Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
Pagina's: 1 ... 22 23 [24] 25 26 ... 28   Omlaag
Print
Auteur Topic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid  (gelezen 160262 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #345 Gepost op: 3 November 2023, 17:48:00 »

Dank voor de scan Sander! Duim omhoog
Ik denk dat ik de tweede foto in mijn hoofd tot iets anders getransformeerd had. Het illustreert wel mooi de bonte samenstelling van de treinen uit die tijd. Het grappige is dat ik die hele trein zo kan maken (1145, 1217, 2x Plan K, Plan E Rd+B, 3x DB Büm, 1x DB Aüm), inclusief de juiste locnummers (OK, en wat sjoemelen met dat TEE A-rijtuig), maar het is nèt buiten mijn tijdperk.
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #346 Gepost op: 3 November 2023, 19:47:52 »

Dat is trein 231, de gecombineerde trein Asd-Es/Kopenhagen, die is, zeker in de zomermaanden, altijd wel bont geweest.

Ik begrijp weinig van je tijdperk: je hebt ook ICR-stammen, ICR deed op de Twentelijn zijn intrede aanvang dienstjaar 82-83 met een viertal BKD's, het jaar daarop verdwenen ze weer t.b.v. de Corailtreinen op Gvc-Vl, om een jaar later weer terug te keren. Gedurende het jaar 84-85 waren drie BKD's met name in de serie 1600 (Asd-Es) te zien als voorbode op de algehele overname op Plan E een jaar later. Met ingang van de winterdienst 85-86 was Plan E geheel verdwenen t.g.v. ICR.



Ik had er in eerste instantie nog niet verder naar gekeken, omdat ik eerst bovenstaande wilde weten. Ik heb nu gezien dat er een BD in zit. Noordzee Express bestond enkel in 1976 uit 6 DB-rijtuigen als ik het goed heb uitgezocht. Ervoor en erna waren dat er vijf,

Plan T heb ik overgeslagen, omdat in niet wist dat die ook op de Twentelijn waren geweest in de jaren '70. Is daar beeld van?

Het zit iets anders met de Noordzee Expres in 1976: standaard bestond deze uit zes rijtuigen maar op een weekenddag (weet zo niet welke), waren het er vijf.

Wat Plan T betreft: ik had je in een privébericht al eens gewezen op de Flickrsite van Hans Wiskerke, welnu, die heeft begin jaren zeventig een groene Plan T in Enschede gefotografeerd.
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #347 Gepost op: 3 November 2023, 21:47:25 »

Staat er nu eentje op Marktplaats  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #348 Gepost op: 4 November 2023, 06:29:00 »

Ik begrijp weinig van je tijdperk: je hebt ook ICR-stammen, ICR deed op de Twentelijn zijn intrede aanvang dienstjaar 82-83 met een viertal BKD's, het jaar daarop verdwenen ze weer t.b.v. de Corailtreinen op Gvc-Vl, om een jaar later weer terug te keren. Gedurende het jaar 84-85 waren drie BKD's met name in de serie 1600 (Asd-Es) te zien als voorbode op de algehele overname op Plan E een jaar later. Met ingang van de winterdienst 85-86 was Plan E geheel verdwenen t.g.v. ICR.

Ik heb geen "ICR-stammen" (OK, vier Märklins voor op de kerstbaan), wel botsneuzen en reno 1200, maar dat kan nog nèt in de jaren '70: botsneuzen vanaf 1978 en reno 1200 vanaf 1979. Daarbij let ik er niet op of een bepaald bedrijfsnummer nu vòòr of nà 1980 werd verbouwd. Verder ben ik vrij strikt. Er is wel een stam turquoise Plan D met dito 1200, omdat ik het een heel fraaie combinatie vind. Die staat zelden op de baan, maar gaat soms mee naar de tafelbaan- en clubbijeenkomsten. Andere afwijkingen: een blauwe 1200 zonder logo, twee 2400's met oranje zwaailichten en A-sein, een 2200 met Webasto-pijpje en een stel EVA ketelwagens die hier waarschijnlijk nooit gereden hebben. O ja, de Fordjes op de Pon-trein even vergeten (hoe kon ik Grin). De uitvoering van die wagens is overigens wèl correct, dus als ik me ooit ga storen aan de Fordjes (dat is nu niet het geval) en toevallig iemand 60 nette tijdperkcorrecte VW's voor weinig in de aanbieding heeft komt het goed. De Märklins van vorig jaar met de VW's erop komen er iig niet, omdat ik €129,- voor een setje een belachelijke prijs vind. De Fordjes waren een paar jaar terug €73,- per set en dat vond ik al duur.

Wat Plan T betreft: ik had je in een privébericht al eens gewezen op de Flickrsite van Hans Wiskerke, welnu, die heeft begin jaren zeventig een groene Plan T in Enschede gefotografeerd.

Daar staan in een album een paar duizend foto's. Ik ben eraan begonnen, zeer interessant, maar ik heb ze nog lang niet allemaal gezien - de Plan T dus ook nog niet - maar dat komt vanzelf Duim omhoog

Staat er nu eentje op Marktplaats  Wink

Een tweerailer, anders had ik het misschien nog overwogen ook. Toch bedankt Duim omhoog
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #349 Gepost op: 4 November 2023, 08:53:21 »

O ja….daar kijk ik niet naar   Grin Beide is prima, ombouwen is weer een leuke uitdaging  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #350 Gepost op: 4 November 2023, 10:40:10 »

Ik heb geen "ICR-stammen" (OK, vier Märklins voor op de kerstbaan),

Daar staan in een album een paar duizend foto's. Ik ben eraan begonnen, zeer interessant, maar ik heb ze nog lang niet allemaal gezien - de Plan T dus ook nog niet - maar dat komt vanzelf Duim omhoog

Oh, excuus, ik dacht dat je een paar prachtige LSM/ET ICR-treinen had samengesteld.

Als je zijn pagina filtert op Enschede, of op de jaren 1971, 1972, 1973, etc. etc. dan kom je een heel eind.   
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #351 Gepost op: 4 November 2023, 11:19:38 »

Ik heb geen "ICR-stammen" (OK, vier Märklins voor op de kerstbaan),
Oh, excuus, ik dacht dat je een paar prachtige LSM/ET ICR-treinen had samengesteld.

Excuus hoeft niet hoor, want je had gelijk. Ik had vier rijtuigen van LS Models. Ik vond en vind ze nog steeds fraai. Ze passen echter inderdaad niet in mijn tijdperk, dus toen iemand erom vroeg heb ik ze 1-2 jaar geleden van de hand gedaan.

Als je zijn pagina filtert op Enschede, of op de jaren 1971, 1972, 1973, etc. etc. dan kom je een heel eind.   

Ah, die filters heb ik nog niet gevonden. Ik ga op zoek. Duim omhoog
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #352 Gepost op: 4 November 2023, 16:21:00 »

En ik maar denken dat het aan mijn geheugen lag... Grin

Direct filter naar de groene Plan T.
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #353 Gepost op: 4 November 2023, 16:38:26 »

Zolang je nog kan denken dat het aan je geheugen ligt is er weinig mis Wink
Bedankt voor je "filter". Deze foto komt me bekend voor, alleen niet in de gaten gehad dat die in Enschede was gemaakt. Zouden er ook gele Plan T's in Enschede zijn geweest? Je geeft aan dat dit regulier (alle diensten uit Asd met Plan T, of enkele en de rest Hk?) was in het weekend, dus dan is geel zeer goed mogelijk toch?
Gelogd
Mispoes
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 652


Als het aan de kat lag...


« Antwoord #354 Gepost op: 4 November 2023, 16:42:29 »

Zolang je nog kan denken dat het aan je geheugen ligt is er weinig mis Wink
Bedankt voor je "filter". Deze foto komt me bekend voor, alleen niet in de gaten gehad dat die in Enschede was gemaakt. Zouden er ook gele Plan T's in Enschede zijn geweest? Je geeft aan dat dit regulier (alle diensten uit Asd met Plan T, of enkele en de rest Hk?) was in het weekend, dus dan is geel zeer goed mogelijk toch?

Gele Plan T's in Es heb ik de jaren tachtig nogal eens gefotografeerd. Het was een weekenduitstapje, één of twee slagen Asd-Es, waarschijnlijk om de omloop van ander materieel rond te krijgen. Het zou zomaar kunnen dat in de jaren '70 ook het geval was en de reden van het bezoek.
Gelogd

eigenlijk is er geen plek voor een modelbaan...
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #355 Gepost op: 3 December 2023, 20:56:04 »

Ik heb er nog eens over nagedacht. Roco heeft natuurlijk al een aantal varianten Plan T uitgebracht. Ik heb uiteindelijk besloten me te beperken tot wat er regulier op de lijn reed en dat is niet een paar slagen in het weekend. Mocht het ooit gebeuren dat ik tegen een koopje aanloop dan kan ik zomaar van gedachten veranderen, zo is het dan ook wel weer Cheesy

Ik ben de afgelopen tijd aan het stoeien met Rocrail. Aanleiding was een wissel die maar naar één kant leek te schakelen. Ik heb 'm dus uit de baan gehaald en mbv een analoog trafootje, heel basic, getest. Die werkte als een zonnetje. Daar zat het probleem dus niet. Schakelen mbv van de ECoS ging ook prima, zo bleek. De analyse wees "al snel" (een uur of wat later, over een paar weken verspreid - druk geweest met mijn werk) in de richting van Rocrail. Ik heb een virtueel blok aangebracht waarin twee fysieke blokken zijn opgenomen. Rocrail genereert de rijwegen naar de fysieke blokken, maar die naar de virtuele blokken moet je handmatig doen. Daar ging het mis. Ik kon Rocrail instellen wat ik wilde, maar ik kreeg het niet voor elkaar de wissel in de afbuigende stand te krijgen. Intikken ging prima, opslaan leek ook goed te gaan, maar dan bleek tòch de wissel weer in stand "straight" te staan. Ik heb nu de beide rijwegen naar de virtuele blokken verwijderd en ben van de grond af aan opnieuw begonnen. Gelukt is het nog niet. Wel is Rocrail al twee keer gecrasht na opslaan van een rijweg. Ergens zit er iets niet helemaal lekker in dat pakket, of ik doe iets dat Rocrail niet fijn vindt (lees: wat niet mag volgens de handleiding). Ik ga de filmpjes van Albert maar weer eens bekijken, maar voor vandaag ben ik er wel weer klaar mee.

Een andere uitdaging van Rocrail was dat me opviel dat één trein, een Plan U, niet van zijn plaats kwam in het schaduwstation bij geautomatiseerd rijden. Ik heb in Rocrail geprobeerd de trein een blok verder te slepen, maar dat werd niet geaccepteerd (ook geen foutmelding oid, het werd gewoon niet uitgevoerd). Met de ECoS kon ik 'm gewoon benaderen: licht aan en uit, voor- en achteruit rijden etc. Geprobeerd de trein in Rocrail te "resetten" (dan verdwijnt hij als het goed is uit je baanschema en kun je 'm opnieuw toevoegen), maar dat bood geen soelaas. De trein bleef voor Rocrail op die plaats staan, maar ik kon 'm wèl met de ECoS laten doorrijden en op de nieuwe locatie opnieuw toevoegen. Zodoende stond dezelfde Plan U dus 2x in het schema! Het betreffende oude blok, in werkelijkheid dus leeg nu, bleef Rocrail wèl bezet houden. Ik kreeg 'm met geen mogelijkheid meer leeg. Uiteindelijk ben ik in de XML gedoken en heb na afsluiten van Rocrail in occ.xml en plan.xml het betreffende blok van loc="" voorzien, aanduiding dat het blok leeg is. Daarna Rocrail opnieuw gestart en voilà, leeg!
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #356 Gepost op: 3 December 2023, 21:58:08 »

Ben je nog blij met RocRail?  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #357 Gepost op: 3 December 2023, 22:59:59 »

Het is gratis en het wordt nog constant verbeterd. Ik kan me vrij aardig redden met xml als het pakket me in de steek laat, dus voorlopig heb ik nog wel hoop dat het goed komt. Alternatieven zie ik voor mij nog even niet. Koploper zie ik als een mastodont uit de oudheid. Dat gaat een keer fout als de technische ontwikkelingen blijven doorgaan (en dat gaan ze) en dan is er niemand als achtervang. iTrain vind ik veel te duur voor wat het aan meerwaarde biedt. Dus voorlopig blijf ik nog bij mijn keuze.

Overigens ben ik ook bezig met het zoveel mogelijk achterwege laten van het MFx-protocol: locs die een multiprotocol-decoder aan boord hebben gaan over op DCC. Helaas hebben ze dat niet allemaal, dus de centrale zal ook MFx moeten blijven praten, maar dan houden we het zo eenvoudig mogelijk met uiteindelijk enkel een paar Märklin-locs op MFx. Van Motorola kom ik zonder decoderwissel ook niet helemaal af, om dezelfde reden. Railcom heb ik op de centrale al uitgezet. Dat praat 'ie iig al niet meer. De ECoS klaagt nu opeens wèl dat ik eenzelfde adres gebruik voor MM en DCC. In een aantal gevallen moet ik in conflictgevallen een locadres veranderen, dus loc 1135 is nu van MM 35 veranderd in MM 135, zodat loc 2435 DCC 35 kan blijven.

Met de komst van Piko 1127 is er alweer een "nieuwe" uitdaging ontstaan. Met de Piko-decoders kan ik niet overweg, dus ik heb een LoPi5 laten plaatsen. Waar dat in eerdere gevallen eigenlijk prima ging, is dit exemplaar een echte rauwdouwer: optrekken in grote stappen (oncontroleerbaar), minimumsnelheid blijft variabel, afremmen nauwelijks te controleren, doorschieten bij stopcommando, etc. Kortom: dit is er eentje van de buitencategorie. Ik heb al een paar spoorwegongevallen als gevolg daarvan achter de rug. Het lijkt erop dat ik toch eens moet kijken naar het beroemde uitsolderen van condensatoren. Tot nu toe verklaarde ik iedereen die dat deed voor gek, omdat het tot nu toe bij mij best goed ging, maar ik begin de noodzaak te zien. Een andere decoder plaatsen (TrainOmatic?) schijnt ook te helpen, kost weer geld, maar ik probeer zoveel mogelijk bij ESU te blijven vanwege compatibiliteit(...) en service. De ruzie tussen ESU en Piko is nu ook bij mij thuis aangekomen... Embarrassed
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #358 Gepost op: 4 December 2023, 11:31:46 »

Bijzonder dat je zo'n problemen met die Piko's hebt 
Mijn BR216 doet het vooralsnog prima met de Piko decoder al was ik vooraf door de verschillende verhalen op de fora ook wat angstvallig
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
1200blauw
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1588


Benoemd snoodaard


« Antwoord #359 Gepost op: 4 December 2023, 12:02:13 »

Het verschilt volgens mij per decoder. Ik heb er meerdere gehad. De eerste was een sound-exemplaar. Ik gebruik geen geluid, dus dat staat bij mij eigenlijk altijd uit. Toch ging telkens de toeter af en soms ook andere geluiden. Die moest je dan telkens weer uit zetten. Een andere weigerde van richting te veranderen. Ook het instellen van zaken als maximum- en minimumsnelheid, optrek- en afremvertraging en meer ging moeizaam. Dat gold voor alle die ik gehad heb. Sommige CV's kon je alleen wijzigen als andere CV's op een bepaalde waarde waren gezet, gewoon omslachtig. Bovendien was je sound kwijt als je de decoder naar fabrieksinstellingen terugzette. Dat gebruik ik niet, maar als je ervoor hebt betaald wil je de optie behouden natuurlijk.
Misschien heeft Piko haar decoders inmiddels verbeterd. Heb je die Br216 recent aangeschaft? Herken je bovenstaande niet?
Gelogd
Pagina's: 1 ... 22 23 [24] 25 26 ... 28   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Bouwen met weinig bouwgelegenheid
« vorige volgende »
Ga naar: