Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 [2] 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Betonfabriek in N-spoor  (gelezen 86703 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
H0llandsBouwwerk
Full Member

Offline Offline

Schaal: Z
Systeem: Analoog
Berichten: 117



WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 20 April 2014, 18:30:16 »

Ook even bij jou gekeken, ziet er ook  Duim omhoog uit. Als ik het zo zie, zouden onze diorama’s naast elkaar geplaatst kunnen worden, als ik naar die van jou kijk en ik weet hoe mijn diorama er gaat uit zien, dan zou je een mooi idustrieterrein creeëren.
Ook ik ben benieuw naar jouw eindresultaat, succes!
Gelogd

Met een groet, Peter van Seuren. († 1949 - 2016)
Modelbouwer van Nederlandse gebouwen en andere objecten.
Trainbuffn
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 76


« Antwoord #16 Gepost op: 28 April 2014, 21:33:41 »

Ben verder gegaan met de brugpijlers. Om die op de juiste hoogte te brengen en ook om ze wat minder plat te maken heb ik twee stroken styreenplaat van verschillende breedte op de pijlers gelijmd en vervolgens aangesmeerd met een mengsel van Alabastine muurvuller, water en een flinke scheut houtlijm. Die houtlijm geeft meer stevigheid als het mengsel opgedroogd is en hecht ook beter aan het gladde styreen. Voordelen van Alabastine zijn dat het veel langer verwerkbaar is dan gips en dat het sneller droogt. Het nadeel is dat het veel duurder is. Maar dit was zo'n klein beetje, dat de extra kosten verwaarloosbaar zijn.



De volgende stap is het schilderen in een grondkleur. Daarna is de pijler zover dat de rails met grind erop gelijmd kan worden. Voordat ik dat doe, moet de pijler nog wat vervuild worden met regen- en roestsporen. En natuurlijk eerst de brug monteren  Wink.
Gelogd
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #17 Gepost op: 29 April 2014, 07:58:42 »

Begint al mooi vorm te krijgen  Duim omhoog

Jeffrey
Gelogd
Trainbuffn
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 76


« Antwoord #18 Gepost op: 17 Mei 2014, 19:52:26 »

Zoals in de vorige aflevering al aangekondigd, ben ik de pijlers gaan vervuilen. Het resultaat zie je op de foto´s.

De sterkste roestsporen lopen onder de oplegpunten van de brug. Bovendien nog wat vuil van remblokken en ander langsgewaaid roest.
Ik gebruik hiervoor poederverf van Artitec, in dit geval de bruine en de oranje roestkleur.



Ook ben ik al begonnen met het aanleggen van het riviertje. Hiervoor gebruik ik Water Effects van Vallejo. Dat is een wit gel-achtig materiaal dat je
bijvoorbeeld met een spateltje kunt aanbrengen. Het droogt transparant op.
Een dunne laag is binnen 24 uur opgedroogd; dikkere lagen duren wat langer.
Het is eenvoudig om later nog wat te corrigeren, gewoon door er een extra laag op aan te brengen.
Voordat je met het water aan de slag gaat, moet de rivierbodem natuurlijk klaar zijn. Ik heb er een paar steentjes ingelijmd (echte, uit Oostenrijk) en
hier en daar wat groene vlokken (van Woodland Scenics) om plantengroei op de bodem te simuleren.
Het waterniveau mag nog wel wat hoger worden, dus er gaat nog een laagje bovenop.


Ik zit te popelen om de brug te plaatsen en de rails te leggen, maar ik moet nog even geduld hebben, want eerst moet de rivier klaar zijn.
Gelogd
Trainbuffn
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 76


« Antwoord #19 Gepost op: 26 Mei 2014, 13:57:29 »

Nu ben ik begonnen met de aankleding van het gebied rond de fabriek.
Onder de brug loopt, naast de rivier en het spoor, de weg naar de fabriek. Deze weg wordt omzoomd door grasstroken. Die worden niet altijd even goed onderhouden, zodat ze er wat wild uitzien.

Op de eerste foto zie je de pijler van de brug met eromheen gras en andere begroeiing.
Het gras maak ik zelf door vlokken van Woodland Scenics (Green Grass, Burnt Grass en Weeds) door elkaar te mengen en er nog wat langer gras van bijvoorbeeld Heki of Noch door te gooien. Ook meng ik er vaak nog een restje grind of zand doorheen.
De hogere begroeiing zijn de stroken gras, heide enzovoort van Heki, die ik met een schaar op lengte knip.
Voor het aanbrengen smeer ik eerst de hele oppervlakte in met houtlijm. Daarna plaats ik de strookjes van Heki erop en tot slot strooi ik het grasmengsel over de lijm die nog niet bedekt is. Even alles lichtjes met de vingertoppen aandrukken en dan maar wachten tot de lijm droog is.
Dan ga ik er met de stofzuiger langs. Over de mond van de stofzuiger span ik dan een oude nylon kous of een oude stoffen zakdoek, zodat niet al het losse materiaal in de stofzuiger verdwijnt.




Ook heb ik inmiddels de rails langs de fabriek aangelegd, ols op de tweede foto te zien is.
Voor het grind heb ik materiaal van Woodland Scenics (ja, alweer Wink) gebruikt. Omdat ik een zakje niet handig vind werken, heb ik het grond in een plastic bakje gedaan.
Ik strooi het grind met een roerhoutje (voor de koffie) voorzichtig waar het ongeveer moet komen en daarna verdeel ik het met een dun en zacht kwastje.
Als het grind netjes naar mijn zin ligt, spuit ik er met een injectienaald een mengsel van water en een paar druppels afwasmiddel in. De punt van de naald gaat dan echt het grind in en voorzichtig een klein beetje water injecteren. Eventuele oneffenheden als gevolg van de naald even met je vinger plat drukken.
Daarna lijm ik het geheel vast met verdunde houtlijm met alweer een beetje afwasmiddel. Aan de houtlijm voeg ik een ongeveer even grote hoeveelheid water toe (een beetje meer water is geen bezwaar) en een klein scheutje afwasmiddel. Even goed roeren en klaar is de lijm.
Ik breng de lijm aan met een pipet, zoals je bijvoorbeeld in flesjes met een middel tegen een verstopte neus vindt.


Gelogd
Trainbuffn
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 76


« Antwoord #20 Gepost op: 31 Mei 2014, 19:27:39 »

Tussen het riviertje en het spoor heb ik nu ook een grasstrook aangebracht.
Het recept is hetzelfde als van het gras bij de brugpijler.

Langs de rivier zitten twee vissers te vissen.



De fabriek staat nu op zijn plek. Het terrein rond de fabriek is van een wegdek voorzien.
Hiervoor heb ik een mengsel gebruikt van landwegzand en grijs zand van Anita Decor.
Dat heb ik op natte houtlijm gestrooid en daarna met een penseeltje grofweg verdeeld.

Gelogd
Trainbuffn
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 76


« Antwoord #21 Gepost op: 6 Juli 2014, 21:12:11 »

Door mijn vakantie is het een beetje stil geweest rond de fabriek. Na mijn vakantie ben ik weer verder gegaan met het diorama.

Nu heb ik de brug geplaatst, de rails erop aangebracht en het bijbehorende ballast. Naast het grind heb ik aan beide kanten in het verlengde van het pad langs de brug een voetpad aangelegd en daarbuiten weer grind met wat groen erin.


En hieronder de brug.


Tot slot voor vandaag een kiekje van de brug vanaf de voorkant van de fabriek.



In de hoge bakwagen ligt een lading grind voor de betonfabriek. En de bodem van de lage bakwagen heb ik in een houtkleur geschilderd.
Die moet nog wel vervuild worden en ik ga nog nadenken over een geschikte belading.
Gelogd
Trainbuffn
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 76


« Antwoord #22 Gepost op: 19 Juli 2014, 16:58:39 »

Mijn diorama is nu zo'n beetje klaar....
De buitenkant heb ik afgewerkt met een mengsel van gips en houtlijm en na het uitharden heb ik dat grijs geschilderd (Mittelgrau van Revell).

Het geheim zit hem in de details. Daarom heb ik een  paar foto's gemaakt van die details.

Zoals al eens eerder geschreven, lijdt de fabriek aan achterstallig onderhoud. Daarom heeft de directie een schildersbedrijf ingehuurd om de wanden,
die ooit mooi wit waren, weer netjes te maken. Ze zijn begonnen aan de voorkant.


En aan de achterkant van de fabriek is een deel van de dakgoot verrot. Daarom is er een stuk uitgehaald om te worden vervangen.
Het nieuwe stuk ligt al klaar, maar moet na het monteren nog wel worden geschilderd.


Ik heb de fabriek ook een naam gegeven, namelijk die van de oprichter, de heer Schmidt. Op een gegeven moment heeft die bedacht
dat er ook maar een huisstijl moest komen en die bestaat uit de kleuren grijs en rood. Die kleuren zie je terug in het naambord en
ook in de vrachtauto's, waarvan de bovenste helft van de cabine grijs is en de onderste helft rood.
Zou het toeval zijn dat de Mercedes van de heer Schmidt ook rood is?



Details van een geheel andere orde vinden we bij het riviertje. Er zwemmen een paar eenden en er is wat riet gegroeid.
En een van de vissers heeft gezelschap gekregen van zijn hond.


Gelogd
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #23 Gepost op: 20 Juli 2014, 13:57:30 »



Ziet er goed uit.... Duim omhoog

Als extra detail zou je bij de schilders een half geschilderde muur kunnen maken....

Jeffrey
Gelogd
Trainbuffn
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 76


« Antwoord #24 Gepost op: 20 Juli 2014, 15:17:16 »

Jeffrey, goeie tip, maar... bij het vervuilen van de muren had ik een stukje overgeslagen. Dat is dus nog wit en de rest heeft een lichtbruine waas.
Uit jouw reactie maak ik op dat het verschil tussen 'vervuild' en 'geschilderd' te klein is, daarom zal ik kijken wat ik er nog aan kan doen.

In ieder geval dank voor het meedenken.

Groeten, Hermes
Gelogd
Trainbuffn
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 76


« Antwoord #25 Gepost op: 6 Augustus 2014, 20:10:07 »

Inmiddels is een deel van de muur duidelijk wit geschilderd.... Krijgen de schilders meer eer van hun werk.

En ben ik bezig om nog wat kleine details aan te brengen, waardoor het diorama wat meer gaat leven.

Gelogd
p-kokkie
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 251



« Antwoord #26 Gepost op: 9 Augustus 2014, 17:05:55 »

Das een fraai bruggetje geworden!!!

Gr. Pascal
Gelogd

"Der germanische Geist, ist der Geist der Freiheit"
Trainbuffn
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 76


« Antwoord #27 Gepost op: 2 September 2014, 07:08:17 »

Zo, mijn diorama is klaar.

Voor de laatste details heb ik geen nieuwe technieken gebruikt, alleen wat spulletjes geplaatst en vastgelijmd. Dus ik plaats geen foto's meer. Ik nodig je uit om op Eurospoor te komen kijken en praten.

Op het diorama komt ook een treintje te staan, bestaande uit een stoomlocje en twee wagons. Ik zit te dubben of ik die vast zal lijmen of niet.
Heeft er iemand ervaring met het "ongevraagd lenen" op Eurospoor? Anders gezegd: is het verstandig om het materieel vast te lijmen?

Tot over 7,5 week..... Hermes 
Gelogd
Jefftrack
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: Anders
Systeem: Digitaal
Berichten: 1083



« Antwoord #28 Gepost op: 2 September 2014, 07:16:09 »

Ik heb geen ervaringen met het ongevraagd lenen op Eurospoor maar dat sluit het ook niet uit.

Je kunt het materieel vast zetten met een ijzerdraadje om de assen en door de onderplaat. Op die manier kun je het ook weer makkelijk en onbeschadigd los maken na de beurs.

Jeffrey
Gelogd
Trainbuffn
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 76


« Antwoord #29 Gepost op: 2 September 2014, 12:11:26 »

Jeffrey, bedankt, goeie tip. Is inderdaad wat handiger dan lijmen.
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumDiorama collectief A4 Diorama wedstrijd2014Topic: Betonfabriek in N-spoor
« vorige volgende »
Ga naar: