Dat vermoeden had ik al en dat bevestigt dat de trein zich geheel in Eschbach bevond.
Euh - nee dus. De gemeentegrens ligt bij het tweede portaal dat zichtbaar is op de foto. Loc en een stuk of 2 à 3 wagens zijn in Heitersheim.
Ook dat vermoeden had ik al, maar de vraag was niet in welke plaats je auto geparkeerd stond.
Niettemin is het gegeven dat de dorpskern van Heitersheim dichterbij is dan die van Eschbach, mogelijk relevant in "niemandsland" zoals dit.
De vraag was ook niet bij welke plaats de loc het dichtste bij was. De vraag was waar?
Nee, maar het is verre van een bizarre uitleg van de vraag "waar". Zelfs als we aannemen dat de vraag "waar" op de trein slaat (maar wat nu als er op het plaatje géén trein te zien was geweest? Gelden er dan ineens andere regels?), dan nog is de vraag welk deel van de trein - en de loc is nu eenmaal nogal het "business end" van een trein - dus die heeft de beste kaarten om de precieze locatie aan te duiden - Heitersheim dus.
Wat betreft die ongeschreven regel betreft: zie mijn telelens-argument. Als 'waar?' zou slaan op de locatie van de fotograaf, dan kan het knap lastig worden die te vinden als mensen creatief in de weer gaan met hun telelens. Dus het lijkt mij dat 'waar?' gewoon de locatie van de trein of het spoorobject betekent.
Aha, maar zowel trein als spoorobject bevonden zich op dit plaatje in twee gemeentes...
Jij hebt verzuimd om te kijken waar de trein zich werkelijk bevond en nu keur je het enige juiste antwoord af?
Eschbach is zeker niet het
enige juiste antwoord - hooguit één van de twee juiste antwoorden, en er zijn plausibele argumenten aan te dragen om te zeggen dat Eschbach zelfs fout is. Mijn score:
Pro Eschbach:
- de trein bevindt zich deels in Eschbach, en de andere trein (de ICE3) bevindt zich geheel daar.
- grondgebied van de gemeente bevindt zich op de foto.
Pro Heitersheim:
- de trein bevindt zich deels in Heitersheim.
- de locomotief is reeds in Heitersheim aangekomen, en dat is - zoals ik al zei - toch wel het "business end" van de trein.
- grondgebied van de gemeente bevindt zich op de foto.
- de fotograaf bevindt zich in Heitersheim (en ja, dat doet er wel degelijk toe, zie boven - er is immers niet altijd een trein voorhanden op de foto).
- het standpunt ligt dichterbij de bouwkern van Heitersheim dan van Eschbach.
- en in geval van twijfel: Heitersheim is als eerste - correct gespeld - genoemd. Dat jij de locatie eerder gevonden, maar vervolgens fout gespeld hebt: pech.
Waar staat eigenlijk -in de ongeschreven regels-dat de vraag 'waar' betekent 'waar is deze trein op moment van de foto?'
'Waar?' is m.i. eerder kort voor: 'waar is deze foto gemaakt?'
Lijkt mij ook... en als iemand dan creatief is met een telelens, dan is dat niets meer of minder dan een extra moeilijkheidsfactor - maar het maakt het beantwoorden van de vraag "waar" zeker niet onmogelijk.
Anyway, genoeg haren
gekloven gekloofd voor vandaag
.