Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: TGV ontspoord Strasbourg
Pagina's: [1] 2   Omlaag
Print
Auteur Topic: TGV ontspoord Strasbourg  (gelezen 15311 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Gepost op: 14 November 2015, 18:07:36 »

Voor nieuws klik

Als je de beelden ziet moet het wel hard gegaan zijn  Sad

Mvg, Johan
Gelogd
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7193


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 14 November 2015, 19:36:53 »

Ja, het was dan ook een proefrit op de nieuwe hogesnelheidslijn... dan ga je geen 80 rijden.

Wel op tragische wijze een record verbroken: de eerste keer in de geschiedenis van het Franse hogesnelheidsnet dat er doden zijn gevallen... sinds 1981 nog niet voorgekomen.
« Laatste verandering: 14 November 2015, 23:46:33 door Wesley » Gelogd

Ik zie sterren!
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16749


301 *


« Antwoord #2 Gepost op: 14 November 2015, 22:51:19 »

Volgens nos.nl waren er 49 technici aan boord, van wie er 10 zijn omgekomen en nog eens 32 gewond zijn geraakt. Al met al een behoorlijk grote ramp dus. Frankrijk krijgt het zeer zwaar voor zijn kiezen momenteel... 

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #3 Gepost op: 16 November 2015, 22:03:36 »

Hoor net op het nieuws dat de mcn van de TGV erkend dat hij te hard gereden heeft.

Mvg, Johan
Gelogd
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7193


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 17 November 2015, 00:38:00 »

Ja, het schijnt het eind van de lijn geweest te zijn, vlak voor de aansluiting op het klassieke net. De boog is daar berekend op veel langzamer rijdende (want afremmende) treinen, en 350 - op zich geen enkel probleem op de eigenlijke LGV - is voor die boog te hard.
Gelogd

Ik zie sterren!
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #5 Gepost op: 17 November 2015, 01:08:27 »

Dus eigenlijk een vergelijkbaar scenario als in Spanje ......

Kennelijk is het einde van de HSL dus niet goed afgedekt.

Verder wil ik niet speculeren het is triest zat  Sad

Mvg, Johan
Gelogd
Martijnstein
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1452


« Antwoord #6 Gepost op: 17 November 2015, 01:18:59 »

Als je op Google Earth (luchtfoto's) kijkt bij Eckwersheim kan je inderdaad de in aanbouw zijnde LGV met aansluiting op het conventionele spoor zien. De TGV lijkt helemaal aan het begin van de boog al ontspoord te zijn en in het Marne-Rijn kanaal te zijn gevallen.

Lijkt een beetje op het ongeluk bij Santiago de Compostela een aantal jaren geleden. Ook daar ging een hogesnelheidstrein met te hoge snelheid een boog op conventioneel spoor in. Helaas was dat een reguliere rit en waren er veel slachtoffers onder passagiers te betreuren. In Spanje was er een probleem met de spoorbeveiliging die niet ingreep als er te hard werd gereden bij sein veilig (als ik het me goed herinner).

Bij de TGV ging het om een test. Was het een test om een snelheidrecord te verbreken zoals ze wel vaker doen bij de SNCF/Alstom, of was het een test om te checken of alle systemen op de recent gebouwde Fase 2 van de LGV Est te testen voor opening van het trace?
Gelogd
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7193


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 17 November 2015, 01:25:15 »

Kennelijk is het einde van de HSL dus niet goed afgedekt.

Het is zeer waarschijnlijk dat de beveiliging op dat moment uitgeschakeld was, omdat het proefritten waren...

Wat voor test het was, weet ik niet. Vaak worden er meerdere parameters tegelijk gemeten.
Gelogd

Ik zie sterren!
Martijnstein
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1452


« Antwoord #8 Gepost op: 17 November 2015, 01:35:16 »

Of de beveiliging uitgeschakeld was ligt er natuurlijk aan wat ze aan het testen waren. Ik kan twee situaties bedenken:
-Waren ze aan het testen op een snelheid hoger dan baanvaksnelheid? Dat kan zijn voor het testen van zowel het materieel of het baanvak. Dan zal de beveiliging inderdaad uitgestaan hebben en is de machinist vergeten op tijd af te remmen.
-Waren ze aan het testen of de beveiliging goed aangesloten was? Dan zal de beveiliging aan hebben gestaan maar werkte er iets niet goed.
Gelogd
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7193


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 17 November 2015, 01:46:42 »

Nouja, ik heb van een SNCF-woordvoerder in de media begrepen dat de trein met 350 km/h onderweg was (ik weet niet of-ie op het moment van ontsporing ook die snelheid reed, maar dat doet er voor mijn punt nu even niet toe). Dat is de gebruikelijke baanvaksnelheid +10% (baanvaksnelheid is 320). Ik neem aan, dat de beveiliging 350 km/h niet tolereert en daarom uitgeschakeld was, maar dat is slechts mijn gevolgtrekking.
Gelogd

Ik zie sterren!
Martijnstein
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1452


« Antwoord #10 Gepost op: 17 November 2015, 02:21:21 »

Klinkt logisch (behalve dat 320 + 10% niet 350 is). Weet je ook hoe de machinist dan weet waar hij/zij is en hoe de wissels staan als er testen aan de gang zijn en de beveiliging (TVM?) uit staat?

De machinist heeft het overleeft en zegt dat hij zich aan de maximum snelheid van de baanvaksnelheid +10% heeft gehouden van 320km/u op het rechte eind en 160km/u in de boog van de aansluiting in kwestie.
Gelogd
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7193


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 17 November 2015, 02:33:09 »

Nee, weet ik, maar vermoedelijk had het geen zin om precies 352 te rijden Grin.

Wissels zijn er op een LGV nauwelijks,mmaar ik neem aan dat de machinist daarover door middel van een soort draaiboek is geïnformeerd, en dat er sowieso een tweede en mogelijk een derde machinist aanwezig is.

Beveiliging is TVM430 en ETCS (L2 denk ik, maar dat weet ik niet zeker).

Hoe hard er gereden is, kan die speciale test-TGV tjokvol meetapparatuur vast wel zeggen...
Gelogd

Ik zie sterren!
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8448


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 17 November 2015, 08:21:53 »

Hier staat juist dat de machinist zegt dat hij niet te hard reed, tijdens het ongeluk 176 km/u.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #13 Gepost op: 17 November 2015, 12:25:21 »

Hoor net op het nieuws dat de mcn van de TGV erkend dat hij te hard gereden heeft.

Mvg, Johan

Zat in de studio en het nieuws volg ik deze dagen extra nauwkeurig.
Was Novum nieuws van 21:00 uur. Een uur later hoorde ik het bericht niet meer. Vaak hoor je zelfde nieuwsfeiten een paar uur lang achter elkaar.

Ik denk dat Novum dat bericht terug getrokken heeft maar ik heb het weldegelijk gehoord.

Afwachten maar wat de oorzaak is geweest, dat kunnen wij hier niet beoordelen.

Mvg, Johan
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16749


301 *


« Antwoord #14 Gepost op: 17 November 2015, 14:09:50 »

Ik kan dat bevestigen Johan. Ik heb dat bericht ook langs zien komen op internet.
Weet helaas niet meer waar. Lijkt een gevalletje van een machinist die eerlijk was en vervolgens in opdracht van zijn advocaat iets anders moest zeggen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: [1] 2   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenGrootspoorTopic: TGV ontspoord Strasbourg
« vorige volgende »
Ga naar: