Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: 1 ... 21 22 [23] 24 25 ... 28   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 160253 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 3 gasten bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #330 Gepost op: 18 Augustus 2023, 18:00:42 »

"Roddelen" is my middle name Wink

...maar de helft weglaten... Grin

Ah, jij had 'm gevonden! Ik had er nog naar gezocht. Dank! Duim omhoog

Wel mooi dat er nu overal een discussie op gang komt welke het nu echt moet zijn, deze of toch die Düe938/Düe941. Wellicht kan het gewoon allemaal, wie weet. Foto's heb ik van deze trein nog niet gezien, tenminste geen goede - enkel eentje van een 220 bijna recht van voren, met iets groens erachter en dan een stammetje Silberlinge.
« Laatste verandering: 18 Augustus 2023, 18:10:30 door 1200blauw » Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #331 Gepost op: 27 September 2023, 20:45:35 »

Inmiddels heb ik de boel weer rijdend - met horten en stoten omdat het best lang heeft stilgestaan. Op de centrale heb ik Railcom(+) uitgezet. Tot nu toe heb ik daarmee geen problemen ondervonden. Enkele multiprotocol-locs hebben zich nu met MFx aangemeld. Of dat nu gewenst gedrag is weet ik nog niet. De groene Hk4 heeft het niet gehaald tot op de baan. Er is een koppeling gesneuveld. Die gaat hopelijk retour Artitec, als ze er daar nog wat mee kunnen tenminste.

Afgelopen weekend heb ik een bijeenkomst van een zgn stamtafel van het drierailforum bezocht. Dat was leuk en gezellig, afgezien van het overlijden van de initiatiefnemer die we herdacht hebben. Twee van mijn locjes reden er (om beurten) ook hun rondjes, 1211 met een stammetje Plan E en viespeuk 1157 met EVA-ketelwagens.


Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #332 Gepost op: 27 September 2023, 20:56:46 »

Je hebt geen geluk met je Hondekoppen  Sad
Niet zelf te repareren?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #333 Gepost op: 27 September 2023, 21:02:28 »

Zo lang heb ik 'm nog niet, immers begin dit jaar nieuw gekocht. Dan zou het een gevalletje garantie moeten zijn. Het is er echter eentje uit de eerste batch, dus met de vrij zwakke koppelingen. Het is dus de vraag of Artitec daar nog onderdelen voor heeft...
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #334 Gepost op: 27 September 2023, 21:16:01 »

Mailtje naar de Servicedesk, die reageert meestal vrij snel
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #335 Gepost op: 8 Oktober 2023, 09:58:57 »

Het stel gaat retour Artitec voor reparatie. Ik heb daarover contact gehad met zowel de fabrikant als de winkelier. Hopelijk hebben ze voldoende onderdelen.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #336 Gepost op: 14 Oktober 2023, 16:37:18 »



In de afgelopen tijd is er het nodige veranderd in Henkelo. Zo staat de vitrinekast inmiddels een etage hoger en zijn de sporen ter plaatse inmiddels voorzien van een echte MDF-valbescherming die de kartonnen vangrail heeft vervangen. De zo ontstane kast moet nog worden voorzien van een afdekking waarop volgens het huidige plan een camping zal verrijzen.
Bovenop de vitrinekast staat de Pec te wachten op terugkeer van de Groene Hk4. Die is inmiddels bij Artitec.


Ook aan de overkant van de brug is inmiddels een aftimmering verschenen. Helemaal rond is het nog niet, maar we zijn op de goede weg Smiley


De treinen rijden weer! De afgelopen veertien dagen is het treinverkeer toegenomen van nul tot vol treinbedrijf. Een korte impressie:






Deze nieuweling mocht ook voor het eerst meedoen.


En toen sloeg de tragedie toe.



Ik ben de afgelopen jaren een intensieve klopjacht begonnen op de zilvervissen die onze papiervoorraad vernielen. Dit individu heeft zich voor de trein gegooid. De machinist heeft nog een noodstop geprobeerd, maar dat mocht niet meer baten. De trein stopte - te laat om het leven van deze zilvervis te redden - doordat de sleper even geen prik meer kreeg. Hulpdiensten heeft Henkelo nog niet, dus bellen had niet zoveel zin. Familie is opgeroepen om zich te melden ter identificatie, maar vreemd genoeg heeft niemand zich nog gemeld. Persoonlijk ben ik blij dat het slechts een zilvervis betrof - een goudvis had beslist schade aangericht.
« Laatste verandering: 14 Oktober 2023, 18:00:23 door 1200blauw » Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16790


301 *


« Antwoord #337 Gepost op: 14 Oktober 2023, 18:27:14 »

Als aanhanger van de PVZ (Partij tot verdelging van zilvervisjes) vind ik dit heuglijk nieuws.
Ik hoop dat de familie zich argeloos bij je meldt en dan de Märklin-killer-brigade de wereld
verlost van nog enkele van die monstertjes.

 Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1724


Enge buur bij de buren


« Antwoord #338 Gepost op: 14 Oktober 2023, 23:08:22 »

Zilvervisjes zijn geen papiervisjes dus vanwaar deze hetze tegen zilvervisjes?  Grin
 zie hier
Maar eigenlijk wil ik zilvervisjes ook niet in huis hebben. Tongue
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
130* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #339 Gepost op: 16 Oktober 2023, 13:41:22 »


Deze nieuweling mocht ook voor het eerst meedoen.

Die heb ik onlangs ook gekocht. De H0-versie is netter gespoten: het derde frontsein is geheel geel gemaakt. In N loopt de scheidslijn van geel en grijs dwars over de derde lamp, een misser op een verder prima model.   

Speciaal voor jou uitgezocht: de 1127 in deze uitvoering kan worden ingezet tot medio augustus 1981. Voor welke trein ga je hem gebruiken? 
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #340 Gepost op: 16 Oktober 2023, 21:33:26 »

Hij staat nu voor de Nord West Express uit 1978, maar dat kan zomaar veranderen in een Intercity naar Enschede met Plan E. Ik wissel nog wel eens. Hij heeft nu bijvoorbeeld Artitecs NS 1315 voor die trein vervangen.
Gelogd
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #341 Gepost op: 22 Oktober 2023, 19:29:37 »

Ik kom onderhand tot de conclusie dat de treinen tussen Amsterdam en Enschede in de jaren '70 niet louter uit nette standaardstammetjes Plan E (A+RD+2/3xB) of Plan E RD+A + 2/3x Plan W met evt uitbreiding bestonden, maar een veel bontere samenstelling kenden. Zelfs Plan D, K en N komen voor. Daarvan heb ik ergens ook beeld gezien, maar kan dat zo niet terugvinden.

Deze kon ik wèl terugvinden. Ik ben op zoek naar de precieze samenstelling van de trein die ons hier tegemoet komt. Ik herken:
1. 1100
2. Plan N
3. Plan W
4. Plan W Benelux
5. Plan W
6. Plan W
7. Plan E RD
8. Plan E 1e klasse

Is dat correct, of zie ik het verkeerd? Dit zou dan een standaardstam met Plan W moeten zijn, uitgebreid met Plan N en W?

(Foto's van) andere samenstellingen van die trein op de Twentelijn zijn voor mij ook interessant, dus als iemand die voor me heeft dan graag! De verbinding tussen Den Haag / Rotterdam en Enschede werd onderhouden met Mat '46 en vooral Mat '54, dus dat is wat eenvoudiger in kaart te brengen.

Overigens is de trein op 22:13 (Noordzee Express?) ook interessant, maar is even de focus niet op.

Voortgang op het gebied van mijn baan heb ik ook: ik ben voorzichtig begonnen met het verkennen van NanoCAD, aan de hand van de toelichting die ik van een forumgenoot gekregen heb. Dat vergt even studie.
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #342 Gepost op: 22 Oktober 2023, 22:31:43 »

Ik kom tot een iets andere conclusie:

loc + A + B + B + B + B + RD + A

1100
Plan D
Plan W2
Plan W1 (Benelux)
Plan W2
Plan W2
Plan E
Plan E

De trein op 22:13 is een (standaard) buurlandtrein van Asd naar Braunschweig of Bad Harzburg. De Noordzee bestond uit die tijd nog uit een deel uit Hannover en een deel uit Hamburg die in Osnabrück werden samengevoegd en max. bestond uit 4 B's en 2 AB's, min 3 B's en 2 AB's. Kijk maar even op Benelux naar de precieze verdeling, ik heb er genoeg over geplaatst.

De door mij vaak genoemde trein 2244/2247 is tussen Hgl en Asd ook een gewone NS-trein op de Twenteroute. Na mei 1976 was het wel zo'n beetje gedaan met veel Plan D's. Plan K en N waren vanaf 1971 vooral te zien tussen Den Haag en Venlo en verder naar Köln. Ik denk dat Plan K en N daarna dwaalgasten werden, net als Plan D na mei 1976. Na de opknapbeurten in 1982 was K en N weer wat vaker te zien op de Twentelijn.  

Het wordt tijd dat je het grensboekje Hengelo-Bentheim weer terug vindt... Grin

De jaren '70 uitbeelden op de Twentelijn is nogal een uitgebreid gebied, het maakt nogal wat uit welk jaar je kiest. En... wil je een representatief beeld of een gevarieerd beeld vol met incidentele verschijningen? Plan E + W lijkt de constante, de door mij bejubelde Plan D-trein met Stalen D is een vaste waarde met een slag tot mei 1976. Overigens werd een aantal treinen Es-Asd ook met stroomlijn gereden: Hondekopvier en in het weekend een Plan T. Mat 46 viel af en toe in voor een HK.  
« Laatste verandering: 22 Oktober 2023, 22:46:37 door Mispoes » Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #343 Gepost op: 3 November 2023, 14:28:00 »

Ik kom tot een iets andere conclusie:

loc + A + B + B + B + B + RD + A

1100
Plan D
Plan W2
Plan W1 (Benelux)
Plan W2
Plan W2
Plan E
Plan E

Ik denk bij nadere beschouwing dat je idd gelijk hebt. Het is een Plan D 1e klasse. Standaardstam is dan ws Plan E A+RD en Plan W B+B geweest, aangevuld met Plan W B+B en Plan D A. De Plan D direct achter de loc is dan wel onhandig, omdat dat betekent dat alle deuren met de hand gesloten moesten worden. Plan D had immers geen automatische deuren? Op de terugweg ging dat wel goed: Plan E A en RD hadden automatische deuren, Plan W ook. Moest alleen de Plan D handmatig worden gesloten.

De trein op 22:13 is een (standaard) buurlandtrein van Asd naar Braunschweig of Bad Harzburg. De Noordzee bestond uit die tijd nog uit een deel uit Hannover en een deel uit Hamburg die in Osnabrück werden samengevoegd en max. bestond uit 4 B's en 2 AB's, min 3 B's en 2 AB's. Kijk maar even op Benelux naar de precieze verdeling, ik heb er genoeg over geplaatst.

Ik had er in eerste instantie nog niet verder naar gekeken, omdat ik eerst bovenstaande wilde weten. Ik heb nu gezien dat er een BD in zit. Noordzee Express bestond enkel in 1976 uit 6 DB-rijtuigen als ik het goed heb uitgezocht. Ervoor en erna waren dat er vijf, uiteraard plus NS RD in Nederland. De samenstelling van de trein uit de film is voor mij nog niet helemaal duidelijk. Dat vergt nog studie. Wellicht vergelijken met een bekende stam zoals je noemt.

De door mij vaak genoemde trein 2244/2247 is tussen Hgl en Asd ook een gewone NS-trein op de Twenteroute. Na mei 1976 was het wel zo'n beetje gedaan met veel Plan D's. Plan K en N waren vanaf 1971 vooral te zien tussen Den Haag en Venlo en verder naar Köln. Ik denk dat Plan K en N daarna dwaalgasten werden, net als Plan D na mei 1976. Na de opknapbeurten in 1982 was K en N weer wat vaker te zien op de Twentelijn. 

Het wordt tijd dat je het grensboekje Hengelo-Bentheim weer terug vindt... Grin

In dat boekje staat ook een binnenlandse trein thv Almelo De Riet. Daarin bevinden zich ook Plan K en N als ik me goed herinner. Ik weet alleen het jaartal niet meer. Tractie was een 1100 meen ik.

De jaren '70 uitbeelden op de Twentelijn is nogal een uitgebreid gebied, het maakt nogal wat uit welk jaar je kiest. En... wil je een representatief beeld of een gevarieerd beeld vol met incidentele verschijningen? Plan E + W lijkt de constante, de door mij bejubelde Plan D-trein met Stalen D is een vaste waarde met een slag tot mei 1976. Overigens werd een aantal treinen Es-Asd ook met stroomlijn gereden: Hondekopvier en in het weekend een Plan T. Mat 46 viel af en toe in voor een HK. 

Ik ga voor representatief, maar er is wel ruimte voor uitzonderingen. Een samenstelling met Plan K/N zou bijvoorbeeld wel leuk zijn.
Hk4 is bekend en alhier aanwezig. Wachten is op een Hk2. De Piko-kliko vind ik een karikatuur, dus die telt voor mij niet. Een Mat 46 viertje staat nog wel op mijn lijstje mocht die ooit nog komen. Plan T heb ik overgeslagen, omdat in niet wist dat die ook op de Twentelijn waren geweest in de jaren '70. Is daar beeld van?
Gelogd
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1966


« Antwoord #344 Gepost op: 3 November 2023, 17:08:22 »

Enige 2 foto's uit het boek "Het grensbaanvlak Hengelo - Bad Bentheim 1961-2014" nabij Almelo de Riet.





Link voorzien van een ]  Wink
« Laatste verandering: 3 November 2023, 19:09:40 door Jakop de Bruin » Gelogd

mvg,
 Sander
Pagina's: 1 ... 21 22 [23] 24 25 ... 28   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: