Ik ben gisteren een beetje aan het fröbelen geweest met omroepberichten.
Beter goed gejat dan slecht verzonnen, dus met google kwam ik in een Duits forumbericht een verwijzing naar deze site tegen:
http://www.fromtexttospeech.com/Je tikt een tekst in, kiest de taal (helaas geen Nederlands), snelheid en of het een man of vrouw moet zijn die het spreekt en dan wordt een geluidsbestand gemaakt. Dat klinkt dan zo:
abfahrtgleis1 onbewerkt_1547650096.mp3Dat klinkt niet eens zo heel gek, maar nog niet echt het effect van een omroep.
In hetzelfde forumbericht werd ook verwezen naar het geluidbewerkingsprogramma
audacityDit programma gedownload en daarna het geluidsbestand gaan bewerken. Eerst in de equalizer omgevormd naar een telefoonstem. Daarna nog wat galm eroverheen gehaald en het tempo was naar mijn smaak nog iets te hoog, dus ook dat wat vertraagd.
Tenslotte op youtube een filmpje gezocht waar de typerende Bundesbahn-gong klonk. Dat kan in audacity direct worden opgenomen en vervolgens gekopieerd voor het stuk waar de dame begint te spreken. Ook nog wat gewerkt met de fade, om de overgangen wat minder abrupt te maken en dan is dit het resultaat:
abfahrtgleis1_1547649268.mp3Niet slecht voor een eerste poging, al zeg ik het zelf.
Ik ga nog eens proberen om de achtergrondruis van de gong weg te halen, zou ook moeten kunnen.
Ik heb eenzelfde bestand voor spoor 2. Beide zijn als wav-bestand geëxporteerd en worden nu door koploper gebruikt als er bepaalde treinen op een van de sporen staan en gaan vertrekken.
groet, Huub