Ik heb wel wat foto's gemaakt tijdens het proces, maar nog niet aan toegekomen ze hier te plaatsen. Enkele heb ik nog niet eens van mijn toestel afgehaald.
Maar hierbij een klein foto verslagje van de huidige stand.
Foto 4: Testopstelling.1 laptop om de documenten online te kunnen bekijken. De andere om het testprogramma te draaien, en de print aan te sturen. En zo stap voor stap alles door te lopen.
Nadat alle alles was gecontroleerd, de brug zelf onderhanden genomen.
Hier moesten wat gaatjes in geboord worden om draden door te kunnen voeren.
Verder moest de bestaande aandrijving iets worden aangepast.
Op zich allemaal geen aanpassingen die niet meer ongedaan gemaakt kunnen worden:
Foto 5: sensor en motor aangesloten om te kijken of die reageert.Wel moesten er bepaalde onderdelen uit. Dus hebben we een zakje met rest onderdelen:
Foto 6: Rest onderdelen na de ombouw.Ik heb voorlopig 2 seinen voor op de brug, op foto 4 zie je ze liggen. 2 maal dezelfde van Viessmann.
Tenminste, op beide doosjes staat 4017. Echter toen ik de tweede uit z'n doosje haalde viel me gelijk wat op. Er zit een diode aan 1 van de draden, en 2 weerstanden aan de beide andere draden. Met elk een stukje krimpkous, rood op de ene weerstand, geel op de andere weerstand, en 2 maal dezelfde waarde van de weerstand. Die kleur ringetjes op die dingen zegt mij wel iets.
Bij de tweede die ik uit het doosje haalde viel me echter wat op. De gele krimpkous was wit geworden??
En de weerstand had een andere waarde?? Doosjes nog eens goed bekeken, staat toch echt zelfde nummer op. En ook nergens iets kunnen vinden van kleur ledjes, waarbij dan een vinkje kan staan bij wit of geel. Niets dat er van buiten op wijst dat de ene witte lampjes heeft, en de andere gele?
Maar de kleur van de krimpkous deed mij het ergste vermoeden.
Intussen heb ik alles netjes op de brug gemaakt ( foto nog op de camera, houden jullie nog tegoed )
Draadjes weggewerkt door de stukjes rietje die ik onder de brug heb geplakt. Brug weer op z'n plaats, en de 5 draden die van de brug komen op basis van de kleurcode aangesloten. Kleur was rood, geel en grijs.
In de documentatie staat paars, geel en grijs. Dus ben er vanuit gegaan dat met Paars rood bedoeld werd, en als zodanig aangesloten. Vervolgens geen communicatie tussen beide printen.
Was eigenlijk wel bedtijd, maar ja, als het dan toch niet volgens verwachting is ga je niet lekker naar bed. Dus toch maar eens verder gekeken, na gemeten welke kleur nu aan welke ring zit, dat op de brug weer bekeken, en vervolgens de kleur code maar los gelaten dat geel op de tekening ook de gele draad moest zijn. En gezorgd dat uiteindelijk de juiste pinnen aan elkaar zitten, en ja hoor, communicatie. En helaas, 1 sein met geel licht, en 1 met wit licht
. Hoe moet je dat nu weten als ze dezelfde code hebben???
Misschien eens met een gele stift kijken of ik ze wat beter op dezelfde kleur kan krijgen, of een nieuwe bij kopen, en dan de "verkeerde" vervangen. (als de koop een witte blijkt dan geel vervangen, is de koop geel dan de witte vervangen, en hopen dat ze niet nog meer kleurcombinaties hebben ) Aan de andere kant, ze schijnen verschillende richtingen op, dus je ziet ze eigenlijk niet allebei gelijktijdig, dus misschien is het niet zo erg.
Nu is de volgende opdracht het afregelen van de schijf. Op moment loopt hij regelmatig vast omdat hij zogenaamd zou klemmen. Zit een controle op. als er te veel stroom wordt gevraagd zal de schijf wel klemmen, wordt 1 van de terugmelders actief gemaakt, en stopt de brug. Alleen is de nominale stroom die nodig is als parameter weg te schrijven, die acties moet ik nog doen. Ook zou er nog een probleem kunnen zijn met de sensor. Heb daarvoor een klein onderdeel geprint, te zien op Foto 5, zwart met 4 witte strepen. Echter, soms blijkt het zwart van de printer niet altijd zwart te zijn voor de sensor, en is nabewerking met echt zwart dus een vereiste.
Het proces loopt dus nog verder. Niet een oplossing van kopen, aansluiten, en spelen. Maar wel een interessant project. Zeker als je steeds weer iets verder komt.
Groet,
Roelco