Dank je.
Van het weekend kwam ik nog een doosje van Klein Modellbahn tegen, met daarin een Eaos van de PKP.
Het verhaal van die wagens zal wel bekend zijn, al hoop ik dan vooral dat dat van horen zeggen is. Het waren mooie modellen, maar Klein heeft geblunderd bij de keuze van de grondstoffen.
Ik heb destijds, begin jaren '90, een hele rits aangeschaft, allemaal met de specifieke kenmerken van de spoorwegmaatschappij waar ze werden ingezet. Maar helaas een paar jaar later allemaal met hetzelfde probleem: vermoedelijk zinkpest in de bodemplaat, waardoor die ging uitzetten. Als je geluk had, viel de schade te beperken door tijdig die bodemplaat los te tikken.
Dit wagentje had ik bij die acties blijkbaar over het hoofd gezien. Dan maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om het voor het nageslacht vast te leggen.
Aan de kromming van de wanden is al te zien dat er iets niet helemaal jofel zit.
Hier nog wat duidelijker te zien, waarbij ook duidelijk wordt dat de bodemplaat niet meer is zoals die hoort te zijn.
Links en rechts op de hoken zijn duidelijk de witte puntjes van gescheurde kunststof te zien, gewoon uit elkaar gedrukt door die bodemplaat.
En hier dan de boosdoener. Een lichte druk op het midden van de plaat is genoeg om die te laten breken.
Ik heb exemplaren gehad, waar ik na die lichte druk de bodemplaat in brokjes kon opzuigen. Dan valt het bij deze nog mee.
De bak met draaistellen mag net als zijn soortgenoten afwachten tot ik eens zin heb om nieuwe bodems te zagen.
Die zin heb ik de afgelopen jaren nog niet gehad, mede omdat ik er nog niet uit ben hoe ik dat wil doen.
Misschien uit dikke polystyreenplaat de bodem maken, wat los gewicht daarop en dan elke wagen voorzien van lading om dat weer te maskeren. Komt tijd, komt raad.
Maar het blijft zonde van de leuke wagentjes.
groet, Huub