Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 16   Omlaag
Print
Auteur Topic: Cranicher Altbahn  (gelezen 177036 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
duikeend
Full Member

Offline Offline

Berichten: 142



« Antwoord #150 Gepost op: 18 November 2021, 13:58:58 »

Mijn ervaring is dat verschillende tinten groen door het gehele jaar voor komen. zo hebben oudere takken vaak donkerder groen dan nieuwe scheuten. en verkleuring zie je ook als het er droog of warm is en de boom het zwaar heeft. maar denk ook bijvoorbeeld aan bladeren die een andere kleur hebben aan de bovenzijde dan aan de onderkant. dan zorgt de wind ook voor soms gekke kleur variaties door delen "om" te blazen
Gelogd

ik ben niet gek, ik ben een eend en als je me niet geloofd stap je maar uit Smiley
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #151 Gepost op: 18 November 2021, 14:05:20 »

Ik ben ervan uit gegaan dat een boom jongere en iets oudere bladeren heeft. De eerste zijn lichter van kleur dan de tweede.
Ik heb dus ook twee kleuren groen gebruikt, maar wel te overdadig.
Maar je hebt gelijk, één kleur groen is kleurbepalend en dat is bij mijn boompje niet zo. Een volgende versie wordt dan ook "ééngroenig".
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #152 Gepost op: 18 November 2021, 16:46:23 »

Om de boom te plaatsen maak ik gebruik van Stylex Steineffektpaste Sandstein.



Ik had laatst een tube gekocht bij Woolworth in Kleve om er eens mee te experimenteren.
Je kunt de pasta met een kwastje aanbrengen en het hardt na enige tijd uit, zodat je een zandpad of een  bergje zand kunt vormen. Nu heb ik het aan de voet van de boom aangebracht.
« Laatste verandering: 18 November 2021, 16:50:18 door Arjen52 » Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #153 Gepost op: 23 November 2021, 20:07:48 »

Met de ervaring van de productie van mijn eerste boom, heb ik een tweede boom gemaakt. Persoonlijk vind ik het resultaat beter.
Onderstaande foto's tonen het productieproces:

Stap1: De bougiekabel wordt afgezaagd op ongeveer 12 cm lengte.


Stap 2: De isolatie wordt, op de onderste 5 cm na, verwijderd.


Stap3: De stam en takken worden gevormd.


Stap 4: De boom wordt in vorm gebracht en in de onderzijde van de stam breng ik een spijkertje aan, waarvan ik later de kop afknip. (Voor de oplettende kijker, dit is inderdaad een andere boom  Smiley  )


Stap 5: De stam en dikkere takken krijgen een laag structuurverf.


Stap 6:  De takken krijgen twee lagen zwarte spuitverf.


Stap 7: De stam en dikkere takken wordt bruin geschilderd.


Stap 8: De takken worden ingesmeerd met houtlijm en voorzien van een eerste laag vlokken


Stap 9: De boomkruin krijgt een tweede laag vlokken, maar nu met spuitlijm.


Stap 10: Het eindresultaat.


Nu ga ik nog twee populieren maken voor het stationsplein.
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #154 Gepost op: 13 December 2021, 17:58:34 »

De bouwwerkzaamheden aan de Cranicher Altbahn verlopen langzaam maar zeker. Scenerybouw is niet mijn sterkste kant, maar er zal toch iets moeten komen.
De afgelopen weken stond de aanleg van het stationsplein centraal.
Uit mijn jeugdtijd had ik nog een fontein, die weliswaar enigszins gehavend was, maar nog wel functioneerde. Onder de tafel heb ik een beker met een schroefdeksel gemonteerd voor de watervoorraad.
De lantarenpalen komen uit pakketjes voor een kerstdorp, die ik vele jaren gelden in de uitverkoop bij Kruidvat gekocht heb. Ze zijn wel erg groot, maar op het plein kan het wel vind ik. De oorspronkelijke oranje ledjes heb ik vervangen door warmwitte exemplaren. De palen met kerstkransen kunnen uitgewisseld worden voor kransloze palen.
De verlichting boven het terras is gemaakt van een vijftal microledjes van een kerstverlichting op batterij. De afstand tussen de lichtpunten heb ik verkleind. De solderingen weer geïsoleerd met nagellak en weggewerkt met vlaggetjes. De lichtsterkte stel ik met een regelbare 1K Ohm weerstand in.
Voor de markt aan de linkerzijde heb ik bloemen en struiken gemaakt voor de plantennamen en de verkoopwagen voor vleeswaren voorzien van een microledje.
Tussen het plein en het station is een tramhalte van de Publieke Tramwegmaatschappij Cranich.
Wat foto's:


De kerstverlichting.


Vijf ledjes korter van elkaar gemaakt.







« Laatste verandering: 13 December 2021, 22:02:24 door Arjen52 » Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #155 Gepost op: 14 December 2021, 08:33:10 »

Typo in vorig bericht (door automatische spellingcontrole): plantennamen = plantenkraam
Ik kan dit helaas niet meer aanpassen in bovenstaand bericht.
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #156 Gepost op: 15 December 2021, 21:20:48 »

Naar aanleiding van de opmerking van forumleden (hier en bij de collega's) over de onjuiste verhoudingen van de lantaarnpalen ben ik gaan nadenken over een verbetering.
In eerste instantie wilde ik zelf lantaarnpalen bouwen, ondermeer met stukjes van het transparante omhulsel van een balpen, 3 mm rondstaf en een geamputeerde punaise. Dat was op zich niet slecht, maar kon beter.



Toen kwam ik op het idee om het armatuur van de Kruidvatlamp te gebruiken.
En dit is het resultaat:



De lantaarnvoet en de verbreding onder het armatuur heb ik gemaakt met mijn 3D-printer. De hoogte van de paal kan nog korter ingesteld worden door de voet hoger te schuiven.

Als ik alle zes lantaarnpalen op het stationsplein vervangen heb, zal ik een nieuwe foto plaatsen.
« Laatste verandering: 15 December 2021, 21:42:50 door Arjen52 » Gelogd

hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #157 Gepost op: 17 December 2021, 09:49:18 »

Lekker bezig, Arjen.
Bij de bomen zou ik de verhoudingen ook wat aanpassen. De stam lijkt wat dik in verhouding tot de kruin.
Ik zou bij dezelfde lengte van de bogiekabel de stam wat korter houden ten gunste van de takken.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #158 Gepost op: 17 December 2021, 10:47:09 »

Hi Huub,

Wat die bomen betreft geef ik je gelijk. Het was een experiment. De derde boom staat midden op het stationsplein en heeft een grotere kruin gekregen en oogt forser terwijl ik de lengte van de stam iets verkort heb. Daardoor zijn de verhoudingen beter denk ik. Die boom heeft nu meer het profiel van een eik of kastanje.
Ik kan nu nog één boom maken en dan zoeken naar een andere kabel.
« Laatste verandering: 17 December 2021, 10:48:42 door Arjen52 » Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #159 Gepost op: 23 December 2021, 17:19:53 »

Het stationsplein heeft een verbouwing ondergaan.

Oude situatie:


Nieuwe situatie:


De volgende stap is de bebouwing rond het stationsplein. Daarvoor heb ik de bouwpakketten Faller 130703 en Faller 130702 gekregen van mijn lief.
« Laatste verandering: 23 December 2021, 17:49:08 door Arjen52 » Gelogd

Eemstede
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1788



« Antwoord #160 Gepost op: 23 December 2021, 17:34:13 »

Die vind ik al een stuk beter,mooie huisvlijt Duim omhoog.


Gr. Frank

Gelogd
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #161 Gepost op: 23 December 2021, 17:40:29 »

Dank je Frank.
Feitelijk is alleen het armatuur overgebleven van de oude lantaarnpalen.
De rest is eigen productie.
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #162 Gepost op: 2 Januari 2022, 17:34:23 »

De bebouwing van het stationsplein begint vorm te krijgen. Vandaag is hotel Spaans geopend.
Onderdeel van dit complex is het Spaans-restaurant met de naam Fernandos. De verwachting is dat dit tapasrestaurant veel volk zal trekken uit Cranich en omliggende plaatsen. De ligging tegenover het station is dan ook ideaal te noemen.



Helaas was de belangstelling voor de opening minimaal, wat veroorzaakt is door de strenge horecaregels in Cranich.
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #163 Gepost op: 5 Januari 2022, 19:28:59 »

Na de opening van Hotel Spaans is nijver verder gebouwd rondom het stationsplein.



De aankleding (zoals bestrating e.d.) rond de nieuwbouw is nog provisorisch, maar geeft nu wel een indruk hoe het uiteindelijk gaat worden.
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #164 Gepost op: 15 Januari 2022, 19:58:37 »

Bij het gemeentebestuur van Cranich is een verzoek binnengekomen om een speelplaatsje voor de kinderen te realiseren. Daar is de afgelopen week nijver aan gewerkt.
Eerst wilde ik een klimtoren plaatsen, maar navraag bij een BNLS-forumlid leerde, dat zo'n object te groot was voor de beschikbare ruimte.
Uiteindelijk heb ik zelf maar het een en ander met de 3D-printer gemaakt, met het onderstaande als resultaat.



Helaas ontbreekt nog één ding: spelende kinderen. Hopelijk vind ik binnenkort een goedkope aanbieding bij eBay.
Gelogd

Pagina's: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 16   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Cranicher Altbahn
« vorige volgende »
Ga naar: