Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 27   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 155657 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #60 Gepost op: 17 Mei 2020, 17:21:20 »

 Duim omhoog  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #61 Gepost op: 17 Mei 2020, 17:29:16 »


Het viertal weer compleet!

Mooi  Duim omhoog
Maar eigenlijk hoort die bruine voorop...  Wink

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #62 Gepost op: 17 Mei 2020, 19:21:50 »

U is slecht...
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #63 Gepost op: 17 Mei 2020, 19:42:16 »

Heb ik ook soms last van...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #64 Gepost op: 19 Mei 2020, 17:16:21 »

Dat is al verjaard Wink

Ik heb gisteravond geschetst hoe ik de Stad en de Industrie zou kunnen invullen, kortom datgene wat hieronder boven de rails op de witte ondergrond moet komen.



Het is tegelijk ook een mooie manier om te kunnen inschatten hoeveel gebouwen er nog moeten worden aangeschaft en van welk type. Definitief is het nog niet, maar het geeft een indruk.

Er was natuurlijk wat vooronderzoek nodig. Om te beginnen moest ik weten hoe breed wegen zijn in Nederland. Daarvoor heb ik de Wegenwiki ontdekt. Ook voor de afmetingen van een trottoir kun je er prima terecht.

Type wegrijstrook 1:1 (m)rijstrook 1:87 (cm)
Erftoegangsweg2,50-4,502,9-5,2
Gebiedsontsluitingsweg2,75-3,103,2-3,6
Stroomweg3,00-3,253,5-3,7
Autosnelweg3,25-3,503,7-4,0

Natuurlijk waren er vooraf een aantal requirements:
1. De lelijke (R1-/R5-)bochten moeten netjes worden weggewerkt;
2. Er moet worden gesuggereerd dat de spoorlijn rechtdoor gaat, het Centraal station van de Stad in;
3. De pendeltrein moet onzichtbaar kunnen stoppen;
4. Het gedeelte boven de schaduwstations moet afneembaar gemaakt worden in tegels van 50x50cm; boven de bochten mag vast;
5. Boven de bochten is de stad ca. 5cm hoger dan boven de schaduwstations;
6. Oudere gebouwen in 1:100 staan per definitie achteraan en gebouwen in 1:87 vooraan om zo bij te dragen aan de dieptewerking;
7. Gebouwen met uitstraling (goederenloods, V&D, De Wereld, tankstation Dudok) moeten goed in het zicht van de toeschouwer worden geplaatst;
8. Begroeiing zorgt naast voor verdere aankleding ook voor camouflage van al te plotselinge overgangen.

Met de requirements 4. en 5. heb ik even wat minder rekening gehouden. Door een klein beetje te schuiven verwacht ik de tegels wel op een pragmatische manier te kunnen passen. Ik heb ook nog niet alle gebouwen, dus moet er sowieso nog wel eens geschoven worden verwacht ik.

De vaste afdekking die ik gepland heb boven de bochten links wordt gemaakt van MDF of keukenaftimmering, waar maar het meeste van beschikbaar zal blijken te zijn. De rest van de afdekking, boven de schaduwstations, wordt gemaakt van honingraatkarton.


weststrate.nl

Het is heel licht en toch behoorlijk sterk. Ik heb een stuk van 1m2 kunnen bemachtigen dat iemand over had. Het lijkt me prima geschikt, zolang er niet teveel moet worden gesopt met water. Het stadspark zal dus wel goed komen met zijn kortgemaaide gras, maar een wat wilder weiland niet. Buiten de bebouwde kom ga ik dus naar een andere oplossing op zoek. Dat zijn ook geen grote oppervlakken meer, dus kan een afneembaar stuk multiplex ook prima bijvoorbeeld.


Klik erop voor een vergroting

Allereerst is het belangrijk te weten dat de kijker in principe altijd vanaf rechtsonder dit gedeelte van de baan zal zien.

En dan het plan inhoudelijk.
De allee die prominent meerbaans van boven naar beneden van gording naar gording (aangegeven door de stippellijnen boven en onder) loopt is geïnspireerd door de Pathmos-/Getfert-/Varviksingel in Enschede, zoals ze in Twente wel meer werden aangelegd in de Tuindorpen in de jaren '20/'30 van de vorige eeuw. De scheiding tussen de vaste afdekking van de bochten en de tegels gaat worden gecamoufleerd door deze alle. De overgang gaat lopen precies achter de bomen in de middenberm. Aan de allee horen dus Amsterdamseschool-woningen. Ik vond de bekende Kibri "twee-onder-een-kap"-woningen daar wel aan voldoen, misschien nèt iets te chique om door te gaan voor arbeiderswoningen. Desondanks heb ik toch een heel wijkje gepland linksonder, met tegen de wand de watertoren van Tilly die er al stond toen de woningen gebouwd werden. De brug over de sporen kwam tot eind vorige eeuw ook in de voorbeeldsingel in Enschede voor, namelijk over het oude Zuiderspoor (de baan waar ik naar link ga ik nooit evenaren trouwens, maar wel een bijzonder fraai voorbeeld). Bij mij dient de brug vooral voor het camoufleren van de bochten (requirement 1.).
Daartoe dienen ook de beide Faller-gebouwen (B-926 en -927) die links gepland staan. B-926 is het warenhuis van Faller en B-927 een flat met winkels eronder. De eerste is toen ik klein was door mijn vader gebouwd; de tweede is hij nooit aan toe gekomen dus die zal ik zelf moeten doen. Aan de andere kant van de allee is nog ruimte voor een hoog gebouw dat verder moet bijdragen aan de camouflage. Hier heeft 1:87 mijn voorkeur.
Aan de overzijde van het spoor moet de stopplaats van de pendeltrein worden gecamoufleerd. Alle sporen lopen vanaf de start van de gording naar beneden richting schaduwstation, dus ook het pendelspoor. Langs de gording moet een bakstenen muur komen. De gording belemmert een mooi glooiende helling. Die zet ik aan de andere zijde van de brug voort, maar dan een paar centimeter naar voren zodat de pendeltrein erachter kan verdwijnen. Erbovenop komt begroeiing en een seinhuis dat wisselstraten verderop moet suggereren.
Centraal in dit deel van de stad is het huis van de burgemeester, villa Zonheuvel van Tilly. Daaromheen wordt een fraaie tuin aangelegd, waarschijnlijk door een fraai gietijzeren hek omzoomd. Aan de allee staat ook nog een vrijstaande jaren '30 woning van Tilly. Volgen we de "gebiedsontsluitingsweg" Grin naar rechts dan komen er aan de linkerkant van de weg een aantal nader te identificeren winkelpanden en rechts de reeds eerder in dit draadje besproken Holland Scale woningen en er direct naast Hotel De Wereld tegenover de V&D. Bij de V&D komt voldoende parkeerruimte, want ook hier zijn 10 jaar geleden een aantal oude gebouwen afgebroken om plaats te maken voor het heilige blik. Naast de parkeerplaats komt het tankstation van Dudok.
Rechts op deze impressie vinden we de goederenloods van Tilly. Die wordt ooit bevoorraad door een NS 500. Ernaast komen een paar eenvoudige  opstelsporen, zodat er bescheiden kan worden gerangeerd. Ook wordt er een E-loc geparkeerd, volgens het verhaal om een internationale trein te kunnen overnemen van de Duitse collega (telkens een fikse wandeling voor de meester, dat wel), maar in de praktijk om even een defecte loc te kunnen parkeren of wat langer van een pronkstuk te kunnen genieten. Daar moet dus nog een stukje draad boven komen.

Qua stedebouw rammelt het wel een beetje, vooral als je kijkt naar de bouwperiodes van de gebouwen, maar ook als je kijkt naar de functionaliteit. De V&D zou nooit zo dicht bij een goederenoverslag een winkel hebben geopend, zelfs niet in de jaren '70. Zo zijn er wel meer dingen die me nog niet zinnen, dus ik blijf nog wel even schuiven denk ik. Suggesties welkom!
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #65 Gepost op: 21 Mei 2020, 07:02:55 »

Na een verduidelijking die je bij de buren plaatste is het me nog wat duidelijker geworden hoe e.a. zit.
Nu geef je al aan dat het hier en daar uitneembare delen worden, maar ga je die extern bebouwen en dan plaatsen of kan je er ook nog bij als ze op hun plaats liggen?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #66 Gepost op: 21 Mei 2020, 11:58:20 »

Ik plaatste bij de buren dat deze bebouwing boven het gedeelte met de witte ondergrond moest komen en dat alleen de rails op de kurk in zicht blijft voor de "argeloze toeschouwer". De schets moet een kwartslag worden gedraaid om over de foto te passen. De brug komt dan boven de overgang van kurk naar foam, rechtsboven in de foto. Eigenlijk stond het al wel in de bovenstaande tekst (eerste zin), maar goed te weten dat dat niet duidelijk genoeg is. Bij deze dus.

De bedoeling is inderdaad de tegels na het pas maken gewoon aan de woonkamertafel aan te kleden. Het is lastig werken vanwege de beperkte ruimte rond de baan. Een andere reden voor het losse systeem is dat de schaduwstations ten allen tijde bereikbaar moeten blijven.

Ik ben ondertussen begonnen met de bouw van de Roosendaalse watertoren van Tilly Models. Die lijkt erg op exemplaren die je in Twente tegenkomt, dus een goede aanvulling op de baan. Hij is hier en daar al te zien bij de foto's over de 2200's. Erg moeilijk is het bouwen tot nu toe niet, al moet er wel bijzonder veel resin worden weggevijld. De enige uitdaging gaat denk ik de plaatsing van de ramen worden. Ik wil 'm ook een beetje realistisch weatheren. Dat is een beetje "over the top" gegaan, dus dat moet ik proberen te herstellen. Ik had er ook eigenlijk even mee moetn wachten tot het hele model klaar was, maarja... Ik zal er foto's van plaatsen in een volgend bericht.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #67 Gepost op: 21 Mei 2020, 16:24:30 »

Aangezien Huub vond dat er een bruine 2200 voorop moest heb ik een Piko 2200 aangeschaft.

Nee, geintje - niet van dat aanschaffen, maar wel de reden. Ik heb hier een splinternieuwe 2210 op een onderstel van een 2218, zonder sound. Dat zou al een hoop ellende schelen dacht ik. Vandaag heb ik er een proefritje mee gemaakt op de hoofdbaan, maar ook op mijn analoge programmeerspoortje. Het prachtig uitziende locje heeft de grootste moeite met het interpreteren van de omschakelpuls. Omschakelen gaat wel, maar pas na het nodige aandringen. Is het wellicht mogelijk iets in de decoder aan te passen zodat de omschakelpuls beter begrepen wordt (ik kan me zo niets bedenken) of is dit een gevalletje "mee leren leven"?

Doorgaans zal de loc natuurlijk op de digitale hoofdbaan rijden. Daar werkt dit beestje prima tot dusver. Een grote ramp is het dus niet. Ik moet gewoon niet teveel van die Piko-decoders verwachten denk ik Wink

Overigens heb ik 'm aangeschaft omdat ik er vrij geschikt aan kon komen. Dat ik aan het rondsnuffelen was kwam natuurlijk door de avonturen met de 2311, hierboven beschreven. Deze was bij een winkelier overgebleven vanwege een kapwissel omdat een klant een 2218 met sound wilde (de sukkel Grin).
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #68 Gepost op: 21 Mei 2020, 16:41:11 »

Aangezien Huub vond dat er een bruine 2200 voorop moest heb ik een Piko 2200 aangeschaft.
Ah, gelukkig iemand die naar me luistert.

Citaat
Nee, geintje - niet van dat aanschaffen, maar wel de reden.

Toch niet...  Cry

 Grin Grin

Gefeliciteerd met je aanwinst, maar het volk wil natuurlijk wel foto's.  Wink
Van schakelpulsen heb ik trouwens geen verstand.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #69 Gepost op: 21 Mei 2020, 17:27:20 »

Citaat
....maar ook op mijn analoge programmeerspoortje...

Je moet toch eens uitleggen wat je daar analoog programmeerd...  Undecided

Citaat
Van schakelpulsen heb ik trouwens geen verstand.

Ik ook niet. Die heb ik allemaal begraven in de tuin van mijn vorige huis en ben toen stiekum verhuist  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #70 Gepost op: 21 Mei 2020, 20:05:18 »

Citaat
....maar ook op mijn analoge programmeerspoortje...

Je moet toch eens uitleggen wat je daar analoog programmeerd...  Undecided

 Wink Het is gewoon een spoortje parallel aan het programmeerspoor van de ECoS, om analoge locjes te kunnen testen na reparatie of om even snel wat materieel op kwijt te kunnen als ik er meer achter elkaar wil programmeren.

Gefeliciteerd met je aanwinst, maar het volk wil natuurlijk wel foto's.  Wink

Oplettende lezers hadden 'm in vorige berichten al kunnen zien, want ik heb 'm als voorbeeld gebruikt voor de positionering van de schildjes.
« Laatste verandering: 21 Mei 2020, 20:41:20 door 1200blauw » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #71 Gepost op: 24 Mei 2020, 13:43:16 »

We hebben een lang weekend, dus er is weer tijd voor wat activiteit.

Allereerst heb ik een poging gedaan de tandem Roco 2200's wat te verfraaien. De vers verbouwde 2311 heb ik geprobeerd van het litteken op haar voorhoofd te ontdoen door voorzichtig masseren met een polijstpapiertje. Dat is niet helemaal gelukt, maar beter vind ik het nu wel. 2305 kreeg ook wat duw- en trekwerk aangemeten.




Hierboven werd gevraagd om een plaatje van de nieuwe aanwinst. U vraagt wij draaien, dus hierbij een plaatje van deze "schoonheid". Ik zet het tussen aanhalingstekens, want èchte schoonheid zit natuurlijk van binnen... Grin



Ik heb geleerd van eerdere ervaringen met Piko-sound, dus is deze geluidarm. Ik zeg niet geluidloos, want ze is nogal een herrieschopster. De Roco's maken minder herrie onder het rijden. Het geluid met name bij hogere snelheden niet van de lucht duidelijk aanwezig.

Edit: even teruggelezen. Ik had al eerder gemeld dat ze op de hoofdbaan was geweest. Even de tekst daarop aangepast.
« Laatste verandering: 24 Mei 2020, 19:32:26 door 1200blauw » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1538


Benoemd snoodaard


« Antwoord #72 Gepost op: 24 Mei 2020, 21:27:46 »

Zoals eerder al gemeld was ik begonnen aan de bouw van de watertoren van Roosendaal die Tilly Models heeft uitgebracht. Dat is dus een resin-model en daar had ik al wat problemen mee gehad een poosje terug. Gelukkig hoefde ik bij deze geen wanden recht te maken, want alles is achthoekig. Eigenlijk is het vooral stapelen van blokken en wegzagen en slijpen / vijlen van overbodige brokken hars.
Daarna heb ik de afzonderlijke hoofddelen gespoten met witte Humbrol-enamelverf uit een spuitbus en vervolgens de bakstenen delen met een kwastje uit een potje met Humbrol 37 (baksteenkleur, moet goed zijn) ingevuld. Daarna geprobeerd het baksteendeel wat te verweren zoals ik dat tot nu toe had gedaan: met zwaar verdunde lichtgrijze verf. Dat ging niet helemaal lekker, omdat de verf niet netjes in de voegen bleef zitten. Na een halve omgang zag ik het niet meer en ben voorzichtig overgestapt op de zilverpoetsmethode die ik ergens gelezen had, deels over het eerder behandelde en deels over het onbehandelde. Dat zag er als volgt uit:



Toen ik zag dat dat goed leek te gaan heb ik de hele toren met zilverpoets ingesmeerd.



Dat leek goed te gaan, totdat ik door kreeg dat die zilverpoets daarna ook nog gefixeerd moet worden omdat het er anders bij aanraking alweer af ligt. Dat heb ik gedaan door er blanke lak op te spuiten uit een spuitbus, maar daarmee verdween ook weer een deel van het effect. Ik had misschien weer opnieuw kunnen beginnen, maar ik heb besloten de toren af te bouwen en later beter naar het verweren te kijken, aan de hand van foto's die er voldoende te vinden zijn op het www.
Daarom de ramen gemonteerd. Dat is even oppassen: de ramen in het onderste deel worden van buitenaf gemonteerd, maar de ramen van het deel erboven van binnenuit. Het is dus belangrijk eerst de ramen te monteren en dan pas de onderdelen aan elkaar te lijmen. Volgens het voorbeeld op de doos moeten de ramen van het middendeel een witte sponning krijgen, maar op de foto's zijn ze niet zo dominant aanwezig. Ik heb daarom besloten de ramen allemaal van een zwarte sponning te voorzien, aan te brengen met een watervaste fijnschrijver.



Ook de dakkapellen werden van het nodige glaswerk voorzien en geplaatst op het dak. Op het voorbeeld en de foto's van de werkelijkheid zijn die dakkapellen wit, maar dan werd het allemaal wel erg wit, dus ik heb ze dezelfde kleur als de kozijnen beneden gegeven. Daarna werden de delen op elkaar gestapeld en verlijmd. Dat geeft het (voorlopige) eindresultaat op de tweede foto hieronder:



Ik denk er nog over na om de bliksemafleider op het dak een koperkleur te geven en een draad langs de toren naar beneden te laten lopen, maar dat doe ik pas nadat ik moed heb verzameld om het verweren verder op te pakken.
« Laatste verandering: 25 Mei 2020, 06:48:11 door 1200blauw » Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #73 Gepost op: 25 Mei 2020, 05:11:04 »

Geen idee hoe moeilijk het is de vakken schoon te maken, maar indien dat lukt;
Schilderen in de gewenste steenkleur.
Na drogen schilderen met Faller betonverf en dat met een doekje meteen afnemen
Dan blijft er wel een waas op de stenen zitten
Na droging met een harde kwast de stenen drybrushen in de steenkleur

Wellicht eerst op een afvalstukje steenplaat oefenen  Wink  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #74 Gepost op: 25 Mei 2020, 08:48:22 »

Ik gebruik ook de zilverpoetsmethode, maar ik heb geen last dat het zonder te fixeren weer eraf ligt. En de betreffende gebouwen zijn sindsdien toch wel een paar keer opgepakt. Zilverpoets op kleur brengen, ruim aanbrengen, laten drogen en daarna er weer afvegen met een licht vochtig doekje of wattenstaafje.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 27   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: