Ik kom tot een iets andere conclusie:
loc + A + B + B + B + B + RD + A
1100
Plan D
Plan W2
Plan W1 (Benelux)
Plan W2
Plan W2
Plan E
Plan E
Ik denk bij nadere beschouwing dat je idd gelijk hebt. Het is een Plan D 1
e klasse. Standaardstam is dan ws Plan E A+RD en Plan W B+B geweest, aangevuld met Plan W B+B en Plan D A. De Plan D direct achter de loc is dan wel onhandig, omdat dat betekent dat alle deuren met de hand gesloten moesten worden. Plan D had immers geen automatische deuren? Op de terugweg ging dat wel goed: Plan E A en RD hadden automatische deuren, Plan W ook. Moest alleen de Plan D handmatig worden gesloten.
De trein op 22:13 is een (standaard) buurlandtrein van Asd naar Braunschweig of Bad Harzburg. De Noordzee bestond uit die tijd nog uit een deel uit Hannover en een deel uit Hamburg die in Osnabrück werden samengevoegd en max. bestond uit 4 B's en 2 AB's, min 3 B's en 2 AB's. Kijk maar even op Benelux naar de precieze verdeling, ik heb er genoeg over geplaatst.
Ik had er in eerste instantie nog niet verder naar gekeken, omdat ik eerst bovenstaande wilde weten. Ik heb nu gezien dat er een BD in zit. Noordzee Express bestond enkel in 1976 uit 6 DB-rijtuigen als ik het goed heb uitgezocht. Ervoor en erna waren dat er vijf, uiteraard plus NS RD in Nederland. De samenstelling van de trein uit de film is voor mij nog niet helemaal duidelijk. Dat vergt nog studie. Wellicht vergelijken met een bekende stam zoals je noemt.
De door mij vaak genoemde trein 2244/2247 is tussen Hgl en Asd ook een gewone NS-trein op de Twenteroute. Na mei 1976 was het wel zo'n beetje gedaan met veel Plan D's. Plan K en N waren vanaf 1971 vooral te zien tussen Den Haag en Venlo en verder naar Köln. Ik denk dat Plan K en N daarna dwaalgasten werden, net als Plan D na mei 1976. Na de opknapbeurten in 1982 was K en N weer wat vaker te zien op de Twentelijn.
Het wordt tijd dat je het grensboekje Hengelo-Bentheim weer terug vindt...
In dat boekje staat ook een binnenlandse trein thv Almelo De Riet. Daarin bevinden zich ook Plan K en N als ik me goed herinner. Ik weet alleen het jaartal niet meer. Tractie was een 1100 meen ik.
De jaren '70 uitbeelden op de Twentelijn is nogal een uitgebreid gebied, het maakt nogal wat uit welk jaar je kiest. En... wil je een representatief beeld of een gevarieerd beeld vol met incidentele verschijningen? Plan E + W lijkt de constante, de door mij bejubelde Plan D-trein met Stalen D is een vaste waarde met een slag tot mei 1976. Overigens werd een aantal treinen Es-Asd ook met stroomlijn gereden: Hondekopvier en in het weekend een Plan T. Mat 46 viel af en toe in voor een HK.
Ik ga voor representatief, maar er is wel ruimte voor uitzonderingen. Een samenstelling met Plan K/N zou bijvoorbeeld wel leuk zijn.
Hk4 is bekend en alhier aanwezig. Wachten is op een Hk2. De Piko-kliko vind ik een karikatuur, dus die telt voor mij niet. Een Mat 46 viertje staat nog wel op mijn lijstje mocht die ooit nog komen. Plan T heb ik overgeslagen, omdat in niet wist dat die ook op de Twentelijn waren geweest in de jaren '70. Is daar beeld van?