Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 13 14 [15] 16   Omlaag
Print
Auteur Topic: Cranicher Altbahn  (gelezen 180036 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2491

Oude meuk in h0


« Antwoord #210 Gepost op: 12 Oktober 2023, 11:45:33 »

Het was een monnikenwerk,  maar de verkeerslichten zijn klaar.
Van de zeven gebouwde exemplaren hebben uiteindelijk vier stuks de eindstreep gehaald.
Onderstaand filmpje  toont de testopstelling met twee verkeerslichten (één voor elke richting).

https://www.youtube.com/v/ltpdLSj17CU

Het 'doorgloeien' van de LEDs is een gevolg van de opname. In werkelijkheid zie je dit niet.

De volgende stap is het inbouwen in de baan en de aanleg van de trambeïnvloeding.
Gelogd

Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16790


301 *


« Antwoord #211 Gepost op: 12 Oktober 2023, 12:56:21 »

Dat zal inderdaad een hele klus zijn geweest. Ik kijk uit naar beelden van de ingebouwde verkeerslichten.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2491

Oude meuk in h0


« Antwoord #212 Gepost op: 12 Oktober 2023, 13:23:08 »

Even wachten nog, Gert.
Ik moet moed verzamelen en dat is vandaag niet in de aanbieding bij Aldi Süd  Wink
Gelogd

Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16790


301 *


« Antwoord #213 Gepost op: 12 Oktober 2023, 13:31:40 »

Misschien even de grens overwippen en kijken wat Albert Heijn of Jumbo te bieden hebben?   Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2491

Oude meuk in h0


« Antwoord #214 Gepost op: 9 November 2023, 18:28:40 »

Voor mijn fantasiebaan Cranicher Altbahn ben ik de afgelopen weken bezig geweest met de bouw van een verkeerslichtinstallatie, waarbij de plaatselijke tram de lichten beïnvloedt.
Oorspronkelijk was het plan om bij AliExpress kant-en-klare verkeerslichten te kopen, die ik wilde aansturen met een Arduino Nano. Nadere bestudering van de specificaties van deze verkeerslichten leerde dat zij een gezamenlijke anode hebben en de aansturing via de kathode verliep. Voor de Arduino moest dit echter omgekeerd zijn, dus een gezamenlijke kathode (GND) en aansturing via de anode. Omdat ik geen dure verkeerslichten van een bekende modelbouwmerk wilde aanschaffen, heb ik besloten om zelf de verkeerslichten te bouwen. Een besluit dat voor mij heel veel leermomenten heeft opgeleverd.

Elke verkeerslicht bestaat uit een aantal onderdelen:


• Het achtergrondschild en de lampenkast heb ik met mijn 3D-printer gemaakt.

Dit printen ging niet zonder slag of stoot.

• De mast bestaat uit messing buisjes met een diameter van 1 mm, resp. 1,5 mm en een mastvoet. Deze mastvoet is weer (omgekeerd) 3D-geprint.


• Voor de lampen heb ik bedrade rode, oranje en groene SMD-leds 0402 gebruikt. In de kathodedraad is een weerstand van 2KΩ opgenomen. Bovendien kreeg de groene led, wegens het felle licht, een extra weerstand van 10KΩ in de anodedraad.

• Voor de beïnvloeding door de tram was ik eerst van plan om reedcontacten te gebruiken, maar die zijn nogal groot waardoor er stukje van het straatspoor weer gesloopt diende te worden. Al zoekend op het internet kwam ik uit op Hall-sensoren. Daarvan had ik nog nooit gehoord, maar na raad en daad vanuit het forum heb ik er een aantal aangeschaft, waaronder twee modules die geschikt waren voor de Arduino.


Bron: AliExpress
Deze modules heb ik voorzien van een tweede Hall-sensor, die tussen de rails is geplaatst.


Eén sensor (AAN-sensor; S1) is ruim voor de kruising gemonteerd, een tweede sensor (UIT-sensor; S2) direct na de kruising.

De Hall-sensor S1 is weggewerkt onder een putdeksel.

Wanneer de tram S1 passeert, maken de verkeerslichten het lopende programma af en geeft de tram groen licht. Na passage van S2 wordt het reguliere programma weer uitgevoerd.
De tram is al voorzien van een magneetje voor een reedcontact ergens anders in de baan.

• Voor de aansluiting ben ik uitgegaan van onderstaand bedradingsschema:


Voor de maatvoering heb ik op het internet de volgende bronnen gevonden:
Grootte schild: TU Delft Repositories (PDF-download, bin-extensie verwijderen)
Lampenkast: https://docplayer.nl/206320649-Verkeerslichten-en-toebehoren.html
Hoogte mast en plaatsing: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-1997-245-p14-SC11814.pdf (PDF-download)

In onderstaande video zie je het eindresultaat. In de tweede helft van de video houd ik de tram even tegen om te laten zien dat het verkeerslicht op groen blijft staan, totdat de tram de kruising gepasseerd is.
https://www.youtube.com/v/yvICd4J5HcA
« Laatste verandering: 9 November 2023, 23:46:00 door Arjen52 » Gelogd

hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8478


WWW
« Antwoord #215 Gepost op: 9 November 2023, 19:07:32 »

Leuk Arjen. Ik denk ook dat extra voldoening geeft dat je de verkeerslichten nu ook zelf hebt gemaakt.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2491

Oude meuk in h0


« Antwoord #216 Gepost op: 9 November 2023, 19:20:03 »

Zeker, ik sta zelfs verbaasd van mijzelf dat ik zoveel geduld heb.  Grin Grin
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2491

Oude meuk in h0


« Antwoord #217 Gepost op: 20 December 2023, 11:38:44 »

Na de bouw van de verkeerslichtinstallatie is het een tijdje stil geweest in Cranich
Maar de afgelopen dagen is Molenhof Laag afgerond. Onder de molen is een paardenweide aangelegd. Daarnaast een stukje van een aardappelakker (met golfkarton als basis), een boerenpad, een koeienweide en een poldersloot langs de spoorbaan.
Het bruine hekwerk is 3D-geprint. Het hekwerk met de witte paaltjes is van vierkant 1mm styreen en dun metaaldraad.









Binnenkort maar eens naar de veemarkt om wat koeien aan te schaffen.
« Laatste verandering: 20 December 2023, 14:22:07 door Arjen52 » Gelogd

1200blauw
Hero Member

Online Online

Berichten: 1586


Benoemd snoodaard


« Antwoord #218 Gepost op: 21 December 2023, 10:54:09 »

Mooie vorderingen weer!
Ik zag ergens op de fora blaarkoppen te koop staan. Misschien iets voor jou?
Gelogd
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2491

Oude meuk in h0


« Antwoord #219 Gepost op: 21 December 2023, 15:06:51 »

Dankjewel 1200blauw.
Mijn voorkeur gaat uit naar zwartbont vee. Dus Fries stamboek of Frisian Holstein.
Daar heb ik goede herinneringen aan uit de tijd dat ik bij een veehouderijbedrijf stage liep. Cheesy
Gelogd

Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1966


« Antwoord #220 Gepost op: 22 December 2023, 00:06:55 »

Heel benieuwd hoe je de verkeerslichten verder hebt afgewerkt. Smiley
Gelogd

mvg,
 Sander
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2491

Oude meuk in h0


« Antwoord #221 Gepost op: 22 December 2023, 09:44:10 »

Hallo Sander, in de laatste regel van reactie #214 staat een link naar een YouTube-video van het eindresultaat.
Mocht je meer willen weten (bijv. de Arduino-sketch of een detailfoto), dan hoor ik dat graag.
Je zult dan wel even geduld moeten hebben, want ik kan nu niet bij mijn spullen.
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2491

Oude meuk in h0


« Antwoord #222 Gepost op: 8 Januari 2024, 19:03:04 »

Na een paar weken in het zonnige Zuid-Europa ben ik weer eens gaan knutselen aan de baan.
Deze keer heb ik zelf een goedkope (imitatie)bovenleidingportaal voor drie sporen gefabriceerd.
De masten zijn van styreen H-profiel van 3,5 x 3,5 mm. De draagbalk, de koppelingen tussen mast en draagbalk en de voetstukken heb ik getekend in TinkerCAD en 3D-geprint met een 0,2 mm nozzle.
De draagbalk is los in de koppeling geschoven, zodat ik het geheel nog kan aanpassen.

Ik had nog een ooievaarsnest liggen, dus snel een kleine draagconstructie ontworpen en geprint. Zo heeft een tweede uiverpaar een eigen 'woning' in Cranich.

Het is niet de bedoeling om rijdraden aan te brengen, maar wellicht maak ik nog wel rijdraadhouders van metaaldraad/paperclips. Ik moet dan wel de pantografen van de e-locs beperken in de hoogte.
Voor een ander deel van de baan zijn portalen voor twee sporen en masten voor één spoor in de maak. Die krijgen masten met een H-profiel van 2,5 x 2,5 mm.

Voor de maatvoering ben ik uitgegaan van de gegevens uit de BNLS-encyclopedie.


Gelogd

Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1966


« Antwoord #223 Gepost op: 8 Januari 2024, 19:20:44 »

Leuk idee om te printen maar daar je tekening klopt volgens mij niet. Het raamwerk zit toch echt anders in elkaar.

Ik maak mijn portalen nagenoeg volledig uit messing profielen. Klein beetje styreen erbij.
Gelogd

mvg,
 Sander
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2491

Oude meuk in h0


« Antwoord #224 Gepost op: 8 Januari 2024, 20:26:43 »

Hoi Sander, het was niet mijn ambitie om precieze portalen te maken, die dus een kopie zijn van een echt (Nederlands) portaal.
Voor het 3-spoorportaal heb ik mij gebaseerd op een afbeelding van een portaal van Sommerfeldt en deze tekening in de BNLS-encyclopedie.
Op foto's van Nederlandse portalen zie ik inderdaad de nodige verschillen.
De draagbalk zit (nog) niet vast aan de mast, dus misschien maak ik een beter exemplaar en vervang ik de huidige balk.
« Laatste verandering: 8 Januari 2024, 20:44:18 door Arjen52 » Gelogd

Pagina's: 1 ... 13 14 [15] 16   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Cranicher Altbahn
« vorige volgende »
Ga naar: