Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Rond het spoor - ideeën voor de modelbaan
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Rond het spoor - ideeën voor de modelbaan  (gelezen 35629 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8407


WWW
« Gepost op: 17 Februari 2016, 13:55:55 »

De aanleiding. Ik ben bezig met de bouw van een Weinert-overweg. Zowel bij de bouw van dat ding als bij de toekomstige plaatsing, loop ik er tegenaan dat ik niet precies weet hoe het in werkelijkheid zit en dus ook moeilijk kan bepalen hoe ik het in model moet oplossen.

Voor die overweg heb ik daar inmiddels wat aan kunnen doen door in Duitsland zo'n ding te fotograferen, maar het speelt vaker.
Juist zaken rond het spoor worden in fotoboeken en op fora stiefmoederlijk behandeld. De nadruk ligt meestal op materieel.
Natuurlijk is er op die materieelfoto's ook wel een en ander te zien van alles eromheen, maar ik merk dat het bij specifieke dingen vaak veel moeite kost om te vinden hoe iets er nu precies uit ziet.
Voor wie hedendaags rijdt, is er nog de oplossing om eropuit te trekken met fototoestel, maar voor het verleden ben je echt aangewezen op foto's. Dingen veranderen snel, vaak ongemerkt.

Een voorbeeldje van waar ik op doel.

Als je een tankplaat voor dieselmaterieel wilt nabouwen, kun je best wel een eind komen met deze foto (Zutphen, 1981 of 1982)

P19820099 by hb foto, on Flickr

Maar aan dit soort foto's heb je dan toch veel meer (Terneuzen, 1987)

19871100 by hb foto, on Flickr


19871101 by hb foto, on Flickr

Kortom, een draadje waar eens niet het materieel centraal staat, maar alles eromheen. Gericht op de modelbaan.
Kan dit interessant zijn?

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 17 Februari 2016, 14:01:39 »

Zeker! Ik zal thuis eens kijken, ik ben er ook wel eens op uitgetrokken met het doel e.a. vast te leggen voor latere maodelbouw.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1962


« Antwoord #2 Gepost op: 17 Februari 2016, 15:10:56 »

Idee is goed!!
Echter wanneer dit draadje zich straks vult staat er van alles door elkaar en wordt het een onoverzichtelijk geheel.

Wanneer je dit in een database zou gooien zou het beter werken denk ik.
Dus voor elk ding een wiki pagina bijvoorbeeld.
Simpel te zoeken en elke pagina gerelateerd aan 1 onderwerp.
« Laatste verandering: 17 Februari 2016, 16:58:48 door Sander Lageveen » Gelogd

mvg,
 Sander
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1419

Jeroen


« Antwoord #3 Gepost op: 17 Februari 2016, 15:47:25 »

Heeft Nico Spilt niet al een heleboel van dit soort dingen op zijn site staan?

http://www.nicospilt.com/index/index.htm
« Laatste verandering: 17 Februari 2016, 15:51:16 door Jeronimos » Gelogd

blije groeten,

Jeroen
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 20 Februari 2016, 09:13:13 »

Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen met het aantal foto's. Ik heb zelf niet bijzonder veel en baserend op wat ik op spoorse websites zie, ben ik daar geen uitzondering in. Hobbyisten fotograferen nu eenmaal treinen. Cheesy Nico Spilt heeft dan nog relatief veel.
Mocht het wel een onoverzichtelijk geheel worden (wat ook zijn charme kan hebben), lijkt het me vroeg genoeg na te denken over hoe het terug te vinden. Nadeel van een wiki vind ik dat het nauwelijks interactief is en dat vind ik zelf wel essentieel als ik iets plaats.
Achtergrond van de vraag was dan ook of er überhaupt behoefte is aan dit soort plaatjes. Daarbij bedenkend dat het vaak uit spoorfotografisch oogpunt "mislukte" foto's zijn. Maar daardoor wel een goed tijdsbeeld geven van bijvoorbeeld perrons in vroeger tijden.
Er gaat best wel tijd zitten in het bewerken en plaatsen van plaatjes, dus als het voor niemand interessant is, besteed ik die tijd liever aan iets anders. En voor anderen die dit soort plaatjes hebben, zal hetzelfde gelden.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #5 Gepost op: 20 Februari 2016, 09:20:23 »

Ik denk dat het wel degelijk interessant is. Vorig jaar hebben Jakop en ik ons suf gezocht naar zo iets simpels als de juiste kleuren van het perronmeubilair van de NS in de jaren '80.
Voor mijn gevoel is dat overal te vinden op foto's. Welnu, met heel veel moeite heb ik anderhalve foto gevonden in al mijn spoorwegboeken  en ook de zoektocht op internet leverde niet veel op.
Het punt is dat we het allemaal zo vanzelfsprekend vinden, dat we vergeten het te fotograferen.

Tip dus aan de huidige fotografen: fotografeer ook eens een prullenbak, een bankje, verlichting of zelfs die vermaledijde inlogpalen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 20 Februari 2016, 12:25:52 »

Voor gebruik elders, maar ook hier wel passend.

In Duitsland werden in elk geval tot in de jaren 90 nog rijtuigen met stoomverwarming gebruikt.
Blijkbaar waren de daarvoor benodigde koppelingen aan slijtage onderhevig of gewoon snel defect, want in 1985 kon een stelling voor die koppelingen op Nürnberg Hbf gefotografeerd worden.
Aangezien nadrukkelijk is vermeld dat het om bruikbare exemplaren gaat, sluit ik niet uit dat er ook een bak of stelling voor defecte koppelingen was.

P19850777 by hb foto, on Flickr

Op hetzelfde station een voorraad sluitseinen. Toen in ieder geval gebruikt voor de historische treinen die er dagelijks in het kader van 150 jaar spoorwegen vertrokken. Ook voor goederentreinen waren deze dingen nog gebruikelijk en mogelijk voor een incidentele reguliere reizigerstrein. 

P19850787 by hb foto, on Flickr

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #7 Gepost op: 20 Februari 2016, 12:50:20 »

Die sluitseinen zag je vroeger ook bij bosjes te Emmerich staan op de perrons.

Mvg, Johan
Gelogd
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 174


Busje rijden...


« Antwoord #8 Gepost op: 21 Februari 2016, 22:12:41 »

Vroegâh reed er zelfs een extra sluitseinexpres tussen Venlo en Kaldenkirchen. Dit was meestal gewoon een losse Köf waarbij de treedplanken vol langen met sluitseinen.
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 19 Maart 2016, 19:47:37 »

Nog twee plaatjes van een tankplaat, ditmaal bij de oosterburen.

Nürnberg in 1985

P19850714 by hb foto, on Flickr

en Hannover in 1992

19921412 by hb foto, on Flickr

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jeronimos
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1419

Jeroen


« Antwoord #10 Gepost op: 20 Maart 2016, 13:14:59 »

Op het buurforum voor n-spoor vindt je ook een leuke reportage.

En dit is pagina 3 op een ander forum: http://opeenshadikhet.eu/viewtopic.php?f=16&t=11323&start=36

(waarschuwing: voor je eigen gemoedsrust op deze pagina blijven.) Cry
« Laatste verandering: 20 Maart 2016, 13:19:05 door Jeronimos » Gelogd

blije groeten,

Jeroen
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 27 Maart 2016, 20:26:56 »

Past hier eigenlijk ook wel.

Een gloednieuw gebouwd Nederlands perron in 1985.



Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 2 April 2016, 15:12:49 »

Een apparaat dat je vroeger heel veel zag en inmiddels wat minder ziet op Duitse stations, de gele praatpalen.
Door een hendel naar beneden te drukken, kun je contact krijgen met bijvoorbeeld iemand op een seinhuis.
Vaak waren meedere hendels aangebracht voor even zoveel verschillende ontvangers.
Hoe ze officieel heten, weet ik eigenlijk niet. Ik vermoed Sprechsäule, maar als iemand het beter weet, hoor ik het graag.

Een heel eenvoudige in Altenbeken, vermoedelijk om je te melden als je wat lang voor de overweg staat te wachten.

19861179 by hb foto, on Flickr

Eveneens eenvoudig, maar de gebruikelijke uitvoering op emplacementen, hier in Emmerich.

19841018 by hb foto, on Flickr

Een wat uitgebreidere in Wanne-Eickel

20110716_FZ28_1010729 by hb foto, on Flickr

Luxe uitvoering in Limburg, zowel vanuit de ballast als vanuit een loc eenvoudig te gebruiken.

20160310_D7000_5234 by hb foto, on Flickr

Nog wat luxer met windscherm in Osnabrück

20140823_D7000_1736 by hb foto, on Flickr

Maar het kan nog luxer, met een hok eromheen, hier in Koblenz-Lützel.

20120602_FZ28_1030420 by hb foto, on Flickr

En baas boven baas, super-de-luxe met hok in steen en zelfs een stoel. Maar wat wil je, met negen verbindingen. Dan ben je wel even bezig...

20160311_D7000_5392 by hb foto, on Flickr

Groet, Huub

p.s. weet iemand hoe ik in dit forum de staande afbeeldingen even groot kan krijgen als de liggende? Dus dat de lange zijde steeds even lang is?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
MHS84
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1308


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 2 April 2016, 19:10:51 »

Wat leuk, zeg. Laatst had ik een gesprekje met een machinist over de tijd dat er nog geen Gsm's waren. Vijfentwintig jaar geleden moest je van je loc afklimmen en naar zo'n paal lopen. In de kast hing een hoorn van bakeliet. Je moest je hoofd in de kast steken en heel goed luisteren wat er gezegd werd, terwijl te andere verkeer voorbij raasde. Als het regende kon je nauwelijks notities maken want de bodem van zo'n kast werd snel nat.


Nederlandse versie.


Duitse versie: Streckenfernsprecher.
Gelogd

Houdoe! Maarten - Raadplater sind 2011: 183* - Deutsche Reichsbahn Ep II
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #14 Gepost op: 2 April 2016, 19:39:06 »

Wat leuk, zeg. Laatst had ik een gesprekje met een machinist over de tijd dat er nog geen Gsm's waren.

Heb nog een video opname van 1992 te Zwolle waar een goederentrein en stationnement maakt. Trein stond net stil kwam er een omroepbericht ...... "dienstmededeling wil mcn XXXXXXXXX contact opnemen met xxxxxxxx herhaling ........."

Ook dergelijke dingen is met de komst van moderne communicatie verledentijd .................

Zou je met de moderne middelen wel bij de modelbaan kunnen toepassen

Mvg, Johan
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenOntsporenTopic: Rond het spoor - ideeën voor de modelbaan
« vorige volgende »
Ga naar: