Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 42 43 [44] 45 46 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 899064 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #645 Gepost op: 1 Januari 2019, 16:47:56 »

Je ziet 'm inderdaad nog net linksaf piepen  Grin
Als dat weg is, is de illusie geslaagd!  Duim omhoog
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #646 Gepost op: 4 Januari 2019, 20:01:24 »

Bijna een jaar geleden kwam het stuurrijtuig van de S-Bahn de werkplaats binnen om nieuwe front- en sluitseinen te krijgen.
Enerzijds doordat de modelbouw hier maanden op zijn gat heeft gelegen, anderzijds omdat het in eerste instantie niet lekker ging met de ombouw, heeft het allemaal vrij lang geduurd.
Maar vanaf vandaag kan het rijtuig weer zijn plek innemen in de trein. Sluitseinen werken natuurlijk ook, alles aangestuurd door een Brelec-functiedecoder.


Hoewel het licht het nu naar wens doet, ben ik toch niet helemaal tevreden met de ombouw. Bij het openen braken enkele nokjes af van de bodem en daar blijken ook essentiele tussen te zitten om de bodem netjes te laten aansluiten tegen de rijtuigbak. Gelukkig zit de meest storende spleet aan de kant van het rijtuig dat je op mijn baan nooit zult zien, maar overweeg toch om met schroefjes en moertjes het geheel net wat netter bij elkaar te houden.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Spoorzeven
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1978


« Antwoord #647 Gepost op: 5 Januari 2019, 09:01:24 »

Net je filmpje bekeken: eens met Jakop. Dat streepje weg en prima geslaagd dan!
Gelogd

Groet, Frank
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #648 Gepost op: 5 Januari 2019, 09:48:59 »

Fraai doorkijkje!
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #649 Gepost op: 5 Januari 2019, 15:52:10 »

Dank je. Het wordt tijd om eens zin te maken voor een van mijn meest favoriete klussen, het ballasten van de sporen.

Vandaag op Drehscheibe Online een oude foto van station Plettenburg, klik.
Jammer dat de tikfout op de ansichtkaart ook in het bericht wordt overgenomen.  Wink

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #650 Gepost op: 5 Januari 2019, 16:23:02 »

Zijn er mensen die ballasten überhaupt leuk vinden?   Tongue
Gelogd
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #651 Gepost op: 5 Januari 2019, 16:38:25 »

Ja!! Die zijn er...
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #652 Gepost op: 5 Januari 2019, 17:29:19 »

Toch niet de burgemeester van Waldijk?  Huh?

Momenteel is de werkplaats van Plettenburg wat achterstanden aan het inlopen.
Een rijtuig dat al jaren op "Ausbesserung" wacht is een Silberling.
Het is ooit eens een meter omlaag gedoken, waarbij de schade beperkt was, maar wel verder rijden onmogelijk maakte.
Van beide draaistellen waren de klauwtjes die het draaipunt vormen, afgebroken. Vervangende draaistellen zijn duur, een speurtocht naar een goedkoop donorrijtuig leverde niks op en een gedacht zelfgeknutseld alternatief vond ik tot nu toe te veel werk. Maar bij het uitzoeken van een bakje met onderdelen, kwam ik een plastic plaatje tegen dat Roco soms meelevert bij haar rijtuigen. Geen idee waar het voor is, maar het past met de gaatjes precies in twee pinnetjes van het draaistel en geeft daarmee voldoende vlees om het draaistel met schroef en moeren vast te zetten.
Aangezien plaatjes vaak meer zeggen dan woorden, denk ik dat hieronder wel duidelijk wordt, hoe ik het heb gedaan.
Het messing buisje is 3,2 mm buitenmaat, 2,4 mm binnenmaat. Het schroefje is M 2.5. Dat past door blijkbaar toleranties net wel of net niet door het messing buisje, dus eventueel met een 2,5 mm boortje het buisje uitboren.





Ik heb de schroefjes niet afgezaagd, die komen nu in het interieur. Bewust gedaan zodat niet bij weinig lostrillen van het moertje het hele draaistel weer los komt. Overigens wel een beetje nagellak aangebracht om de kans op dat lostrillen wat te verkleinen.

En dan kan het rijtuig weer op de baan. Het heeft inmiddels een rondje gereden en dat ging zonder problemen.


De grootste uitdaging was eigenlijk nog het openen van het rijtuig. Ik begin bij Roco's altijd met het dak, maar daar was hier geen beweging in te krijgen. Blijkt dus een geheel te vormen met de zijwanden.  Undecided

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #653 Gepost op: 5 Januari 2019, 18:03:10 »

Toch niet de burgemeester van Waldijk?  Huh?

Nee die niet, maar ze zijn er vast!

Mooi opgelost zo. Werkt prima
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1716


Enge buur bij de buren


« Antwoord #654 Gepost op: 5 Januari 2019, 22:21:35 »

Fijn die vooruitziende blik van Roco, ze wisten dus al dat die nokken konden afbreken Grin
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
128* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #655 Gepost op: 5 Januari 2019, 22:25:33 »

Ik vind het ook wel erg pro-actief.  Cheesy
Alleen jammer dat ze niet bij elk rijtuig in tweevoud worden geleverd.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Blausee-Mitholz
Tijdelijk
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 2339


« Antwoord #656 Gepost op: 5 Januari 2019, 23:13:29 »

Geweldig Huub heb een aantal ruituigen met valschade en de nokken van de draaistellen zijn afgebroken.
Ik zie deze oplossing wel zitten, dank je!!!!

Plaatje lijkt veel op het plaatje van een Marklin sleper, misschien is daar ook wat mee te doen …….

Mvg, Johan
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #657 Gepost op: 8 Januari 2019, 16:19:55 »

Mogelijk dat het plaatje ook bedoeld is om een sleper te bevestigen.

Op de baan is inmiddels de ruwbouw van een bruggetje verschenen, maar je mag het ook een uit de kluiten gewassen bovenleidingsportaal noemen.
Hoewel de locs niet echt tegen de draad gaan rijden, althans niet in het zicht, is het wel de bedoeling dat er bovenleiding komt. Met een beweegbaar deel in de baan is dat best een uitdaging. Door dit bruggetje kan ik die uitdaging aan een kant oplossen. Op het klapdeel kan de bovenleiding hieraan worden vastgezet en daarnaast neemt die het zicht weg op afspanning aan de vaste kant van de doorgang. Dat de bovenleiding dan is onderbroken, zal ook niet echt opvallen. En datzelfde geldt eigenlijk ook voor de trekdraden van het inrijsein.



Blijft alleen de uitdaging aan de scharnierkant over. Voor de trekdraden heb ik de oplossing bedacht om precies op dit punt de draden ondergronds te laten gaan. Dat moet sowieso ergens gebeuren, omdat het inrijsein aan de andere kant van het spoor staat als het seinhuis. Voor de bovenleiding weet ik nog geen oplossing.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
niels b
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1475


Arnhem, jaren '80


« Antwoord #658 Gepost op: 8 Januari 2019, 20:41:01 »

Mooie oplossing voor de silberling.  Duim omhoog

Zo staat er bij mij al jaren een plan D buiten dienst. Eens kijken of ik ook nog ergens zo’n plaatje heb liggen....

Grtz,
Niels
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #659 Gepost op: 9 Januari 2019, 18:59:07 »

Altijd leuk om te zien hoe ze bij het grote voorbeeld een brug bouwen (en eerst de oude afbreken).

Van het weekend ben ik ook nog bezig geweest met het station. De eerste eigenaar heeft dat op zich netjes in elkaar gezet, maar ongeschilderd. Ervaringen met andere bouwpakketten leren dat het niet gaat lukken dit zonder schade weer los te halen en eveneens op basis van eerdere ervaringen zie ik het ook niet zitten om het in gebouwde toestand te schilderen.
Om toch de plasticglans weg te krijgen een eerste proef gedaan met een wet wash en daarna krijt.
De wet wash is nu met water gedaan en heeft nauwelijks effect op het gladde plastic. Dus dat ga ik nog eens met terpentine proberen. Het effect van het krijt is wel zichtbaar en stemt hoopvol.



groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 42 43 [44] 45 46 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: