Modelspoorwijzer.net

Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 2 3 [4]   Omlaag
Print
Auteur Topic: Cranicher Altbahn  (gelezen 21899 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9864


202*


« Antwoord #45 Gepost op: 25 Oktober 2018, 15:20:48 »

En zelfs Duitse buurmannen zijn daar welkom!  Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1229

Oude meuk in h0


« Antwoord #46 Gepost op: 25 Oktober 2018, 20:21:14 »

Ik zal hem een "Einladung" geven.
Gelogd

Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 9864


202*


« Antwoord #47 Gepost op: 25 Oktober 2018, 22:06:20 »

Misschien is een spoedcursus Nederlands ook een goed idee.  Cool

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland!
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1229

Oude meuk in h0


« Antwoord #48 Gepost op: 2 November 2018, 12:52:25 »

Zomertijd - Wintertijd.
Gelukkig hoeven ze in Cranich niet 2x per jaar de klok te verzetten. Daar geldt de Cranicher Fest Zeit (Cranicher Fixed Time; CFZ/CFT). De klokken geven voortdurend dezelfde tijd aan.  Grin
Bijkomend voordeel: de treinen hebben nooit vertraging.
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1229

Oude meuk in h0


« Antwoord #49 Gepost op: 4 November 2018, 18:12:39 »

Na de aanschaf van een railbus voor de museumbaan is de aansturing van deze museumbaan onder handen genomen.
Samengevat komt het er op neer dat bij vertrek van een trein uit Cranich Centraal, allereerst het vertreksein H11 weer op onveilig gezet en vervolgens het vertreksein H15 van de halte op veilig. De trein die op de halte wacht, vertrekt nu en zal het vertreksein H15 weer op onveilig zetten. De toegangswissel W13A wordt ook in de juiste richting gezet en na passeren weer in de doorgaande stand. Deze schakelingen gebeuren met reedcontacten en een relais.

Link naar video: https://youtu.be/OpqkZfW6V9M
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1229

Oude meuk in h0


« Antwoord #50 Gepost op: 21 November 2018, 14:12:26 »

Eerder heb ik verteld dat een paar wissels 'automatisch' worden bediend via reedcontacten en relais.
Hieronder staat het schema van de wisselsturing, welke parallel is aan de handmatige bediening via een schakelaar.

Om de 14V wisselspanning van de FLM-trafo om te zetten in 5V gelijkspanning maak ik gebruik van een gelijkrichter en een regelbare DC-DC stepdown converter.

De voeding van de relais kan ik uitschakelen, zodat de 'automatische' werking niet meer functioneert.

Gisteren begonnen met een test voor het aanbrengen van ballast met een Proses Gleisschotterverteiler.
Ik ben nog niet helemaal tevreden, maar het eerste begin is er.

Kijk niet naar de vochtplekken, op de echte baan ligt er nog een laag blauwe plaat tussen.

Het hekje is een probeersel van cocktailprikkers en schellendraad.

« Laatste verandering: 21 November 2018, 21:10:03 door Arjen52 » Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1229

Oude meuk in h0


« Antwoord #51 Gepost op: 12 December 2018, 21:36:16 »

Ik heb weer even tijd gehad om aan de Cranicher Altbahn te werken.
De opbouw van station Cranich Centraal gaat langzaam verder. Met spulletjes uit Houten wordt de aankleding steeds completer, maar klaar is het allerminst.
Om van het perron tussen de secties 10.05 (spoor 2) en 20.07/20.08 (spoor 3) naar het hoofdgebouw te komen moet spoor 1 (na wissel W10) overgestoken worden. Daarvoor ga ik zelf een doorgang van stelconplaten en een overweg met een AKI maken.
Van zo'n 50 jaar geleden had ik nog een Kibri 2730 + 2750 knipperlichtinstallatie liggen met gloeilampen en een bimetaal. Dat moest anders.
De gloeilampen heb ik vervangen door warmwitte LEDs.

Via het internet kwam ik terecht bij een YouTube-filmpje met een oplossing die aansloot bij mijn capaciteiten.

Eerst maar eens een proefopstelling gemaakt, met onderstaand schema.


En hier een filmpje van de proefopstelling: https://www.youtube.com/watch?v=ueBo6hCqQ2Y

De voeding vindt weer plaats met een stepdown-converter, maar nu ingesteld op 10V DC. (Zie vorig bericht)

Binnenkort alles netjes maken. Dan zal ik het eindresultaat tonen.
« Laatste verandering: 12 December 2018, 21:52:47 door Arjen52 » Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1229

Oude meuk in h0


« Antwoord #52 Gepost op: 17 December 2018, 20:09:06 »

Omdat ik nog niet tevreden was met het 'knipperresultaat', mede door een slecht regelbare voeding en een te zware elco, ben ik aan het zoeken geweest naar de meest optimale instellingen.
Uiteindelijk heb ik de elco vervangen door een exemplaar van 470 uF en de voeding ingesteld op 20V DC.
Het knipperen gaat nu veel gelijkmatiger en het opstarten van de elco gaat sneller.

Hieronder het aangepaste schakeldiagram (ter vervanging van het diagram uit de vorige reactie).

Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1229

Oude meuk in h0


« Antwoord #53 Gepost op: 21 December 2018, 16:40:53 »

Nadat alle materialen binnen waren ben ik begonnen aan het maken van de definitieve versie van de AKI.
Op advies van een forumgenoot heb ik de voet verwijderd, maar dat had als gevolg dat de in de testopstelling gebruikte 5 mm ledjes niet toegepast konden worden. De oplossing was het gebruik van warmwitte 0603 SMD-ledjes, waarbij de voeding teruggeschroefd werd naar 17V DC
Tevens bleek dat de schakelschema een storende fout bevatte: de transistor stond verkeerd getekend.

Het definitieve schema ziet er als volgt uit:


En hier een filmpje van de knipperende AKI's.
https://www.youtube.com/watch?v=5WEcz_YIp3w
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1229

Oude meuk in h0


« Antwoord #54 Gepost op: 12 Januari 2019, 17:12:51 »

Gisteren is de Lima/Hema NS 1220 in de Bahnbetriebswerk van de Cranicher Altbahn geweest.
De oude ankermotor liep niet lekker en maakte veel lawaai.
Via via kwam ik terecht op deze website: http://www.diesel-trains.co.uk.
Een CoCo-motortje besteld en gisteren ingebouwd. Dat ging probleemloos.
Omdat dit een torquemotor is gedraagt de loc zich nu heel anders. Bij een lage spanning rijdt zij rustig weg en het afremmen gaat ook veel "vloeiender". Het knarsende en schurende geluid van de loc is nu gewijzigd in een zoemend geluid.
Gevolg is wel dat ik de stopsecties bij de seinen en het station heb moeten verlengen, anders schoot de loc door het sein heen.
Ook de FLM Aufenhaltsschalter moest opnieuw ingesteld worden en van een extra weerstand van 15 Ohm worden voorzien om ongewenst "kruipen" te voorkomen.
Gelogd

Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1229

Oude meuk in h0


« Antwoord #55 Gepost op: 15 Januari 2019, 16:36:04 »

Een klusje dat al lang op mijn to-do-list staat is eindelijk aangepakt.
De museumloc FLM 1304 moest frontverlichting krijgen. Wat een gepiel was dit, met warmwitte 0603 smd LEDjes, weerstand en een diode.
Oorspronkelijk was het plan ook een elco in te bouwen, maar daarvoor bleek de ruimte te beperkt.
De LEDjes zijn aangetipt met goudkleurige gel om het licht meer een gele uitstraling te geven. Morgen nog een extra druppeltje Kristal Klear om de "lenzen" mooi bol te krijgen.
Gelijk is een deel van de raampjes van een venster voorzien en heeft de loc een echte (tweedehands) Lokführer gekregen.



Gelogd

Pagina's: 1 2 3 [4]   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Cranicher Altbahn
« vorige volgende »
Ga naar: