Tussen alle storm- en postperikelen door ook weer bezig geweest met wat spoorverleggingen.
Oorspronkelijk had ik de baan iets anders gepland dan het uiteindelijk geworden is.
De aanpassingen zijn destijds gemaakt om sneller te kunnen rijden en voor mij is dat kunnen rijden een vrij essentiële voorwaarde om lol in de hobby te houden. Daarnaast heb ik bij de bouw van het spiraal gedeelte een denkfout gemaakt, waardoor dit deel kleiner is geworden dan oorspronkelijk gedacht. Heeft wel het voordeel dat je nu makkelijker de kamer in komt, maar helaas ook nadelen.
In combinatie met de aanpassingen in het sporenplan, leidde dit er namelijk toe dat het hier allemaal eigenlijk te krap is geworden.
Merkbaar in een S-bocht waar je ziet dat een deel van het materieel het niet echt leuk vindt, krappe bogen en hellingen die wat minder steil zouden mogen zijn. Zolang alles in het spoor blijft, vind ik het niet heel boeiend. Maar helaas ontspoorde hier toch nog wel eens wat, naar mijn smaak te veel.
De eerder getoonde uitbreiding met een extra schaduwstation, waarbij het bestaande dubbelspoor werd vervangen door enkelspoor, was een eerste poging om hier verbetering in aan te brengen. Voor de meest kritische plek was dit inderdaad de oplossing, maar helaas verplaatste het probleem zich.
Herleggen van het nieuwe probleemgedeelte bracht geen soelaas, dus maar besloten om het wat rigoureuzer aan te pakken.
De bogen wat ruimer en de S-bocht wat treinvriendelijker moet wel lukken. De helling minder steil maken, zit er niet in. Wat ik door ruimere bogen win, verlies ik door het rechter trekken op een ander deel. Op zich jammer, maar aan de andere kant, er is een loc die zonder slipbandjes gewoon zes rijtuigen naar boven trekt, dus dat zie ik niet als het grootste probleem.
Het nieuw te leggen spoor kwam daarbij ruim buiten de bestaande onderbouw, waar dus wat uitbreiding nodig was.
Inmiddels ligt het spoor weer, het grootste probleemgeval (natuurlijk een Deens rijtuig, wat anders
) heeft inmiddels enkele keren ontsporingsvrij het nieuwe gedeelte bereden. Dat is in elk geval hoopgevend.
Nog wat ondersteuning en bescherming voor het wissel en dan kan er weer normaal gereden gaan worden.
Hoogste tijd, wat deze dame heeft serieuze platvoeten van het wachten gekregen.
De minimum boogstraal is nu overal 45 cm. Nog steeds niet ideaal in een helling, maar meer zit er niet in. Mocht het uiteindelijk nog steeds een te groot probleem zijn, zit er niets anders op dan dit stuk geheel of deels te herbouwen. Niet bepaald iets waar ik naar uitkijk.
groet, Huub