Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 18 19 [20] 21 22 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 899108 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #285 Gepost op: 2 Mei 2017, 07:38:31 »

Qua locs en rijtuigen heb ik voor mezelf een grens gesteld bij de "Produktfarben" en tot nu toe lukt het me om die grens niet te overschrijden.

En dat houdt exact in?
Er op Googelen helpt niet echt  Undecided
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #286 Gepost op: 2 Mei 2017, 07:46:04 »

Oriëntrode locs met slabbertje, rijtuigen afhankelijk van de inzet hun eigen kleur: rood-wit voor EC en IC, blauw-wit voor FD en IR, mintgroen-wit voor regionale treinen en oranje-wit voor de S-Bahn.
Ik vond het wel een leuke kleurstelling, beter dan het ietwat saaie geheel dat nu vrij consequent is toegepast.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #287 Gepost op: 3 Mei 2017, 19:57:54 »

Door de sleuteltrivialiteiten een beetje naar de achtergrond verdrongen, maar mijn baan is natuurlijk ook nog wat verbouwd en uitgebreid.
Dat was al in gebruik genomen, maar de formele overdracht van DB-Gleisbau naar DB-Betriebsdienst was er nog niet geweest. Er was een wat onwillig wissel dat een kleine reparatie behoefde en uit het voorzichtig gebruik van de baan bleek dat een kort blok geen toegevoegde waarde had en eigenlijk alleen maar hinderlijk was. Omdat dit blok (121) een stopverbod had, konden hier geen vaste routes starten. En die kunnen soms wel handig zijn om bepaalde dingen te doen die op een andere manier niet of heel omslachtig zijn te realiseren. DB-Gleisbau had hier geluk, DB-Signaldienst kon dit blok verwijderen uit de beveiligingssystemen zonder fysieke aanpassingen aan de baan. Ze hebben direkt van de gelegenheid gebruik gemaakt om bestaande rijmogelijkheden die toch nooit worden gebruikt, te verwijderen. Het was theoretisch nog steeds mogelijk om de grote lus naar de schaduwstations ook andersom te berijden. Nooit in de praktijk gebruikt en zal ook nooit gaan gebeuren, verwijderen van die mogelijkheid maakt de database wat overzichtelijker.
Inmiddels mag de Betriebsdienst lekker spelen met wat ze hebben op de vernieuwde baan. En afgezien van wat verfijningen die nog gedaan moeten worden, gaat dat naar tevredenheid. Het rijdt allemaal toch wat minder stroperig en naast wat extra opstelruimte was het daar uiteindelijk om te doen.

Voor DB Gleisbau zit het werk er nu bijna op. De lange opstelsporen groep 7 moeten nog zo'n 20 cm verlengd worden. Niet om met langere treinen te kunnen rijden, maar om die sporen wat flexibeler te kunnen gebruiken. De langere treinen passen nu maar op een beperkt aantal sporen.
En het pas aangelegde aansluitspoor leidt nu nog tot Nirgendwo, dat moet nog een fabrieksterrein op.

Voor de volledigheid het actuele baanplan in koploper.


Voor de verschillenzoekers, het verdwenen blok zat in het spoor boven blok 122.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #288 Gepost op: 5 Mei 2017, 21:13:23 »

Om de geplande uitbreiding van de S-Bahn-dienstregeling naar Irgendwo mogelijk te maken, is al het materieel aanwezig, maar de loc moet nog wel van een decoder worden voorzien. Het is nog een wat ouder model, niet digitaal voorbereid en voorzien van lampjes met lichtgeleiders voor front en sluitseinen. Voor de toekomstige inzet moet daar in ieder geval iets aangepast worden. Als de loc trekt, hoeven er geen sluitseinen te branden en bij een geduwde trein heeft het weinig nut het aan de loc gekoppelde rijtuig de verlichten.
Na wat te hebben uitgeprobeerd om het op een simpele manier aan te passen, blijkt door de gecombineerde front- en sluitseinen bij de BR 111 uiteindelijk een printje daarop de smd-leds toch het meest praktische.
Die is maar aan een kant nodig, de loc heeft toch maar aan een kant een koppeling en zal in principe altijd samen rijden met de bijpassende rijtuigen.

Het printje is inmiddels klaar en werkt ook, altijd prettig.


Het soldeerwerk verdient geen schoonheidsprijs, volgende keer vast beter. Voor nu ben ik er tevreden mee.
Nu nog inbouwen in de loc.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #289 Gepost op: 11 Mei 2017, 15:27:57 »

Het printje is samen met een decoder ingebouwd in de loc.

Frontseinen


Sluitseinen


Hier moeten jullie je maar op mijn woord geloven dat het echt rood is. Geen zin om de andere camera te pakken die hier iets beter mee kan omgaan (al zal de nog wat te minderen felheid ook wel een rol spelen).

Nu de decoder instellen, o.a. functiemappen, en dan kan er geijkt worden.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #290 Gepost op: 11 Mei 2017, 17:29:08 »

Staat die loc daar nou te rangeren voorbij het bordje?  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #291 Gepost op: 11 Mei 2017, 17:39:22 »

 Cheesy Cheesy
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #292 Gepost op: 11 Mei 2017, 20:00:53 »

Huub, heb jij die Rangierhalttafel zelf gemaakt of laten maken (lees: gekocht)?
Als gekocht, weet je nog bij wie?
Gelogd

hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #293 Gepost op: 11 Mei 2017, 20:20:21 »

Arjen, ik heb opschriften gedowndload van de site van Huib Maaskant.
Op deze pagina zijn ze te vinden.
En vervolgens uitgeprint op mijn (laser)printer en (niet al te netjes) uitgeknipt.
Dit was een geintje n.a.v. een seinvraagje eerder in dit draadje. Er moet nog eens een nette versie van komen, maar dat doe ik pas na het ballasten.

Inmiddels weer mijn strijd met een ESU-decoder gevoerd. Het zijn best goede decoders, maar een ramp om te programmeren. Al ligt dat meer aan de handleiding dan aan de decoder zelf. Maar het licht is nu wat minder fel en het sluitsein wisselt ook netjes met de rijrichting. Als ik het nog wat meer wil dimmen, moet er weer onder de kap gedoken worden om de weerstanden te vergroten, want de decoder kan niet verder minderen. Maar ik denk dat het zo wel acceptabel is, waarbij het op de foto nog wat feller is dan in werkelijkheid.


groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Arjen52
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2465

Oude meuk in h0


« Antwoord #294 Gepost op: 11 Mei 2017, 20:27:51 »

Dank voor de link.
Gelogd

Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #295 Gepost op: 11 Mei 2017, 20:32:38 »

Hoezo een ramp dan?
Ze doen bij altijd braaf wat ik ze opdraag en ook via de IB of heb je een Programmer
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #296 Gepost op: 11 Mei 2017, 20:50:53 »

Het lijkt mij met een IB eerder een ramp dan met een Programmer.
Daarmee zie je immers wat je doet.

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #297 Gepost op: 11 Mei 2017, 21:02:00 »

Met de IB verander je de CV's die de Programmer-software je opdraagt en dat gaat mij tot nu toe goed af.
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #298 Gepost op: 11 Mei 2017, 21:05:45 »

Ik heb geen lokprogrammer, maar wel de software daarvan.

Ik vind het nogal onduidelijk om uit te vinden welke cv's wat doen.
Als voorbeeld, analoge herkenning schakel ik altijd uit. Dat doe je in CV29. Maar als ik in de lokprogrammer software de optie uitschakel, moet ik ineens ook in CV50 iets doen.  Huh?

Ik wilde dus ook het licht dimmen, CV 262 aanpassen, leek me. Maar helaas had dat geen effect.
Terug naar de lokprogrammer software. Ik neem aan dat ik bij brightness de waarde moet verlagen. Geeft ook CV 262 als aan te passen waarde, maar dat werkte niet, had ik al gemerkt. Moet er dan nog wat extra's gedaan worden, vinkje bij dimmer bijvoorbeeld? Helaas, had ook geen effect.

Maar goed, het licht was dus nog niet gedimd. Nu had ik de functiemapping wel al succesvol gewijzigd, dus aan de hand daarvan eens gaan kijken wat alle aangepaste cv's deden en dan kom je ook bij CV 31 en 32 uit, twee index-cv's. Daar bleek uiteindelijk de oplossing te zitten, ik was in de verkeerde index aan het programmeren.
Wat ik wel heb aangepast in eerste instantie, weet ik niet.
Uiteindelijk staat het wel in de handleiding, maar het houdt qua duidelijkheid niet over, vind ik.
En sommige dingen snap ik ook met de handleiding niet, de vinkjes bij Dimmer en LED-modus bijvoorbeeld. Ik zie geen verschil of ik die vinkjes wel of niet zet.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #299 Gepost op: 11 Mei 2017, 21:33:20 »

CV31 en CV32 zijn inderdaad belangrijke CV's. Toch geeft de programmer m.i. aan dat je die moet programmeren alvorens je wat anders gaat doen.

Ik kijk op de pc welke CV's er veranderd moeten worden. Daarna CV voor CV op de IB intoetsen.
Gelogd

mvg,
 Sander
Pagina's: 1 ... 18 19 [20] 21 22 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: