Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
Pagina's: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 21   Omlaag
Print
Auteur Topic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap  (gelezen 117835 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #240 Gepost op: 6 September 2021, 15:51:15 »

Plakletters en cijfers opgebracht. Daardoor wordt inzichtelijk hoe de signaallampjes zijn gekoppeld aan de schakelaars.
De wissels aangeduid met een letter en de rijstroom/baanvakken met een cijfer. Was nog even lastig omdat er te weinig cijfers 1 beschikbaar waren om tot ook tot 19 door te kunnen nummeren. Daarom ook nog wat letters gebruikt voor de stroomvoorziening van de wisselstraten. Bij twee daarvan, T en S, kan tevens worden gekozen om het vak te voorzien door de trafo die 1, 2 en 3 aanstuurt of door de trafo die 4 en 5 aanstuurt. Dit om het mogelijk te maken dat een treinstel van de eerste drie sporen de route via S naar P kan rijden en van spoor 4 en 5 via T naar N. Dit in het geval het station het eindpunt is van een 'stoptrein' die van het hoofdstation pendelt naar één van de twee haltes.

Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #241 Gepost op: 6 September 2021, 16:16:11 »

Jawadde da, zo zggen we dat hier. Duim omhoog
Eric.
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #242 Gepost op: 6 September 2021, 17:11:47 »

Hoi Eric, mijn Belgisch is wat weggezakt sinds onze familie in 1675 van België naar Nederland is verhuist  Wink.
« Laatste verandering: 6 September 2021, 18:24:14 door Anton » Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #243 Gepost op: 7 September 2021, 09:08:18 »

 Grin
Idem dito hier wij zijn overgezwommen uit Frans Lotharingen in 1696. Frans kent mij maar ik ken geen frans. Wink
Eric
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #244 Gepost op: 8 September 2021, 21:07:33 »

Vanmiddag de baan opgezet en uitgetest in de woonkamer. Toch enkele problemen. Zo viel de trein stil op het linker binnenkomend spoor net voor het station. Bleek dat een soldering van de spoorstaaf op het boutje waar tevens het stroomdraadje aan vastzit was gescheurd. De linker remmodule werkte niet. Aan de andere rail gekoppeld en probleem was over. De remmodule werkt namelijk slechts in één richting. Dan twee wissels verkeerd aangesloten zodat de schakelstand niet overeenkomt met de wisselstand. De zesde module was de rijrichting net verkeerd om met wat omwisselen van draadjes in de stekkertjes was dat ook snel opgelost. op de twee baanvakken waar de remmodule aan is gekoppeld rijdt de trein iets langzamer. Dat euvel wordt ook genoemd in de gebruiksaanwijzing. Blijkbaar verbruikt deze module dan toch iets stroom.
Vanavond de baan weer opgebroken. Kost een half uur en is nu nog goed te doen. Echter als alle modules van een kap zijn voorzien wordt het snel opbreken en opslaan nog wel een probleem. Nu staan er vijf rechtop tegen elkaar in de garage. Zal dan anders moeten. Naar boven brengen is eigenlijk niet goed te doen. Dan wellicht toch een plek in de garage vrijmaken waar de modules kunnen worden gestapeld.
« Laatste verandering: 8 September 2021, 21:25:37 door Anton » Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #245 Gepost op: 26 September 2021, 16:39:52 »

Dit weekend wat uren besteed aan de baan. Drie stofkappen/lichtkoven gemaakt voor drie modules. In serie bouwen gaat wat sneller dan stuk voor stuk. Komende week in de verf zetten en aluminium buizen kopen waarmee de lichtkoven op de juiste hoogte kunnen worden gebracht. Twee kappen zijn voor het grote station waar de sporen behoorlijk dicht langs de rand liggen. Daarom voor het in elkaar zetten de randen van de lange zijden aan de binnenkant wat bijgeschaafd zodat de kappen straks ook goed passen. Ook vooraf de gaten geboord waarin de aluminium buizen passen.



De drie kappen op de module met het rivierlandschap waar ik al eerder een kap voor had gemaakt. Nog geen kappen gemaakt voor de twee bredere modules met de keerlussen. Dat is van later zorg.
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #246 Gepost op: 5 Oktober 2021, 16:07:36 »

De drie nieuwe stofkappen/lichtkoven zijn geschilderd en voorzien van aluminium buisjes waarin de staanders kunnen worden geplaatst om de lichtbak op 55 cm hoogte boven de baan te kunnen brengen. Ook voorzien van kistsluitingen om module en kap tijdens transport goed op de plaats te houden. De nieuwe drie en de eerder gemaakte bak gestapeld zoals ze opgeslagen kunnen worden (ca. 95 cm hoog). Echter niet op deze plek... maar waar dan wel  Huh?



Ik denk dat een soort van grote 'hoofdband' van ca. 8 cm breed met daarin een strookje schuim zinvol kan zijn om enerzijds de spleet tussen module en kap te dichten en als bescherming voor de railuiteinden die nu kunnen worden beschadigd.
« Laatste verandering: 5 Oktober 2021, 16:48:33 door Anton » Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #247 Gepost op: 6 Oktober 2021, 08:07:02 »

Mooie constructie geworden en vree gemakkelijk voor vervoer. Duim omhoog
Eric
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #248 Gepost op: 6 Oktober 2021, 11:02:40 »

Dat was de opzet Eric. Probleem is nog wel de twee modules aan weerszijden. Deze zijn 1 meter breed en 1,3 en 1,5m lang. Zeker met een kap erop behoorlijk zwaar en lastig hanteerbaar. Maar goed het hele spul past wel in mijn auto inclusief de bagagewagen.
Gelogd
bollen neus
Gast
« Antwoord #249 Gepost op: 6 Oktober 2021, 16:28:46 »

O dan zijn deze nog groter dan ik dacht, niettemin een mooi resultaat. Van ruimen of zo dat komt dan ook wel in orde. Mischien alles op palletje met wielen?
Eric
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #250 Gepost op: 8 Oktober 2021, 17:55:20 »

Twee van de zes modules zijn ingericht als station. Echter door de omvang van het spoorplan is er geen ruimte voor het stationsgebouw op deze modules. Het station komt daarom op een aparte module van 120 bij 45 cm die aan de twee station modules wordt bevestigd. Nu moet daar ook het schaduwspoor langs. Dat spoor takt af van het hoofdspoor op de uiterst rechtse module en sluit weer aan op de uiterst linkse module. Een trein kan dan naar keuze op de uiterst rechtse module een rondje draaien en direct weer terug rijden over de dubbelsporige hoofdbaan die over de modules gaat of achterlangs de achtergrondplaten rijden. Ter hoogte van het station wordt het schaduwspoor dubbel zodat daar ook een trein kan worden 'gestationeerd'.

Nu is mijn vraag hoe ik dat spoor ter hoogte van het station zal laten lopen. Of gelijkvloers dwars door het station of 5 cm verlaagd door het station (over de bodemplaat van de module). Vanaf de rechter module is er dan een verval van 5 cm op 180 cm.



Het station met daarachter ruimte voor een weg en de plank toont de positie waar de voorgevels van stadse panden moeten komen.



Vanuit ander gezichtspunt



De sporen zoals deze door het station gelegd kunnen worden. Moet daarvoor nog wel wat muurtjes afbreken. Direct tegen het station moet ook een aanbouw komen (fietsenstalling o.i.d.) zodat de trein niet zichtbaar dwars door het station kan rijden.
« Laatste verandering: 8 Oktober 2021, 18:22:02 door Anton » Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #251 Gepost op: 10 Oktober 2021, 08:42:11 »

5 cm verlaagd kom je nog steeds niet onder het station door, dus ik zou het gelijkvloers houden.
Of een heel andere oplossing, zijn er nog andere mogelijkheden?
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #252 Gepost op: 10 Oktober 2021, 11:41:24 »

Kun je het spoor niet wat verder naar achteren leggen en het achter de gevels laten lopen (dus daar waar je plank staat)?

Grtz,
Niels
Gelogd
Anton
Full Member

Offline Offline

Berichten: 205


Modelbouw is magisch


« Antwoord #253 Gepost op: 10 Oktober 2021, 19:35:00 »

De situatie is dat op de eindmodules het spoor zo aftakt dat het schaduwpoor direct achter de modules kan lopen. Dat heb ik gedaan zodat de ondergrond voor dit spoor van 10 breed eenvoudig aan de modules kan worden opgehangen waardoor geen extra constructie en poten nodig zijn. Probleem is dan echter de passage van het station. Mijn eerste idee was om het spoor onder het station door te laten lopen. Dan wordt de helling echter wat te stijl. De optie achter de bebouwing op stationsmodule betekent dat de baan daar erg breed wordt (120 cm) en het schaduwspoor een behoorlijke bocht moet maken om daar te komen. Vandaar het idee om dan maar dwars door het station te gaan. Is weer eens wat anders. Eens met Hubertus dat iets verlaagde ligging weinig oplost. Gelijkvloers is ook gemakkelijker in aanleg wat betreft de aansluiting. Alles ligt dan op hetzelfde niveau.
Op het plaatje is het begin van het omloopspoor te zien op de eerste meest linkse module met het duinlandschap.



en op de meest rechtse module waar een bos/heide landschap moet komen.



De spooraftakkingen onder het duin en onder het bos buigen af zodat deze aansluiten op het schaduwspoor dat achter de achtergrondplaat aan de modules wordt opgehangen.
« Laatste verandering: 10 Oktober 2021, 19:53:31 door Anton » Gelogd
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #254 Gepost op: 11 Oktober 2021, 18:21:15 »

Als je het spoor 5 cm verlaagd kun je het wellicht wel beter camoufleren.  Hoe was je van plan om dat te doen? Zal niet meevallen lijkt me zo...

Grtz,
Niels
Gelogd
Pagina's: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 21   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap
« vorige volgende »
Ga naar: