Het asfalt is een mengsel van houtlijm, verf en fijn zand. Hoeveelheden doe ik op het oog, gewoon proberen dus wat lekker werkt. Als verf heb ik hier de asfaltverf van Woodland gebruikt, maar de goedkope verf van de action werkt net zo goed. Als je wat ouder asfalt wilt nabootsen, kun je beter al beginnen met lichtere verf. Als je verf gaat mengen, doe dat voor je er houtlijm bij doet. De in eerste instantie witte lijm kleurt namelijk kleurloos op.
Als het goed is doorgeroerd, met een spateltje aanbrengen op de ondergrond. Die ondergrond hoeft niet helemaal glad te zijn, het mengsel vult iets.
En daarna goed laten drogen. Gewoon een paar dagen wachten. Zeker niet na een paar uur al voelen of het al droog is, want dat zie je direct (hoe zou ik dat nu weten?).
Als het goed droog is, flink schuren. Dat is het minst aangename werk, want in feite schuur je dan schuurpapier met schuurpapier.
Maar gewoon blijven schuren tot je tevreden bent met de gladheid, naar eigen smaak dus.
Daarna eerst met een wash erover. Ik heb hier eerst stone gray van Woodland gebruikt. Dat heb ik aangebracht met een kwast waarna ik er met een spons weer vanaf heb geveegd. Daarna verdunde washes oiled earth resp. black van Vallejo.
Daarna de strepen aangebracht met een witte acrylstift. Ik heb er een van One4all, maar weet niet meer waar ik die heb gekocht. Ik denk bij een winkel in grafische benodigdheden.
Aanbrengen langs zo'n buigzame liniaal. Niet te hard drukken, je kunt beter een keer extra met de stift erlangs moeten, dan dat je een teveel moet weghalen. Je moet in elk geval voorkomen dat de verf gaat vloeien.
Volgende stap wordt nog de drybrush en eventueel wat poeders. Dan wordt de weg wat lichter dan die nu is.
Groet, Huub