Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 28   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 158737 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16752


301 *


« Antwoord #255 Gepost op: 19 Januari 2022, 12:16:26 »

Aha, poes is speels.   Grin

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #256 Gepost op: 19 Januari 2022, 12:47:48 »

Volgens mij ben je zelf ondersteboven... Smiley
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 648


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #257 Gepost op: 19 Januari 2022, 14:17:30 »

Wie? Gert?

Dat valt toch wel mee... Grin
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #258 Gepost op: 19 Januari 2022, 15:50:41 »

 Grin Ik dacht hetzelfde als Gert en toen: wacht....
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #259 Gepost op: 19 Januari 2022, 22:22:18 »

Pfff, ik was vergeten het citaat toe te voegen en dacht "Ach, dat snappen ze wel..."
Zo jammer dit Cheesy
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #260 Gepost op: 6 Februari 2022, 09:46:07 »

Inmiddels is er een oplossing voor het probleem met de grootte van het NS-embleem voor mijn 2200's.
De directeur van Waldijk had op zijn velletje watertransfers nog plek en bood mij aan ook voor mij een paar NS-emblemen op het door mij gewenste formaat mee te laten printen. Dat was erg vriendelijk en ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt. Ruim een week geleden lagen ze bij me in de bus. Ze zien er prima uit. Gisteren ben ik ermee aan de slag gegaan. Ik heb meteen ook maar mijn 2233 en 2299 onderhanden genomen. Dit zijn ze:



Ik heb de vignetten zo krap mogelijk uitgeknipt om te voorkomen dat je de transparante film waarop ze geprint zijn na opbrengen blijft zien. Daarna het eerste vignet te water gelaten en na een minuut was het al geschikt om op te brengen. Dat ging soepel, het zijn prettige decals om mee te werken. Omdat het watertransfers zijn heb je nog gelegenheid de positie te veranderen zolang er nog water aanwezig is. Eenmaal op de juiste positie zuig je het water eronder weg met een tissue of in mijn geval een doekje.



Zou je nu het decal helemaal laten opdrogen, dan loop je het risico dat het zich niet helemaal prettig heeft gehecht en er een soort blaasjes of luchtbelletjes ontstaan. Om dat te voorkomen maak ik gebruik Decal Soft van Revell.



Ik ken het uit de vliegtuigmodelbouw. Het maakt de decal week en zacht, waardoor het de vormen van de onderliggende oppervlakte beter gaat volgen. De hechting wordt daardoor beter en reliëf van de ondergrond komt door de decal heen weer naar boven. Je brengt het aan met een kwastje dat in de dop van het flesje zit.



Ik breng meestal een grote druppel bovenop de decal aan, waardoor de decal volledig door de druppel wordt afgedekt. Als je het onder de decal laat zuigen loop je het risico dat die daardoor van zijn plaats gaat drijven. Dat komt ook ongewild wel voor. Dan zuig je het er gewoon weer onder vandaan met de tissue of het doekje en begin je opnieuw. Vervolgens laat je het resultaat drogen. De decal houd je gedurende het drogen bij voorkeur horizontaal, zodat de druppel er mooi op blijft liggen en de decal niet verschuift.
Zodra één kant van de locs droog was heb ik ook de andere kant gedaan, volgens hetzelfde procedé.



De meest linkse loc op de laatste foto zal Mispoes wel aanspreken denk ik.
« Laatste verandering: 6 Februari 2022, 13:30:33 door 1200blauw » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #261 Gepost op: 6 Februari 2022, 10:24:24 »

Nice!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #262 Gepost op: 12 Februari 2022, 22:30:22 »

Ik had het nut van Decal Soft nooit echt begrepen, maar nu ik dit lees denk ik dat ik het toch een keer ga aanschaffen.  Duim omhoog

Mooi resultaat!

Grtz,
Niels
Gelogd
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #263 Gepost op: 13 Februari 2022, 11:02:38 »

Fraai! Ga je er nog met lak overheen?
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #264 Gepost op: 13 Februari 2022, 11:31:58 »

Dat zou nog kunnen, maar het zit er nu zo mooi op dat het met matte lak alleen maar kan verslechteren. Experiment is nu dus zonder blanke lak en kijken hoe het zich houdt.

Onder tussen heb ik mijn Piko 1100 van nieuwe ASB's voorzien. De oude waren uitgelubberd en eraf gelopen. Dat vind ik vrij snel na 1½ jaar... Dat belooft wat voor de overige Piko's dus ik heb maar een zakje ingeslagen.
Vandaag ga ik weer eens stoeien met Rocrail. Bedoeling is één trein voorrang te geven, zodat die altijd als eerste wordt geselecteerd om het schaduwstation te verlaten. Hij is namelijk te lang voor de opstelsporen in dat schaduwstation, dus ik wil dat hij gewoon zsm doorrijdt.
« Laatste verandering: 13 Februari 2022, 11:35:49 door 1200blauw » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #265 Gepost op: 13 Februari 2022, 13:44:22 »

Mijn recente ervaring met Microsol, wat waarschijnlijk vrijwel hetzelfde is als Decal Soft, is dat een transfer alleen nog maar met schuurpapier te verwijderen is….zo vast zit het.
Opnieuw weken met water kon in dus wel schudden  Sad

Het record qua slechte ASB’s bij mij heeft Artitec momenteel. Die van de DE2 waren in de eerste week overleden….
Ik plaats trouwens overal, indien vervanging nodig is, Märklin ASB’s onder. Dát product van Märklin steekt met kop en schouders boven wat de anderen leveren uit.
Overigens rijden de HK4 en de plan U nog op hun originele.  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #266 Gepost op: 13 Februari 2022, 14:22:37 »

Dan heb je waarschijnlijk een HK4 uit de eerste serie. Die rijdt bij mij ook nog op de originele ASB's. De tweede echter, uit de tweede serie, is ze alweer kwijt, na enkele dagen al. Ik vermoed dat er maar eentje om heeft gezeten, want een tweede heb ik niet kunnen terugvinden. Die gaat terug om onder garantie nieuwe te krijgen. Ik heb het al gemeld bij de dealer, maar door corona was dat even op de lange baan geschoven en ik moet toevallig even in de buurt zijn.
De ASB's van Märklin passen niet goed om de wielen van de Piko 1100's vanwege een draaistelonderdeel dat dan tegen het bandje aanloopt. De bandjes zijn te dik. Voorlopig red ik me weer even met het nieuwe zakje, ongeveer zeven jaar gok ik Wink
Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1489


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #267 Gepost op: 14 Februari 2022, 00:00:04 »

Het record qua slechte ASB’s bij mij heeft Artitec momenteel. Die van de DE2 waren in de eerste week overleden….
Ik plaats trouwens overal, indien vervanging nodig is, Märklin ASB’s onder. Dát product van Märklin steekt met kop en schouders boven wat de anderen leveren uit.

Passen die ASB's ook op de Artitec DE2? Want die hebben ze bij mij ook allemaal al verloren... Dat terwijl ze eigenlijk nog nauwelijks gereden hebben.

Grt,
Niels
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1579


Benoemd snoodaard


« Antwoord #268 Gepost op: 20 Februari 2022, 14:14:24 »

Vandaag begonnen met de wieltjes schoonmaken van m'n ertstrein. Dat was na ingebruikname zo'n tien jaar geleden nog nooit gebeurd, dus de vervuiling was aanzienlijk. Ik ben nu wieltje voor wieltje met een wattenstaafje spiritus aan het reinigen, 33 wagens van vier assen, dus 33x4x2=264 wieltjes met koek, niet allemaal even dik, maar sommige goed vervuild. Ik heb nu in een uur tijd zeven wagens gedaan. Mocht iemand een snellere methode hebben, dan houd ik me aanbevolen.
Gelogd
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1720


Enge buur bij de buren


« Antwoord #269 Gepost op: 20 Februari 2022, 17:10:33 »

Ultrasoon reiniger kopen (soms zijn die best goedkoop te vinden.
Wieltjes verwijderen, in zeepsop, tien minuten laten rammelen ,wieltjes terugzetten,  klaar.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
129* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Pagina's: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 28   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: