Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 27   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 155613 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #30 Gepost op: 20 April 2020, 08:27:39 »

Dat is een aardige invulling van de beschikbare ruimte Duim omhoog Wat betreft je vangrails van karton: hoe dicht komt de volgende laag er boven? Misschien is het handig om triplex plaatjes in een klemrand te steken, dan kun je ze er uit halen voor onderhoud of ingrijpen bij ontsporing, of blijft het stuk zo ook wel bereikbaar?
Ik had bij mijn laatste vaste baan een schaduwstation zonder noodingang gemaakt, daar heeft een loc 3 maanden op z'n kant in gelegen Grin
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #31 Gepost op: 20 April 2020, 09:25:03 »

Leuk, nu heb ik er een beeld bij.  Duim omhoog

Leuk onderschrijf ik, maar dat beeld is bij mij nog niet helemaal helder.  Cheesy

Ik begrijp (denk ik) uit de eerste 3 foto's dat het een T-vormige zolder is of wellicht een X zelfs.
Keerlus 2 kan ik nog niet plaatsen en waar foto 4 dan gemaakt is ook niet.
Kan je een schetsje van de ruimte maken waar e.a. zich bevindt?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #32 Gepost op: 20 April 2020, 20:55:07 »

Dat is een aardige invulling van de beschikbare ruimte Duim omhoog Wat betreft je vangrails van karton: hoe dicht komt de volgende laag er boven? Misschien is het handig om triplex plaatjes in een klemrand te steken, dan kun je ze er uit halen voor onderhoud of ingrijpen bij ontsporing, of blijft het stuk zo ook wel bereikbaar?
Ik had bij mijn laatste vaste baan een schaduwstation zonder noodingang gemaakt, daar heeft een loc 3 maanden op z'n kant in gelegen Grin

De bovenlaag komt ongeveer 10-12 cm boven de schaduwstations, ook omdat ik het idee heb met pantografen op te gaan rijden. Ik wil een geraamte over de schaduwstations maken waarop tegels van architectenkarton (in ieder geval een licht materiaal) rusten met scenery erop. Die moeten afneembaar worden, zodat ik bij de schaduwstations kan komen. Zeker voor het stadsgedeelte kan wwn vlakke plaat prima denk ik.

Ik begrijp (denk ik) uit de eerste 3 foto's dat het een T-vormige zolder is of wellicht een X zelfs.
Keerlus 2 kan ik nog niet plaatsen en waar foto 4 dan gemaakt is ook niet.
Kan je een schetsje van de ruimte maken waar e.a. zich bevindt?

Het is een X inderdaad, bestaande uit twee rechthoeken (ca. 7x1½ en 4½x3m) die elkaar in het midden kruisen. Beide keerlussen bevinden zich in de rechthoek van 4½x3m.

Had je het schetsje gezien dat ik eerder plaatste?



Voor de eerste drie foto's sta ik telkens in het midden. De eerste kijk in naar links op de schets, de tweede naar rechts en de derde naar onderen ("keerlus" 1). De foto met de 1100 + ICR's is ook vanaf die plek gemaakt, allen van een lager standpunt, kijkend naar links. Wellicht is het wat verwarrend omdat het dubbelspoor van de stad door het landbouwgebied en het bos in werkelijkheid niet kaarsrecht is, maar in een flauwe bocht is gelegd. Op die manier kwam de vrije ruimte onder het spoor beter uit en kan ik ook beter bij de wissels van het schaduwstation eronder.
"Keerlus" 2 staat eigenlijk nergens goed op de foto, alleen op foto 2 kun je er een klein stukje van zien, nèt onder de boog op het bovenste niveau, links op de foto.

Duidelijker zo?
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #33 Gepost op: 21 April 2020, 05:04:50 »

Nee.....totaal niet  Grin

Ik had die schets er bij (linker beeldscherm) terwijl ik je foto's bekeek op het rechter scherm en je uitleg geeft geen extra duidelijkheid. Wat je verteld had ik zelf al gezien/uitgevonden aan wat ik zag.
Behalve dan die dingen die ik vroeg, maar dat is me nu nog niet duideljk hoe dat aan de rest vast zit

Daarom de vraag naar een schetsje van de ruimte met de sporen er in.
« Laatste verandering: 21 April 2020, 05:08:01 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #34 Gepost op: 21 April 2020, 10:08:40 »

Je bent gewoon nog niet goed wakker Tongue

Ik heb het schetsje even aangepast, met de fotoposities, de uitneembare brug en de ruimte-indeling erin. Ik heb ook het verloop van het bovenste dubbelspoor wat meer in overeenstemming met de werkelijkheid gebracht, al klopt het bochtenverloop nog steeds niet helemaal. Hopelijk is het zo duidelijker.



Ergens in het midden heb ik een X neergezet op de plaats waar de 1100 stond ten tijde van de laatste foto. Toen lag er alleen dit stukje K-flex, om te proberen. De andere zichtsporen zijn later pas gekomen, over de al op het kurk aangebrachte rode lijn.
Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #35 Gepost op: 21 April 2020, 10:55:38 »

Nu nog een google-earth foto voor het complete overzicht Wink Maar ik moet zeggen dat je een aardige oppervlakte hebt zo bij elkaar. Welke radius heb je bij B gebruikt, is dat gewoon R1?
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #36 Gepost op: 21 April 2020, 12:08:42 »

Je bent gewoon nog niet goed wakker Tongue

Ik ben wakker zodra de ogen geopend worden  Grin

Hopelijk is het zo duidelijker.

Helemaal helder nu!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #37 Gepost op: 21 April 2020, 12:33:35 »

Welke radius heb je bij B gebruikt, is dat gewoon R1?

De bochten links (en trouwens ook rechts) op het schema zijn R2, R3, R4 en R5. In de praktijk ligt daar nog dat industriespoortje van M-rails 5100 (=R1) binnenin, zoals op foto 1 te zien is. Nergens in de hoofdbaan ligt een volle R1, omdat ik op de hoofdbaan met 1:87-rijtuigen wil kunnen rijden. "Keerlus" 2 is dubbel uitgevoerd, waarbij de binnenbocht deel uitmaakt van een opstelspoor waarop twee lange goederentreinen opgesteld kunnen worden. Dat spoor begint in schaduwstation C en loopt via binnenbocht lus 2 volledig door tot het einde van schaduwstation B. Deze binnenbocht is R1½, om beurten een R1 en een R2 (en, zodat het mooi uitkomt qua geometrie, de buitenbocht op dezelfde manier R2½ - R2 en R3). Aangezien er alleen goederentreinen rijden en geen personentreinen levert dat geen problemen op.
« Laatste verandering: 21 April 2020, 14:59:04 door 1200blauw » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #38 Gepost op: 24 April 2020, 13:44:42 »

Ik was een poosje geleden aan het worstelen met de loopeigenschappen van mijn bruine Roco 2200. Ze liep haperend, dan weer snel, dan weer langzaam, opeens stilstaan. De decoder werd ook warmer dan gebruikelijk had ik de indruk. Dat is vrij lastig als je de loc gebruikt in een vierspan om een ertstrein te trekken. Ik kon er niet goed de vinger op leggen waar dat nou aan lag, dus uiteindelijk besloten de loc weg te brengen naar de vakman. Na een aantal weken geen bericht doordat er een wachtrij was bij de reparatieafdeling en nog wat meer kwam het hoge woord eruit: de kap is gesneuveld bij het openmaken. Mijn dierbare locje is overleden! Embarrassed



Tijd voor een in memoriam.




Dit is de loc in de staat zoals ik haar kocht, circa 15 jaar geleden. Het is zoals gezegd een model van Roco van NS 2275, de illustere laatste bruine 2200. Op de achtergrond haar twee grijsgele zusters, 2225 en 2305 die oorspronkelijk gedrieën de ertstrein trokken. Die bestaat uit 36 vierassige zelflossers. Het kwam regelmatig voor dat één van de locs op mijn M-rails even stokte een vanwege kortstondige stroomonderbreking. Daarom werden de locs alle voorzien van stroomvoerende koppelingen. Toevallig heb ik van 2275 geen foto's van de aanpassing, maar wel van één van haar zusters. Ik gebruikte blauwe draden, omdat ik geen zwarte draden beschikbaar had op dat moment. Daar heb ik me later nog vaak aan gestoord, maar zodra de combinatie op de rails stond zag je het eigenlijk niet meer. De vierde, later aangeschafte loc heb ik gedaan met dunne zwarte draad. Dat was beter.



Nu heeft Roco dit model niet van erg felle schijnwerpers voorzien. Schemerlampjes of sfeerverlichting zou ik een betere benaming vinden. Daar moest dus ook wat aan gedaan worden. Digikeijs heeft daarvoor hele aardige setjes in de handel en daarvan werd er eentje aangeschaft. De licht-"geleider" werd gedemonteerd en met Micro Kristal Klear nieuwe lensjes vervaardigd.



Het Digikeijs-printje werd gesoldeerd op de printplaatjes van de loc. Ik koos ervoor dat maar aan één zijde te doen, omdat ze toch altijd in vierspan zou rijden. Ik was bijzonder tevreden met het resultaat, omdat het de eerste keer was dat ik zelf aan mijn locs durfde te prutsen.


Frontsein


Sluitsein


Rangeersein

Alles functioneerde zoals ik het bedacht had!


Ik besloot haar meteen grondiger aan te pakken, want de plakletters voor het aanduiden van bedrijfsnummer 2275 zijn zò 1990... en ik rijd natuurlijk Tp.IVa. Er moesten dus nummerschildjes komen. Ik koos voor nummer 2311, omdat die in een groot deel van de jaren '70 nog bruin was en bovendien gespot is in combinatie met grijsgele 2200's voor een ertstrein.

Dat laatste is vastgelegd op deze foto van Gerard van Vliet uit 1973:



De foto geeft mooi het tijdsbeeld weer. Ger Knijff was me terwille door de juiste nummerschildjes beschikbaar te stellen, mits ik daar een geringe vergoeding tegenover zette.



Nadat de oude nummers met een typemachinegumpotlood voorzichtig waren verwijderd werden de schildjes op de plaats van het oude nummer geplakt.





Ook al het duw- en trekwerk uit de bekende zakjes werd gemonteerd en de uitlaatdemper op het dak volgens het grote voorbeeld omgekeerd. Hoewel ik vrij zeker wist dat 2311 in haar bruine periode geen zwaailicht heeft gehad besloot ik het toch te monteren. Anders bleef er zo'n lelijk gat op haar voorhoofd over.



Op de beursbanen van M-Track Groep waren de gezusters altijd een bezienswaardigheid, 2311 trots voorop en haar gezusters er trouw achteraan. Tientallen kinderen hebben het aantal zelflossers geteld dat ze met z'n vieren trokken. Het was een imposant gezicht. De laatste keer op de beurs in Zutphen begonnen de problemen. Toen heb ik het vierspan moeten vervangen door 1206, als achterste te zien op onderstaande foto.



Nu is ze er niet meer, overleden tijdens een correctieve operatie die juist haar leven had moeten verbeteren. Ze zal nooit meer een ertstrein trekken. Het zijn zware tijden. Haar drie zusters blijven ontredderd achter. Ik zal zonder haar verder moeten. Ze ruste in vrede...
« Laatste verandering: 24 April 2020, 22:56:58 door 1200blauw » Gelogd
Matthijs
Full Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 166


« Antwoord #39 Gepost op: 24 April 2020, 13:53:32 »

Ruste in vrede of Roest in vrede??  Grin
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #40 Gepost op: 24 April 2020, 14:07:41 »

Hoe stuk is stuk denk ik dan?  Undecided
Dat kap zal toch niet in 1000 stukjes liggen?
Wellicht een losse kap te scoren ergens
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #41 Gepost op: 24 April 2020, 14:30:25 »

Ja, dat klopt wel, maar het breken kwam juist door de ouderdom van het plastic. Ook die vervangende kap zal niet nieuw zijn. In combinatie met de mechanische problemen denk ik dat afscheid nemen een betere optie is. De dealer vindt het ook vervelend dat het gebeurd is, ik kom er vaker, dus daar gaan we wel uit komen denk ik. Het gaat tot nu toe iig allemaal in goed overleg.


Ruste in vrede of Roest in vrede??  Grin
Een beetje meer respect is wel op zijn plaats... Embarrassed Wink
Gelogd
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #42 Gepost op: 24 April 2020, 21:54:15 »

Omdat een foto van mij je geïnspireerd heeft tot het maken van je geliefde 2311 heb ik nog wel een bruine 2200 van Roco liggen voor je.
helaas wel met hoog (veel te groot) A-sein maar dat is allemaal weer weg te werken.
Ook is het een DC model van de eerste fabricage maar wellicht kan je er wat mee. Hoef er niet tot nauwelijks wat voor te hebben Grin
Ik neem aan dat je alle onderdelen weer terug hebt van de leverancier van het breekwerk dan kan je die overzetten op de kap.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #43 Gepost op: 25 April 2020, 22:23:18 »

Dat is bijzonder aardig van je Gerard, ik houd je aanbod in mijn achterhoofd. Ik heb nog helemaal niets teruggezien van de brokstukken, maar wacht even af waar de detaillist mee komt. Vooralsnog heb ik geen reden aan te nemen dat het niet goed komt. Ik kom er al 20 jaar. Hij heeft ook een vervangende identieke kap beschikbaar, dus dat is een optie als alsnog het mechanisch probleem kan worden opgelost.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1537


Benoemd snoodaard


« Antwoord #44 Gepost op: 29 April 2020, 11:47:32 »

Inmiddels zijn de ECoS Terminals gearriveerd en heb ik afgelopen weekend een bezetmelder via zo'n Terminal kunnen aansluiten op de ECoS Centrale. Ik heb drie secties bekendgemaakt in iTrain. Dat was erg grappig: sectie 1 werkt vlekkeloos, sectie 2 geeft nooit een bezetmelding en sectie 3 geeft constant een bezetmelding.

Daaruit vloeien per sectie natuurlijk een paar "todo's" voort:
1. geen actie;
2. op zoek naar onderbreking van de verbinding tussen de sectie en de bezetmelder. Ik gok erop dat er weer een kabelschoentje is losgeschoten. Die ga ik dan solderen;
3. op zoek naar een spookmelding. Dat is vervelender, want daarvoor zal ik waarschijnlijk alle rails moeten loshalen op zoek naar die ene niet volledig doorgeslepen verbinding of niet goed weggebogen doorgeknipte verbinding.

Jammer dat het niet ineens feilloos werkt, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Des te meer voldoening heb ik ervan als het na al het zwoegen wèl werkt.

Het plan voor het vervolg is als volgt. Als eerste sectie voor sectie de baan rond krijgen. Daarmee bedoel ik dat ik een volledig gedetecteerd rondje kan rijden. Vervolgens ga ik alle schaduwstations spoor voor spoor van bezetmelding voorzien. Deels (schaduwstations A en E) kan dat op de nu geïnstalleerde Terminal. De rest gaat op een tweede Terminal die ik met een UTP-kabel aan de eerste kan doorlussen. De volgende stap wordt het werkend krijgen van de wissels. Ik weet dat er drie zijn met een defecte aandrijving, maar niet meer welke. Die moet ik dus eerst opsporen en vervolgens een geschikte decoder vinden om de wissels aan te drijven. Ik wil voor de voeding van de wissels gebruik gaan maken van een analoge trafo die ik toch al ruim voorhanden heb. Op die manier hoop ik de voeding van de baan te ontzien. Ik moet me hier nog beter in verdiepen.

Requirements voor de decoder zijn vooralsnog:
1. Compatible met de ESU ECoS2. ESU-producten hebben mijn voorkeur vanwege de (beste kans op) compatibiliteit;
2. Geschikt om met analoge voeding van de wissels te kunnen omgaan, bij voorkeur zowel fase als 0;
3. Om kunnen gaan met de magneetschakelaars van de wissels. Ik ben van plan de originele aandrijving van Märklin te blijven gebruiken, dus die niet te vervangen door servo's. Ik calculeer in dat er af en toe eentje stuk gaat. Tot nu toe is dat altijd kostenloos omgeruild. Ik zorg om die reden dat ik altijd goed bij de wissels kan;
4. Protocol. Nog niet over nagedacht. De meeste wisseldecoders zijn DCC als ik het goed heb. Locdecoders heb ik in verschillende soorten en maten. Ik heb een voorkeur voor ESU LoPi, voornamelijk gedreven door de compatibiliteit met de centrale.
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 ... 27   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: