Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 32 33 [34] 35 36 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 899333 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 5 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #495 Gepost op: 26 Februari 2018, 18:23:05 »

Jij hebt een stofblazer met benzinemotor?  Grin

Bouw je het exact hetzelfde of ga je van de gelegenheid gebruik maken nog wijzigingen door te voeren?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #496 Gepost op: 26 Februari 2018, 19:46:01 »

Het zijn eigenlijk twee modules die ik weggehaald heb. Die worden ook weer zo teruggeplaatst zonder wijziging in de sporen.

Het weghalen was trouwens iets meer werk dan gepland.
Sinds de vorige keer dat ik dat had gedaan, had ik spoor 4 aangelegd. Keurig met messing spijkertjes vastgelegd bij de overgang naar het volgend baandeel. Maar nog niet doorgezaagd, bleek. Dat dan van het weekend alsnog gedaan, maar je zit wat raar te kijken als je zeker weet dat je alle klemmen en schroeven los hebt, maar het baandeel toch niet los wil.
Vanavond wat noodzakelijke stekkerverbindingen gemaakt en als de rest van de bedrading is gefatsoeneerd, kan ik morgen of overmorgen ook dit deel weer terugleggen en zou in principe weer treinverkeer mogelijk moeten zijn.
Verhoogd op dit deel, komt dan het "moderne" stadsdeel. Achter het depot, waar oorspronkelijk de stad was gepland, komt de "historische Altstadt".
De hele stad komt verhoogd te liggen t.o.v. de sporen. 

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #497 Gepost op: 1 Maart 2018, 10:52:25 »

Inmiddels rijdt het weer, dus kan er verder worden gegaan met andere zaken.

Een klusje waar ik nooit zo blij van wordt, is het verven van de spoorstaven. Maar het effect is enorm, dus heb ik het wel in de categorie noodzakelijk gezet. Het beste kun je dat doen voor je de rails gaat leggen, maar dat bedacht ik me ook bij deze baan pas weer toen de rails al lag.
Vroeger werkte ik met een kwastje. Veel werk, grote kans op uitschieten met daardoor verf op ongewenste plekken en gewoon geestdodend om te doen.
Later ben ik overgestapt op de de verfspuit. Werkte een stuk prettiger, maar nog steeds veel werk, kans op verf op ongewenste plaatsen en, ook al werk ik met verf op waterbasis, spuiten in een matig te ventileren ruimte wil ik liever zoveel mogelijk beperken.

Op Rail in Houten zag ik de Track Painters van Woodland liggen en heb er een paar gekocht om eens uit te proberen. Het zijn een soort viltstiften met verf.



Er zijn drie kleuren, waarbij het idee van Woodland is dat een van die kleuren voor de zijkant van de rails is, een voor alles wat roestig is en een voor de dwarsliggers. Uiteraard las ik dat thuis pas, dus uitgerekend de kleur waarmee ik de rails had moeten doen, heb ik niet gekocht.
Misschien volgende week in Utrecht. Tot die tijd dus alleen wat experimenten met wat ik wel heb.
En ik ben er best wel enthousiast over. Het werkt snel en vrij makkelijk, in elk geval veel makkelijker dan kwast of spuit.



De spoorstaven op de foto heb ik twee keer bewerkt. Zelfs op de recht van voren geflitste foto vind ik het er al heel acceptabel uitzien, al is de gebruikte kleur (Rusty Rail) te licht voor spoor dat al wat langer ligt.
Voor mijn ogen die steeds vaker behoefte hebben aan een leesbril, liggen de normen sowieso een stuk lager.  Grin

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #498 Gepost op: 1 Maart 2018, 12:24:07 »

Dat is interessant. Bij welke handelaar op OnTraxs is dit te koop?

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #499 Gepost op: 1 Maart 2018, 12:50:05 »

Ik weet niet welke leveranciers op ontrax staan.
En anders komt het later wel. Het hoeft niet op stel en sprong te gebeuren.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #500 Gepost op: 5 Maart 2018, 18:20:48 »

Regelmatig is op diverse fora de opmerking te lezen dat modeltreinen tegenwoordig veel te duur zijn voor beginners.
Dat impliceert dat het vroeger beter was.
Nu vind ik dat een start met de hobby ruim 35 jaar geleden wel onder de noemer vroeger valt. En ik herken het totaal niet dat het vroeger minder duur was.

In het juli/augustus-nummer van de Railhobby in 1981 stond een test van de toen net op de markt gebrachte sprinter van Fleischmann. De prijs: 279,50 gulden. Niet veel later heeft het modelspoorvirus mij geïnfecteerd, maar hoe graag ik die sprinter ook wilde, die was voor mij simpelweg onbetaalbaar.
Ook wat objectievere bronnen laten zien dat het vroeger echt niet zoveel beter was. Volgens deze site was het gemiddeld (of modale, beide termen worden gebruikt, maar zijn niet hetzelfde) bruto jaarinkomen omgerekend € 15.882,-. Niet gecontroleerd, maar ze zeggen dat dit gebaseerd is op cijfers van het CBS.
De sprinter kostte toen volgens de Railhobby € 126,83, dus 0,8% van het bruto jaarinkomen.
In 2017 was dat jaarinkomen gestegen tot € 37.000,-, de prijs van de sprinter (nu met gele deuren) helaas ook en is nu voor € 250,- nieuw te krijgen, dus 0,68% van het bruto jaarinkomen. Niet echt spannende verschillen dus.
Eigenlijk moet je vergelijken met het netto besteedbaar inkomen, dus wat je overhoudt na belastingen, premies en vaste lasten, maar daar kon ik geen cijfers van vinden. Ik verwacht echter dat het beeld dan hooguit gunstiger wordt, niet ongunstiger. En voor een 12-jarige maakt het al helemaal geen verschil, die is puur afhankelijk van de hoeveelheid zakgeld die hij krijgt.
Die hoeveelheid was voor mij dus tot mijn grote frustratie bij lange na niet genoeg om een sprinter te kopen.
Toen die financiële hindernis enkele jaren later geslecht werd, was ik voor 1:87 gevallen. Dus hoe mooi de sprinter ook was, aan een 1:100 model ging ik geen geld meer uitgeven.

Maar ook in de hobby biedt het leven soms verrassingen. Bij de modelspoorspullen die ik enkele weken terug heb gekregen, zat ook een sprinter.
Dus eindelijk kan ik met enige trots een foto tonen van "mijn" sprinter.



Niet digitaal en ik denk ook niet dat ie dat ooit wordt. De vitrine is eigenlijk wel een mooie plek voor een trein die vroeger zo onbereikbaar was en ik nu in mijn schoot geworpen kreeg.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Sander Lageveen
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Schaal: H0
Systeem: Digitaal
Berichten: 1964


« Antwoord #501 Gepost op: 5 Maart 2018, 18:31:29 »

Huub,

Je vergelijking gaat denk ik maar ten dele op. De mal van dat ding is nooit veranderd. Ontwerpkosten en maakkosten van de mal zijn al lang en breed terug verdiend. En daar zitten de meeste kosten van een model. Dat grondstoffen voor de overige onderdelen gestegen zijn in prijs geloof ik direct. Maar ik kan mij niet voorstellen dat een dergelijk model nu zoveel meer moet kosten dan toen. Aan die huidige mal wordt nog steeds veel verdiend. En dat geldt voor heel veel andere wagentjes en dergelijke.
Gelogd

mvg,
 Sander
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #502 Gepost op: 5 Maart 2018, 18:44:31 »

Daarom is juist de sprinter zo'n mooi voorbeeld. Er is niks aan veranderd, volgens mij is zelfs de techniek nog gelijk aan die van 37 jaar geleden. Toen en nu zijn 1-op-1 vergelijkbaar, je krijgt zelf niet eens meer waar voor je geld.
Modeltreinen zijn gewoon altijd duur geweest.

Dat er overigens veel aan wordt verdiend, lijkt me een hardnekkig fabeltje. Ik denk dat er in de modelspoorwereld überhaupt niet veel wordt verdiend. Dat Fleischmann als H0-merk verdwijnt, is wat dat betreft een teken aan de wand.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #503 Gepost op: 5 Maart 2018, 19:07:22 »

En die mag wel door Plettenburg.....   Huh?  Sad
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #504 Gepost op: 5 Maart 2018, 19:35:45 »

Tot nu toe niet en ik betwijfel of dat nog verandert. Sterker nog, ik denk dat de Plettenburgers pas weer stroom op de baan zetten als de Sprinter weer verdwenen is. Nog een reden om het ding in de vitrine te zetten.  Wink
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #505 Gepost op: 5 Maart 2018, 20:26:59 »

Sterker nog...ze hebben de rails compleet verwijderd opdat het ding maar niet verder kan  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #506 Gepost op: 6 Maart 2018, 09:02:38 »

Inderdaad.  Shocked
Geen halve maatregelen daar.  Cheesy
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #507 Gepost op: 18 Maart 2018, 10:32:01 »

Het eerste deel waar ik bij de bouw van mijn huidige baan mee ben begonnen, was het gedeelte met de draaischijf. Dit is sowieso het oudste gedeelte van de baan, want de module waar de draaischijf in zit, stamt uit 2003 en zit nu met draaischijfbesturing en al in de derde baan.
De schijf zelf is nog veel ouder en heeft al de nodige loodsen meegemaakt. Deze keer was het de bedoeling om uit onderdelen van de Revell-loods een nieuw ding te bouwen. Op zich ook wel redelijk ver mee gekomen, maar ik liep tegen wat dingen aan en daarmee dreigde het toch weer een van de vele niet afgemaakte projecten te worden.
En dan komt de hulp uit onverwachte hoek. Bij al het onlangs verkregen treinspul zaten ook twee driedelige locloodsen van Vollmer. Beide met wat schade en missende delen. Zelf had ik er al een ongebruikt staan, door mijn vader ooit eens tweedehands gekocht. Het voordeel van de Vollmer-loodsen is dat het een vrij stevig geheel vormt, juist een van de dingen waar ik bij het zelfbouw-geval tegenaan liep.
Daarom besloten uit drie loodsen een nieuwe te maken. Nog even getwijfeld tussen zes en zeven standen, maar uiteindelijk gekozen voor zes.
Alle loodsen waren onbeschilderd gebouwd. De twee beste (lees: minst lelijk gelijmd) gekozen als basis, de derde wordt onderdeelleverancier.

Twee zijmuren moeten worden verwijderd en vervangen door een vakwerkconstructie. Nog even getwijfeld om dat zelf in elkaar te zetten, maar uiteindelijk toch uit de reserveloods gehaald.
Alle ramen waren nog lelijk groen. Bij een loods gingen de ruiten vrij makkelijk los, bij de andere lukte het alleen door de ruiten te breken en in een geval overleefde ook het kozijn het niet. Dus ook hier mocht de derde loods een dienst bewijzen. De kozijnen uit de muren halen zou bij een groot deel niet zonder schade lukken, daarom maar geschilderd zoals ze zaten.
Binnenwanden zijn allemaal donkergrijs geschilderd. Heb nog even getwijfeld om wat meer werk van de binnenmuren te maken, maar daar van afgezien. Het spook van niet afgeronde projecten zag ik alweer lachen.
Een deel van de ramen kun je alleen van buitenaf zien, een deel alleen van de binnenkant. Bij die laatste wil ik met Kristal Klear de ruiten gaan maken, maar omdat je daar niet echt doorheen kunt kijken, wil ik voor de andere de originele Vollmer-ruiten gebruiken.
De buitenkant zal volledig geschilderd en gevoegd worden. Qua kleur twijfel ik nog tussen het rood, dat de Vollmer-loodsen hebben, en het chocolade-bruin zoals de fabriek of de sokkel van het seinhuis op mijn baan dat hebben.
Ook bij het dak twijfel ik nog. De fabrikant heeft dat al in een acceptabele basiskleur gespoten, maar in de loop der jaren heeft Vollmer hier wel iets aangepast, want er is een vrij duidelijk kleurverschil.
Ik heb nog wat bedenktijd wat te doen, het buitenschilderwerk begin ik pas aan als de loods weer compleet in elkaar zit.

De loodsen zijn voorzien van een bewegingsmechanisme voor de deuren. Dat wordt bewogen door de loc zelf. Ik denk erover om dat te vervangen door servo's. Die deuren zijn ook nog wel een dingetje, want aan de binnenkant zijn ze gewoon lelijk. En ook hier, het groene plastic vind ik geen porum. Maar ik vrees dat ik de ruiten niet onbeschadigd los kan halen.
Ik heb mooie geëtste vervangende exemplaren gezien, maar toen ik de prijs zag, vond ik ze ineens een stuk minder mooi.

Hier een plaatje op het meest destructieve moment.


Misschien was verder gaan met het eigenbouwsel toch wel sneller geweest.  Cheesy

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #508 Gepost op: 18 Maart 2018, 11:13:49 »

Deuren met servo's is wel de mooiste oplossing. En aangezien je op een koopje (voor niets immers) aan veel bouwmateriaal bent gekomen, vind ik dat de Plettenburgse wethouder van financiën best wel een keer over zijn hart kan strijken aangaande de aankoop van geëtste ramen. 
 Duim omhoog

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #509 Gepost op: 18 Maart 2018, 13:58:40 »

Ik heb met de verantwoordelijk wethouder gesproken, maar die keek me aan of ik een oneerbaar voorstel deed.
Of ik niet snapte dat de post "deuren" uit een ander potje komt als de post "gebouwen". En de post "bediening deuren" is weer en ander potje. En het kan natuurlijk niet zo zijn dat een meevaller in het ene potje gebruikt kan worden om een ander potje aan te vullen. Dat zou wat worden, als er willekeurig geschoven kon worden. Misschien dat het in een bananenrepubliek als Frankrijk wel kan en in Denemarken kun je zoiets ook nog wel verwachten, maar uiteraard niet in Duitsland, dus ook niet in Plettenburg.

Kortom, ik heb er een hard hoofd in...
Ik kan de deuren trouwens ook niet meer vinden op het net.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 32 33 [34] 35 36 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: