Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 28   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 160255 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #240 Gepost op: 10 Januari 2022, 11:50:29 »

Heeft ook wel wat. Rails, treinen en trafo's verder niets. Automatiseren zou jammer zijn. Wellicht de trafo's wel naar de 'luie stoel' brengen om het kruipen over de vloer te verminderen.

Alle trafo's zitten op een centraal schakelbaar stekkerblok, dus klik en alles is aan. De binnenste ovalen zijn wel degelijk geautomatiseerd. De treinen rijden daar om beurten. De bedoeling was dat ook met de buitenste te doen, maar zover is het dus niet meer gekomen. Inmiddels is alles weer in dozen en terug achter de schotten op zolder.

Zo'n frameloc heb ik op 14 juli 1983 in Karlstad zien rangeren.

Ik heb ze nooit in het echt gezien volgens mij, hoewel ik begin jaren '90 wel in Zweden geweest ben. Ik ken ze alleen uit de filmpjes en van foto's, en natuurlijk van jongs af aan al op mijn baan. Het was mijn eerste loc.
« Laatste verandering: 10 Januari 2022, 11:52:01 door 1200blauw » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #241 Gepost op: 16 Januari 2022, 17:22:41 »

Ik heb een Piko 2255, een bruin exemplaar, Tp.III. Die wil ik voorzien van Kleinspoor NS-vignetten zodat ik 'm in Tp.IVa kan gebruiken. Edwin (Mr. Kleinspoor) raadde mij aan daarvoor de kleine NS-vignetten te gebruiken, dus 12mm lang. Ik heb echter ook een tweede 2200 waarop het vignet al door Piko is aangebracht. Daarop is het vignet beduidend groter.
Ik heb daarom ook de grote vignetten van KleinSpoor laten komen, maar die zijn duidelijk te groot. Ik heb de vignetten, een Roco 2200, een Piko 2200 en het te bestickeren model even naast elkaar gezet met de beide afwrijfvellen. KleinSpoor Nr. 08 heeft de kleine vignetten van 12mm lengte; KleinSpoor Nr.18 heeft de grote vignetten van 14,5mm lengte. Zowel Roco als Piko houden de vignetlengte op iets meer dan 13mm, dus eigenlijk precies tussen beide in.
Als ik foto's van bruine 2200's op internet bekijk kom ik er ook niet helemaal uit. Op de ene foto lijken de vignetten kleiner dan op de andere. Misschien wordt dat vertekend door het standpunt van de fotograaf.



Als ik één van beide KleinSpoor-producten ga aanbrengen ga ik het verschil in vignetgrootte zien zodra de vergelijkbare Roco- of Piko-machine met vignet in de buurt is. Die kans is vrij groot, omdat ik multitractie wil gaan rijden met de Piko's, motorhuif tegen motorhuif (vignetten naast elkaar dus). Ik ben nu dus op zoek naar vignetten van 13-13,5mm lengte. Ik ben inmiddels ook wel benieuwd naar hoe lang de vignetten op de huif van een bruine 2200 in werkelijkheid waren, al is dat voor mij bijzaak.
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #242 Gepost op: 16 Januari 2022, 21:56:23 »

Ik ben inmiddels ook wel benieuwd naar hoe lang de vignetten op de huif van een bruine 2200 in werkelijkheid waren, al is dat voor mij bijzaak.

Die verschilde in 1:1 ook nog al eens...

Ik ben dan ook wel weer benieuwd naar het antwoord op de vraag waarom iemand een epoche 3 model koopt, terwijl 4 gereden wordt...
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #243 Gepost op: 16 Januari 2022, 22:32:17 »

Legitieme vraag. Ik wilde een paar hebben dat technisch identiek was, omdat dat gemakkelijker is af te regelen. Aangezien ik geschikt tegen een 2210 aanliep zocht ik er nog eentje bij. Die vond ik niet, maar in de winkels was toen wèl een Tp.3 beschikbaar die van binnen identiek is. "Dan zet ik er zelf wel een vignet op," dacht ik. Ik moet bijvoorbeeld ook nog wat met het Webasto-pijpje op de 2210. Dat is namelijk van na 1984. Ik heb besloten me er voorlopig nog niet aan te storen.

Ik ben inmiddels ook wel benieuwd naar hoe lang de vignetten op de huif van een bruine 2200 in werkelijkheid waren, al is dat voor mij bijzaak.

Die verschilde in 1:1 ook nog al eens...

Heb je toevallig foto's waarop dat duidelijk te zien is? Ik heb er tientallen bekeken maar kom er niet uit.
« Laatste verandering: 16 Januari 2022, 22:38:43 door 1200blauw » Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #244 Gepost op: 17 Januari 2022, 13:37:07 »



Hierbij een deel van een foto (© Jan-Willem Koene) uit het boek Spoor terug naar '85-'86. Hierop is de bruine 2278 te zien met een klein formaat NS-vignet. De aangekoppelde 2286 (geel-grijs) heeft het normale formaat. Verder meen ik mij te herinneren dat in het 2200-2400 boek van Davy Beumer een foto staat waarop een driespan bruine 2200'en te zien is waarvan één loc een kleiner vignet heeft.  
« Laatste verandering: 17 Januari 2022, 14:33:05 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #245 Gepost op: 17 Januari 2022, 13:59:50 »

Zo, dat is wel duidelijk... Zowel Roco als Piko hebben denk ik gewoon het formaat van de geelgrijze aangehouden voor de bruine, maar dat zou òòk correct kunnen zijn zeg je. Dan ga ik proberen de 13,5mm-exemplaren te scoren en het lijkt erop dat dat gaat lukken. Duim omhoog
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #246 Gepost op: 17 Januari 2022, 14:36:11 »

Ik heb snel even wat foto's van 2200'en doorgekeken: het kleinere formaat lijkt meer de standaard te zijn voor de bruine, de verhouding groot/klein voor geel-grijs 50:50. Ik denk dat je dus met een gerust hart het kleinere formaat op de bruine kunt aanbrengen.
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #247 Gepost op: 17 Januari 2022, 23:02:29 »

Ik denk dat het wel strak is alle vignetten even groot te houden, maar goed te weten dat eventueel de kleinere ook kunnen.
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1966


« Antwoord #248 Gepost op: 18 Januari 2022, 10:59:39 »

Niets bij de spoorwegen heeft een vaste maat. Ik ben dat in mijn zoektochten naar diverse dingen al tegen gekomen. Echt alles is mogelijk!
Gelogd

mvg,
 Sander
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #249 Gepost op: 18 Januari 2022, 12:34:14 »

nou, nou, nou... daar valt wel wat op af te dingen... Wink

Veel stond/staat vast qua maatvoering, maar er werd nogal eens afgeweken van de norm.
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
GerardvV
Hero Member

Online Online

Berichten: 1724


Enge buur bij de buren


« Antwoord #250 Gepost op: 18 Januari 2022, 22:08:53 »

En hier weer een geel/grijze met klein vignet, de tweede lok zelfs zonder dus alles is mogelijk Grin
820207 Rijswijk by Gerard van Vliet, on Flickr
NS loc 2300+22xx met olietrein Loolaan-Pernis,
Rijswijk,
07 februari 1982.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
130* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #251 Gepost op: 18 Januari 2022, 22:35:55 »

Kijk, waarom maak ik me überhaupt druk Smiley


Dat fotoarchief van jou is goud waard trouwens. Duim omhoog
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #252 Gepost op: 19 Januari 2022, 11:40:55 »

Ik kwam zelfs nog een foto tegen uit mijn eigen verzameling van de bruine 2263 met het vignet ondersteboven...

Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16790


301 *


« Antwoord #253 Gepost op: 19 Januari 2022, 11:53:59 »

Ondersteboven? Het vignet is hier toch normaal afgebeeld? Ondersteboven kan trouwens niet (want dan is het gewoon hetzelfde), gespiegeld kan wel. Maar het vignet op deze foto is niet gespiegeld.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #254 Gepost op: 19 Januari 2022, 12:00:21 »

Ondersteboven kan trouwens niet (want dan is het gewoon hetzelfde)

Jôh...

 Grin Grin Grin
« Laatste verandering: 19 Januari 2022, 12:01:54 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Pagina's: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 28   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: