Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 6   Omlaag
Print
Auteur Topic: Fleischmann Retrobahn  (gelezen 42605 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #15 Gepost op: 17 Januari 2020, 21:33:12 »

Zo heb ik het ook geleerd, met de Fleischmann trein op de grond spelen in de kamer...gelukkig hebben we de foto's nog Grin
Mijn plannen lopen inmiddels behoorlijk uit de hand, en nu ik een jaren '60 draaischijf in goedwerkende staat tegen het lijf liep moest ik helaas nog een stuk zolder annexeren Grin

Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 17 Januari 2020, 21:39:52 »

Ik ga bijna medelijden met je familie krijgen  Grin

Verbazend trouwens hoeveel van dat oude spul er nog in redelijke staat is.
Overigens begon mijn modeltreincarrière ook op de woonkamer vloer, ook tijdens de kerstdagen, maar dan met Märklin M-rails  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #17 Gepost op: 17 Januari 2020, 22:20:53 »

Er vinden momenteel op hoog niveau strategische onderhandelingen plaats om de vergunningsaanvraag voor ruimtebeslag op zolder te verruimen

Citaat
moest ik helaas nog een stuk zolder annexeren

Liepen de onderhandelingen niet soepel of maakt annexeren gewoon deel uit van de onderhandelingen?  Cheesy
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
jerry
Full Member

Offline Offline

Berichten: 127

2 rail FL roco tams


« Antwoord #18 Gepost op: 17 Januari 2020, 22:32:08 »

Heet dat niet onteigenen
Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #19 Gepost op: 17 Januari 2020, 23:39:57 »

Hoe het ook zij...het komt neer op inbeslagname van woonruimte die door andere gezinsleden een afwijkende bestemming was toebedeeld. Ik heb als compromis het aantal spoorgerelateerde artikelen in de woonkamer gedecimeerd  Grin
Intussen wat inspiratie opdoen in Het Grote Boek
Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #20 Gepost op: 21 Januari 2020, 12:21:48 »

In de voorbereidingen was ik op zoek naar de oude Faller fotoachtergrond 515, welke al vanaf begin jaren '60 wordt aangeboden. Zo oud vind je ze niet meer, maar een vroege jaren '80 druk had ik wel op de radar, alleen konden we het niet eens worden over de verzendkosten vanuit het buitenland.
Blijkt dat onder nummer 180515 dezelfde afbeelding gewoon nog steeds gedrukt wordt, maar dan voor minder geld Grin
Hopelijk komt qua papierglans en kleur de plaat ook nog steeds een beetje overeen, we gaan in elk geval voor de heuvelachtige Löwenstein horizon achter de baan.

Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #21 Gepost op: 3 Februari 2020, 14:34:39 »

Het valt nog niet mee, om een optimale benutting van de beschikbare ruimte te combineren met een maximale benutting van de materialen...ik heb getracht een herkenbaar uitgewerkt plan uit het Fleischmann banenboek toe te passen voor de herkenbaarheid, maar dan krijg je óf kleine baantjes óf veel meer diepte dan ik ter beschikking heb. Mijn meest passend gemaakte ontwerp in het formaat 3,00M x 1,20M uitlopend in een L van 2,00M is dit geworden.



Hier kan ik diverse tunnels, bruggen, de draaischijf, grind losinstallatie en de diverse jaren '60 bebouwing goed kwijt. En is ruimte voor automatisch wisselende treinenloop. Analoog natuurlijk.

Eerst de ruwbouw afmaken, dan kan ik het sporenplan nog zover aanpassen dat er geen wissels op de moduleovergangen liggen. Dat probleem hadden ze in de jaren 60 nog niet....

Ik sta natuurlijk open voor andere goede ideeën. Nee, de muur uitbreken op zolder zit daar helaas niet bij Grin Grin
 
« Laatste verandering: 3 Februari 2020, 14:49:00 door besselspoor » Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #22 Gepost op: 3 Februari 2020, 15:24:40 »

Interessante krakeling.    Smiley
De keerlus verrast me een beetje in de zin van atypisch voor de jaren 60 bij tweerail-banen.
Dan had je "baanvakblokgelijkrichters" nodig.  Cheesy
Is die om locs te te keren?

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #23 Gepost op: 24 Februari 2020, 16:07:16 »

Het baanplan groeit intussen nog wat met toename van de beschikbare ruimte en de aanwas van materiaal...ik zei toch dat het uit de hand zou lopen Grin
Wel maak ik inmiddels een wat meer kritische selectie aan bebouwing en heb inmiddels wat zeer kenmerkende Faller klassiekers toegevoegd.
Want hoewel de indeling nog niet geheel vaststaat, deze moeten er gewoon op komen.

Het hotel/restaurant B219 had ik reeds in bezit, maar dankzij een overgebleven verpakking met daarin de onderdelen die ik miste, kon ik de renovatie voltooien.
Nu nog wat groen en bloemetjes op de vensterbanken en we befinden uns in de zeit van het Wirtschaftswunder.
Ook de gezochte tankstop met café en draaiend logo stond al lang op de wensenlijst. In nette staat erg zeldzaam en ongebouwd in doos onbetaalbaar, maar deze is goed op te knappen. Met werkende motor en verlichting, zonder lijm op de ruiten en onbeschadigde decals.

Ook dat Wiking setje met caravan is een fijne aanwinst.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 25 Februari 2020, 15:19:19 »

Dat hotel ligt hier ook nog ergens, geen idee of het nog compleet is. Misschien aardig ergens op de achtergrond, maar dan niet in retro-uitvoering.
Het café stond enkele jaren op het mijn verlanglijstje voor verjaardag en sinterklaas, maar nooit gekregen.  Angry
Kan zijn dat het toen al niet meer leverbaar was (begin jaren '80) of gewoon te duur.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #25 Gepost op: 25 Februari 2020, 16:36:20 »

Ja dat restaurantje was na '73 verdwenen uit de catalogus, daarom is het zo'n leuk object voor de baan omdat het qua bouwstijl en qua productieperiode kenmerkend is voor de periode.
Faller had nogal wat pandjes die al vroeg in de jaren '60 te koop waren en minstens 30 jaar in productie bleven, die zijn me vaak te algemeen.
Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #26 Gepost op: 23 Maart 2020, 08:32:22 »

Zo, dit weekend in lijn met de adviezen lekker thuis gebleven en aan de baan gewerkt. Het onderstel verder afgemaakt en onder alle staanders stelpootjes gemaakt. Mocht de baan dan eens elders te zien zijn, kunnen we hem in elk geval waterpas zetten. Alle delen zijn nu ook met slotbouten en vleugelmoeren stevig verbonden maar toch demontabel.


Het Fleischmann baanontwerp 4307 is een klein beetje aangepast om binnen de 1m50 diep te passen, dus alles uitgelegd om te zien hoe we uit gaan komen.


De volgende stap is uitwerken waar en hoeveel hoogte ik moet aanbrengen voor overlappende sporen en uitwerken waar de bakovergangen komen zodat er niet bijvoorbeeld wissels midden op een modulegrens liggen. Het Fleischmann ontwerp kent diverse hoogteverschillen, nu eerst uitmeten hoe we de hellingen <3% kunnen houden. Wordt weer vervolgd...
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 23 Maart 2020, 09:17:48 »

Ik dacht dat ik alles uit de beschikbare ruimte had geperst, maar dit is nog een stap verder.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #28 Gepost op: 23 Maart 2020, 10:17:24 »

...nu eerst uitmeten hoe we de hellingen <3% kunnen houden. Wordt weer vervolgd...

of anders worden het retro-hellingen > 3%  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #29 Gepost op: 23 Maart 2020, 12:31:38 »

Ik dacht dat ik alles uit de beschikbare ruimte had geperst, maar dit is nog een stap verder.  Grin
De uitdaging wordt nog even om de doosjes op de plank erboven zo snel mogelijk 'leeg te bouwen', daar zit allerlei bouwmateriaal in zoals huisjes, scenery, groen zaagsel a.d. 1960, Fallerbomen a.d. 1965 etc Grin Dan is er ruimte om aan de achterzijde te bouwen.
Overigens is de tafel als geheel sterk genoeg om er op te klimmen en zo aan de achterste delen te werken: als ik straks zover ben dat dat niet meer kan, koppel ik de 6e module af zodat de baan naar voren kan schuiven en ik er onderdoor kan duiken voor bouwen aan de achterste stukken. Het is sowieso een beetje schuifpuzzelen wat ongetwijfeld invloed heeft op de bouwsnelheid, maar ik wilde geen verdere concessies doen aan de grootte van het ontwerp.

Wat wel een issue is, is de betrouwbaarheid van de krimpende wissels. Zelfs na renovatie is niet altijd 100% zeker dat hij in de goede stand komt te staan. Op een aantal essentiële plaatsen overweeg ik toch de waarheid wat geweld aan te doen en met tortoises om  te schakelen zonder dat dat aan de bovenzijde opvalt. De baan moet immers beurswaardig kunnen functioneren. Maar dat is wel strijdig met mijn principe, dus ik ben daar nog niet helemaal uit..
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 6   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Fleischmann Retrobahn
« vorige volgende »
Ga naar: