Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 25 26 [27] 28 29 ... 157   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 896671 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 1 gast bekijken dit topic.
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1970


« Antwoord #390 Gepost op: 17 November 2017, 17:06:52 »

Aha, variant op Raadplaatje: Gisnaam of zoiets. Eerste pijltje: Phubertstadt Grin
Gelogd

Groet, Frank
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #391 Gepost op: 17 November 2017, 17:17:42 »

Je moet er wat van maken, hè.  Grin
Phubertstadt is wel erg narcistisch, doe dat maar niet.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #392 Gepost op: 17 November 2017, 18:01:35 »

Plattenburg?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #393 Gepost op: 17 November 2017, 18:02:24 »

Bijna
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #394 Gepost op: 17 November 2017, 18:11:54 »

Plattenburg Ost
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #395 Gepost op: 17 November 2017, 18:25:54 »

Je bent een stap te ver. Om iets plat te krijgen moet je het eerst .... Cheesy
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #396 Gepost op: 17 November 2017, 19:19:58 »

Gewoon Plettenburg  Huh?

Ik probeerde er een Duitsche draai aan te geven  Grin

Wij in Waldijk begrijpen die naam wel  Wink
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #397 Gepost op: 17 November 2017, 19:28:32 »

Inderdaad, Plettenburg.
Het is een naam die in Duitsland zou kunnen voorkomen. Er is een Duitse plaats die Plettenberg heet. Die plaats is vernoemd naar een adellijk geslacht, von Plettenberg, wat het niet ondenkbaar maakt dat er ook een verbasterde vorm uit is ontstaan.
En "Burg" komt veelvuldig voor in Duitse plaatsnamen, zowel enkel gebruikt als in samenstellingen, maar voornamelijk in Wessiland, in mijn geval een pre.

In werkelijkheid is het de naam van een wijk/industrieterrein hier in Nieuwegein.
Hoewel het een vrij jonge gemeente is, gaat de geschiedenis van Nieuwegein vrij ver terug. Jutphaas is vermoedelijk in de 12e eeuw ontstaan, Vreeswijk waarschijnlijk in de 9e eeuw. Tussen die dorpen heeft zelfs nog een heuse stad gelegen, Geyne, slechts 20 jaar na Amsterdam stadsrechten gekregen.
Die geschiedenis is deels terug te zien in de namen van de wijken van Nieuwegein en Plettenburg is daarop geen uitzondering.
Het was een kasteel dat vermoedelijk in de 14e eeuw is gebouwd, vervolgens platgebrand, herbouwd, gesloopt en weer opnieuw opgebouwd. Hoewel bij mij van platbranden gelukkig nooit sprake is geweest, wel een zekere analogie met mijn modelspoorverleden.  Grin
In 1820 is het kasteel uiteindelijk definitief gesloopt en op die plaats is Fort Jutphaas gebouwd, deel uitmakend van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. In de meidagen van 1940 heeft die waterlinie zoals bekend geen rol van betekenis gespeeld bij de bescherming van Nederland, maar door de oorlog komt er toch een, al is het ongewenste, relatie met Duitsland. Het fort wordt namelijk gebruikt als zend- en ontvangststation voor de U-Boote van de Kriegsmarine. Na de oorlog is het nog even door het Nederlandse leger gebruikt om eind jaren '50 in particuliere handen over te gaan. Ik ken het zelf vooral van het "rondje rond het fort", een bij gymleraren geliefd (en bij mij zeer ongeliefd) begin van buitengymlessen.
Kortom, een naam die voor Duits door zou kunnen gaan, maar in werkelijkheid een heel duidelijke link met mijn woonplaats heeft en waar ook geschiedkundig een verhaal aan vastzit. Het voldoet daarmee aan mijn wensen.

Het seinhuis had qua opschriften prioriteit. Ik wil dat afmaken, wat vooral extra vervuiling betekent, maar daarvoor moeten wel de naamborden zijn aangebracht. Als lettertype heb ik daarvoor Alte DIN 1451 gebruikt, dit stemt redelijk overeen met wat de Bundesbahn in de naoorlogse jaren toepaste. Seinhuizen gingen niet zo snel mee in de waan van een nieuwe "corporate identity" en daar zag je dus tientallen jaren later nog steeds oude lettertypes in gebruik. Smoelt net wat beter op een oud seinhuis dan modernere letters.
Het geheel geprint op 120 grams papier, dat nog een keer op dezelfde dikte geplakt om voldoende body te krijgen en kromtrekken te voorkomen en daarna afgelakt met een paar laagjes matte vernis van de action.
Op de baan ziet dat er dan zo uit (ik zal nog wel eens een wat beter plaatje maken).


Op stations ging men meestal wat sneller over op nieuwe lettertypes en wat voor mij hét Bundesbahn-lettertype is, werd in de jaren '60 geïntroduceerd: hoofdletters op witte borden.
De al dan niet zelfbenoemde geleerden zijn het er nog niet over eens welk type het nu precies is. Op zich wel grappig, mensen die met volle overtuiging een bepaald lettertype noemen, terwijl in een oogopslag te zien is dat bepaalde letters toch echt anders zijn.

Wat er wel redelijk op lijkt is Futura Bk Bt, net als Alte DIN 1451 gratis op internet te downloaden.
Er zit wel wat verschil in, maar op die kleine schaal zie je dat toch niet.
Het ziet er dan zo uit.



Ik ben er nog niet helemaal uit welke lettergrootte ik op de baan ga gebruiken, waarschijnlijk de 8 of 9 punts. De 7 punts wordt net te iel en de afstand tussen de letters krijg ik dan niet lekker. Meer dan 9 wordt te groot.

groet, Huub
« Laatste verandering: 17 November 2017, 22:46:14 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8803


265*


WWW
« Antwoord #398 Gepost op: 17 November 2017, 20:04:24 »

Goed verhaal. Leuk!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #399 Gepost op: 17 November 2017, 23:45:42 »

Er schijnen soms zelfs een paar Deense wagens in Plettenburg gesignaleerd te worden, dus hoewel zeldzaam rijden er vermoedelijk wel eens treinen van Sydborg naar Plettenburg en omgekeerd.
Ik denk zelfs dan de Sydborgse Vinimport af en toe een partijtje Plettenburger Weißwein mee laten komen.   Wink

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #400 Gepost op: 18 November 2017, 07:24:42 »

Die Deense wagens heb ik ook wel gezien. Weißwein zou goed kunnen, maar vergeet de Småkager niet uit de Plettenburger Keksfabrik GmbH.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1970


« Antwoord #401 Gepost op: 18 November 2017, 14:56:31 »

Huub, zou voor de 9 punts gaan. Smoelt goed.
Gelogd

Groet, Frank
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #402 Gepost op: 23 November 2017, 23:49:14 »

Een kleine maand geleden ging het in dit draadje over verschillende soorten koppelingen. Nu verwijs is niet zo gek gauw naar de buren, maar als Wim Hoekema bijzonder enthousiast is over een nieuw soort koppelingen, dan is daar toch wel reden toe. Ik overweeg om er begin december eens een paar aan te schaffen, want ik wil ze wel eens proberen.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8407


WWW
« Antwoord #403 Gepost op: 24 November 2017, 09:27:40 »

Als ik het goed begrijp, moet je ontkoppelen door de wagons van elkaar te trekken en zijn ze dus niet geschikt om te rangeren.
Het voordeel lijkt me dan vooral bij gebruik als stroomvoerende koppeling. Als gewone starre verbinding binnen vaste stammen, vind ik ze wat te prijzig en zie ik geen meerwaarde boven wat er al is.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16709


298 *


« Antwoord #404 Gepost op: 24 November 2017, 14:31:35 »

Ik vermoed ook dat je de wagens van elkaar moet trekken. En dan is min of meer realistisch ontkoppelen op de baan er niet bij.
Maar voor vaste stammen waar je af en toe een keer een wagen bij zet of juist uithaalt, kan het wel handig zijn.
Ik ga zo'n setje van twee paar bestellen om eens te experimenteren.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Pagina's: 1 ... 25 26 [27] 28 29 ... 157   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: