Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenSceneryTopic: Wegmarkeringen op de Nederlandse modelbaan
Pagina's: [1]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Wegmarkeringen op de Nederlandse modelbaan  (gelezen 15032 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Gepost op: 26 Januari 2021, 20:19:38 »

I.v.m. de hier opgestartte discussie over wegmarkeringen start ik maar even dit aparte draadje.

Tot nu toe heb ik mijn info gehaald uit dit document waaronder de gebruikte maatvoering voor het zebrapad.



en ook het formaat en afstand van de middenstrepen.



Maar lang niet alles staat hierin beschreven.
Voor de Waldijkse wegen vraag ik me dus nog e.a. af.



Er is tot dusver wel enig research en tekenwerk aan vooraf gegaan zoals hier boven te zien  Grin
Echter klopt dit wel?



De bushalte. De scheiding tussen de parkeervakken en de bushalte heb ik hier getekend met een verdrijvingsvlak.
Om de bushalte toegankelijk te houden zou dit moeten werken. Je mag niet op een verdrijvingsvlak rijden en parkeren.
Maar zou dit ook zo gedaan worden of beter, in de jaren '80 zo gedaan zijn?



De onderbroken lijn is hier nu 1 meter niet, 1 meter wel. Overigens ook bij de bushalte hetzelfde.
Ik kan hier niet echt iets over vinden...
De lengte van de vakken is nu 583 cm per vak, wat meer uit de verdeling van de beschikbare ruimte dan uit regels komt, al meen ik ergens gelezen te hebben dat zo'n vak toch wel 550cm moet zijn.



Dan nog de lijn tussen het benzinestation en de openbare weg. Ook nu hier getekend met 1 meter wel, 1 meter niet.


Niet dat ik Niels onder druk wil zetten  Wink al heeft hij zo te lezen behoorlijk parate kennis over het onderwerp, maar wellicht zijn er ook anderen die een steentje kunnen bijdragen en/of foto's hebben van vergelijkbare situaties.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Gooierhaven
Newbie

Offline Offline

Berichten: 3


« Antwoord #1 Gepost op: 26 Januari 2021, 20:40:28 »

Voor Nederland kan je beter kijken in bijvoorbeeld: https://puc.overheid.nl/PUC/Handlers/DownloadDocument.ashx?identifier=PUC_34193_31&versienummer=1
Enigszins gedateerd, maar nog goed bruikbaar. De officiële huidige richtlijnen zijn niet gratis beschikbaar. En al die moderne fratsen van "Duurzaam Veilig", zoals groene middenstrepen zijn het nabouwen toch niet waard.

De verhouding streep:ruimte is 1:3, 3:1 of 1:1. Alleen voor fietspaden komt ook nog 1:9 (0,30 streep - 2,70 geen streep) voor.

Als er al een markering langs zo'n tankstation (brandstofverkooppunt) aanwezig is/was, zal het inderdaad een 1:1 streep zijn.
Bedenk wel dat markering binnen de bebouwde kom minder gebruikt wordt, dan buiten de bebouwde kom. Als er een verschil in verharding is (asfalt naast klinkers) is markering vaak overbodig. En aangezien markering geld kost...........

Hoewel ik meer van het zwarte spul er onder ben dan van deze legale vorm van graffiti, kan ik wel behulpzaam zijn bij vragen.

Jan
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 26 Januari 2021, 20:53:06 »

Heel mooi gedateerd denk ik zo!  Duim omhoog

Dank je Jan. Ik ga dat document bekijken en voor verdere vragen meld ik me weer in dit draadje.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #3 Gepost op: 26 Januari 2021, 21:47:18 »

Ik zie het zeebrapad tussen, of eigenlijk in de parkeervakken ontstaan. kan dat?
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #4 Gepost op: 26 Januari 2021, 22:34:52 »

Nee, dat wordt en werd nooit gedaan ivm zicht. Dan moet je echt even een uitbuiging maken en een stukje extra trottoir aanleggen.

@Gooierhaven, dat was het document dat ik op kantoor had liggen  Duim omhoog

Grtz,
Niels
« Laatste verandering: 26 Januari 2021, 22:36:44 door niels b » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 27 Januari 2021, 07:32:15 »

Zoals ik het nu getekend heb is het niet goed inderdaad.
Ik heb de tussenruimte tussen laatste parkeervak vóór de zebra vergeten.
E.a. gebaseerd op het eerste document wat ik in de eerste post link.



Niels heeft volgens dit schrijven gelijk wat betreft de ideale situatie, maar kennelijk is het met 5 meter tussenruimte ook acceptabel.
Daar gaat dus nog wel iets veranderen  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #6 Gepost op: 27 Januari 2021, 09:31:28 »

Mooi om te zien hoe het wegontwerp is veranderd de laatste tijd. Deze oplossing vind je toch echt niet meer terug in de huidige richtlijnen. Voetgangersoversteekplaatsen vinden nu alleen maar plaats op 50 km/u wegen en dan altijd met een middeneiland. Dat wil niet zeggen dat ze nooit worden aangelegd zoals in de schets van Jakop, maar het staat in ieder geval niet meer in de richtlijnen.

Ik zal binnenkort eens een stukje schrijven met kenmnerken van de verkeersinrichting door de jaren heen waar ik in het topic van Jakop over Waldijk al een aanzetje heb gedaan.


Grt,
Niels

PS: overigens heb ik toegang tot alle CROW richtlijnen waar Gooierhaven naar verwijst, dus als er bouwers zijn die iets willen weten over wegontwerp anno nu, laat maar horen.
« Laatste verandering: 27 Januari 2021, 09:53:56 door niels b » Gelogd
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #7 Gepost op: 23 Februari 2021, 17:03:10 »

In het stuk van Gooierhaven wordt verwezen naar de richtlijnen van 1977. Daar ben ik wel in geïnteresseerd, gezien mijn tijdvak (ruwweg 1978-1984).
Kom ze echter niet (meer) tegen op het internet. Iemand?
Gelogd

Groet, Frank
Gooierhaven
Newbie

Offline Offline

Berichten: 3


« Antwoord #8 Gepost op: 23 Februari 2021, 18:45:27 »

Zie: https://docplayer.nl/64532753-Richtlijnen-voor-de-bebakening-en-markering-van-wegen-hoofdstuk-iii-markeringen-binnen-de-bebouwde-kom.html
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 3 Maart 2021, 20:15:32 »

Na de aangereikte documenten te hebben nageplozen op wat ik dacht nodig te hebben is het beeld een stuk rustiger geworden.
Om een beeld te hebben even een drone ingehuurd met bijbehorend onscherp beeld  Cheesy



Gevonden was dat bushaltes altijd een doorgetrokken streep tussen de halte en de weg hebben.
Op de foto is ook al het nieuwe straatwerk waarop het wachtgebouwtje komt zichtbaar.
Taxi standplaatsen werden aangegeven door paarkeerstroken met kruisen en een Taxi-bord RVV 90 E5.
Die moet nog even opgezocht worden en in 1:87 gereproduceerd.
Parkeerstroken langs weg hebben een onderbroken streep 1:1. Op basis van het afplakband van 1 cm is zijn dit witte strepen van 87 cm geworden.
De eerder besproken afstand van 5 meter tot het zebrapad is gerespecteerd.

Less is more blijkt maar weer waar te zijn denk ik.

Al zit ik nog na te denken over wellicht haaientanden in de zijstraat (niet zichtbaar op deze foto) 
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #10 Gepost op: 3 Maart 2021, 20:56:12 »

Nice. Heb je al taxi's in 1:87 naar jaren tachtig voorbeeld?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 3 Maart 2021, 21:05:43 »

Nee, maar 1 is genoeg. Een zwarte Mercedes 220D met een geel taxibordje moet ik nog opsnorren.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Pagina's: [1]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenSceneryTopic: Wegmarkeringen op de Nederlandse modelbaan
« vorige volgende »
Ga naar: