Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Draaischijf digitaal maken.
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag
Print
Auteur Topic: Draaischijf digitaal maken.  (gelezen 52314 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Gepost op: 11 November 2013, 23:15:11 »

Intussen heb ik alle onderdelen binnen om mijn draaischijf digitaal te maken.
Heb niet gekozen voor kant en klaar printen, maar voor een bouwpakket.

Foto 1: de nog kale printplaten.

Dit zijn 2 van de belangrijkste printplaten ( al hoe wel, alle printplaten zijn natuurlijk belangrijk aangezien alles samen werkt )
Maar de grote is de controle kaart, met een stukje S88 zodat er vanaf de brug ook terugmelding is.
De kleine komt in de brug, naast aansturing van de motor zit hier ook aansturing voor verlichting en seinen op. En natuurlijk de terugmelding. Daarnaast is er nog een hele kleine print met sensor. Die kijkt of er 1 keer is rond gedraaid.

Daarnaast hebben we verschillende zakjes met alle onderdelen die op de printen moet:

Foto 2: zakjes met onderdelen.
Hierbij een zak, met allemaal weer kleine zakjes, met allemaal onderdelen. Soms 1 per zakje, soms wel 10 of meer per zakje. En zo heb ik er nog een aantal liggen.
Afgelopen zaterdag op de beurs een paar seinen gekocht voor op de brug. En intussen een lens met verlichting geleend om het geheel in elkaar te zetten.
Nog een hele klus om alles op de juiste plaats te krijgen, maar dat gaat vast lukken.

Zal proberen hier zo nu en dan een update van de vorderingen te geven.

Groet,
Roelco
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #1 Gepost op: 12 November 2013, 19:50:01 »

Roelco,

ik neem aan dat je ervaring hebt met (SMD-)solderen?

Succes!!! Benieuwd naar het resultaat!
Ook even nieuwsgierig van welk merk dit is.

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #2 Gepost op: 12 November 2013, 23:15:25 »

Heb ervaring met SMD ja, maar dat is wel een paar jaar geleden dat ik het voor het laatste gedaan heb. En mijn ogen zijn er duidelijk niet beter op geworden. Toen ging alles zonder hulpmiddelen. Nu heb ik een groot vergrootglas met verlichting er bij om het toch beetje goed te kunnen zien.

Dit komt van http://www.digital-bahn.de/bau_ds2010/dsd2010_konzept.htm
Filmpjes van gezien, en zien er heel mooi uit. Mogelijkheid voor verlichting en seinen op de brug. Zelfs terugmelders op de brug, of een geluidsmodule.
En door zelfbouw ook nog eens een extra uitdaging.

Het eerste deel, de kleine print, is klaar. Kijken of we morgen aan de grote kunnen beginnen.
Maar het is wel even een puzzel.

Groet,
Roelco
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #3 Gepost op: 13 November 2013, 22:54:04 »

De printen zijn klaar:

Foto 3: Printen klaar voor controle en testen.

Was wel weer een beetje wennen nadat het toch wel even geleden is dat ik met SMD bezig was. Maar het is gelukt. Weerstandjes, eerst een eilandje vertinnen. Dan met een pincet dat component op z'n plaats schuiven. Hierdoor ligt hij vast. Dan voorzichtig aan de andere kant vast solderen.
Ook bij grotere componenten werkt deze techniek prima. Zelfs bij IC's. Daar heb je alleen nog wel wat speling op het onderdeel. Hierdoor kun je het eventueel nog een beetje bij draaien. dan aan de andere kant beginnen. En het pootje dat als eerste vast gezet is nog even weer verwarmen. Zodat de spanning van het pootje af is.

De tin die ik had was een beetje aan de dikke kant. Is iets eenvoudiger als ik een slag dunner zou hebben, maar die was op.

En mocht je een keer een kortsluiting krijgen tussen verschillende pootjes dan wil het wel eens helpen wat tin bij te voegen. Door de extra vloeimiddel in de tin trekt de tin zich dan terug naar de eilandjes. Moet natuurlijk niet te veel tin zijn. Dan past het niet en moet je wel eerst even wat weghalen.

De volgende stap is een uitgebreide visuele controle. Daarna aansluiten en een aantal testen uitvoeren. Op de site wordt een document geleverd met controle punten. Spanning meten op verschillende punten, kijken of er communicatie tussen de printen is. controle via de ledjes op de print.
Als dat ook allemaal goed is kunnen we de kleine printen gaan inbouwen in de brug. Seinen aansluiten, kijken of de voorschakel weerstanden nog aangepast moeten worden. Ze zitten en op de print, en al aan de seinen. Maar zo ver zijn we nog niet. Eerst test werk nu.

Als kleine aanvullen, dus connectors voor de netwerk kabels voor de S88 moeten er nog op. Dacht dat ik die op voorraad had, maar helaas was dat niet het geval meer. Niet helemaal goed opgelet.

Groet,
Roelco
« Laatste verandering: 14 November 2013, 09:04:21 door rjr » Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #4 Gepost op: 14 November 2013, 18:10:52 »

Roelco,

je omschrijft een goede manier van solderen aan SMD. Zo zit het ook in mijn hoofd.
Tin is overigens eenvoudig weer weg te halen met wat lytsedraad. Lytsedraad op hoeveelheid tin neerleggen, verwarmen met soldeerbout en de tin vloeit weg in het draad.

Ben benieuwd of alles bij jou in 1x gaat werken  Wink

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Wim Ros (RoSoft)
Newbie

Offline Offline

Berichten: 47



WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 14 November 2013, 20:03:27 »

Even een opmerking van technische aard, de manier van plaatsing van de RJ45 (s88-n) connectoren is op zijn zachtst gezegd een beetje onhandig.
Zo te zien had dat beter gekund.

Mvg
Wim.
Gelogd

Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #6 Gepost op: 14 November 2013, 21:29:42 »

Die bij de dipswitch is inderdaad niet logisch geplaatst nee....

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #7 Gepost op: 14 November 2013, 21:38:04 »

Sander,

Klopt, en ook 2 keer moeten gebruiken omdat de hoeveelheid tin toch wel echt te veel was om het anders nog weer netjes te krijgen. De print lijkt verder helemaal goed, dus zou in 1 keer moeten werken, kijken of dat ook echt zo is.

Wim,

Ook dat klopt. Mij ook niet helemaal duidelijk waarom ze het zo hebben gedaan. Maar ja, dat is als je niet zelf je printjes ook ontwerpt. Schema's en print layouts zijn openbaar gemaakt, dus op zich een optie om dat aan te passen natuurlijk. Maar zover ben ik in deze niet gegaan.

Groet,
Roelco
Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #8 Gepost op: 21 November 2013, 09:08:26 »

Intussen tijd gevonden om de print een goede visuele controle te laten ondergaan. Naast een paar verbindingen waar ik wat twijfels had ook een paar gevonden die ik gewoon vergeten was.

Dus nog even met de soldeerbout er langs om deze verbindingen na te lopen.
Toen alles er goed uit zag toch aangedurfd om er spanning op te zetten.
Niets ging roken, en niets ging stinken. Een rode led ging knipperen en verder niets.
De controle lijst van de site er bij gehaald, en punten gaan nameten. En alles klopte. Ook het rood knipperen van de led klopt, dan is er geen verbinding met de kleine print. En dat klopt want die was nog niet aangesloten.

Alles zo ver goed dus. Langzaam verder gegaan op de controle lijst. Kleine print er aan, nog steeds niets gaan roken.
Computer er aan, en kon zo waar dingen schakelen. Licht aan en uit.
Draai beweging, en daarbij hoorde je zacht het relais schakelen.

Op de site is een mooi programma te downloaded, en daarmee kun je de schijf laten draaien, licht schakelen, de terugmelders controleren. Bij het omzetten van de switches zag je ook gelijk reactie.
Zelfs de stroom die de motor trekt wordt daarmee gemeten. En de sensor voor positie van de schijf.

Alles leek goed. op 1 controle na. Ik rij 2 rail. En daarvoor zit er een omschakel relais op die bij passeren van een soort nul lijn, de rails moet ompolen. Maar deze reageert helemaal niet.
Vanochtend het schema eens goed nagekeken. En heel ingewikkeld is het niet.
Gisteren wel de led gecontroleerd, en die is goed. het relais nagemeten, en die lijkt ook goed.
Nu zag ik wel dat het mogelijk is in de instellingen dit relais uit te schakelen voor als je hem er wel op hebt zitten, maar met 3-rail werkt. Dus kan nog eens proberen deze echt aan te zetten. Kijken of dat werkt.
En de sporen/verbindingen in dit gedeelte nog eens goed na kijken, en intussen een idee waar ik wat dingen na kan moeten. Kijken of we dit nog goed krijgen. Want dat is toch wel nodig.
Maar ben al blij dat er toch zo veel leven in het geheel zit.

Dus kunnen we ons gaan voorbereiden op de volgende stap, het inbouwen in de brug van dat deel van de printen, verlichting, en seinen. Geluidsmodule laat ik voorlopig in elk geval achterwege.

Groet,
Roelco
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #9 Gepost op: 21 November 2013, 11:03:52 »

Roelco,

Goed bezig!
Ik blijf dit volgen, erg interessant!

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #10 Gepost op: 23 November 2013, 23:04:33 »

Intussen de problemen opgelost. Alles werkt nu naar behoren. En relais wordt geschakeld om de stroom om te polen.
Kan ook de snelheid van de brug regelen nu.
Nu is het dus tijd alles goed in te bouwen in de brug, nog een heel klus met al die draden die er onder de brug gaan komen, maar ben wel blij dat het nu toch wel functioneert. En op zich niet z'n groot probleem geweest. Sensor zat niet goed.

Groet,
Roelco
Gelogd
gerard-ns
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 930



« Antwoord #11 Gepost op: 24 November 2013, 15:58:01 »

hoi roelco

heb je er foto's van

mvg gerard
Gelogd

lid van HG
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #12 Gepost op: 25 November 2013, 12:56:59 »

Ik heb wel wat foto's gemaakt tijdens het proces, maar nog niet aan toegekomen ze hier te plaatsen. Enkele heb ik nog niet eens van mijn toestel afgehaald.
Maar hierbij een klein foto verslagje van de huidige stand.


Foto 4: Testopstelling.

1 laptop om de documenten online te kunnen bekijken. De andere om het testprogramma te draaien, en de print aan te sturen. En zo stap voor stap alles door te lopen.

Nadat alle alles was gecontroleerd, de brug zelf onderhanden genomen.
Hier moesten wat gaatjes in geboord worden om draden door te kunnen voeren.
Verder moest de bestaande aandrijving iets worden aangepast.
Op zich allemaal geen aanpassingen die niet meer ongedaan gemaakt kunnen worden:


Foto 5: sensor en motor aangesloten om te kijken of die reageert.

Wel moesten er bepaalde onderdelen uit. Dus hebben we een zakje met rest onderdelen:

Foto 6: Rest onderdelen na de ombouw.

Ik heb voorlopig 2 seinen voor op de brug, op foto 4 zie je ze liggen. 2 maal dezelfde van Viessmann.
Tenminste, op beide doosjes staat 4017. Echter toen ik de tweede uit z'n doosje haalde viel me gelijk wat op. Er zit een diode aan 1 van de draden, en 2 weerstanden aan de beide andere draden. Met elk een stukje krimpkous, rood op de ene weerstand, geel op de andere weerstand, en 2 maal dezelfde waarde van de weerstand. Die kleur ringetjes op die dingen zegt mij wel iets.

Bij de tweede die ik uit het doosje haalde viel me echter wat op. De gele krimpkous was wit geworden??
En de weerstand had een andere waarde?? Doosjes nog eens goed bekeken, staat toch echt zelfde nummer op. En ook nergens iets kunnen vinden van kleur ledjes, waarbij dan een vinkje kan staan bij wit of geel. Niets dat er van buiten op wijst dat de ene witte lampjes heeft, en de andere gele?
Maar de kleur van de krimpkous deed mij het ergste vermoeden.
Intussen heb ik alles netjes op de brug gemaakt ( foto nog op de camera, houden jullie nog tegoed )
Draadjes weggewerkt door de stukjes rietje die ik onder de brug heb geplakt. Brug weer op z'n plaats, en de 5 draden die van de brug komen op basis van de kleurcode aangesloten. Kleur was rood, geel en grijs.
In de documentatie staat paars, geel en grijs. Dus ben er vanuit gegaan dat met Paars rood bedoeld werd, en als zodanig aangesloten. Vervolgens geen communicatie tussen beide printen.

Was eigenlijk wel bedtijd, maar ja, als het dan toch niet volgens verwachting is ga je niet lekker naar bed. Dus toch maar eens verder gekeken, na gemeten welke kleur nu aan welke ring zit, dat op de brug weer bekeken, en vervolgens de kleur code maar los gelaten dat geel op de tekening ook de gele draad moest zijn. En gezorgd dat uiteindelijk de juiste pinnen aan elkaar zitten, en ja hoor, communicatie. En helaas, 1 sein met geel licht, en 1 met wit licht Sad. Hoe moet je dat nu weten als ze dezelfde code hebben???

Misschien eens met een gele stift kijken of ik ze wat beter op dezelfde kleur kan krijgen, of een nieuwe bij kopen, en dan de "verkeerde" vervangen. (als de koop een witte blijkt dan geel vervangen, is de koop geel dan de witte vervangen, en hopen dat ze niet nog meer kleurcombinaties hebben ) Aan de andere kant, ze schijnen verschillende richtingen op, dus je ziet ze eigenlijk niet allebei gelijktijdig, dus misschien is het niet zo erg.

Nu is de volgende opdracht het afregelen van de schijf. Op moment loopt hij regelmatig vast omdat hij zogenaamd zou klemmen. Zit een controle op. als er te veel stroom wordt gevraagd zal de schijf wel klemmen, wordt 1 van de terugmelders actief gemaakt, en stopt de brug. Alleen is de nominale stroom die nodig is als parameter weg te schrijven, die acties moet ik nog doen. Ook zou er nog een probleem kunnen zijn met de sensor. Heb daarvoor een klein onderdeel geprint, te zien op Foto 5, zwart met 4 witte strepen. Echter, soms blijkt het zwart van de printer niet altijd zwart te zijn voor de sensor, en is nabewerking met echt zwart dus een vereiste.

Het proces loopt dus nog verder. Niet een oplossing van kopen, aansluiten, en spelen. Maar wel een interessant project. Zeker als je steeds weer iets verder komt.

Groet,
Roelco



Gelogd
rjr
Full Member

Offline Offline

Berichten: 101


« Antwoord #13 Gepost op: 25 November 2013, 23:09:03 »

Hierbij nog een foto van de de brug, met alles er onder op z'n plaats. Best heel wat draden er onder. En dan heb ik nog niet eens alles. De terugmelders gebruik ik (nog) niet. en heb nog maar 2 van de mogelijke 4 seinen aangesloten.


Foto 7: Alles onder de brug.

En hierbij nog 1 waarbij de brug weer even op z'n plaats is gezet voor testen:

Foto 8: Brug weer op z'n plaats.

Heb het schijfje dat onder de sensor zit vervangen door een exemplaar waarbij ik het zwart opnieuw zwart had gemaakt, en daarna het programma gedraaid wat er bij hoort voor analyse en programmeren van de instellingen. Onder andere de snelheid van het draaien is daarmee in te stellen, maar ook instellingen voor de stroom die bij de motor hoort.
En hij draait nu z'n rondjes en stopt ook bij de sporen. Wel merk je dat hij niet overal even makkelijk draait. Door de lastregeling wordt dat wel op gevangen, maar je kunt het wel een beetje horen.

Groet,
Roelco
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #14 Gepost op: 25 November 2013, 23:25:18 »

Maar wel gaaf!!

mvg,
 Sander
Gelogd

mvg,
 Sander
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenDigitaalTopic: Draaischijf digitaal maken.
« vorige volgende »
Ga naar: