Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
Pagina's: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 21   Omlaag
Print
Auteur Topic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap  (gelezen 117845 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
bollen neus
Gast
« Antwoord #225 Gepost op: 6 Juni 2021, 13:29:12 »

Ouderwets of niet, het is goed gedaan en ook blijft het overzichtelijk vind ik
Eric
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #226 Gepost op: 6 Juni 2021, 19:16:44 »

Ziet er toch netjes uit?  Duim omhoog
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #227 Gepost op: 6 Juni 2021, 19:47:25 »

Op een enkele plek is de verf toch iets onder het afplakband getrokken. Ale de verf goed is uitgehard haal ik die plekjes weg. Dan wellicht nog wat cijfers bij de wissels en de schakelaars die in de buurt van de wissels komen. In de zwarte lijnen wil ik alleen de signaallampjes plaatsen. Is daarmee al druk zat denk ik.
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #228 Gepost op: 11 Juni 2021, 19:53:27 »

Al weer heel wat draadjes verder en nu uitgetest of de stroomregeling van de sporen goed werkt. Na wat probleempjes te hebben opgelost werkt het volgens de bedoeling. Zoals je kan zien moeten er nog veel signaallampjes en schakelaars voor de wissels worden aangesloten  Tongue.



Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #229 Gepost op: 12 Juni 2021, 09:00:34 »

Tja Anton alle draadjes onder de baan, je zou er een punthoofd van krijgen maar jou bakje is mooi gemaakt hoor.
Eric
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #230 Gepost op: 15 Juni 2021, 21:38:45 »

Zeker een punthoofd Eric. Het nodige gedoe gehad met twee wissels op de poldermodule. Die schakelen gelijk om zodat, komende vanaf spoor 4 of 5 naar het rechter spoor van het hoofdtracé kan worden gewisseld. Bij het omschakelen flipperden de wissels heen en weer. Nadat ik tot twee keer toe de boel had gedemonteerd bleek de aansluitkabel deze kuren te veroorzaken. Dat is wat je noemt op dood spoor belanden  Cheesy. Deze wissels die ik pas op het laatst heb ingepast leiden er ook toe dat ik een draadje tekort kom om ook de molen van stroom te voorzien. Had ik toch maar gekozen voor meer dan 8 polige stekkers  Embarrassed. Wellicht als ik vertrouw op de eindafschakeling van deze wissels toch een stroompje naar de molen kan worden geleid door de moment schakelaar te vervangen door een aan-uit-aan schakelaar.
De stroomvoorziening werkt nu voor de modules 1, 2, 3 en 4. Ook de remmodule laat de trein keurig stoppen voor het station als er geen spoor is vrijgegeven. Op het plaatje te zien dat het rode lichtje daarom brandt en de hondekop in de wacht is gezet.



Wachten is nu op het afleveren van mijn bestelling signaallampjes en relais om verder te gaan met het aansluiten van de wissels
« Laatste verandering: 15 Juni 2021, 21:41:05 door Anton » Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #231 Gepost op: 21 Augustus 2021, 14:57:02 »

Al weer ruim twee maanden geleden dat ik de vorderingen heb gepost. Het werk heeft weken stilgelegen en nu weer bezig met de schakelkast. Inmiddels ruim 500 adereindhulsjes verwerkt en het soldeerwerk ben ik ook wel wat zat  Tongue. Van de 19 relais om de signaallampjes van de wisselstand aan te sturen heb ik er nu 5 geïnstalleerd (Rechts op de foto). Is dus nog wat werk te doen dat tevens leidt tot een nog grotere chaos aan bedrading. Maar goed geleidelijk aan komt het einde van de tunnel in zicht en kan ik weer met de scenery aan de slag.



De schakelaars op de voorgrond voorzien baanvakken van stroom. Deze schakelaars zijn nogal wat robuuster dan de minischakelaars waarmee de wissels worden bediend. Ook wel plezierig dat er voor de aansluiting geen soldeerwerk nodig is maar een krimptang.



Voor de scenery wil ik wat gaan experimenteren met begrassen. Daarvoor een begrasser gekocht met dubbele functie.



Resultaat op een proefplankje met enkele en dubbele laag van 5 mm gras (zat bij het setje al lijkt 5 mm meer op 4 mm...)



Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #232 Gepost op: 22 Augustus 2021, 10:58:36 »

Anton, die 5 m/m is goed voor bermen aan de zijkanten denk ik. Voor Ho mag je zeker kleinere maten gebruiken voor gras. Hier op de O baan heb ik zelfs maar Ho gras liggen en dat effect geeft evenveel als een "iets" langere versie. Natuurlijk dit is ook persoonlijke smaak en elke situatie op een baan is nu eenmaal anders.
Oogt en smoelt wel goed zo.
Eric.
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #233 Gepost op: 22 Augustus 2021, 15:02:31 »

Hoi Eric, dank voor je reactie. Is inderdaad te lang voor gewoon gras. De vier zakjes zaten bij dit setje. Zaterdag ga ik naar Houten en wil daar wat grassen kopen van 2 mm in verschillende tinten. Ik denk, na dit probeersel, dat het begrassen mij wel gaat lukken. Wel rubberen handschoenen aan om een schok van 17.000 volt te voorkomen  Grin

Groet, Anton
« Laatste verandering: 22 Augustus 2021, 15:18:20 door Anton » Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #234 Gepost op: 22 Augustus 2021, 16:38:44 »

Anton, ik zou beide nog gebruiken hoor qua wat afwisseling te hebben in beplanting
Komt snor
Eric.
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #235 Gepost op: 2 September 2021, 17:46:37 »

Alle bedrading in de schakelkast is aangelegd. Op twee schakelaars functioneert alles. Heb er nog twee op voorraad dus ga ik deze vervangen. Daarna nog de beschrijvingen aanvullen en wellicht nog wat bedrading ordenen. Binnenkort alle modules opstellen en zien of het geheel ook goed werkt. Dan kan ik aan de slag met de verschillende landschappen. wellicht toch eerst maar het polderlandschap nu ik in Houten wat verschillende tinten gras heb gekocht.



Onder de motorkap een wirwar van bedrading en relais.

Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #236 Gepost op: 4 September 2021, 09:38:29 »

Bwoah, dat je daar nog wijs uit wordt.  Shocked

Altijd diep respect voor mensen die dit en bedenken, en maken en dat het dan nog werkt ook....  Duim omhoog

Grtz,
Niels
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #237 Gepost op: 4 September 2021, 15:56:22 »

Hoi Niels dat 'dat het dan nog werkt ook' had nog een staartje. De schakelkast aangesloten aan de twee station modules om alles uit te testen. Van de onderste vier opstelsporen hadden alle vier stroom ook als de betreffende schakelaars uit stonden  Angry. Na wat onderzoek bleek de oorzaak niet in de schakelkast te zitten maar in de railverbindingen. Ik had wat te weinig isolatieraillassen en had daarom bij de eerste en tweede opstelsporen net aan de rechterzijde van het wissel alleen de onderste railstaaf onderbroken. Even niet goed nagedacht omdat juist alle onderste railstaven (onderste op de foto) van de opstelsporen zijn verbonden met één pool van de trafo. Alleen de stroomvoorziening van de bovenste railstaven verloopt via de schakelaars. Opgelost door de raillassen met twee schroevendraaiers van de rail af te drukken. De rails blijven goed t.o.v. elkaar in positie omdat deze aan elkaar zijn gelijmd. De verbinding is nu verbroken en de schakelaars doen hun werk.

« Laatste verandering: 4 September 2021, 16:58:00 door Anton » Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #238 Gepost op: 4 September 2021, 16:58:14 »

Das gemaakt zoals nen prof Anton. En tja beter dat je de foutjes eruit kunt halen dan gans de boel in de soep te draaien. Duim omhoog
Eric.
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #239 Gepost op: 5 September 2021, 09:21:47 »

Daar heb je een punt Eric, door het proefrijden ontdekte ik dat als er stroom staat op één van de twee sporen waar de locomotievenloods komt (rechts op het plaatje) er geen stroom staat op de aanvoerrails van het hoofdspoor naar de opstelsporen. Wel branden dan de twee groene lampjes die juist aangegeven dat er rijstroom op dit segment staat. Opgelost door aan de betreffende relais een extra draadje te solderen. De stroom naar deze signaallampjes verloopt nu via dit relais. Blijkt nu wel handig dat de relais twee gescheiden schakelmogelijkheden hebben.
Gelogd
Pagina's: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 21   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« vorige volgende »
Ga naar: