Dat is al verjaard
Ik heb gisteravond geschetst hoe ik de Stad en de Industrie zou kunnen invullen, kortom datgene wat hieronder boven de rails op de witte ondergrond moet komen.
Het is tegelijk ook een mooie manier om te kunnen inschatten hoeveel gebouwen er nog moeten worden aangeschaft en van welk type. Definitief is het nog niet, maar het geeft een indruk.
Er was natuurlijk wat vooronderzoek nodig. Om te beginnen moest ik weten hoe breed wegen zijn in Nederland. Daarvoor heb ik de
Wegenwiki ontdekt. Ook voor de afmetingen van een trottoir kun je er prima terecht.
Type weg | rijstrook 1:1 (m) | rijstrook 1:87 (cm) |
Erftoegangsweg | 2,50-4,50 | 2,9-5,2 |
Gebiedsontsluitingsweg | 2,75-3,10 | 3,2-3,6 |
Stroomweg | 3,00-3,25 | 3,5-3,7 |
Autosnelweg | 3,25-3,50 | 3,7-4,0 |
Natuurlijk waren er vooraf een aantal requirements:
1. De lelijke (R1-/R5-)bochten moeten netjes worden weggewerkt;
2. Er moet worden gesuggereerd dat de spoorlijn rechtdoor gaat, het Centraal station van de Stad in;
3. De pendeltrein moet onzichtbaar kunnen stoppen;
4. Het gedeelte boven de schaduwstations moet afneembaar gemaakt worden in tegels van 50x50cm; boven de bochten mag vast;
5. Boven de bochten is de stad ca. 5cm hoger dan boven de schaduwstations;
6. Oudere gebouwen in 1:100 staan per definitie achteraan en gebouwen in 1:87 vooraan om zo bij te dragen aan de dieptewerking;
7. Gebouwen met uitstraling (goederenloods, V&D, De Wereld, tankstation Dudok) moeten goed in het zicht van de toeschouwer worden geplaatst;
8. Begroeiing zorgt naast voor verdere aankleding ook voor camouflage van al te plotselinge overgangen.
Met de requirements 4. en 5. heb ik even wat minder rekening gehouden. Door een klein beetje te schuiven verwacht ik de tegels wel op een pragmatische manier te kunnen passen. Ik heb ook nog niet alle gebouwen, dus moet er sowieso nog wel eens geschoven worden verwacht ik.
De vaste afdekking die ik gepland heb boven de bochten links wordt gemaakt van MDF of keukenaftimmering, waar maar het meeste van beschikbaar zal blijken te zijn. De rest van de afdekking, boven de schaduwstations, wordt gemaakt van honingraatkarton.
weststrate.nlHet is heel licht en toch behoorlijk sterk. Ik heb een stuk van 1m
2 kunnen bemachtigen dat iemand over had. Het lijkt me prima geschikt, zolang er niet teveel moet worden gesopt met water. Het stadspark zal dus wel goed komen met zijn kortgemaaide gras, maar een wat wilder weiland niet. Buiten de bebouwde kom ga ik dus naar een andere oplossing op zoek. Dat zijn ook geen grote oppervlakken meer, dus kan een afneembaar stuk multiplex ook prima bijvoorbeeld.
Klik erop voor een vergrotingAllereerst is het belangrijk te weten dat de kijker in principe altijd vanaf rechtsonder dit gedeelte van de baan zal zien.
En dan het plan inhoudelijk.
De allee die prominent meerbaans van boven naar beneden van gording naar gording (aangegeven door de stippellijnen boven en onder) loopt is geïnspireerd door de Pathmos-/Getfert-/Varviksingel in Enschede, zoals ze in Twente wel meer werden aangelegd in de Tuindorpen in de jaren '20/'30 van de vorige eeuw. De scheiding tussen de vaste afdekking van de bochten en de tegels gaat worden gecamoufleerd door deze alle. De overgang gaat lopen precies achter de bomen in de middenberm. Aan de allee horen dus Amsterdamseschool-woningen. Ik vond de bekende Kibri "twee-onder-een-kap"-woningen daar wel aan voldoen, misschien nèt iets te chique om door te gaan voor arbeiderswoningen. Desondanks heb ik toch een heel wijkje gepland linksonder, met tegen de wand de watertoren van Tilly die er al stond toen de woningen gebouwd werden. De brug over de sporen kwam tot eind vorige eeuw ook in de voorbeeldsingel in Enschede voor, namelijk over het
oude Zuiderspoor (de baan waar ik naar link ga ik nooit evenaren trouwens, maar wel een bijzonder fraai voorbeeld). Bij mij dient de brug vooral voor het camoufleren van de bochten (requirement 1.).
Daartoe dienen ook de beide Faller-gebouwen (B-926 en -927) die links gepland staan. B-926 is het warenhuis van Faller en B-927 een flat met winkels eronder. De eerste is toen ik klein was door mijn vader gebouwd; de tweede is hij nooit aan toe gekomen dus die zal ik zelf moeten doen. Aan de andere kant van de allee is nog ruimte voor een hoog gebouw dat verder moet bijdragen aan de camouflage. Hier heeft 1:87 mijn voorkeur.
Aan de overzijde van het spoor moet de stopplaats van de pendeltrein worden gecamoufleerd. Alle sporen lopen vanaf de start van de gording naar beneden richting schaduwstation, dus ook het pendelspoor. Langs de gording moet een bakstenen muur komen. De gording belemmert een mooi glooiende helling. Die zet ik aan de andere zijde van de brug voort, maar dan een paar centimeter naar voren zodat de pendeltrein erachter kan verdwijnen. Erbovenop komt begroeiing en een seinhuis dat wisselstraten verderop moet suggereren.
Centraal in dit deel van de stad is het huis van de burgemeester, villa Zonheuvel van Tilly. Daaromheen wordt een fraaie tuin aangelegd, waarschijnlijk door een fraai gietijzeren hek omzoomd. Aan de allee staat ook nog een vrijstaande jaren '30 woning van Tilly. Volgen we de "gebiedsontsluitingsweg"
naar rechts dan komen er aan de linkerkant van de weg een aantal nader te identificeren winkelpanden en rechts de reeds eerder in dit draadje besproken Holland Scale woningen en er direct naast Hotel De Wereld tegenover de V&D. Bij de V&D komt voldoende parkeerruimte, want ook hier zijn 10 jaar geleden een aantal oude gebouwen afgebroken om plaats te maken voor het heilige blik. Naast de parkeerplaats komt het tankstation van Dudok.
Rechts op deze impressie vinden we de goederenloods van Tilly. Die wordt ooit bevoorraad door een NS 500. Ernaast komen een paar eenvoudige opstelsporen, zodat er bescheiden kan worden gerangeerd. Ook wordt er een E-loc geparkeerd, volgens het verhaal om een internationale trein te kunnen overnemen van de Duitse collega (telkens een fikse wandeling voor de meester, dat wel), maar in de praktijk om even een defecte loc te kunnen parkeren of wat langer van een pronkstuk te kunnen genieten. Daar moet dus nog een stukje draad boven komen.
Qua stedebouw rammelt het wel een beetje, vooral als je kijkt naar de bouwperiodes van de gebouwen, maar ook als je kijkt naar de functionaliteit. De V&D zou nooit zo dicht bij een goederenoverslag een winkel hebben geopend, zelfs niet in de jaren '70. Zo zijn er wel meer dingen die me nog niet zinnen, dus ik blijf nog wel even schuiven denk ik. Suggesties welkom!