Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 1264 1265 [1266] 1267 1268 ... 2598   Omlaag
Print
Auteur Topic: Raadplaatje  (gelezen 8310332 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 12 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16882


304*


« Antwoord #18975 Gepost op: 22 Februari 2017, 16:12:35 »

Gelukkig heb ik als hofnar zijnde een vorst die de foutjes voor mij herstelt.   Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
oranda-jin
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 62



« Antwoord #18976 Gepost op: 22 Februari 2017, 16:17:59 »

Middag !

Ik moest wel even zoeken met als resultaat:
- Echizen is niet goed
- Ezichen heeft geen station

En het antwoord op de niet gestelde vraag:
Echizen heeft een directe spoorverbinding met de gezochte plaats, maar dan kom je wel aan op een ander station.

Grtn, Hans
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16882


304*


« Antwoord #18977 Gepost op: 22 Februari 2017, 18:11:02 »

Otsu

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7250


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #18978 Gepost op: 22 Februari 2017, 18:55:18 »

Gelukkig heb ik als hofnar zijnde een vorst die de foutjes voor mij herstelt.   Duim omhoog

Gelukkig heb ik als hofnar een vorst die de foutjes voor mij herstelt.

Of

Gelukkig heb ik, hofnar zijnde, een vorst die de foutjes voor mij herstelt. Grin
Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16882


304*


« Antwoord #18979 Gepost op: 22 Februari 2017, 19:10:23 »

Dat duurde best nog lang! Maar ik ben blij dat je toch nog hapt.   Grin

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7250


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #18980 Gepost op: 22 Februari 2017, 20:03:57 »

Had andere dingen te doen, en ik hap altijd Grin.
Gelogd

Ik zie sterren!
oranda-jin
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 62



« Antwoord #18981 Gepost op: 22 Februari 2017, 20:59:22 »

Goedenavond !

En dat is wel de gezochte stad  Duim omhoog



De spoorlijn zoals afgebeeld in het raadplaatje, is van een locale maatschappij, te weten de 'Keihan Keishin Line'. Deze rijdt met 4-delige treinstellen in Kyoto als metro; tussen de beide steden als 'gewone' trein en in Otsu op straat als 'over-sized' tram. Het traject tussen de beide steden kent enkele steile hellingen (op de foto 55 promille) al dan niet gecombineerd met scherpe bochten; ideaal dus voor de modelspoorder.
In tegenstelling tot Japan Rail waarvan de niet Shinkansen treinen op Kaap-spoor rijden, is deze lijn normaalspoor; de voeding is 1500 Volt gelijkstroom (waar elders doen ze dat ook al weer ?).

Voor de 'Pietje Preciezen' onder ons die streng vasthouden aan het correct schrijven van exotische (plaats)namen, heb ik een tip: 'Tokio' en 'Kioto' zijn FOUT !
Het is 'Tokyo' en 'Kyoto'; TWEE lettergrepen en géén drie (uitspraak respectievelijk: 'too-kjoo' en 'kjoo-toh'. Let op de foto hieronder op het streepje boven de 'O', dat geeft aan dat de betreffende klinker langer moet worden uitgesproken. Het is maar dat je het weet ...



PS: Yamashina is het overstapstation in Kyoto van Japan Rail op de 'Keihan Keishin Line'.

Gert: nogmaals gefeliciteerd; je hebt er veel werk van gemaakt.

Verder eenieder nog een hele prettige avond gewenst, Hans

« Laatste verandering: 22 Februari 2017, 22:20:59 door oranda-jin » Gelogd
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7250


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #18982 Gepost op: 22 Februari 2017, 21:20:38 »

Voor de 'Pietje Preciezen' onder ons die streng vasthouden aan het correct schrijven van exotische (plaats)namen, heb ik een tip: 'Tokio' en 'Kioto' zijn FOUT !
Het is 'Tokyo' en 'Kyoto'; TWEE lettergrepen en géén drie. Uitspraak respectievelijk: {too-kjoo} en {kjoo-toh}. Het is maar dat je het weet ...

Dat probleem krijg je altijd met niet-Latijns schrift: je hebt een transliteratie nodig, en daarvoor bestaan regels. Twee of drie lettergrepen in de brontaal maakt in beginsel niet uit - Tokio en Kioto zijn acceptabele transliteraties van het Japanse schrift voor de Nederlandse taal. Persoonlijk geef ik ook wel de voorkeur aan Tokyo en Kyoto, omdat het inderdaad beter weergeeft dat het twee lettergrepen zijn (en bovendien overeenkomt met de transliteratie in vele andere Europese talen), maar "FOUT !" zijn Tokio en Kioto niet. De Taalunie vindt zelfs dat "Tokio" >een lichte voorkeur geniet<.
« Laatste verandering: 22 Februari 2017, 21:22:10 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16882


304*


« Antwoord #18983 Gepost op: 22 Februari 2017, 21:34:43 »

Dankjewel Hans. Niet gek dat ik een plaatje heb gevonden waarvan ik in eerste instantie niet verder kwam dan 'ergens in Azië'.
Enfin, we blijven iets dichter bij huis:



Welk station heeft deze loc een paar minuten geleden achter zich gelaten?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2520

Oude meuk in h0


« Antwoord #18984 Gepost op: 22 Februari 2017, 21:51:07 »

Otsu

mvg,
Gert
Goed gevonden Gert.  Duim omhoog Ik kon de plek niet vinden.
(Het nieuwe plaatje heeft ook geen aanknooppunten trouwens.)
Gelogd

Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16882


304*


« Antwoord #18985 Gepost op: 22 Februari 2017, 22:01:25 »

Geen aanknooppunten? Echt niet? Ik tel er zomaar drie.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
oranda-jin
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 62



« Antwoord #18986 Gepost op: 22 Februari 2017, 22:09:22 »

Grüzi Wesley !

Dank je wel voor het opmerkzaam maken van de site van de Taalunie.

Citaat Taalunie:
Volgens het door Japan aanbevolen transcriptiesysteem zou de juiste vorm Tokyo zijn. De vorm Tokio werd en wordt in het Nederlands echter zeer algemeen gebruikt.

Dus omdat wij Nederlanders (en niet alleen wij, luister maar eens naar CNN) zo eigenwijs zijn het verkeerd uit te spreken, wordt deze verkeerde uitspraak tot voorkeur verheven en wordt de correcte manier 'getolereerd'. Dat is de omgedraaide wereld.

Citaat Taalunie:
Omdat het verschil in schrijfwijze geen consequenties heeft voor de uitspraak ...

Naar mijn bescheiden mening heeft de Taalunie bij het verkeerde eind. De schrijfwijzen met 'I' leiden juist wèl tot verkeerde uitspraak: drie lettergrepen in plaats van twee.

Eigenlijk is het heel logisch dat het taal (en reken) onderwijs in Nederland beneden peil is. Als de normstellers er al een zooitje van maken, hoe kun je dan verwachten dat de kennis goed wordt overgedragen.

Maar bij mijn weten geldt op dit forum: 'zoals het op het perron is geschreven'.
Dus 'Tokio' en 'Kioto' blijven FOUT !

Saronaya, Hans
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16882


304*


« Antwoord #18987 Gepost op: 22 Februari 2017, 22:21:57 »

Wel aardig in dit verband is om even hier naartoe te surfen en bij beide talen op het luidsprekertje te klikken:
https://translate.google.nl/#nl/ja/Tokio

Je hoort dan duidelijk dat wij in Nederland ten onrechte drie lettergrepen uitspreken, terwijl de Japanse dame er duidelijk maar twee nodig heeft.
Enfin, in andere talen zal het met onze plaatsnamen vast ook wel eens mis gaan.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8865


266*


WWW
« Antwoord #18988 Gepost op: 22 Februari 2017, 23:21:14 »

Je wil niet weten wat onze Amerikaanse vrienden maken van Uitgeest... Shocked Tongue
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7250


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #18989 Gepost op: 22 Februari 2017, 23:22:29 »

Enfin, in andere talen zal het met onze plaatsnamen vast ook wel eens mis gaan.

Uiteraard, en daarom doe ik alleen moeilijk als het gaat om plaatsnamen in het Latijnse schrift - met andere alfabetten doe ik niet zo moeilijk, als het tenminste maar een in Nederland gangbare transliteratie is. Moskou, Moskva en Moskwa vind ik allemaal goed, maar Moskau, Moskov, en Moscow niet.

Ik denk wel dat je (=Hans) een tikkeltje te hard oordeelt over de Taalunie en de transliteratieregels (en en passant het onderwijs in Nederland): er zijn nu eenmaal >exoniemen en endoniemen< - dat komt in elke taal voor. Wij zeggen ook Parijs en Berlijn, hoewel daar in de respectieve brontalen geen lange ij's in horen. En denk maar eens aan hoeveel verschillende namen er zijn voor Venetië/Venice/Venedig/Venise/Venecia/Venezia/Benátky/Veneza... Om nu allemaal te eisen dat we in het dagelijks leven alleen maar Paris, Berlin, Venezia en København zeggen, is wat te veel gevraagd naar mijn mening. Maar nogmaals: omdat Paris, Berlin, Venezia en København allemaal in het Latijnse schrift geschreven worden, wil ik ze in dit spelletje wèl zo zien! Grin.

Oh, en het is Grüezi, met een e (die ook - zij het min of meer half - uitgesproken wordt!) Cool. En is het niet "Sayonara"? Grin

Je wil niet weten wat onze Amerikaanse vrienden maken van Uitgeest... Shocked Tongue

Nee inderdaad, dat wil ik niet weten Cool Tongue.

>Middelfart<, trouwens.
« Laatste verandering: 22 Februari 2017, 23:26:12 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Pagina's: 1 ... 1264 1265 [1266] 1267 1268 ... 2598   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Raadplaatje
« vorige volgende »
Ga naar: