Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 16   Omlaag
Print
Auteur Topic: Cranicher Altbahn  (gelezen 176242 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #120 Gepost op: 23 Januari 2021, 09:57:40 »

Lekker bezig, Arjen.
Ooievaarsnest op een paal is een leuk idee.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
bollen neus
Gast
« Antwoord #121 Gepost op: 23 Januari 2021, 10:29:34 »

Komt snor Arjen, mooie details te zien.
Eric.
Gelogd
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #122 Gepost op: 23 Januari 2021, 11:05:55 »

Staat er ook nog een beloning op tips over de verblijfplaats van mevrouw Sousterre?   Grin

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #123 Gepost op: 23 Januari 2021, 12:57:06 »

Beloning  Huh?
Is de eer niet voldoende?
Bij de buren wordt nu een hele speurtocht opgezet.
Gelogd

Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #124 Gepost op: 23 Januari 2021, 13:04:34 »

Misschien is ze wel gekidnapt en wordt er losgeld geëist?
Ik zag dat het een reuzin van 2.06 meter is. Zal nog lastig zijn haar in bedwang te houden.
 Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #125 Gepost op: 23 Januari 2021, 13:10:11 »

Ik zag dat het een reuzin van 2.06 meter is.
Ze is een factor 100 kleiner: 2,06 cm. Wat in het echte leven 87x zo groot is: 1,79 m
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #126 Gepost op: 2 Februari 2021, 22:04:47 »

Het heeft even geduurd, maar de schakeling uit het bericht #119 is gebouwd en werkt volgens verwachting.
Geen hogeschool-elektronica, maar het doet wat ik wil.  Cheesy

Wanneer een trein uit het station vertrekt passeert het een IR-sensor. Deze triggert een timerrelais, welke weer een tweekanaalsrelais aanstuurt.
Dit laatste relais regelt sein H14, tegenover het station, waarvoor een tweede trein staat te wachten.
Her eerste kanaal van het relais regelt de kleur van het sein (rood of groen), het tweede kanaal regelt de stroomtoevoer van de stopsectie van het sein.

Een filmpje:
https://www.youtube.com/v/1lGKtJXdYMY

De 3PDT-schakelaar tussen handbediening en automatisch is nog onderweg en zal later ingebouwd worden.

En een foto van de schakeling:

« Laatste verandering: 2 Februari 2021, 22:18:07 door Arjen52 » Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #127 Gepost op: 3 Februari 2021, 17:24:35 »

Omdat ik het filmpje gewijzigd heb is de YouTube-link aangepast.
Helaas lukt het mij niet meer om dat in het vorige bericht te doen.
De verbeterde link is:

https://www.youtube.com/v/U4sFJhgvLqw
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #128 Gepost op: 9 Februari 2021, 16:42:08 »

Onderbroken door sneeuwgerelateerde werkzaamheden, ben ik begonnen aan de invulling van een nieuw projectje: Tussensporen 1.
Dit behelst het gebied tussen de binnenbaan (secties 10..) en de buitenbaan (secties 20..) aan de linkerzijde. Dit gebied (Tussensporen) wordt door een  verkeersweg via de overwegen in twee delen opgesplitst. Het achterste gedeelte (Tussensporen 1) is gereserveerd voor de boerderijwinkel "Hofladen". Naast verkoop van biologisch verantwoorde groenten en fruit, wordt op eigen erf ook het één en ander geteeld.
Om dat te realiseren ben ik begonnen met de invulling van dit project.
De eerste resultaten:

Drie wijnranken en een bonenstaak
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #129 Gepost op: 24 Februari 2021, 20:49:33 »

De afgelopen tijd ben ik, met horten en stoten, aan de slag gegaan met de invulling van Tussensporen 1.
Hier is de boerderijwinkel "Hofladen" gerealiseerd.
Behalve beplanting uit een pakketje met kool- en slaplanten (Noch 1213) heb ik bonenstaken gemaakt.
Lucifers werden in de lengte in vieren gespleten en van de stokjes werden driepootruiters gemaakt. en van een kleurtje voorzien. Verder met groene micro-flocken 'beplakt'.
Ook heb ik van staaldraad, cocktailprikkers en groen strooisel drie wijnranken met geleidedraden gefröbeld.
Verder zijn er drie fruitbomen (Noch) en een aantal heesters en hagen (RMB) geplaatst.
Het resultaat:




« Laatste verandering: 24 Februari 2021, 21:34:17 door Arjen52 » Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #130 Gepost op: 1 Maart 2021, 20:06:44 »

Om een meer realistisch afrem- en optrekeffect bij een sein te krijgen heeft Fleischmann ooit de Elektronische Verzögerungs-Automatik (EVA 6960) uitgebracht. Die heb ik niet gekocht, maar wel een Anfahr- und Bremsautomatik van Conrad.
Het bouwpakketje was vrij snel in elkaar gesoldeerd en getest op een proefbaantje.
De FLM BR212 reageert prima. De Lima/Hema 1220 met de torquemotor heeft de neiging om (bij een hoge trafostand) heel langzaam te kruipen. Wanneer de trafo op ongeveer 75% staat heeft zij hier geen last van.

Overigens zijn er ontwikkelingen m.b.t. de bouw van Cranich, maar daarover later meer.
Gelogd

Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #131 Gepost op: 1 Maart 2021, 20:59:16 »

Hoi Arjen,

Ik had het idee om ook die automaat van Conrad te kopen. Mijn bedoeling is om treinen die het station naderen te laten stoppen zodat kan worden nagegaan of de wissels juist staan. Kan je mij aangegeven wat ongeveer de remafstand is van kruissnelheid naar stilstand?

Groet,
Anton
Gelogd
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #132 Gepost op: 1 Maart 2021, 21:21:21 »

Hoi Anton, dat kan je regelen met een potmeter (regelbare weerstand).
Let wel op: Dit bouwpakket is voor analoog en DC.
Als je op de link klikt, kun je de gebruiksaanwijzing downloaden en kan je zien of het in jouw plan past.
Citaat
2.3 Een scheidingssectie moet de lengte van de trein zijn (bij HO ca. 1 m en bij spoor N
0,5 m), waarbij het stopsein in het midden van de scheidingssectie gemonteerd wordt.
Bron: Bedienungsanleitung 199354 H-Tronic Anfahr- und Bremsautomatik Bausatz
Bij mij is het iets korter dan 1 meter vanwege ruimtegebrek en het achteraf inbouwen. Daarom remt de loc iets sneller en is de opstart ook iets sneller.

Voor de goede werking heb je een schakelaar/(bistabiel)relais nodig om de stopsectie te bedienen.
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2459

Oude meuk in h0


« Antwoord #133 Gepost op: 2 Maart 2021, 20:55:12 »

Overigens zijn er ontwikkelingen m.b.t. de bouw van Cranich, maar daarover later meer.
Met dank aan BNLS-forumlid en plaatgenoot Romavami en onder druk van mijn lief heb ik een Ender 3 v2 3D-printer aangeschaft. Gisteravond ontvangen en vandaag in elkaar gezet.
Gelijk maar aan het oefenen geslagen.
Zelf een ontwerp van een wegwijzer in Tinkercad gemaakt en daarna 'gesliced' met Ultimaker Cura.
Mijn eerste resultaat:
Gelogd

Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #134 Gepost op: 2 Maart 2021, 21:24:06 »

Leuk nieuw speeltje! Ben benieuwd wat je ons de komende tijd allemaal gaat laten zien.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 16   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Cranicher Altbahn
« vorige volgende »
Ga naar: