Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 28   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 158670 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1578


Benoemd snoodaard


« Antwoord #75 Gepost op: 25 Mei 2020, 13:19:48 »

De zilverpoets die ik gebruik komt uit een erfenis, dus waarschijnlijk al wat ouder. Misschien helpt dat op kleur brengen ook, want ook de hechting van de verf zal dan meespelen. Welke verf gebruik je? Is dat verf op waterbasis, of op organische basis (terpentine / thinner / wasbenzine)?
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #76 Gepost op: 25 Mei 2020, 13:32:19 »

Geen idee of je mij of Huub bedoelt, maar ik gebruik uitsluitend Humbrol en Revell enamel.
Nu is die Faller betonfarbe wel op waterbasis moet ik bekennen.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8449


WWW
« Antwoord #77 Gepost op: 25 Mei 2020, 13:38:05 »

En als je mij bedoelt, voor het bijkleuren van de zilverpoets gewoon de goedkope tubes acrylverf van de Action.
De wanden met een enamel (Humbrol/Revell) als ik resin verf en Vallejo bij styreen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1578


Benoemd snoodaard


« Antwoord #78 Gepost op: 25 Mei 2020, 14:48:28 »

Een misverstand. Hartelijk dank voor het antwoord allebei Duim omhoog

Ik doelde eigenlijk op de verf om de zilverpoets te verdunnen, want ik zie bij gebrek aan zilverwerk wel een mooie toepassing voor een erfstuk eigenlijk. Dat is waterbasis, dus met de kinderverf van mijn nageslacht zal het ook lukken gok ik.

De toevoeging van Jakop is ook wel een mooie, want zo is verklaard waarom je kunt poetsen zonder de ondergrond weg te halen: ondergrond organische verf en nabewerking waterig. De waterige oplossing zal de onderlaag niet aantasten, top! Nu heb ik twee methoden om te proberen.
Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #79 Gepost op: 26 Mei 2020, 12:04:10 »

Geen idee hoe moeilijk het is de vakken schoon te maken, maar indien dat lukt;
Schilderen in de gewenste steenkleur.
Na drogen schilderen met Faller betonverf en dat met een doekje meteen afnemen
Dan blijft er wel een waas op de stenen zitten
Na droging met een harde kwast de stenen drybrushen in de steenkleur

Wellicht eerst op een afvalstukje steenplaat oefenen  Wink  Duim omhoog
Ik kan uit ervaring zeggen dat dat een betere methode is dan met zilverpoets. Ik gebruik de Revell acrylverven en ben daar zeer content mee, als het droog is veeg je dat er echt niet af. Overigens is het aan te raden de 'cementverf' wat te verdunnen, het loopt dan veel makkelijker in de voegen.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8449


WWW
« Antwoord #80 Gepost op: 26 Mei 2020, 20:44:18 »

Ziet er wel goed uit. Is die betonverf ook nog bij te kleuren voor je het aanbrengt?
En hoeveel tijd heb je ongeveer om het weer af te nemen?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1578


Benoemd snoodaard


« Antwoord #81 Gepost op: 26 Mei 2020, 21:03:08 »

@Bessel: Dat ziet er inderdaad super uit Duim omhoog

Wij doen iets verkeerd. Zal ik jouw gebouwen afmaken en jij de mijne? Grin
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #82 Gepost op: 26 Mei 2020, 21:20:54 »

Ziet er wel goed uit. Is die betonverf ook nog bij te kleuren voor je het aanbrengt?
En hoeveel tijd heb je ongeveer om het weer af te nemen?

Als eerste moet ik mezelf corrigeren. Ik gebruik geen Faller, maar Heki 6600 strassenfarbe zag ik vanavond toen ik er e.a. mee aan het betonneren was, maar dat spul van Faller zal net zoiets zijn.
Dit droogt als een tierelier, binnen 20 minuten droog, maar dat kan ook aan de leeftijd van het spul liggen want dat zou zomaar > 30 jaar oud kunnen zijn.
Mengen heb ik nog nooit gedaan, maar lijkt me gewoon geeen probleem.
Hoe snel je afneemt hangt denk ik af van hoe dik je de verf hebt. Ik heb 'm denk ik aardig dik en neem een gevel meteen nadat ik hem heb ingesmeerd af en dan krijg je de stenen al niet meer schoon.
Dunner maken gaat simpel: een beetje (lauw) water er bij, even roeren en klaar is Klara  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #83 Gepost op: 27 Mei 2020, 09:40:44 »

@Bessel: Dat ziet er inderdaad super uit Duim omhoog

Wij doen iets verkeerd. Zal ik jouw gebouwen afmaken en jij de mijne? Grin
Nee hoor, ik zal nooit beweren dat je het verkeerd doet Grin Grin maar mijn ervaringen met acrylverf zijn wel veel beter dan met middelen als zilverpoets of tandpasta, en bovendien veel duurzamer.
Ik heb trouwens op dit moment het voordeel dat de Retrobahn wordt opgebouwd uit kleurrijk jaren '60 plastics, daar hoef je helemaal niks te voegen Wink
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1578


Benoemd snoodaard


« Antwoord #84 Gepost op: 27 Mei 2020, 16:19:02 »

Precies, en plastic plakken weet ik wel weg mee. Doen? Duim omhoog Grin
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1578


Benoemd snoodaard


« Antwoord #85 Gepost op: 1 Juni 2020, 20:04:14 »

"Het volk" had nog een paar plaatjes tegoed van het aansluiten van de bezetmelders onder de schaduwstations B en C, dus hierbij de camera geleegd.

Eerst maar eens de ECoS Terminal aan de ECoS Centrale aangesloten. Daarna  een drietal bezetmelders gemonteerd en die aan de ECoS Terminal aangesloten. Vervolgens er een paar blokken op aangesloten en daarna testen of alles werkt.



Alle lampjes branden (mòòi hè Grin) en ook de blokken worden helemaal uit de kunst zichtbaar in iTrain.

Inmiddels heb ik met zoonlief de bouw van zijn 1:72 P-47 Thunderbolt opgepakt. Hij durfde niet verder, waarschijnlijk omdat hij voor zichzelf te hoge doelen had gesteld. Dat is een bekend probleem in de familie Grin
Ik zal binnenkort wat plaatjes laten zien.
« Laatste verandering: 1 Juni 2020, 21:37:49 door 1200blauw » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1578


Benoemd snoodaard


« Antwoord #86 Gepost op: 5 Juli 2020, 12:12:00 »

"Binnenkort" is inmiddels alweer een maand geleden, maar belofte maakt schuld.

De P-47 dus. Omdat we de bouw samen gestart waren heb ik even een aantal zaken moeten gladstrijken die ik zelf anders zou hebben gedaan. Mijn zoon moet natuurlijk zijn eigen weg leren vinden, dus ik laat hem (met veel moeite mijnerzijds) zijn gang zoveel mogelijk gaan.
Ik ben begonnen met het verwijderen van de verf en het aanbrengen van een nieuwe basislaag.



Dat leverde toch niet wat ik graag zou willen. Ik heb géén airbrush. Wellicht had dat tot een beter resultaat geleid, geen idee. Ik besloot dit model te gebruiken voor mijn eerste serieuze schreden op het weathering-vlak. Ik heb de decals aangebracht en vervolgens geëxperimenteerd met olieverf en thinner. Dat leverde een heftig resultaat, vooral omdat ik toch nog schrok van het effect van thinner op enamelverf, decals en plastic. Vervolgens wat chipping geprobeerd te imiteren met een dun penseeltje en zilververf. Daarna is de hele boel gefixeerd met Tamiya blanke lak uit een spuitbus. Dit is uiteindelijk het resultaat.



Daarna heb ik een vliegende start gemaakt door direct te beginnen aan een Messerschmitt Me.262B nachtjager van Airfix. Dat is een bijzonder fijn model om te bouwen moet ik zeggen. Doorgaans verf ik mijn modellen in eerste instantie zwart, omdat daardoor de toplaag een beetje doortekening krijgt en daardoor wat diepte. Dat lukt de ene keer beter dan de andere. In dit geval moet het een nachtjager worden die al zwart aan de onderkant moet worden, dus dan is dit zeker een goede basis.



Deze ga ik op conventionele wijze afbouwen, dus geen of slechts beperkte weathering. Dat zou ook niet realistisch zijn, omdat dit toestel in deze kleuren niet zo heel lang aan de strijd heeft deelgenomen.

Voorlopig hebben we nog even de vliegtuigenkoorts. Bovendien is het bij de treinbaan nu te warm om lekker te kunnen werken en gaan we daar binnenkort een kleine verbouwing doen, dus mijn volgende update zal ook weer over vliegtuigen gaan.
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1966


« Antwoord #87 Gepost op: 5 Juli 2020, 22:11:43 »

In plaats van thinner --> odourless thinner van Abteiling 502 of van MIG.

Echte thinner is veel te agressief voor de modelbouw.
Gelogd

mvg,
 Sander
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1578


Benoemd snoodaard


« Antwoord #88 Gepost op: 5 Juli 2020, 22:31:17 »

Kijk, daar hebben we wat aan. Ik had me niet gerealiseerd dat dat twee verschillende dingen zijn. De thinner komt gewoon uit mijn chemicaliënkastje, ruim voorradig. Hoe verschilt odourless thinner van de thinner die ik gebruikte? Is er dan iets aan toegevoegd? Verdund met bijv. alcohol (ook ruim voorradig)? Zou ik het zelf kunnen maken?
Wel jammer, ik begon net verslaafd te raken aan de thinner-dampen Grin (live life on the edge)
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1578


Benoemd snoodaard


« Antwoord #89 Gepost op: 11 Juli 2020, 23:00:29 »

Ik merk dat de belangstelling voor de vliegtuigbouw hier minder is. Dat is natuurlijk ook logisch, op een treinenforum Smiley Toch vind ik het leuk het hier te plaatsen, ditmaal gewoon om te laten zien dat er ook dingen wel eens ineens goed gaan.

De Messerschmitt Me.262 nachtjager is af. Ik vind 'm prima. Mijn zoon is er ook heel blij mee. Hij heeft van Lego een hele luchtmachtbasis geconstrueerd met een verkeerstoren. Eigenlijk zijn het twee bases aan weerszijden van de woonkamer: eentje voor de Duitse vliegtuigen en eentje voor de Engelse en Amerikaanse. De Messerschmitt is geland op de salontafel:



Eerder dit jaar had ik naast de treinenactiviteiten al een paar andere Duitse modellen gebouwd, terwijl mijn zoon met de Thunderbolt, een Spitfire en een Mustang bezig was (na elkaar natuurlijk). Ik had het idee deze Fw.190F-8 van Revell samen met mijn zoon te bouwen, maar hij gaf aan meer zelf te willen doen, dus zaten we naast elkaar te hobbyen, elk aan een eigen model. De Messerschmitt Bf.109F-2 is een product van Italeri. Het was beiden een genoegen om te bouwen, omdat de pasvorm erg goed is. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt.



Inmiddels ben ik begonnen aan een Dornier Do.17Z-10, een tweemotorige nachtjager, die mijn zoon voor zijn verjaardag had gekregen, maar die voor hem nog te moeilijk is. Daarnaast zijn we samen aan een nieuwe Mustang begonnen, ditmaal een Mustang I van de RAF. Daardoor schiet de Dornier niet erg op, maar daar gaat het natuurlijk helemaal niet om.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 28   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: