Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 27   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 155623 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #45 Gepost op: 29 April 2020, 12:10:32 »

Requirements voor de decoder zijn vooralsnog:
1. Compatible met de ESU ECoS2. ESU-producten hebben mijn voorkeur vanwege de (beste kans op) compatibiliteit;
2. Geschikt om met analoge voeding van de wissels te kunnen omgaan, bij voorkeur zowel fase als 0;
3. Om kunnen gaan met de magneetschakelaars van de wissels. Ik ben van plan de originele aandrijving van Märklin te blijven gebruiken, dus die niet te vervangen door servo's. Ik calculeer in dat er af en toe eentje stuk gaat. Tot nu toe is dat altijd kostenloos omgeruild. Ik zorg om die reden dat ik altijd goed bij de wissels kan;
4. Protocol. Nog niet over nagedacht. De meeste wisseldecoders zijn DCC als ik het goed heb. Locdecoders heb ik in verschillende soorten en maten. Ik heb een voorkeur voor ESU LoPi, voornamelijk gedreven door de compatibiliteit met de centrale.

ESU SwitchPilot 2.0

1. check!
2. check! (wisselstroom of gelijkstroom)
3. check! 4 wissels
4. check! MM en DCC

Bij MTE €35,09 (€8,77 per wissel) wn als je lid bent wellicht nog goedkoper.
« Laatste verandering: 29 April 2020, 12:12:13 door Jakop de Bruin » Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #46 Gepost op: 29 April 2020, 18:53:27 »

Hé, dat gaat gemakkelijk! Duim omhoog
Dat inderdaad precies wat ik zoek. Ik heb ze maar gelijk besteld.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #47 Gepost op: 29 April 2020, 18:58:47 »

 Grin  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #48 Gepost op: 4 Mei 2020, 17:26:19 »

Inmiddels is de bestelling onderweg vermoed ik.

Wellicht leuk eens onder het tafeloppervlak een kijkje te nemen. In de analoge periode had ik een systeem bedacht waarbij alle bedrading naast de rails van de schaduwstations liep. Dat ging op zich prima. Zolang de draden niet te dik zijn kun je er rustig rails overheen leggen. De draden zullen dan in de isolatielaag verzinken, dus daar heb je met rijden geen last van. Bovendien gingen de draden toen een korte weg: van een schakelrail naar het sein van het naastliggende spoor en een voedingsdraad van elke trafo naar een specifiek blok (1:1 dus). Nu er flink meer vermogen wordt geleverd door één bron (de ECoS) dan ik ooit met de trafo's zou bereiken heb ik besloten dikkere draden te gebruiken voor de ringleiding en daarnaast ook de terugmelding. Dat betekende dus gaatjes boren en een manier bedenken om de draden mooi onderlangs te geleiden. Ik zie vaak bij anderen dat men van die plastic bindruggen voor boeken gebruikt. Nu heb ik wel eens zitten prutsen met die dingen om een boek ingebonden te krijgen. Dat leek me een boel frustraties op te leveren, dus ik ben op zoek gegaan naar iets anders. Ik zag dat iemand metalen oogjes gebruikte en daar heb ik een variant op bedacht die me wat gemakkelijker leek: oogjes die aan één zijde open zijn.



Misschien heb ik het idee wel gejat van iemand, ik weet het niet meer. In ieder geval heeft dat als voordeel dat ik snel draden kan aanleggen en verwijderen zonder een heleboel narigheid. De oplossing met ductape is trouwens ook goed te zien op onderstaande foto. Ik ben hier bezig de eerste bezetmelder aan te sluiten. Fase en 0 moeten er nog aan. Dat is niet de meest handige volgorde weet ik inmiddels: eerst fase en 0 aansluiten verdient de voorkeur, zodat je elke bezetmeldsectie kunt testen zodra je die hebt aangesloten.



Verder was er zoals gemeld activiteit op het gebied van produceren van bovenleidingportalen. Meekomen in het geweld van de professionele bovenleidingportaalbouwers (3x woordwaarde) heb ik inmiddels opgegeven. Het bouwen van geloofwaardige Nederlands bovenleidingportalen is de doelstelling. Deze van Sommerfeldt komen vrij aardig in de buurt en dat is vooralsnog genoeg.



De rechter is het tweede exemplaar (het eerste leek helemaal nergens op - uit de hand en zonder mal gesoldeerd). Het soldeerwerk is nog veel te grof naar mijn smaak, maar beter kreeg ik het niet. Inmiddels is mijn techniek wat verbeterd. Links is het achtste en daarmee voor nu het laatste exemplaar te zien. Die is ook niet perfect, maar wel een stuk beter. Wellicht krijg ik die met het verf- en schuurwerk wel mooi strak. Ik denk erover de bovenste isolatoren vòòr het verven te verwijderen en daarna de pinnetjes die erdoorheen zitten te verlijmen ipv solderen.



Dit is de mal die ik gebruikt heb. De bouwtekening is op een houten balk vastgezet. In werkelijkheid is de tekening niet zo vergeeld. Op de hoekpunten zijn kopspijkertjes ingeslagen, zodanig dat de maststaanders en liggers erdoor gefixeerd worden. Het fabriceren van een H-balk ligger uit twee meegeleverde U-balkjes is nog een hele uitdaging voor me. Ik maak er nu eigenlijk geen H-balk van, maar soldeer de beide U-balkjes aan elkaar waar de isolatorstandaardjes (heten die dingen zo) moeten komen. Uiteindelijk worden ze beter met elkaar verbonden als ze ook aan het verbindingsstuk van de palen worden gesoldeerd. Heeft iemand een tip hoe dat beter kan?



Aan de hand van één rijdraad die ik ooit gekocht heb om een idee te krijgen heb ik de acht portalen eens over de baan uitgelegd om te kijken hoe ver ik er nu mee ben. Ik moet er nog wel een flink aantal bouwen denk ik. Voorlopig heb ik nog voorraad, want mijn wederhelft heeft me er de afgelopen verjaardagen telkens een aantal cadeau gedaan, tweesporig en eensporig. Die laatste zijn voor het aan te leggen industriespoor in de binnenbocht. Daar zal zo af en toe een E-loc worden geparkeerd die in reserve staat om de internationale treinen over te nemen van de Br. 216's en 220's die ermee uit Duitsland aankomen.

Ik kijk vol afgunst naar de activiteiten van sommige profi bouwers hier, die schijnbaar moeiteloos de meest fantastische portalen uit de hoge hoed toveren. Ik wilde dat ik die techniek ook al bezat, zodat ik het viersporige deel van mooie viersporige Nederlandse portalen kon voorzien. Ik ben bang dat dat er nog even niet in zit, dus zal het wel 2x tweesporig worden. Later (als ik groot ben Grin) kan ik het dan nog wel eens aanpassen.
« Laatste verandering: 4 Mei 2020, 18:43:51 door 1200blauw » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #49 Gepost op: 4 Mei 2020, 18:33:44 »

Isolator bruggen heten die dingetjes volgens mij  Wink

Als 'professioneel' portalenbouwer kan ik je maar één ding aanraden; bestel wat profielen en begin aan een eind.
Vóór ik de portalen soldeerde, die onlangs in mijn draadje te zien zijn geweest, had ik nul ervaring met messing profielen solderen. De angst voor het onbekende is vaak sterker dan het niet kunnen.
Ik begin met die gedachte aan van alles wat ik nog nooit gedaan heb en moet concluderen dat vrijwel alles me gelukt is met groter en minder groot succes en dat stucadoren en tegels voegen niet mijn ding is....  Grin
Dat laatse kan mijn wederhelft dan wel weer aardig en een stucadoor huren we dan maar in als dat nodig is.

Kortom, gewoon doen.

Overigens zien die portalen er prima uit en een verfje er over doet ook een hoop is mijn ervaring.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #50 Gepost op: 5 Mei 2020, 21:20:51 »

Dank voor het compliment. Laten we maar zeggen dat er ruimte is voor verbetering.
Hoe ben je tot de maatvoering voor je portalen gekomen? Heb je dat afgeleid van foto's, of heb je ergens een bouwtekening op de kop getikt?
Ik vind die portalen van Wim Mesu ook schitterend, maar daar waag ik me maar helemaal niet aan voorlopig.

Vandaag heb ik me "in alle vrijheid" gestort op baanwerkzaamheden:

- Het aanleggen van de tweede Terminal met drie bezetmelders onder de schaduwstations B en C. Die worden dmv een UTP-kabel verbonden met de eerste Terminal, die op zijn beurt weer in verbinding staat met de ECoS. Helaas net niet helemaal afgekregen voor het kinderbedtijd was: de bezetmelders hangen nog niet fysiek aan de Terminal en de Terminal nog niet aan de UTP-kabel. Alle benodigde bekabeling is wel aangelegd. Ook mist van de voeding van de bezetmelders het laatste stukje van de fase nog, dus een kwestie van draadjes op lengte knippen, gepast strippen en vastschroeven. De 0 is wel volledig aangesloten.
- De spookmelding in de bezetsectie in mijn vorige bericht heb ik gevonden en opgelost. Ik was al bezig de hele sectie te demonteren om alle railstukken stuk voor stuk te inspecteren toen mijn zoon (8 jaar) meende te zien dat het draadje van de melder verkeerd was aangesloten. Hij had gelijk... direct aan de massa Undecided Sectie 2 heb ik nog niet verder bekeken. Ik vermoed dat dat gewoon solderen wordt, dus zodra de bout toch aan staat neem ik dat direct mee.
« Laatste verandering: 5 Mei 2020, 21:41:23 door 1200blauw » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #51 Gepost op: 8 Mei 2020, 17:44:10 »

Ik heb sinds vandaag de beschikking over een andere 2200 van Roco. Ik heb 'm nog niet gezien, maar hij schijnt in tiptop-conditie te zijn. Enige probleem is dat het een 2-railer is en dat rijdt zonder wat maatregelen niet zo goed bij mij. Nu kan ik natuurlijk de overleden 2311 als donor gaan gebruiken, maar ik zit even op een ander scenario. Mijn 2311 maakte deel uit van een kwartet 2200's die samen de ertstrein trokken uit IJmuiden over Hengelo Duitsland in (jaja Grin). Die zijn allen met elkaar verbonden dmv stroomvoerende koppelingen. Volgens mij kan ik bij de gelijkstromer één zijde van de stroomafname van de gelijkstromer lossolderen en verbinden met de ski van een volgende loc via de stroomvoerende koppeling, of heb ik het mis? Moet ik daarvoor nog meer aanpassingen doen? Ik heb natuurlijk een voorbeeld van welke draden ik dan moet omleiden. Volgens mij zijn motor en decoder hetzelfde. Ook mijn 2311 heeft een Zimo DCC, dus geen multiprotocol.

Graag feedback, wat denken jullie: mogelijk of onmogelijk?
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #52 Gepost op: 8 Mei 2020, 18:00:21 »

Ik zou de plus-zijde van de lok (die aan de rode draad van de decoder zit) inderdaad lossolderen, maar dan ook aan de min-zijde solderen zodat alle wielen aan de massa 'hangen'.
De rode draad van de decoder komt aan  de plusleiding van je stroomvoerende koppelingen en dan zou het moeten werken met drie slepers en alle wielen aan massa.  Duim omhoog
Het enige wat de lok dan minder heeft is de sleper en het draadje naar de plus draad die door je koppelingen over alle 4 loks verbonden is.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #53 Gepost op: 16 Mei 2020, 22:16:36 »

Inmiddels is de overleden 2311 weer thuis. Ze ligt opgebaard op de eetkamertafel.



Er is rondom schade, maar vooral het cabinegedeelte is er ernstig aan toe. Opvallend is dat ook het draaistel aan de sleperzijde compleet loshangt. Dat is vooral spijtig omdat dit draaistel ten opzichte van de tweerailer flink afwijkt en dus niet hergebruikt kan worden. Aan die kant is de kap ook niet onbeschadigd gebleven. Het is duidelijk dat ze alleen nog voor onderdelen gebruikt kan worden. Zowel kap als draaistel met sleper lijken verloren. Helaas zijn ook de zwaailichten aan beide kanten afgebroken op een niet herbruikbare manier.

En dan hebben we natuurlijk de vervanger, oorspronkelijk bedoeld als donor, maar dat kan niet anders dan andersom lijkt me.



Daar is ze. Ze kijkt met enig afgrijzen naar haar overleden soortgenoot. Tiptop is ze niet, maar eerder in vergelijkbare of zelfs iets mindere conditie dan 2311 was. Maar goed, beter gaat het niet worden ben ik bang. De gemonteerde onderdelen uit het bekende onderdelenzakje gaan er gelukkig gemakkelijk af heb ik gemerkt. Dat is vooral fijn omdat ze ehmmm... anders zijn aangebracht dan ik destijds had gedaan Wink

Een verslag van de verdere verbouwing volgt morgen.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #54 Gepost op: 17 Mei 2020, 07:31:02 »

Wauw! 

Het lijkt meer op een 'ik ben van de tafel gevallen' dan een 'de kap brak bij het openmaken'.  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Wesley
Hero Member

Online Online

Berichten: 7192


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #55 Gepost op: 17 Mei 2020, 08:58:22 »

Lijkt mij ook dat die loc minstens een meter naar beneden is gekeild inderdaad... Undecided Nu kan dat natuurlijk wel tijdens het openmaken zijn gebeurd (en dus is de uitspraak van de winkelier niet perse onwaar), maar het is niet wat je normaal onder "de kap is gesneuveld tijdens het openmaken" verstaat; dan eerder "ik heb de loc uit mijn handen laten donderen tijdens het openmaken".
Gelogd

Ik zie sterren!
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #56 Gepost op: 17 Mei 2020, 11:43:18 »

Jullie zeggen het...

Inmiddels zijn we een stukje opgeschoten. Ik heb de kap van "de nieuwe" gehaald om eens te kijken hoe het er aan de binnenkant uitzag. Aangezien ik daarvoor een deel van de accesoires toch al moest verwijderen heb ik haar maar direct helemaal gestript van de fantasieversiering.



Tot mijn verrassing trof ik niet de verwachte Zimo-decoder aan, maar een voor mij onbekend exemplaar. Ik denk dat het een Lenz is. Ik realiseerde me later dat de tweerailers destijds ook zonder decoder zijn uitgeleverd. Dit zal dus waarschijnlijk één van die exemplaren zijn. Omdat ik bij voorkeur alle locs technisch gelijk houd betekent dat een verandering in de plannen. Ik ga de decoder uit 2311 over te zetten in de hoop dat het niet die decoder was die in 2311 de problemen gaf. De test later zal het uitwijzen.


Nog even de losse onderdeeltjes in beeld.

Het plan om de zwaailichten van 2311 ook over te zetten naar de vervangende loc wordt wel wat lastig. Zoals gezegd zijn ze niet netjes van 2311 gekomen. Bij de 2275 zijn ze niet bijgeleverd. Bovendien heeft de vorige eigenaar een poging gedaan de gaatjes te dichten en dat is niet helemaal lekker gegaan.



Ik ben er niet tevreden mee hoe dat er nu uitziet, maar eerst maar eens proberen technisch alles op orde te krijgen, dan kijken we daar later wel eens naar.

Aangezien "de nieuwe" geen sleper gaat krijgen, maar gevoed gaat worden via de koppelingen door de andere locs leek het mij een goed idee haar niet vooraan in het kwartet te laten rijden, maar ergens in het midden. Op die manier krijgt ze prik van twee kanten en dat zal de betrouwbaarheid alleen maar ten goede komen. 2311 had aan de voorzijde de Digikeijs-set en het volledige hang- en trekwerk. Bovendien was aan die kant de NEM-schacht verwijderd. Haar vervangster gaat in het midden meerijden, waardoor één van de gezusters de koppositie moet gaan overnemen. Aangezien 2224 en 2225 beiden van A-sein zijn voorzien en het Digikeijs-setje omgekeerd L toont, komt daarvoor alleen 2305 in aanmerking. Dat is altijd de laatste in de rij geweest. Deze exercitie heeft dus gevolgen voor drie locs:

- 2275 krijgt de nummerschildjes van 2311, moet elektrisch worden aangepast voor 3-railbedrijf en wordt aan beide zijden voorzien van stroomvoerende koppelingen. De decoder uit 2311 wordt overgeplaatst naar deze loc.
- 2224 gaat verhuizen naar de laatste positie. Zij moet één van de stroomvoerende koppelingen, die aan cabinezijde, afstaan aan 2275. Aangezien ik dan toch bezig ben vervang ik meteen overblijvende lelijke blauwe draad door een mooie dunne zwarte.
- 2305 wordt het nieuwe boegbeeld. Zij is al aan één zijde van stroomvoerende koppelingen voorzien. Het Digikeijs-verlichtingssetje uit 2311 wordt bij haar ingebouwd.

Het aanpakken van de techniek heeft zoals gezegd prioriteit. Dat betekent dus omzetten van de bedrading van tweerail- naar drierailconfiguratie. Zoals Jakop al suggereerde is het een goed idee de bedrading van de ene zijde van de wielen bij te prikken bij de andere. Op die manier wordt de loc geschikt voor massadetectie en heeft een betere stroomopname. Zo gezegd, zo gedaan. Bovendien blijkt dit ook de oplossing te zijn die Roco zelf heeft toegepast, zo zag ik bij de 2311. Natuurlijk is ook de stroomvoerende koppeling huifzijde overgezet en met een draadje aan de positie op de printplaat gesoldeerd waar voorheen de "tweeraildraad" zat. In tweede instantie volgt ook cabinezijde natuurlijk, met de koppeling van 2224.



De decoder uit 2311 wordt ingeprikt in de daarvoor bedoelde socket en een bescheiden proefritje gemaakt, gekoppeld aan 2305. Dat ging prima.

De nummerschildjes van wijlen 2311 moeten worden veiliggesteld. De waren ooit aangebracht met Micro Kristal Klear. De kap, of wat daarvan over was, heeft een nachtje liggen weken in een waterbadje met een drupje Dreft (genoeg voor de hele afwas Grin). Daarna kwamen ze er met lichte overredingskracht keurig netjes af.



Natuurlijk moest 2275 eerst van haar identiteit ontdaan worden. Dat gebeurde met het typmachinepotlood.



Bij het sluiten van de kap stuitte ik nog op een onvolkomenheid. De kap huifzijde wijkt namelijk naar binnen. Dat heeft twee gevolgen. De belangrijkste is natuurlijk dat de kap daardoor moeizaam sluit, maar optisch heeft het ook consequenties: de seinen liggen een heel stuk naar binnen doordat de lichtgeleider naar binnen wordt gedrukt. Besloten werd de verlichting te verwijderen en van de lichtgeleiders alleen de glaasjes te gebruiken. Op die manier konden ze precies worden gepositioneerd.



Wellicht ga ik de cabinezijde ook op die manier aanpassen, want dat zint me ook niet echt. Aan die kant moet wel meer gebeuren, want ook de plek van het zwaailicht vind ik niet fraai. De schildjes van 2311 werden aangebracht, waarmee 2275 een neiuwe identiteit kreeg. Het resultaat tot dusver:



Wordt vervolgd.
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #57 Gepost op: 17 Mei 2020, 11:55:19 »

Citaat
Jullie zeggen het...

Eigenlijk niet meer dan dat de schade veel groter is dan ik aanvankelijk had bedacht...

Ondertussen grote stappen vooruit!  Duim omhoog

Die zwaailichten waren (zijn?) moeilijk te vinden merkte ik toen ik die voor mijn bruine 2310 zocht en heb ze toen van een forumlid kunnen overnemen. Kan dus even een zoektochtje worden misschien...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #58 Gepost op: 17 Mei 2020, 13:33:13 »

Dat Roco kunststof uit een bepaalde periode soms breekverschijnselen vertoond ken ik wel van horen zeggen. Zelf nog niet meegemaakt.
Het gaat dan altijd om lipjes die afbreken of kleine aangegoten onderdelen.
Wat je hierboven kan zien is grof geweld á la firma Koek/Hollandia. Dit kan je niet wegschuiven onder Rocokrak.
Nu je toch bezig bent; kan je meteen de grijpstangen bij de cabinedeur verlengen, deze horen boven aan de deur te eindigen.
Ik heb de grijpstangen gewoon van de houders afgeknipt, een nieuw gaatje op de juiste hoogte geboord, de houders doorgeboord en nieuwe grijpstangen van hardmetaaldraad gebogen.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #59 Gepost op: 17 Mei 2020, 16:07:16 »

Ach, in het groot komt het ook voor:


www.feijenoordsemeesters.nl

Misschien een idee om te gaan doen met de brokstukken ooit, als ik groot ben en tijd te over heb.
Een andere gedachte is deze stoffelijke resten te gebruiken om eens wat weathering te oefenen. Er zijn genoeg aardige filmpjes te vinden over hoe dat zou moeten, dus wellicht eens wat zelf proberen. Ik heb nu een gratis oefenobject.

Nu je toch bezig bent; kan je meteen de grijpstangen bij de cabinedeur verlengen, deze horen boven aan de deur te eindigen.
Ik heb de grijpstangen gewoon van de houders afgeknipt, een nieuw gaatje op de juiste hoogte geboord, de houders doorgeboord en nieuwe grijpstangen van hardmetaaldraad gebogen.

Tsss, dat is me nog nooit opgevallen... Ik heb de grepen voorlopig even weggelaten. Ze zijn vrij lastig als je de kap wilt lichten, dus als er nog kinderziektes naar boven komen...


Ondertussen is er ook voortgang te melden voor dit project. Na de succesvolle proefrit van de nieuwbakken 2311 was het de beurt aan 2305 om de nieuwe "leader of the pack" te worden. Eerst maar eens de kap eraf.



Tot mijn verrassing bleek hier een ESU-decoder in te zitten. Die heb ik op bovenstaand plaatje even verwijderd om aansluiten van de lichtset mogelijk te maken. Dat had ik al vaker gedaan, dus eigenlijk was het een fluitje van een cent. Daarna werd de NEM-schacht verwijderd en de decoder weer op de plek:



Het inpassen in de kap was een ander verhaal. Destijds had ik bij de 2311 verzuimd het rechter sluitlicht even door te boren, waardoor dat sluitlicht altijd iets minder fel was dan de linker.  Ditmaal heb ik met de hand van binnenuit even het gaatje uitgeboord en er het lensje uit 2311 ingezet. Op die manier heb ik nu dus twee transparante sluitseinenglaasjes. Hoewel ik tevreden was over de Micro Kristal Klear frontseinen van de 2311 had ik het idee dat dat beter moest kunnen. Ditmaal heb ik dus voor een andere aanpak gekozen, op een idee gebracht door de problemen met het sluiten van de kap van 2311. Ik heb de lichtgeleider doorgeslepen en de glaasjes los gebruikt. Op die manier kon ik ze heel zorgvuldig positioneren. Ik heb ze gefixeerd met een spoortje houtlijm.



Nu was het de beurt aan het lichtsetje dat moest worden vastgezet in de kap. Oorspronkelijk werd daarvoor door Digikeijs een soort dubbelklevend kussentje meegeleverd. Dat was door de crash van de kap over de lengte doorgescheurd. Er zat dus een deel gekleefd in de resten van de kap en een deel op het Digikeijs-printplaatje. Ik heb de resten op het printje laten zitten en er een drupje lijm op gedaan. Op die manier heb ik het in de cabine vastgezet.



En natuurlijk zag ik mijn kans dat nare blauwe draadje eindelijk te vervangen door een subtiel dun zwart exemplaar:



Tijd om te testen op de hoofdbaan, die speciaal voor deze gelegenheid onder stroom werd gezet:


Frontsein


Sluitsein


Rangeersein


Het viertal weer compleet!

Het lijkt erop dat alles functioneert zoals zou moeten, maar gelegenheid voor duurtesten heb ik nog niet omdat de halve baan overhoop ligt vanwege het aansluiten van de bezetmelders. Dat schiet ook wel op, maar minder hard dan ik zou willen. Het begint ook een vrij saai werkje te worden. In dat opzicht was dit een "welkome" afwisseling Wink
Er is links en rechts nog wel het een en ander te verbeteren, 2305 heeft zonder het hang- en sluitwerk bijvoorbeeld wel een beetje blotebillengezicht, maar hoofdzaak is dat de tractie voor de ertstrein weer geregeld lijkt te zijn.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 ... 27   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: