Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6   Omlaag
Print
Auteur Topic: Fleischmann Retrobahn  (gelezen 42606 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #30 Gepost op: 24 Maart 2020, 12:23:24 »

Betrouwbaarheid is natuurlijk wel belangrijk.
Je zou kunnen proberen wat stugger verenstaal in de aandrijving te gebruiken.
Dan kun je de wissels niet meer open rijden, maar krijg je wel wat meer kracht op de tongen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #31 Gepost op: 24 Maart 2020, 14:31:28 »

Het probleem is dat door de krimp van de kunststof bielzenmat niet alleen de wisseltongen klemlopen, dat is mechanisch wel op te lossen. Maar de krimp zit ook in de houder van de spoel en andere bewegende delen, waardoor deze niet goed omschakelt en ook de schakelcontacten die in de wisselaandrijving worden omgezet, niet altijd aansluiten. Globaal is bij de helft van de oude wissels het probleem niet meer betrouwbaar op te lossen en bij 80% van de kruiswissels.
Met een moderne wisselmotor is zowel omzetten van de wissel als schakelen van contacten voor seinen e.d. opgelost. Maar het is natuurlijk geen authentieke oplossing, dus ik blijf in eerste instantie zoeken naar betrouwbare wissels.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #32 Gepost op: 24 Maart 2020, 14:44:56 »

Duidelijk, dan helpt het inderdaad niet.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #33 Gepost op: 25 Maart 2020, 08:36:38 »

Gisteren alvast een aantal wissels gecontroleerd en aangepast zodat ze weer functioneren, 1 ervan is in elk geval afgeschreven en moet vervangen worden of krijgt externe aandrijving. Toen kon ik het niet laten om even een proefrondje te rijden op de buitenste omloop...
Deze voor zijn leeftijd nog zeer vitale V60 1380 is zo'n 60 jaar oud (overgenomen van de eerste eigenaar) en daarmee de oudste loc in mijn collectie. Hij krijgt daarom de primeur om met een werktrein het baanvak te verkennen...
« Laatste verandering: 25 Maart 2020, 08:59:18 door besselspoor » Gelogd
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #34 Gepost op: 25 Maart 2020, 12:52:13 »

...nu eerst uitmeten hoe we de hellingen <3% kunnen houden. Wordt weer vervolgd...

of anders worden het retro-hellingen > 3%  Grin

Met tandrad  Wink Cheesy

Mooie baan back to the sixties  Duim omhoog Duim omhoog Duim omhoog
Ik blijf je volgen.

Mvg, Johan.

P.s. ik heb een vitrine met Marklin jeugdsentiment
Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #35 Gepost op: 30 Maart 2020, 12:59:52 »

Een baan doorbouwen boven het trapgat lijkt efficient, maar er kleeft een risico aan: even een misstap en je ligt 3 meter lager.

Waarvan akte Sad 

Zaterdag dus niet veel gedaan aan de hobby, al heb ik erg veel geluk gehad dat het letsel bij wat lichte kneuzingen is gebleven.
Wel meteen van 2 balken en een overgebleven werkblad een werksteigertje gemaakt om veilig bij de achterzijde te kunnen.


Daarna begonnen met vastleggen van rails op niveau 1 (de vlakke plaat). De rails wordt dan per segment meteen van bedrading voorzien en geheel in lijn met de jaren '60 instructies geballast: aftekenen, houtlijm smeren, rails er op leggen en instrooien met een authentiek zaagselmengsel van Faller 705 (zakje uit 1968) en Faller 706 (doosje uit ca 1961).


Dan blijkt toch dat in de praktijk dit spul niet eeuwig houdbaar is: het grijze strooisel is toch wel veel van z'n kleur verloren.


Ik vrees dat ik zal moeten bijmengen uit recentere productie dan 60 jaar geleden Grin

Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #36 Gepost op: 30 Maart 2020, 13:30:22 »

Oei, dan heb je inderdaad geluk gehad.

Wat dat strooisel betreft, kan dat niet gewoon de oorspronkelijke kleur zijn? Als ik het tenminste vergelijk met het plaatje op de doos.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #37 Gepost op: 30 Maart 2020, 13:51:02 »

Ai...gelukkig goed afgelopen en meteen maatregelen genomen  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #38 Gepost op: 7 April 2020, 08:03:20 »

In tegenstelling tot diverse bedrijfstakken ben ik door de week gewoon aan het werk, dus knutselen doen we in de weekends. Met dit mooie weer was de zolder me een beetje te warm, dus lekker in de tuin kitjes plakken.
Het oude Vollmer bruggetje voor de enkelsporige overspanning:



Omdat er tussen verschillende jaargangen toch veel kleurverschil ontstaat, spuit ik de bruggen wel egaal, in tegenstelling tot de overige kitjes.


Maar goed, dat is in een klein uurtje klaar... dan het niet erg strak gebouwde en inmiddels wat vervallen station Lindental maar onder handen nemen. Ik had de mazzel een doos onderdelen te bemachtigen die zo'n 90% van het complete station moest bevatten (en een berg ander plastic van diverse kits), om zo een gedegen restauratie uit te kunnen voeren. Het percentage is echter nog hoger, wat mij heeft doen besluiten tot volledige herbouw Wink
Maar dan netjes.


Binnenkort weer een bescheiden update.
Gelogd
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #39 Gepost op: 8 April 2020, 21:01:24 »

Hoewel het niet echt heel bijzonder is om een Faller kitje in elkaar te plakken, is het completeren van een 50 jaar oud exemplaar dan weer wel erg leuk.
Het oude station was me toch wat te slordig, in plaats van het te renoveren met een oude doos reserverdelen is volledige herbouw een beter idee.


Waarvan akte: na het completeren en rechtmaken van met de jaren kromgetrokken delen staat hier het station alsof het nu 1969 is Grin


In al z'n plastieken pracht...ik heb nog even weerstand moeten bieden om naar de huidige standaard te bouwen, met geschilderde onderdelen, geëtste accesoires en ledlicht, maar heb toch de traditie maar even hooggehouden.


Zo tracht ik de hele baan in te richten met antieke gebouwen die er uitzien of ze net gebouwd zijn. Wat in dit specifieke geval dus wel klopt.
« Laatste verandering: 8 April 2020, 21:04:15 door besselspoor » Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #40 Gepost op: 8 April 2020, 21:18:11 »

Leuk  Duim omhoog
Alsof ik in een kleurenversie van de boekjes van Hameeteman zit te lezen.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #41 Gepost op: 8 April 2020, 22:40:32 »

Ik selecteer mijn bebouwing op jaren 60 sfeer, dat gaat dus goed. Qua nostalgie moet ik de verslaggeving als volgt uitvoeren : Grin
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #42 Gepost op: 9 April 2020, 05:02:15 »

 Grin mooi Bessel.
Roept herinneringen op van >45 jaar geleden. Mijn, paar jaar oudere, neef had dit station op zijn baan staan.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #43 Gepost op: 9 April 2020, 06:34:29 »

 Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
besselspoor
Sr. Member

Offline Offline

Berichten: 276


« Antwoord #44 Gepost op: 9 April 2020, 12:00:00 »

Grappig hoe dat oude spul leeft qua retrogevoel  Grin
Dan uit de eindeloze bak plasticrestanten ook maar wat portalen bij elkaar gescharreld, en warempel, ook dit is bijna een complete kit.
Er was in de langsliggers geknipt, maar met overlappend bouwen van de segmenten is er toch genoeg stevigheid in gekomen.

Vanavond maar eens wat glaswerk inleggen

En dan natuurlijk het bijbehorende seinhuis van Lindental.

Dat is in dezelfde staat als het oude station, maar daar heb ik geen nieuwbouwdelen voor: eens zien of we die kunnen restaureren met wat andere kunststofelementen.
Gelogd
Pagina's: 1 2 [3] 4 5 6   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Fleischmann Retrobahn
« vorige volgende »
Ga naar: