Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 ... 12 13 [14] 15 16   Omlaag
Print
Auteur Topic: Cranicher Altbahn  (gelezen 179997 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2491

Oude meuk in h0


« Antwoord #195 Gepost op: 24 Juli 2023, 20:22:26 »

Zo nu en dan werk ik deze zomer in de koele kelder aan de Cranicher Altbahn.
Twee dossiers vragen op dit moment om aandacht: de aanleg van straatspoor voor de tram en de restauratie van de Cranicher Molen.
Over deze molen (Pola Quick B700) gaat dit bericht.
De molen is in mijn jeugdjaren gebouwd en uiteindelijk zo'n 50 jaar opgeslagen geweest in een verhuisdoos. Toen ik hem weer te voorschijn haalde voor de Cranicher Altbahn, bleek dat hij niet ongeschonden was. Ondermeer de wieken waren afgebroken en deels vervormd.
Begin 2021 maakte de vereniging "Cranicher Molen" bekend dat het voornemens was deze molen te gaan restaureren.  Vol enthousiasme werd een Romneyloods geplaatst, maar toen werd het stil.
Afgelopen weken zijn door mij in TinkerCAD nieuwe wieken getekend en 3D-geprint en vandaag zijn de wieken geplaatst.
De foto's:


De oorspronkelijke toestand van de Cranicher Molen


Wiek zonder zeil in TinkerCAD


Wiek met zeil in TinkerCAD


De Cranicher Molen met de nieuwe wieken. Merk op, dat het ooievaarsnest inmiddels ook bewoond is (dankzij sponsoring van een medeforumlid).
« Laatste verandering: 24 Juli 2023, 20:28:41 door Arjen52 » Gelogd

Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #196 Gepost op: 24 Juli 2023, 20:44:37 »

De vereniging kon niet wachten ze te plaatsen neem ik aan want het egaal grijze duidt m.i. nog op een grondverfje….  Wink

Mooi werk Arjen  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2491

Oude meuk in h0


« Antwoord #197 Gepost op: 24 Juli 2023, 20:47:16 »

Ach Jakop, de vereniging heeft geen kennis van nauwkeurig schilderwerk. Dus voorlopig blijft het zo. Wink
Overigens waren de oorspronkelijke wieken ook eenkleurig.
« Laatste verandering: 24 Juli 2023, 20:56:15 door Arjen52 » Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2491

Oude meuk in h0


« Antwoord #198 Gepost op: 4 Augustus 2023, 21:32:08 »

Zoals ik in reactie #195 heb geschreven ben ik ook bezig geweest met de aanleg van straatspoor voor de Publieke Tramwegmaatschappij Cranich (PTC).
Na wat experimenteren met Rotband gips en klei heb ik uiteindelijk gekozen voor boetseerklei van de Action.

Na goed kneden heb ik de klei tussen en naast de rails aangebracht. Vervolgens eerst gladgestreken met een plamuurmes en daarna met een roller aangedrukt. De vrije ruimte tussen rails en klei heb ik gemaakt met een oude wagon met plastic wielen en grote flenzen. Tenslotte met een paletmes de vrijgekomen klei verwijderd.
Na twee nachtjes drogen bleek dat de vrije ruimte nog iets te krap was. Dus met een heel klein freesje op de dremel het geultje iets ruimer gemaakt. Alles vervolgens 'geasfalteerd' met schoolbordenverf. De belijning is aangebracht met een french nailpotlood.



« Laatste verandering: 4 Augustus 2023, 21:38:05 door Arjen52 » Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2491

Oude meuk in h0


« Antwoord #199 Gepost op: 8 Augustus 2023, 21:07:44 »

Gisteren en vandaag heb ik het tweede deel van gras tussen tram- en museumbaan aangelegd.
Voor het deel dat geen straatspoor is heb ik grasmat tussen de rails aangebracht.
Intussen heb ik een idee voor de invulling van het grasgedeelte: het wordt een trimbaan met toestellen zoals je in Parque de Elche in Benidorm ziet.

Bron: AliExpress

Nu maar wachten op de ontvangst van de spulletjes eind augustus.
Intussen ga ik ook op zoek naar bijpassende Preisertjes. Ook komen er nog struikjes en bankjes.
Langs het treinspoor komt een draadhek en bij de oversteek van de trambaan komen ook hekjes van balsahout naar een idee van Ed Vonk (Thai-Bundesbahn).




« Laatste verandering: 8 Augustus 2023, 21:26:44 door Arjen52 » Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2491

Oude meuk in h0


« Antwoord #200 Gepost op: 9 Augustus 2023, 19:00:09 »

Voor de 'aankleding' van de straten en wegen ben ik terecht gekomen bij mobax.de. Ik had nog nooit van die firma gehoord, maar heb de gok genomen. Een velletje met twee (kleine) STOP-markeringen en overdraagfolie besteld.
Hierbij het eerste resultaat:

« Laatste verandering: 9 Augustus 2023, 19:09:41 door Arjen52 » Gelogd

Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16790


301 *


« Antwoord #201 Gepost op: 9 Augustus 2023, 20:12:18 »

Hoe breng je dat aan? Afwrijfmateriaal of zijn het decals?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2491

Oude meuk in h0


« Antwoord #202 Gepost op: 9 Augustus 2023, 20:26:42 »

Het zijn plaatjes, die je op twee manieren kunt aanbrengen:
  • Lijnen e.d. kan je met een pincet afnemen van het draagfolie en rechtstreeks wrijvend, eventueel met een kwastje, aanbrengen.
  • Afbeeldingen e.d. (zoals de STOP-markering) breng je eerst over op een stukje overbrengfolie en daarna afwrijven op de gewenste plaats.

In deze YouTube-video zie je het (wat langdradig) uitgelegd: https://youtu.be/BkIEDyCxMtE
« Laatste verandering: 9 Augustus 2023, 20:46:18 door Arjen52 » Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2491

Oude meuk in h0


« Antwoord #203 Gepost op: 19 Augustus 2023, 14:16:15 »

Als totale leek op Arduino-gebied ben ik mij gaan verdiepen in de aansturing van verkeerslichten met een Arduino Uno. Dus er lag een uitdaging.  Cheesy

Uitgangspunt is dat er twee groepen verkeerslichten zijn. Korte tijd hebben alle richtingen rood licht, waarna Verkeerslicht groep 1 op groen en daarna op geel springt. Daarna zijn beide groepen verkeerslichten weer korte tijd rood. Dan wordt Verkeerslicht groep 2 groen en vervolgens geel. Dan is de cyclus compleet.

En dit is het resultaat:

https://www.youtube.com/v/3OJOADb86Mo

Volgende leerstap: de tram gaat de verkeerslichten beïnvloeden.
« Laatste verandering: 19 Augustus 2023, 16:07:11 door Arjen52 » Gelogd

hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8477


WWW
« Antwoord #204 Gepost op: 20 Augustus 2023, 20:45:11 »

Leuk dat je aan de slag bent gegaan met een Arduino, met direct resultaat.
En troost je, iedereen is daarmee als leek begonnen.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2491

Oude meuk in h0


« Antwoord #205 Gepost op: 20 Augustus 2023, 20:58:03 »

Bedankt Hubertus  Duim omhoog
Van mijn zoon kreeg ik jaren geleden een doos met allerlei Arduino spullen. Maar ik zag er tegenop om mij hierin te verdiepen.
Vroeger heb ik (voor mijn lessen als wiskundeleraar) wel ondersteuning voor de leerlingen geprogrammeerd in QBasic, maar dat was nog in de MS-DOS tijd. Cheesy
Programmeren voor de Arduino is toch andere koek merk ik, maar wel uitdagend.
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2491

Oude meuk in h0


« Antwoord #206 Gepost op: 2 September 2023, 14:38:00 »

De afgelopen dagen heb ik weer wat tijd besteed aan het programmeren van de Arduino om de beïnvloeding door de tram in te bouwen.

https://www.youtube.com/v/QUd7U8rB2pw

Na activering van de sensor voor de kruising wordt het lopende programma afgerond tot het moment dat alle rode lichten branden. Vervolgens springt het groene licht (links in de video) voor de tram aan.
Bij activering van de sensor na de kruising gaat het verkeerslicht via geel naar rood voor alle richtingen. Daarna begint de normale cyclus weer.

In deze testopstelling heb ik nog geen Hall-sensors ingebouwd, maar een IR-sensor (tram-modus aanzetten) en een drukknop (tram-modus afsluiten).
Binnenkort komen de Hall-sensors binnen en kan ik daar mee gaan experimenteren.
« Laatste verandering: 2 September 2023, 14:40:25 door Arjen52 » Gelogd

hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8477


WWW
« Antwoord #207 Gepost op: 3 September 2023, 09:55:31 »

Ik kreeg vanmorgen dit filmpje voorgeschoteld met een, vind ik, vrij duidelijke uitleg over Hall-sensoren.
Wel in het Duits, maar neem aan dat dat voor jou niet echt een probleem is.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2491

Oude meuk in h0


« Antwoord #208 Gepost op: 3 September 2023, 10:26:58 »

Hi Hubertus,
Top  Duim omhoog
En inderdaad is Duits niet echt een probleem voor mij.
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2491

Oude meuk in h0


« Antwoord #209 Gepost op: 3 Oktober 2023, 17:28:27 »

Het heeft even geduurd voordat alle onderdelen uit China bij mij afgeleverd werden, maar alle benodigdheden zijn intussen binnen.
Ik heb met de Hall-sensoren geëxperimenteerd en dat ging zoals gewenst. Het enige probleem is dat deze sensoren niet naast de baan geplaatst kunnen worden (afstand te groot), dus ze moeten tussen de rails gemonteerd worden. Daar ben ik minder gelukkig mee, want dat betekent sloopwerk. Sad

Verder ben ik begonnen met het zelf bouwen van de verkeerslichten.
Daarvoor maak ik gebruik van gekleurde SMD 0402 LEDjes (rood, oranje en groen).
Met de 3D-printer heb ik een schild, een kast en een mastvoet geprint.
De mast is gemaakt van messingbuis Ø 1 mm en Ø 1,5 mm.
Alle LEDjes hebben in de min-draad een weerstand van 2,2K Ohm.
Omdat ik de groene LED te fel vind, heeft deze een extra weerstand in de plus-draad van 1K Ohm. Dat dimt de LED nog niet voldoende, dus ik wil die weerstand vervangen door een zwaarder exemplaar of een diode.

De mast is 25 mm hoog (= ong. 2 m werkelijk), het schild is 13 mm lang (= ong. 1 m werkelijk).

In onderstaand filmpje zie je een proefopstelling van het eerste exemplaar. De delen zijn nog niet vast gemonteerd, zodat ik het geheel nog van een kleurtje kan voorzien.  

https://www.youtube.com/v/yLK7HMk4K7g
« Laatste verandering: 3 Oktober 2023, 17:56:12 door Arjen52 » Gelogd

Pagina's: 1 ... 12 13 [14] 15 16   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Cranicher Altbahn
« vorige volgende »
Ga naar: