Toch niet de burgemeester van Waldijk?
Momenteel is de werkplaats van Plettenburg wat achterstanden aan het inlopen.
Een rijtuig dat al jaren op "Ausbesserung" wacht is een Silberling.
Het is ooit eens een meter omlaag gedoken, waarbij de schade beperkt was, maar wel verder rijden onmogelijk maakte.
Van beide draaistellen waren de klauwtjes die het draaipunt vormen, afgebroken. Vervangende draaistellen zijn duur, een speurtocht naar een goedkoop donorrijtuig leverde niks op en een gedacht zelfgeknutseld alternatief vond ik tot nu toe te veel werk. Maar bij het uitzoeken van een bakje met onderdelen, kwam ik een plastic plaatje tegen dat Roco soms meelevert bij haar rijtuigen. Geen idee waar het voor is, maar het past met de gaatjes precies in twee pinnetjes van het draaistel en geeft daarmee voldoende vlees om het draaistel met schroef en moeren vast te zetten.
Aangezien plaatjes vaak meer zeggen dan woorden, denk ik dat hieronder wel duidelijk wordt, hoe ik het heb gedaan.
Het messing buisje is 3,2 mm buitenmaat, 2,4 mm binnenmaat. Het schroefje is M 2.5. Dat past door blijkbaar toleranties net wel of net niet door het messing buisje, dus eventueel met een 2,5 mm boortje het buisje uitboren.
Ik heb de schroefjes niet afgezaagd, die komen nu in het interieur. Bewust gedaan zodat niet bij weinig lostrillen van het moertje het hele draaistel weer los komt. Overigens wel een beetje nagellak aangebracht om de kans op dat lostrillen wat te verkleinen.
En dan kan het rijtuig weer op de baan. Het heeft inmiddels een rondje gereden en dat ging zonder problemen.
De grootste uitdaging was eigenlijk nog het openen van het rijtuig. Ik begin bij Roco's altijd met het dak, maar daar was hier geen beweging in te krijgen. Blijkt dus een geheel te vormen met de zijwanden.
groet, Huub