Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: 1 ... 18 19 [20] 21 22 ... 27   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 155670 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #285 Gepost op: 9 November 2022, 08:23:50 »

Ik ben wel verrast over die DE3 naar Zwolle. Weet je dat zeker? Doorgaans werd de dienst Enschede-Zwolle toch ingevuld door Mat'46 (DE1/DE2)? Ik kan me in die tijd ook helemaal geen DE3 in Almelo herinneren... Die gingen wèl van Oldenzaal naar Zutphen, daarom heb ik er ook eentje aangeschaft.

Hier ben ik dan weer verrast over... DE3'en waren zeer regelmatig te zien op Zl-Es, in elk geval sinds ik 1980 treinen keek op de stations Es en Hgl. DE3 op Zp-Odz is pas vanaf 1998. Tot 1987, toen Zl-Es ingekort werd tot Zl-Aml, verdeelden Plan X (DE1, DE2, DE2v) en Plan U de diensten zo'n beetje op Zl-Es. Van 1981 tot 1983 was zelfs Plan E met DB 216 te zien in de spits, tussen 1985-1987 met 2200'en de hele dag door. Mat 46 is een tikfout, naar ik aanneem...

Een HK4 heb ik wel beschikbaar voor de stoptreindienst.


Hier een plaatje van een gele Plan P in de dienst 7000/1700:


Het is de 772 die op 22 mei 1985 als stoptrein 7050 uit Enschede vertrekt naar Deventer. Op spoor 4 staat een IC Plan P die een kwartier later vertrekt als IC 1750 en alleen te Hengelo en Almelo stopt en enkele minuten later na de 772 in Deventer arriveert. Te Dv combineren de twee stellen om als IC naar de Randstad te rijden. Te Utrecht CS wordt de trein gesplitst, de IC Plan P gaat naar Rotterdam CS, onze 772 naar Den Haag CS. 
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #286 Gepost op: 9 November 2022, 09:39:51 »

Ik ben wel verrast over die DE3 naar Zwolle. Weet je dat zeker? Doorgaans werd de dienst Enschede-Zwolle toch ingevuld door Mat'46 (DE1/DE2)? Ik kan me in die tijd ook helemaal geen DE3 in Almelo herinneren... Die gingen wèl van Oldenzaal naar Zutphen, daarom heb ik er ook eentje aangeschaft.

Hier ben ik dan weer verrast over... DE3'en waren zeer regelmatig te zien op Zl-Es, in elk geval sinds ik 1980 treinen keek op de stations Es en Hgl. DE3 op Zp-Odz is pas vanaf 1998. Tot 1987, toen Zl-Es ingekort werd tot Zl-Aml, verdeelden Plan X (DE1, DE2, DE2v) en Plan U de diensten zo'n beetje op Zl-Es.

Dat wist ik niet. Wij verrassen elkaar wat af Cheesy
Zoals gezegd heb ik me in die zijlijnen onvoldoende verdiept. Mocht je meer info hebben over de functie van Aml als knooppunt (mn de lijnen richting Mariënberg en Zwolle), zoals dienstregeling en materieelinzet in de jaren '70, dan houd ik mij aanbevolen.

Van 1981 tot 1983 was zelfs Plan E met DB 216 te zien in de spits, tussen 1985-1987 met 2200'en de hele dag door. Mat 46 is een tikfout, naar ik aanneem...

De DB 216 was mij wel bekend. Zoals jij het stelt is dat nèt buiten mijn tijdperk. Ik meende dat dat vanaf 1979 al het geval was. Er staat er dus eentje in bestelling, ook inzetbaar op goederen- en zelfs internationaal verkeer (vòòr 1976).

Een HK4 heb ik wel beschikbaar voor de stoptreindienst.


Hier een plaatje van een gele Plan P in de dienst 7000/1700:
[foto]

Het is de 772 die op 22 mei 1985 als stoptrein 7050 uit Enschede vertrekt naar Deventer. Op spoor 4 staat een IC Plan P die een kwartier later vertrekt als IC 1750 en alleen te Hengelo en Almelo stopt en enkele minuten later na de 772 in Deventer arriveert. Te Dv combineren de twee stellen om als IC naar de Randstad te rijden. Te Utrecht CS wordt de trein gesplitst, de IC Plan P gaat naar Rotterdam CS, onze 772 naar Den Haag CS. 

Daar zijn verschillende varianten op zelfs, waaronder eentje waarop een tweetje vertrekt uit Es als stopper, in Dv aankoppelt aan een daar gereedstaand viertje (achtergebleven van de IC-dienst uit Ut) en dan wacht op het IC viertje (vaak met een ander tweetje gekoppeld) uit Es. Zodra die is gearriveerd gaat het geheel naar Ut, waarna het geheel wordt gesplitst in een deel voor Rotterdam en een deel voor Den Haag. Die dienst was eenmaal per uur. Ik weet nog goed dat de stop in Dv een eeuwigheid duurde, enerzijds vanwege dat combineren, maar anderzijds vanwege de koek en zopie die vanaf het perron met een karretje aan de reizigers werd verkocht. Er waren overigens twee IC's per uur uit Es richting "westen". De andere IC-dienst werd doorgaans uitgevoerd met getrokken materieel Plan E (/W), richting Amsterdam over Hilversum. In Amf werd gekruisd met de IC-dienst uit Zwolle (Lw/Gn). Ging de IC uit het oosten naar Amsterdam, dan ging die uit het noorden naar Utrecht ev, en andersom. Het stoppertje van Es naar Dv was een uursdienst. Maar goed, dat hoef ik 'Poes niet te vertellen; wel leuk wellicht voor de overige lezertjes Wink
Mooie illustratieve foto weer. De 772 is natuurlijk ook het model van Artitec dat hier zijn rondjes rijdt, dus ik zou 'm zelfs letterlijk in die dienst kunnen opnemen, maar dan ~10 jaar eerder.
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 632


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #287 Gepost op: 9 November 2022, 19:33:25 »

Zoals gezegd heb ik me in die zijlijnen onvoldoende verdiept. Mocht je meer info hebben over de functie van Aml als knooppunt (mn de lijnen richting Mariënberg en Zwolle), zoals dienstregeling en materieelinzet in de jaren '70, dan houd ik mij aanbevolen.

In feite was in Almelo de trein naar Zwolle niets meer dan de trein naar Wierden die met diesel gereden werd. De dienstregeling zoals opgezet in 1970, bleef tot ver in de jaren '80 vrijwel ongewijzigd, dat geldt ook voor Es-Aml-Zl en Aml-Mrb. Die laatste Plan X, waarbij een DE1 in die tijd al oversized was. Es-Zl: DE3 en DE2, de laatste soms aangevuld met DE1. Allebei uurdienst buiten de spits. Als je er een materieelshow van wil maken: DE1 Aml-Mrb, DE2 Es-Zp en DE3 Es-Zl.

De DB 216 was mij wel bekend. Zoals jij het stelt is dat nèt buiten mijn tijdperk. Ik meende dat dat vanaf 1979 al het geval was. Er staat er dus eentje in bestelling, ook inzetbaar op goederen- en zelfs internationaal verkeer (vòòr 1976).

Er werden weliswaar vanaf 1979 locs serie 216 van de DB gehuurd, maar die hebben slechts in de dienstregelingsjaren 81-82 en 82-83 met Plan E tussen Zl en Es gereden.


Daar zijn verschillende varianten op zelfs, waaronder eentje waarop een tweetje vertrekt uit Es als stopper, in Dv aankoppelt aan een daar gereedstaand viertje (achtergebleven van de IC-dienst uit Ut) en dan wacht op het IC viertje (vaak met een ander tweetje gekoppeld) uit Es. Zodra die is gearriveerd gaat het geheel naar Ut, waarna het geheel wordt gesplitst in een deel voor Rotterdam en een deel voor Den Haag. Die dienst was eenmaal per uur. Ik weet nog goed dat de stop in Dv een eeuwigheid duurde, enerzijds vanwege dat combineren, maar anderzijds vanwege de koek en zopie die vanaf het perron met een karretje aan de reizigers werd verkocht. Er waren overigens twee IC's per uur uit Es richting "westen". De andere IC-dienst werd doorgaans uitgevoerd met getrokken materieel Plan E (/W), richting Amsterdam over Hilversum. In Amf werd gekruisd met de IC-dienst uit Zwolle (Lw/Gn). Ging de IC uit het oosten naar Amsterdam, dan ging die uit het noorden naar Utrecht ev, en andersom. Het stoppertje van Es naar Dv was een uursdienst. Maar goed, dat hoef ik 'Poes niet te vertellen; wel leuk wellicht voor de overige lezertjes Wink
Mooie illustratieve foto weer. De 772 is natuurlijk ook het model van Artitec dat hier zijn rondjes rijdt, dus ik zou 'm zelfs letterlijk in die dienst kunnen opnemen, maar dan ~10 jaar eerder.

Ik heb het v.w.b. de eerste helft van de jaren 80 iets anders in mijn hoofd: buiten de spitsuren tweetje serie 7000, combineerde te Dv met viertje IC serie 1700 (vaak was het ook een treinstel serie 1700) dat het tweetje na is gereisd, zes bakken naar Amf, waar een tweetje voorop werd geplaatst: 2+2+4 naar Ut, splitsen: 4 naar Rtd, 2+2 naar Gvc. Tegengestelde richting alles omgekeerd: Gvc-Ut 2+2, Rtd-Ut: 4, Ut-Amf: 4+2+2, Amf-Dv: 4+2, Dv-Es IC: 4, Dv-Es stoptrein: 2. Het bijplaatsen van achtergebleven stellen ken ik wel uit de ICM-tijd.

De opzet van de Randstad-Noord/Oost verbinding zat bijzonder vernuftig in elkaar, op mijn toekomstige website ga ik dat nog eens een keer uitgebreid voor het voetlicht brengen met eigen fotomateriaal.

 

Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #288 Gepost op: 15 November 2022, 18:19:48 »

Misschien wel aardig om wat plaatjes te tonen uit de tijd dat er nog geen vaste modelspoorbaan was. Na vijf verhuizingen in twaalf jaar tijd en dientengevolge veel materieel en rails in dozen had ik eindelijk de beschikking over een zolder waarop ik een aardig baantje kon uitleggen. In afwachting van het definitieve baanplan had ik op de vloer wat rails uitgelegd en dat geautomatiseerd. Dat was bijna 15 jaar geleden. Digitaal rijden was wel mogelijk, maar ik reed nog analoog en was van plan dat te blijven doen, aangezien het meeste materieel nog analoog was.



Ondertussen dacht ik na over de vaste baan die er moest komen. Wat doe je dan met jet materieel als dat niet op een baan staat? Inderdaad: op de foto ermee!











Inmiddels zijn we een aantal jaren verder. Het is wel opmerkelijk te constateren dat er van bovenstaand materieel op de 1206 na niets meer bij mij op de baan staat.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #289 Gepost op: 15 November 2022, 21:26:30 »

Heb je dat dan allemaal verkocht?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #290 Gepost op: 16 November 2022, 20:00:12 »

Wat niet in mijn tijdperk past: ja*. Wat niet digitaal is: nee. Dat rijdt met kerst op een tijdelijke analoge baan.

* Daar ben ik "redelijk consequent" in.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #291 Gepost op: 23 November 2022, 20:46:41 »

Dik een jaar later stond er opeens een vaste tafel, met daarop de aanzet tot wat mijn huidige baan is. De eerste opzet was een mix van M- en C-rails, analoog.


Mijn dochter mag later zelf kiezen of ze herkenbaar op het www wil.

Rond die tijd werd ook de traditie van de kerstbaan in een hoek van de kamer geboren, vooral omdat mijn zoon nog te klein was om op zolder rond te kunnen scharrelen.



Dat leverde ook dit wel aardige in scene gezette plaatje op:



Tegen die tijd begonnen de eerste redenen om met de M-rails te stoppen zich aan te dienen: de vers aangeschafte Artitec Plan E's reden wel op C-, maar niet lekker op M-rails. Dat betekende de eerste keer hoofdbaan op zolder afbreken en M- vervangen door C-rails. In het zicht had ik al besloten K flexrails te gebruiken, vanwege de fraaie flauwe bochten die je ermee kunt maken.
Met de eliminatie van de M-rails kwamen opeens de realistische treinsamenstellingen binnen bereik. Een jaar later had ik er al drie die destijds vrij gemakkelijk te scoren waren:





Links 1134 (Roco) met de bekende buurlandtrein Den Haag - Keulen (Stalen DIV, 2x Plan N, 2x Plan K).
Midden 1113 (Roco) met de intercity Amsterdam - Enschede vv (3x Plan W, RD+A Plan E)
Rechts 1207 (Märklin 1215, gepimpt) met trein Amsterdam - Bad Harzburg vv (Stalen DIV, B+A+B+B+B Plan D, RD Plan E)

Ik heb nog meer archiefplaatjes gevonden, maar die komen een volgende keer.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #292 Gepost op: 23 November 2022, 21:22:30 »

Oude plaatjes, altijd leuk  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #293 Gepost op: 23 November 2022, 21:53:55 »

Ik zie een klein treinenboefje op de eerste foto.   Cool

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #294 Gepost op: 25 November 2022, 07:48:02 »

Tja, aan de paplepel heeft het niet gelegen...
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #295 Gepost op: 22 December 2022, 09:18:07 »

Uit het archief.
Zo rond kerst is er hier de traditie van de kerstbaan, zoals al eerder genoemd. Dan ratelt het analoge materieel op M-rails door een deel van de kamer. Daar heb ik af en toe foto's van gemaakt. Eentje, uit 2011, heb ik in mijn vorige berichten al laten zien.

2019


2020





2021










Ook de gebouwen worden dan uitgepakt, zodat mijn zoon ermee kan spelen. Dit zijn overigens de bekende Kibri-huisjes. Links eentje van de laatste generatie en rechts eentje uit de eerste (rond 1970). Toen werden de voegen af fabriek nog netjes ingekleurd. Dat moet je tegenwoordig zelf doen.



Dit jaar is er geen kerstbaan. Ik heb geen gelegenheid gehad de baan op te bouwen. Daar trek ik, inclusief automatiseren, doorgaans twee dagen voor uit, dus dat wordt 'm niet meer.
« Laatste verandering: 22 December 2022, 09:21:38 door 1200blauw » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #296 Gepost op: 23 December 2022, 20:07:35 »

Zoals gezegd dit jaar geen kerstbaan. Nu heb ik tijd mijn opstelsporen te voorzien van virtuele blokken, een feature in Rocrail die ervoor zorgt dat er meerdere korte treinen op een opstelspoor passen of één lange. Ik weet dat er andere besturingssoftware is die het mogelijk maakt dat met slechts twee melders te doen.
Rocrail heeft daarvoor in ieder geval twee mogelijkheden, die ik beide geprobeerd heb:

1. Staging blocks. Het opstelspoor wordt opgedeeld in meerdere secties met een aparte melder, waarvan de eerste als inrijsectie wordt gedefinieerd. De overige zijn slechts melders om te bepalen welk deel van het opstelspoor nog vrij is. Een trein komt binnen, de snelheid gaat terug naar Vmin (de minimaal ingestelde snelheid) en stopt zodra hij de laatste vrije sectie is binnengereden. Bij de tests die ik heb uitgevoerd waren er een paar nadelen aan dit systeem: treinen in zo'n staging block reageren niet als er een "stop alle treinen"-commando is gegeven. Die rijden dus door, gelukkig wel met inachtneming van de geldende rijwegen, tot ze echt niet meer verder kunnen.

2. Virtuele blokken. Meerdere fysieke blokken binnen een opstelspoor worden ondergebracht in een groter blok, waarvan als inrijsectie de inrijsectie van het eerste fysieke blok ook de inrijsectie van het virtuele blok wordt en de stopsectie van het laatste blok de stopsectie van het virtuele blok. Vervolgens moet worden vastgelegd welke treinen lang zijn en welke kort, plus de lengte van iedere sectie, waardoor Rocrail weet wat past en wat niet en van welk (fysiek/virtueel) blok gebruik kan worden gemaakt.

Ik heb gekozen voor optie 2. Alle treinen zijn al van de baan om de draden te trekken voor de extra benodigde fysieke secties. Dat is een mooi klusje voor de kerstvakantie.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #297 Gepost op: 23 December 2022, 20:11:47 »

Juist! Een nuttige besteding van het kerstverlof  Duim omhoog
Benieuwd naar de resultaten!
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #298 Gepost op: 24 December 2022, 18:31:34 »

Tussen de voorbereidingen voor kerst door toch nog kans gezien twee sporen van extra bedrading te voorzien, niet ingeregeld in Rocrail. Dat doe ik later ineens, zodat er geen prik op de baan staat als ik ermee bezig ben (of ik telkens de PC/centrale aan en uit moet zetten). Nog 20 sporen te gaan. Hopelijk heb ik nog genoeg vrije plekken op de bezetmelders. Ik heb het ooit uitgerekend, maar dat daarna in mijn luiheid niet meer gecontroleerd. Ik loop er vanzelf wel tegenaan als de vrije plekken op zijn...
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #299 Gepost op: 28 December 2022, 19:04:13 »

Op het risico af dat men mij ietwat van de hak op de tak vindt springen even een "nieuwe" aanwinst tussendoor. Eigenlijk is het geen nieuwe aanwinst, want ik heb 'm al bijna een jaar, maar de extra verf die erop gesmeerd is is wel nieuw, nouja... Dat is ook alweer meer dan twee maanden geleden gebeurd, maar de foto die ik ervan gemaakt heb is wèl nieuw, tenminste... vorige maand. Maar hij staat vandaag voor het eerst online Duim omhoog



De meeste lezers zullen in dit locje wel Piko's 1157 herkennen, of 'm wellicht verwarren met Piko's 1152. Die heeft echter A-sein. Dit machientje is aan mij uitgeleverd als een Tp.III model, maar dat past natuurlijk niet in mijn materieelpark. Daarom is 'ie van vishaken voorzien en vies gemaakt door een bekende firma in Apeldoorn, zodat 'ie er meer als onderstaand voorbeeld zou uitzien.


Pinterest

Ik vind 'm mooi en ben er blij mee Smiley
Gelogd
Pagina's: 1 ... 18 19 [20] 21 22 ... 27   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: