Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 160   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 910835 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 12 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #195 Gepost op: 5 April 2017, 06:13:45 »

Gaan ze dan eerst achteruit daar weer uit en vervolgens vooruit op pad?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8477


WWW
« Antwoord #196 Gepost op: 5 April 2017, 08:44:47 »

Yep. Of eerst achteruit erin en dan gewoon vooruit weer weg, ligt eraan welk schaduwstation.
Niet de meest ideale oplossing, maar het werkt over het algemeen goed.
Althans met de "oude" merken als Roco en Fleischmann. De nieuwe sterren aan het firmament zoals LS en Acme vallen bij dit soort terugsteekacties hopeloos door de mand als er niet eerst flink wordt bijgeschaafd aan draaistellen en kortkoppelmechanieken.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8477


WWW
« Antwoord #197 Gepost op: 5 April 2017, 20:19:09 »

Gelukkig ben ik wat met cijfers gaan doen, als timmerman had ik geen droog brood verdiend.
Sommigen lukt het zonder hulpmiddelen rechte hoeken te zagen, mij niet. Met hulpmiddelen trouwens ook niet.  Grin
Maar het valt mee deze keer.



Wordt vervolgd.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #198 Gepost op: 5 April 2017, 22:18:18 »

Hmmm....dit kastje gaat een sleutelrol in de automatisering spelen schat ik  Undecided

Wat is nu dat extra spoortje van laatst? Blok 33?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8477


WWW
« Antwoord #199 Gepost op: 5 April 2017, 22:24:38 »

Nee, die stippellijn waar naast staat "wisselvrijgave: nee". Als ik de sleutel ondraai, komt daar ja te staan en kan de sleutel elders een sleutelrol vervullen.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Servé
Full Member

Offline Offline

Berichten: 174


Busje rijden...


« Antwoord #200 Gepost op: 6 April 2017, 09:22:12 »

Maar nu komt de grote vraag: Als Koploper reeds een rijweg heeft ingesteld, kun je dan de sleutel uitnemen?
Gelogd

Compleminte oet Mestreech,

Servé
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8477


WWW
« Antwoord #201 Gepost op: 6 April 2017, 09:39:51 »

Ja, dat kan.  Sad
Ik heb nog overwogen om dat met een servo onmogelijk te maken, maar lijkt me uiteindelijk te kwetsbaar worden.
Het is wel de bedoeling dat er naast de sleutel nog iets van een led komt, die brandt als er een rijweg is ingesteld. Een soort optische blokkade dus.
Er gaat ook nog wel wat tijd overheen voor je het wissel kunt bedienen. Je moet in elk geval het slot bij het wissel openen met dezelfde sleutel, voor je het wissel om kunt zetten. Grote kans dat de trein er dan inmiddels al voorbij is. Mocht het in de praktijk toch een echt risico zijn, dan kan ik altijd nog koploper inregelen dat er een noodstop is als de sleutel wordt uitgenomen bij ingestelde rijweg.
Maar je hebt me wel nog op een goed punt gebracht, het moet bij uitgenomen sleutel niet alleen onmogelijk zijn om een automatische rijweg naar dat blok in te stellen, maar automatisch rijdende treinen mogen vanuit dat blok dan ook niet in de richting van het wissel vertrekken. Bij verkeerd liggend wissel zou het dan alsnog fout gaan. Er moet dus nog een blokkade worden toegevoegd.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #202 Gepost op: 6 April 2017, 10:20:20 »

Ai ai...

Wordt dit in model ook nog met seinen beveiligd?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8477


WWW
« Antwoord #203 Gepost op: 6 April 2017, 11:36:16 »

Uiteraard.  Grin
Het sein in blok 1 staat er al en dat kan Sh1 tonen. Maar omdat het spoortje onbekend is in koploper, gaat de gewone seinaansturing niet werken.
Voor Sh1 moeten drie adressen worden verstuurd. Dit kan met drie logische en speciale acties die in een sequens worden uitgevoerd. De trigger om die sequens te starten, is een van de omschakelcontacten van de wisselaandrijving. Het weer op rood krijgen kan op dezelfde manier, waarbij de trigger de bezetmelding van dat spoortje is. Op de baan werkt het goed, alleen in koploper is niet zichtbaar dat het sein van kleur verschiet.

Het aansluitspoor krijgt een stopontspoorblok dat een mechanische afhankelijkheid krijgt van het wissel.
Dit moet daarvoor zorgen.


Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8477


WWW
« Antwoord #204 Gepost op: 6 April 2017, 21:14:29 »

De spoorwegen worden tegenwoordig nog wel eens geplaagd door koperdiefstal.
Irgendwo in Deutschland gaat het nog een stapje verder, complete wissels en sporen verdwijnen er. Dan kun je rijden natuurlijk wel vergeten.

Dat spoor op de achtergrond dat als een tandradbaan omhoog ligt, wordt de aansluiting naar het nieuwe schaduwstation, waarschijnlijk wordt het wel nog wat minder stijl gemaakt.

In de onderwereld heeft men goedkoop wat wissels op de kop kunnen tikken (waarschijnlijk van de wagen gevallen) en is men druk bezig die te leggen.

Voor de oriëntatie, dit zijn de grotten die zich in de grijze berg van de eerste foto bevinden.
Hier zie je ook twee van de bestaand schaduwstations. Het rijtuig links staat in groep 6, de Duitse TEE in groep 5. En boven het rijtuig komt dus het nieuwe schaduwstation.

Ik ben weer even van de straat...

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #205 Gepost op: 6 April 2017, 21:26:53 »

En die van de wagen gevallen wissels komen tussen 101 en 112?

Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8477


WWW
« Antwoord #206 Gepost op: 6 April 2017, 22:27:43 »

Nee, tussen 111 en 211 aan de ene kant en 121 en 122 aan de andere kant.
Als je op de eerste foto kijkt, begint 211 links (het voorsein is te zien naast de veiligheidsbril) maakt dan een lus en komt vooraan uit, waar dat oranje handvat ligt. Blok 111 is het spoor wat nu uit diverse losse stukken bestaat (en inmiddels helemaal is verdwenen, maar weer terugkomt). Dat wannabe tandradspoor is blok 112.
En op de tweede foto zie je aansluitend aan het linkerwissel blok 121 en aansluitend aan het rechtse wissel blok 122.
Die laatste zijn vrij korte blokken, blok 121 heeft zelfs een stopverbod. Maar ze zorgen voor een net wat soepeler treinenloop.

Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8837


265*


WWW
« Antwoord #207 Gepost op: 7 April 2017, 06:20:27 »

Wat ik zeg....het Koploperschema 'begrijpen' met de foto's gaat nog niet helemaal, maar je uitleg geeft wel meer helderheid.
Hoe groot is Irgendwo eigenlijk?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8477


WWW
« Antwoord #208 Gepost op: 7 April 2017, 08:02:51 »

Het baanplan in koploper lijkt niet erg hoe het in werkelijkheid is, maar als je de baan ziet, wordt het vrij snel duidelijk.
Irgendwo is een kamer van zo'n 3 bij 4 meter met twee uitstulpingen in de vorm van inbouwkasten.
Qua bevolking stelt het niks voor. Een enkele keer wat kampeerders en bouwvakkers, maar die zijn ook zo weer verdwenen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Wesley
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 7209


You might think that; I couldn’t possibly comment.


WWW
« Antwoord #209 Gepost op: 7 April 2017, 08:42:22 »

Irgendwo is een kamer van zo'n 3 bij 4 meter met twee uitstulpingen in de vorm van inbouwkasten.

Een wild pijltje op "in jouw huis". Oh wacht... verkeerde draadje Grin.
Gelogd

Ik zie sterren!
Pagina's: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 160   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: