Zoeken

Geavanceerd zoeken

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: 1 ... 27 28 [29]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 307136 keer)
1 Gebruiker en 6 gasten bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #420 Gepost op: 19 Mei 2025, 09:23:28 »

De bedoeling is dat het in wildernis tegen de spoorbaan aan komt, achter bebouwing. Heel erg prominent zal het dus niet zijn, eerder desolaat en wat afgelegen. Daarom heeft één deur ook een iets andere kleur gekregen. Grafitti was er in de jaren '70 in Twente nog niet zo, dus het zal begroeiing worden.

NS 1968-1980, tijdperk IVa, Twentelijn
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #421 Gepost op: 21 Mei 2025, 22:04:16 »

Ik heb vandaag gelegenheid gekregen de VRM's van 1970 en 1974 (binnenlands en buurland) door te bladeren en de voor mij relevante info over te nemen. Ik kan weer puzzelen met treinsamenstellingen! Duim omhoog

1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #422 Gepost op: 24 Mei 2025, 16:54:29 »

Behalve die treinsamenstellingen (dat heeft weer leuke dingen opgeleverd, waarvan er eentje elders al te lezen is), ben ik ook nog aan het bouwen. Hoewel dat een aardige bezigheid is, raak ik zo af en toe flink gefrustreerd van dingen die niet lukken of me niet naar de zin zijn.

Dit projectje van een elektriciteitshuisje van Artitec ging op zich prima, maar de weathering is wat overdone naar mijn smaak. Eerlijke meningen worden op prijs gesteld, ook tips hoe het beter kan.

Deze twee zouthuisjes van Tilly, typisch Twents natuurlijk, waren vreemd genoeg ook een uitdaging. De Modelmaster-verf hechtte niet goed op de primer. Normaal gesproken is het prima verf, nooit problemen mee, maar deze kleur groen (de wanden) leek matig te hechten. Het effect was wel aardig, dus ik heb 't zo gelaten. Bovendien brak één van de delen een beetje vervelend van het gietstuk, zoals op het rechter exemplaar onderlangs te zien is, ondanks mijn voorzichtigheid.

Dat nare afbreken heb ik nu ook weer met de "jaren '30 woning" van Tilly waaraan ik met wat meer vertrouwen als volgende wilde beginnen. Er zat een vliesje in een raamopening dat ik voorzichtig probeerde weg te snijden, maar toen brak de bovenkant van de raamopening Embarrassed Ik ben nu bezig dat te herstellen (zie hieronder, nog één stukje te gaan), maar een fijn gevoel heb ik er niet bij. Het is wel superdun allemaal. Ik moet dus nòg voorzichtiger zijn. Het is wel opmerkelijk dat modellen van Tilly wel vaker onvoorspelbaar breken, waar ik bij Artitec-modellen minder problemen ondervind.

We knoeien lekker door.

Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

277*

« Antwoord #423 Gepost op: 24 Mei 2025, 18:55:20 »

De weathering van het dak vind top  Duim omhoog

Waar ik dan op afknap (niet alleen hierbij hoor) zijn de m.i. te witte voegen.
Ik bedoel; kijk eens om je heen…vaak zie je voegen niet eens. Zeker niet als je op enige afstand van een gebouw staat en dat staan deze modellen in feite over het algemeen op je baan.

Een voeg is over het algemeen zo’n 13 mm. Dat is 0,15 mm in 1:87. Bij de modellen is dat dus veelal meer én dan ze  nog eens benadrukken met een lichte kleur.

Ik laat ze bij plastic modellen vaak vollopen met zeer verdunde grijze verf of bij giethars alleen maar een drybrush over de stenen om enige tekening in de voegen te krijgen.

Snij jij het giethars wel in voor je afbreekt van de gietboom? Bij mij breekt het nl. altijd mooi op mijn snijlijn.

Ik zou die houten zouthuisjes nog een drybrush geven met licht grijs of zo.

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

« Antwoord #424 Gepost op: 24 Mei 2025, 19:27:16 »

Qua weathering van het dak ben ik het met Jakop eens.
En de voegen zou ik inderdaad ook wat minder prominent uit laten komen.
Zelf voeg ik meestal met zilverpoets die ik met meer of minder donkergrijze verf meng.
En daarna gaat het er nog een wash overheen.
En soms alleen maar een wash, zonder eerst te voegen. Ligt er een beetje aan welk effect ik wil bereiken.

Wat voor spul gebruikt Tilly?
Bij styreen knip ik door ervaring wijs geworden, ruim af en pak dan vijl en/of schuurpapier.
Bij resin (bijvoorbeeld Artitec) eigenlijk alleen maar schuurpapier, net zo lang schuren tot het onderdeel los van het vlies is.

groet, Huub

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #425 Gepost op: 24 Mei 2025, 19:42:17 »

Dank beiden voor de eerlijke mening. Daar had ik ook om gevraagd. Ik leer ervan. Duim omhoog

Zelf voeg ik meestal met zilverpoets die ik met meer of minder donkergrijze verf meng.

Dit is ook met zilverpoets gedaan, net als de beide garages. Meestal blijft er na de blanke lak die er overheen gaat weinig van over. Ditmaal is het prominent. Is zilverpoets op waterbasis? Maw meng je met een watergedragen verf of met organisch oplosmiddel?

En daarna gaat het er nog een wash overheen.
En soms alleen maar een wash, zonder eerst te voegen. Ligt er een beetje aan welk effect ik wil bereiken.

Ik ben nog zoekende hoe ik bepaalde effecten bereik en hoe ik dat stuur. Het dak heb ik bijvoorbeeld gedaan met een laagje Revell 9 over de primer en daarna met verdunde olieverf, burnt umber. Dat zag er beter uit tot de blanke lak eroverheen kwam. Toen sloeg het "wit" uit. Ws niet droog genoeg geweest. Ik ken het verschijnsel.

Wat voor spul gebruikt Tilly?
Bij styreen knip ik door ervaring wijs geworden, ruim af en pak dan vijl en/of schuurpapier.
Bij resin (bijvoorbeeld Artitec) eigenlijk alleen maar schuurpapier, net zo lang schuren tot het onderdeel los van het vlies is.

Tilly giet met resin. Ik snijd eerst in waar ik wil dat het breekt. Dat gaat bij Artitec eigenlijk altijd goed, maar Tilly is veel weerbarstiger. Ik ben ook vrij nieuw in met resin werken. Met styreen heb ik veel meer ervaring, vooral door het bouwen van vliegtuigmodellen. Dat doe ik in de basis precies zoals jij: ruim afknippen, dan eerst wat ruw wegsnijden en vervolgens vijlen en schuren.

Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

277*

« Antwoord #426 Gepost op: 24 Mei 2025, 19:53:47 »

Waarom doe je blanke lak over zo’n model?  Huh?
Er zitten toch geen decals op die beschermd moeten worden.

Gebruik ik nooit op gebouwen…

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

« Antwoord #427 Gepost op: 24 Mei 2025, 20:10:04 »

Ik meng de zilverpoets met wat voor handen is, vaak die grote tubes van de action.
En gebouwen lak ik inderdaad ook nooit, ook niet als ik met poeders aan de gang ben geweest.
Gewoon met beleid en eventueel handschoenen het gebouw oppakken en op zijn plek zetten.

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #428 Gepost op: 24 Mei 2025, 20:30:26 »

Van de Action is plakkaatverf, dus dan is de zilverpoets op waterbasis, anders had je wel wat vreemds gemerkt.
Ik gebruik blanke lak vanwege het fixeren van de zilverpoets en omdat de olieverf glimt. Inderdaad gebruik ik het bij het bouwen van de vliegtuigen ook om de decals te beschermen. Mijn gebouwen hebben nog geen vaste plek, dus het moet wat vaker aanpakken kunnen hebben. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik het achterwege laat. Ik moet er mijn weg nog in vinden.

Sander Lageveen
Administrator
Hero Member

Schaal: H0
Systeem: Digitaal

« Antwoord #429 Gepost op: 24 Mei 2025, 21:36:59 »

Welke blanke lak doe je erover?

Ik vermoed dat het wit uitslaan van modellen door je blanke lak komt. Vandaar mijn vraag.

Het dak vind ik ook erg goed gelukt!
De muren iets te wit inderdaas, meestal detoneert dat echter wel na een laag blanke lak.

mvg,
 Sander
1200blauw
Hero Member

Benoemd snoodaard

« Antwoord #430 Gepost op: 24 Mei 2025, 22:43:24 »

Blanke lak is een spuitbusje van Revell. Dat veroorzaakt idd het witte uitslaan. Ik ken het verschijnsel ook van de vliegtuigmodelbouw als de vorige laag niet helemaal kurkdroog is. Vanwege de olieverf (droogt langzaam) vermoed ik dat zoiets ook hier is gebeurd. Die muur Ik dub nu tussen een beetje blanke lak bijspuiten in de hoop dat de muren wat minder wit worden, of nogmaals voegen, maar dan met grijs of zelfs tegen zwart aan erbij. Voegen van dit soort jaren '30 gebouwtjes waren meestal van een blauwachtige, bijna zwarte kleur en idd niet wit. Even een nachtje over slapen.

Pagina's: 1 ... 27 28 [29]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: