ik heb geen idee waar je op doelt. Volgens mij was ik allang weg als vrijwilliger bij BNLS toen jij daar naartoe ging.
Veel succes daar. Hier is het stukken gezelliger.

Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #25 Gepost op: 12 Januari 2017, 00:30:15 »

Van mij mag BNLS groot blijven en MSW klein(er)... Als hier dezelfde aantallen zouden rondlopen als op Benelux wordt het hier ook minder gezellig door meer gedoe. Ik vond het juist zo aantrekkelijk van dit forum om bepaalde gasten hier niet tegen te komen... Undecided



moet er wel iets gedaan worden om het aantrekkelijk te maken over te stappen.

Geheel los van mijn laatste zin roept bovenstaande de volgende vraag bij mij op: en wat brengt jou hier Eelco?
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Eelco
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


www.modulebaan.nl op Eurospoor :)


WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 12 Januari 2017, 06:49:26 »

Modelspoor en oude foto's brengen mij hier. Hier zijn banen en treinen te zien die niet op bnls te zien zijn. Vandaar.

@gert: in de tijd tussen dat jij vrijwilliger was en ik het werd, hebben we regelmatig gezellig gekletst via pb. Toen het weer eens hommeles was op bnls raadde je me aan naar msw te gaan omdat de ondergang van bnls nakende was.
Gelogd
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 12 Januari 2017, 09:48:23 »

Toen het weer eens hommeles was op bnls

En daar zit hem de crux: het is daar vrijwel constant hommeles, wat in mijn ogen
- deels veroorzaakt wordt door het falende beleid van de moderators die geen flauw benul hebben hoe ze zo'n groot forum moeten bestieren (niet dat ik dat wel heb, maar ik ben mij ervan bewust dat ik dat niet kan en heb dus ook geen ambitie op dat vlak) maar zichzelf graag uitleven in de macht die ze denken te hebben,
- en deels, zoals Frank zegt, simpelweg omdat het te groot is: hoe meer zielen, hoe meer kans dat iemand de vreugd bederft.

Dit:
een forum dat feitelijk alleen bestaat uit een raadplaatdraad?
voegt overigens helemaal niets toe aan de discussie en is bovendien in tegenspraak met:
Modelspoor en oude foto's brengen mij hier. Hier zijn banen en treinen te zien die niet op bnls te zien zijn. Vandaar.
Blijkbaar is er toch wat meer te doen hier dan raadplaten.

Dit:
Als msw wil groeien op het gebied van kennis en ervaring, moet er wel iets gedaan worden om het aantrekkelijk te maken over te stappen.
voegt dan weer wel wat toe, maar hoe zou dat in jouw ogen moeten gebeuren cq vind jij het überhaupt wenselijk dat dat gebeurt, als onofficiële gezant van het andere forum (dat ik hier omwille van de beleefdheid niet bij de naam zal noemen die ik er normaal voor gebruik)?
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 12 Januari 2017, 11:42:07 »

De kennis en ervaring op grotere fora is ook maar betrekkelijk. Uiteindelijk ben je zeker bij wat specifiekere vragen voor de goede antwoorden toch vaak van een enkeling afhankelijk, die de vraag dan ook maar net moet lezen.
Veel en/of snelle antwoorden op een vraag zeggen niets over de kwaliteit van die antwoorden.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Eelco
Full Member

Offline Offline

Berichten: 156


www.modulebaan.nl op Eurospoor :)


WWW
« Antwoord #29 Gepost op: 12 Januari 2017, 18:53:52 »

het is daar vrijwel constant hommeles, wat in mijn ogen
- deels veroorzaakt wordt door het falende beleid van de moderators die geen flauw benul hebben hoe ze zo'n groot forum moeten bestieren (niet dat ik dat wel heb, maar ik ben mij ervan bewust dat ik dat niet kan en heb dus ook geen ambitie op dat vlak) maar zichzelf graag uitleven in de macht die ze denken te hebben,
- en deels, zoals Frank zegt, simpelweg omdat het te groot is: hoe meer zielen, hoe meer kans dat iemand de vreugd bederft.


Je zegt dat je geen flauw benul hebt hoe een groot forum te besturen, maar je weet wel dat de moderatoren op BNLS het verkeerd doen. Dat is toch ook aardig in tegenspraak. Als je geen flauw benul hebt, weet je ook niet of men het goed of slecht doet....

Ik denk dat we allebei een andere betekenis aan hommeles geven. Voor mij verwijst het naar de periodes waarin BNLS bestuursproblemen had. Dergelijke problemen is BNLS nu al meerdere jaren van verschoond gebleven. Gelukkig.
Ik denk dat jij met 'hommeles' bedoelt het gedoe dat ontstaat als een gebruiker zich niet aan de voor iedereen geldende regels houdt. Nee, Sander, er is geen sprake van vriendjespolitiek. Iedereen die zich niet aan de regels houdt wordt daar op aangesproken en iedereen die dat negeert kan daarvan de consequenties tegemoet zien. Met een uiteindelijke ban tot gevoel als na herhaalde oproepen niet geluisterd wordt naar de moderatoren. En zelfs daarna zijn er gebruikers die doorgaan, en dreigen met een gang naar de rechtbank omdat hun vrijheid van meningsuiting geweld word aangedaan. En dan denk ik: Waar de fuck zijn we nou helemaal mee bezig, het is maar een hobby....

En geloof me als ik zeg dat de moderatoren niks ondernemen zonder toestemming van het bestuur. Het  is echt het bestuur dat bestuurt, Sander, en niet de moderatoren. En nee, Wesley, wij zijn geen machtswellustelingen die naar believen sancties uitdelen zonder samenwerking met het bestuur.

De oorzaak van jullie negatieve benadering van BNLS, is natuurlijk de manier waarop jullie met bestuur en moderatoren in aanvaring zijn gekomen. En daar kun je lang en kort over praten, maar feit is dat jullie weergave van wat er gebeurd is en de daaruit voortkomende rancune, maar een zijde van het verhaal belicht. BNLS is de boeman en jullie zijn de vermoorde onschuld. De hand in eigen boezem steken voor wat jullie eigen aandeel in het geheel betreft, dat gebeurt helaas niet. Met als gevolg dat MSW jullie 'uitlaatklep' voor anti-BNLS sentiment is. En dat imago, helaas, speelt ook mee in de manier waarop MSW zich presenteert.

voegt dan weer wel wat toe, maar hoe zou dat in jouw ogen moeten gebeuren cq vind jij het überhaupt wenselijk dat dat gebeurt, als onofficiële gezant van het andere forum (dat ik hier omwille van de beleefdheid niet bij de naam zal noemen die ik er normaal voor gebruik)?

Jammer van die laatste sneer. En dat is ook toch helaas iets typisch MSW, zoals ik hier boven schreef. Hier tiert het anti-BNLS sentiment welig. Diverse steken onder water, of gewoon lompe opmerkingen direct op het forum. Dat vind ik jammer. En dat is iets wat de moderatoren op BNLS niet toestaan. Daar is MSW niet het doel van spot en rancuneuze opmerkingen.

Om antwoord te geven op je vraag wat MSW moet doen om meer aanloop te trekken? Dat is lastig. Het forum zal zich op een positieve manier moeten onderscheiden. Iets bieden op modelspoor vlak dat BNLS niet kan bieden. Neem Lycka Till. De mannen achter de uitgever zijn hier actief en stellen bijvoorbeeld prijzen beschikbaar. Misschien kan de uitgever hier meer activiteiten ontplooien. Een fotografie workshop, een workshop uitgeven om te zien of er gebruikers op MSW zijn die met een interessant fotoboek kunnen komen.
Bied modelbouw workshops aan, met bijvoorbeeld Frank. Geef de deelnemers een zooi Lima hondekoppen en wat mastica setjes en ga een middag oud dieselmaterieel bouwen.
Zomaar een paar dingen die mij ter plekke te binnen schieten.

In dat opzicht vond ik de plannen van chris om mogelijk tot een nieuw forum te komen, zeer interessant. Hoopgevend zelfs. Ik had dat graag gezien als een schone lei voor modelsporend Nederland waarop iedereen zich kon aanmelden en waar we de modelspoorhobby met zijn allen weer een nieuwe impuls konden geven, zonder dat de rotzooi uit het verleden meegenomen werd. Een forum waarop Sander, Gert, Jakop, jij, ik, zonder rancunes aanwezig konden zijn. Helaas gaat dat vooralsnog niet door.

Voor wat de groei van MSW betreft, ik gun MSW dat van harte. BNLS heeft laat momenteel een flinke stijging in het aantal gebruikers zien, MSW kan dat ook wel gebruiken. Om de onderwerpen wat diverser te maken bijvoorbeeld.
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Modelspoorwijzer groeit!
« vorige volgende »
Ga naar: