Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 27   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 155624 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 22 Februari 2020, 08:11:45 »

Ik begrijpt wat je schrijft....maar een paar ondersteunende foto's van de baan zouden wel helpen denk ik  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #16 Gepost op: 22 Februari 2020, 10:10:27 »

Ik zal binnenkort eens wat plaatjes schieten.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 22 Februari 2020, 11:24:00 »

Origineel bedachte opzet.   Smiley
Heb je in de schaduwstations ook de mogelijkheid om in te halen of rijdt alles steeds in dezelfde volgorde achter elkaar aan?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #18 Gepost op: 23 Februari 2020, 18:18:13 »

Dank je.
"Fysiek" kon inhalen altijd al, maar in de analoge tijd reed alles achter elkaar aan. Een schakelrail (slepercontact) zorgde ervoor dat de rijdende trein stopte, de wissel werd omgelegd en de volgende trein ging rijden, altijd in dezelfde volgorde. Dat was voor mij één van de redenen serieuzer naar digitaal rijden te kijken en met name het automatiseren daarvan. Nu wil ik treinen elkaar inderdaad laten inhalen. Daardoor hoop ik verschillende treintypen te kunnen "afvuren" (intercity / stoptrein / goederentrein etc.) om zo een realistisch ogende dienstregeling te kunnen rijden.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #19 Gepost op: 8 Maart 2020, 14:26:27 »

Ik had nog een projectje liggen van Holland Scale. Ik ben er best tevreden over. De kleuren zijn geslaagd, de verwering ook. De perongeluk iets scheve dakkapel vind ik wel charmant eigenlijk. Toch wil ik een volgend project is proberen te voegen met op kleur gebrachte zilverpoets. Dat schijnt beter te gaan dan met verdunde enamelverf zoals deze nog is gedaan. Nadeel van "mijn" methode is dat de natte verf gemakkelijk ook weer uit de voegen loopt en daardoor wat minder goed gefixeerd is zolang het nog niet droog is.


Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #20 Gepost op: 13 April 2020, 20:44:27 »

Dit weekend en het vorige eindelijk de gelegenheid gehad weer wat te doen aan de baan zelf. dat moet overdag, want 's avonds gaan de kinderen naar bed en kan rommelen op zolder niet meer. In documenteren met foto's ben ik niet zo heel goed, dus heel interessant wordt het voor de plaatjeskijkende lezer zo niet.

- Besturing van de baan gebeurt momenteel met een ECoS. Daaraan hangt ter automatisering inmiddels een PC met drie besturingssystemen waarvan ik de voors en tegens tegen elkaar afweeg. Ik ben er meerdere geprobeerd. Deze zijn overgebleven: Koploper, iTrain en WinDigipet. Ik begin een voorkeur voor iTrain te ontwikkelen. Het ligt me het best, de plaats van de functionaliteit vind ik logisch en heb me er daardoor inmiddels ook het meest in verdiept. De hardware komt zoveel mogelijk van ESU, de bezetmelders zijn van het type Detector Standard. Ik wil ze gaan verbinden dmv het ECoS Link systeem. Daartoe heb ik een tweetal Terminals besteld die elk drie bezetmelders groeperen. De Terminals worden door een UTP-kabel met elkaar verbonden. Ik heb voor dat systeem gekozen, omdat ik denk dat componenten van zoveel mogelijk hetzelfde merk vreemde verstoringen als gevolg van niet goed op elkaar aansluitende componenten zouden moeten voorkomen. Of dat ook in de praktijk zo werkt moet nog blijken.

- Massadetectie. Voortgang gemaakt met het aanleggen van fysieke blokken in de baan. Dat betekent isoleren van in mijn geval de rechterrail.  Ik had besloten de draad voor de bezetmelding op de door Märklin voorgeschreven wijze aan de rail te bevestigen, dus met de railschoentjes. Dat werkte voor de ringleiding prima, maar nu ik voor de bezetmelding een wat stuggere draad gebruik schiet de één na de andere weer los. Ik weet nog niet of ik dat op die manier blijf doen. Ik heb de draden bij de railaansluiting zoveel mogelijk gefixeerd met ductape, maar of dat de gewenste resultaten oplevert moet nog blijken. Mocht ik er toch niet tevreden over zijn, dan ga ik alsnog solderen. Ik ben begonnen met te proberen een compleet rondje met blokken te maken, maar dat ging helaas niet zoals ik had gewild: het draad was op. Ik heb dus draad bijbesteld. Zodra dat binnen is kan ik er weer mee verder.

- Solderen van bovenleiding van Sommerfeldt. Dat is een aardige worsteling geworden. Ik heb nog maar weinig soldeerervaring en als ik al gesoldeerd heb, dan vooral draadjes. Dit is het serieuzere werk. Ik heb er nu vier klaar, gemiddeld een uur per stuk aan gewerkt. Ik zie wel progressie, ook door de tips in het draadje van Jakop. De laatste is heel acceptabel geworden, maar ik zie zeker ruimte voor verbetering.

- Opnieuw leggen van een paar stukken flexrail. Er liggen een paar hele flauwe bochten in het zicht, zo op het oog lag het er best aardig in, maar de treinen liepen er toch niet vloeiend door, hobbelden zelfs een beetje. Ik ben er nog niet helemaal tevreden over, maar het is nu beslist beter. Ik heb de rails gefixeerd met kleine spijkertjes, omdat schroeven niet gaat zonder voorboren vanwege de gekozen ondergrond. Die is van MDF en dat levert wat beperkingen op, maar dat ga ik niet meer veranderen. Doorhangen zal meevallen, omdat er voldoende ondersteuning is.

- Verbeteren overgang K- en C-rails. De meeste overgangen liggen in een helling. Doordat de C-rails bedding heeft en de K-rails niet ontstaat er een soort kuiltje waar de treinen door moeten rijden. Doordat ik standaard alle rijtuigen met Roco-kortkoppelingen heb uitgerust gebeurde het regelmatig dat er een kortere trein omhoog kwam dan er naar beneden was gegaan. De losgeraakte rijtuigen gingen dan op eigen gelegenheid terug naar beneden, met alle gevolgen van dien. Daar moest dus wat aan gebeuren, dus rails losgehaald en beter ondersteund met één of twee laagjes kurk. Het lijkt nu beter te gaan.
« Laatste verandering: 14 April 2020, 06:45:37 door 1200blauw » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 13 April 2020, 21:25:50 »

Ik zou zeker alle bedrading -en dus ook de massadetectie- aan de railschoenen solderen.
Ik soldeer ze wel vóór ik de rail op z'n plaats leg.
Even een vijltje langs de railschoen, even vertinnen en een draadje er aan solderen en klaar is Klara.
100% bedrijfszeker enneu....ductape is eigenlijk een oplossing van Jan Plakband  Wink

EDIT: ik weet eigenlijk niet precies wat jij met railschoentjes bedoelt, maar ik heb het eigenlijk over de raillassen  Wink
« Laatste verandering: 13 April 2020, 21:29:37 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #22 Gepost op: 14 April 2020, 06:51:00 »

Ik ben inderdaad bang dat ik niet ontkom aan solderen. Tot nu toe heb ik altijd gebouwd met het idee dat het snel weer af te breken moet zijn (in 15 jaar vijf keer verhuisd), maar de bedrijfszekerheid moet niet in het geding komen.

Railschoentjes was inderdaad niet het goede woord. Het woord dat Märklin gebruikt voor artno 74995 is "platte steekhulzen". Op het 3railforum spreekt men van "kabelschoentjes".
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 14 April 2020, 07:27:28 »

Als je al een voorkeur begint te ontwikkelen voor itrain, zou ik koploper verder laten voor wat het is.
Ik vind het een fantastisch programma, maar zal mensen niet snel meer aanraden om daarvoor te kiezen.
Alleen als je heel specifieke wensen hebt of problemen hebt met de filosofie van andere pakketten, zou ik koploper nog overwegen.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Henk-Jan
Jr. Member

Offline Offline

Berichten: 67



« Antwoord #24 Gepost op: 14 April 2020, 08:58:01 »

Hoi Huub,
Zelf rij ik nog met Marklin digitaal (heel simpel nog).
Had me verdiept en veel gelezen hier en bij de buren.
Nu (persoonlijk) zou ik dan ook voor itrain starten.
ook meer omdat ik zeker geen specifieke wensen verder heb.
Hou het simpel 3 blokken,remvertraging,stop-rij bij seinen.
Gr,Henk-Jan.
Gelogd

Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 14 April 2020, 09:26:40 »

Ik ben inderdaad bang dat ik niet ontkom aan solderen. Tot nu toe heb ik altijd gebouwd met het idee dat het snel weer af te breken moet zijn (in 15 jaar vijf keer verhuisd), maar de bedrijfszekerheid moet niet in het geding komen.

Vrees je voor de toekomst ook zo'n verhuispatroon?

Railschoentjes was inderdaad niet het goede woord. Het woord dat Märklin gebruikt voor artno 74995 is "platte steekhulzen". Op het 3railforum spreekt men van "kabelschoentjes".

Waar cq. hoe gebruik je die dan? Toch niet los onder de rail?

 
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #26 Gepost op: 14 April 2020, 10:36:13 »

Als je al een voorkeur begint te ontwikkelen voor itrain, zou ik koploper verder laten voor wat het is.
Ik vind het een fantastisch programma, maar zal mensen niet snel meer aanraden om daarvoor te kiezen.
Alleen als je heel specifieke wensen hebt of problemen hebt met de filosofie van andere pakketten, zou ik koploper nog overwegen.

groet, Huub

Dat is denk ik ook waar het naartoe gaat. Ik hik alleen nog wel een beetje tegen de prijs aan.

Ik ben inderdaad bang dat ik niet ontkom aan solderen. Tot nu toe heb ik altijd gebouwd met het idee dat het snel weer af te breken moet zijn (in 15 jaar vijf keer verhuisd), maar de bedrijfszekerheid moet niet in het geding komen.

Vrees je voor de toekomst ook zo'n verhuispatroon?


Ik woon nu alweer bijna 10 jaar op hetzelfde adres. Wat mij betreft is het nu wel zo'n beetje klaar, maar je weet natuurlijk nooit hoe het loopt in het leven.

Railschoentjes was inderdaad niet het goede woord. Het woord dat Märklin gebruikt voor artno 74995 is "platte steekhulzen". Op het 3railforum spreekt men van "kabelschoentjes".

Waar cq. hoe gebruik je die dan? Toch niet los onder de rail?


Zoals Märklin het bedoeld heeft: het kabelschoentje schuift over het lipje onder de C-rail. Dat is best een gepriegel en doorgaans gaan die dingen er gemakkelijker af dan erop. Dat lipje is ook wat de meeste mensen gebruiken om een draadje aan te solderen. Daar ga ik ook toe over als de Märklin-methode toch niet blijkt te werken. Daar lijkt het nu op, na jaren naar tevredenheid met de oude, dunnere en soepeler draad ringleidingen te hebben aangelegd.

Die ringleiding heb ik trouwens ook aangelegd met kroonsteentjes ipv solderen, zoals ik bij veel mensen zie, ook met reden dat het dan beter demontabel is. De bezetmeldkabels zijn tot nu toe allen uit één stuk.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 14 April 2020, 11:32:00 »

Aha...voor C-rail. Ja, daar heb ik geen verstand van. Nog nooit in mijn handen gehad zelfs  Grin
Maar ik zou sowieso voor solderen gaan.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #28 Gepost op: 18 April 2020, 11:53:54 »

Zoals een heeele poos geleden beloofd een paar plaatjes om een idee te geven van de baan.



Dit is het linkergedeelte van de schematische weergave. De binnenste boog met M-rails is de aanzet voor een pendelspoortje dat ooit naar het industrieterrein moet gaan. Daar zal een Sik en/of een Bakkie gaan pendelen, wellicht zelfs af en toe een 2400. Ik heb geen verbinding voorzien met de hoofdbaan. Op het schema heb ik het ook weggelaten. Aangezien de noodzaak van een lang doodlopend stuk M-rails er niet is heb ik het inmiddels ingekort tot net na de bocht. Zodoende ontstaat er ruimte voor een extra opstelspoor in schaduwstation B.
Links op de foto is trouwens een tijdelijke vangrail van karton te zien die ik na een ernstig ongeval (er is een Roco 1212 zwaar gewond bij geraakt Embarrassed) heb geplaatst totdat er een degelijker constructie tegenaan komt.



Dit is de rechterzijde van de schematische weergave. Links op het plaatje is een boog te zien. Dat is niet "keerlus" 2 (die ligt een niveau lager), maar een boog naar opstelspoor A (in de schematische weergave recht getekend), die inmiddels ook is aangelegd. Rechtsonder een tweetak Hack-bruggen. Ze zijn uitneembaar, maar tevreden over de constructie die ik bedacht had ben ik bepaald niet. Daar ga ik me nog eens beter in verdiepen en links en rechts op de fora bij anderen spieken.
Sinds het maken van de foto heb ik de PC naar links verplaatst op het werkblad en de boel wat beter geordend. Nu kan ik er ook knutselen.
De vangrail die hier te zien is, links langs de gording, is gemaakt van verticale lamellen van een zonwering. Kinderen, vooral kleine, willen er nog wel eens aan gaan hangen en dan knappen ze af... Het is bijzonder geschikt als vangrail, maar dit materiaal er speciaal voor kopen raad ik toch af, omdat het er gewoon veel te duur voor is.



Dit is "keerlus" 1, op het schema rechtsonder. In het midden van de lus staat de vitrinekast. Dat was ooit een glaswerkkast op een chemische faculteit van een universiteit, waar hij dreigde te worden weggegooid. Tegenwoordig is het mijn locloods Smiley
Ook hier weer een provisorische vangrail van karton. Dit gedeelte moet uit het zicht verdwijnen door een afdekplaat oid, met de kast er bovenop.

De constructie bestaat uit vurenhout met MDF. Ik heb destijds voor MDF gekozen omdat dat na de bouw van het huis was achtergebleven en dus ruimschoots voorhanden. Het is denk ik voldoende ondersteund om doorhangen te voorkomen. Ik weet niet of ik tegenwoordig nog die keuze zou maken, maar het ligt er eenmaal, dus c'est ça. Op het MDF ligt 2mm dik kurk gelijmd, daarop de K-rails. Uiteindelijk moet de ballast de boel fixeren, maar tot die tijd houden de spijkertjes de boel op de plaats. Dat is de situatie voor het in het zicht liggende gedeelte.
Buiten het zicht ligt er 2mm dikke schuimplastic dat de verhuizers gebruikten toen we hier kwamen wonen. Er was nog een halve rol over die ze hadden achtergelaten, dus andermaal gratis beschikbaar. Het werkt qua geluidsisolatie net zo goed als het kurk, alleen het verlijmen gaat niet omdat ik geen lijm heb kunnen vinden die er grip op had. Dat is ook geen ramp. Er ligt C-rails op die ik heb vastgezet met spijkertjes waarvan ik de kop heb voorzien van een stukje zelfklevend schuimplastic (zelfklevend schuimplastic half tegen de rail plakken, andere helft op de schuimplastic ondergrond, spijkertje erdoorheen op ca. 1mm van de rails). Dat geeft geen contactgeluid door, maar houdt wel de rails mooi op de plaats en tegelijkertijd ook de ondergrond. Je haalt ook eenvoudig de rails weer los als het moet en met wat gepruts krijg je het zelfs weer op de plek. Op de voorgrond is in onderstaande oude foto zo'n spijkertje met zelfklevend schuimplastic te zien. Waarom ik die op die plek destijds heb ingespijkerd weet ik niet meer. Wellicht is hij blijven zitten nadat ik de M-rails had verwijderd. De rails ligt er normaal gesproken tegenaan. Aan de andere kant van de rails zit dan precies zo'n spijkertje. Samen houden ze de rails op de plek. Zo'n rol met zelfklevend schuimplastic (1cm breed) heeft iedere bouwmarkt. Ik knip er telkens een stukje van ca. 1cm van af. Ik hebt aan één rol ruim voldoende voor de gehele baan.



Dit is een foto van vlak na het leggen van het eerste tracé in flexrails. Dat heb ik nog geschroefd. Vanwege het moeten voorboren was dat geen handige exercitie. Het ligt er daardoor ook niet strak in. Ik ben er dus gauw vanaf gestapt.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #29 Gepost op: 18 April 2020, 14:40:22 »

Leuk, nu heb ik er een beeld bij.  Duim omhoog
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 27   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: