Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 48 49 [50] 51 52 ... 158   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 899056 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 5 gasten bekijken dit topic.
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #735 Gepost op: 14 April 2019, 10:52:07 »

Het begroenen vordert langzaam maar gestaag.
Het blijft steeds weer spannend wat het resultaat is bij iedere vervolgstap, maar ik ben tot nu toe niet ontevreden.



De stofzuiger moet er nog over, als dat dit niet tot kaalslag leidt, laat ik dit stukje nu even voor wat het is. Misschien is het nog nodig om nog wat bij te werken, wat meer donkergroen bijvoorbeeld, maar daar wacht ik even mee tot de rest (overkant spoor die pas de basis laag heeft en het talud rechts die deels opnieuw moet) gedaan is.
Ik wil voorkomen dat ik nu nog wat extra doe, waar ik later weer spijt van heb.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #736 Gepost op: 24 April 2019, 13:36:19 »

Het mooie weer, de belastingdienst en diverse verplichtingen zorgen voor vertraging, maar het einde van de de eerste serieuze begroenignsactie komt in zicht.



Er moet nog wat struikgewas voor de uitlopende punt van de rots en het bruggetje moet bij de oprit nog aan beide kanten een vangrail krijgen.
Links wil ik eigenlijk nog wat verzinnen om de overgang naar de achtergrond wat camoufleren, zonder de opklapbaarheid van dit deel te belemmeren.
Her en der nog wat kleuraccenten aanbrengen met wetwash, dry- en/of airbrush en natuurlijk nog de trekdraden voor het inrijsein.
Alles bij elkaar dus nog genoeg te doen, maar ik ben tot nu toe al best wel happy met het resultaat.
Straks ga ik de landschapsbouw nog leuk vinden. Ieks...!!

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #737 Gepost op: 24 April 2019, 15:32:12 »

Altijd spannend, maar het opklappen gaat gelukkig nog steeds goed.  Cheesy



groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #738 Gepost op: 2 Mei 2019, 13:26:07 »

Afgelopen dagen verder gegaan met ballasten.
Dat heb ik in mijn modelbouwleven redelijk vaak gedaan, met meer of minder inspanning en dito overtuigend resultaat. Waarbij er niet noodzakelijk een verband was tussen inspanning en resultaat.  Grin
Ooit begonnen met woodland. Die leverden vroeger ook lijm in poedervorm. Heel simpel de lijmpoeder mengen met de ballast, ballast aanbrengen bij de rails, plantenspuit erover en de chemie deed verder haar werk.
Blijkbaar was dit voor de meeste modelspoorders te simpel of was de lijm gewoon een ongezond goedje, want volgens mij is het al jaren uit het assortiment.

Daarna de bekende druppel-methoden gebruikt, zowel met houtlijm als met boekbinderslijm. Werkt allemaal wel, maar het nadeel is dat je de baan eromheen moet afdekken vanwege het werk met de plantenspuit. En dat natmaken heeft een bijkomend nadeel, ik zie niet meer waar ik met de lijm ben geweest, waardoor ik onbedoeld wel eens stukken oversloeg bij het druppelen.
Ook de woodland-ballast bleek niet altijd een gelukkige keus. Het is egaal van kleur en komt zo uit het zakje niet erg europees over. Kun je natuurlijk weer verschillende kleuren mengen, maar om op het oog een overtuigend mengsel te krijgen, is voor mij wat teveel gevraagd.
Dus eerst op zoek naar een overtuigende kleur ballast. Ik heb na wat vergelijkingen gekozen voor Porfhyr dunkelbraun van Spurenwelten.

Vervolgens de eerste stukken nog op de houtlijm- resp. boekbinderslijmdruppelmethode gedaan.
Toen zag ik een filmpje op internet van iemand die zonder de boel eerst nat te maken de ballast indruppelde met voorstrijk.
Het leek me onwaarschijnlijk, maar het werkt echt.
Gewoon de ballast in model brengen, een make-up kwast bewijst daarbij goede diensten en daarna (zo'n kwast werkt trouwens ook heel goed om materieel af te stoffen) met een pipetje in de ballast druppelen.
Geen natte boel eromheen en je kunt steeds zien waar je geweest bent en waar niet.
Voorstrijk heb je in soorten en maten, zowel dun als geconcentreerd. Voor het ballasten gebruik ik voorstrijk muurverf poederende ondergrond van de Karwei, een dunne variant. Maar ik denk niet dat het heel spannend is wat je gebruikt.
Het geconcentreerde spul heb ik ook in huis, maar niet geprobeerd. Ik denk dat die voor dit doel te dik is. Bij het begrassen is het juist wel weer prettig dat het niet alle kanten op wegloopt.



De schroeven moeten er nog uit en daarna nog wat plekjes bijwerken, maar ik ben hier wel tevreden over.
Het wordt zo ook heel makkelijk om steeds een klein stukje te doen. Na een nachtje is het spul wel droog, dus je hoeft ook niet langdurig het treinverkeer stil te leggen.

Ook nog wat gedachtenspinsels laten gaan over de achtergrond in het opklapbare deel.



Gewoon een foto uitgeprint om te kijken of dat staat. Met een wat zorgvuldiger fotoselectie, wat meer wazigheid op die foto en nog wat struiken op de voorgrond zou zoiets een optie kunnen zijn.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #739 Gepost op: 2 Mei 2019, 16:44:53 »

Op de beurs in Houten staat de firma Peard, die tal van achtergrondfoto's in diverse maten verkoopt: https://www.peard.nl

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8818


265*


WWW
« Antwoord #740 Gepost op: 2 Mei 2019, 17:02:43 »

Ziet er goed uit Huub  Duim omhoog
Overigens heb ik nog nooit een plantenspuit gebruikt bij ballasten  Undecided
Mengsel houtlijm met water zo'n 1 : 4 à 5, drupje Dreft en gwoon zo druppelen.
Alle ballast in Waldijk is zo gefixeerd  Grin
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #741 Gepost op: 2 Mei 2019, 17:09:56 »

Peard ken ik, heb ik eerder ook overwogen, maar vond ze uiteindelijk toch niet zo geslaagd.
Ze zijn eigenlijk te helder voor een modelbaan. Om dieptewerking te bereiken, kun je beter wat meer wazigheid hebben, waarbij de kleuren naar achteren toe ook steeds grijzer worden. De foto die ik nu voor het idee heb neergezet, heeft dat wel iets, maar ook nog te weinig.
Misschien hou ik het ook gewoon bij de egale achtergrond. En anders aan het eind van de zomer eens richting Duitsland crossen om daar landschappen te fotograferen.
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #742 Gepost op: 2 Mei 2019, 20:51:16 »

Ik ben tot nu toe nog niet echt bezig geweest met de belading van goederenwagens.
Komt vast nog wel eens en dan kan dit filmpje goed van pas komen.

Alleraardigst filmpje van de DB over het beladen van goederenwagens.
Gelukkig voor de modelspoorders komen ook open wagens aan bod.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Joran
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 588


« Antwoord #743 Gepost op: 3 Mei 2019, 09:11:36 »

Voorstrijk gebruik ik ook. Plakt prima. Ik heb die van Alabastine. Ik bevochtig altijd nog wel met een spray, maar dat is dus niet nodig? Denk dat e.e.a. ook kan afhangen van de gebruikte ballast. Ik heb weleens ballast van Koemo.de geprobeerd. Heel fraai, maar kreeg het niet lekker geplakt. Toen nog met verdunde houtlijm. Op de een of andere manier bleef de lijm soms in 'bolletjes' op de ballast liggen. Waardoor het met de ballast aan de haal kreeg. Of ik kreeg kratertjes in de ballast.
Gelogd
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #744 Gepost op: 3 Mei 2019, 16:30:01 »

Met het Karwei-spul gaat het dus prima zonder eerst te bevochtigen.
Ik heb het net geprobeerd met de voorstrijk van Alabastine en dat gaat het niet, het blijft er gewoon op liggen.
Moet ik wel zeggen dat de Alabastine die ik heb, geconcentreerd is. Ik weet niet of dat voor alle Alabastines zo is.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #745 Gepost op: 7 Mei 2019, 09:57:27 »

Altijd leuk als ideeën navolging krijgen.

Bij mijn bezoek aan de Stoomtram Hoorn Medemblik heb ik ook het seinhuis bezocht.
En toe mijn blijde verrassing wordt ook daar gebuik gemaakt van een sleutelkastje.
De sleutel zit normaal in de handelinrichting

20190504_D7000_7649, Hoorn [NL] by hb foto, on Flickr

Als de sleutel uit de handelinrichting is, is de post uitgeschakeld en kan de sleutel in een sleutelkastje worden gebruikt om een andere sleutel vrij te geven.

20190504_D7000_7648, Hoorn [NL] by hb foto, on Flickr

Ze hebben daar in Hoorn vast inspiratie opgedaan in Plettenburg...  Cool  Wink

Meer foto's van het seinhuis in Hoorn op mijn flickr-pagina.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #746 Gepost op: 8 Mei 2019, 15:54:55 »

Vandaag voor het eerst sinds lange tijd weer gereden.
Altijd weer spannend of alles weer werkt, nee dus...  Undecided
Bij een test voor ik ging rijden, bleken van een deel van de baan de bezetmeldingen niet door te komen.
Probleem bleek uitiendelijk snel opgelost. Ik had i.v.m. het begrassen wat stekkers losgehaald. Mocht electronica onder de baan de hoge spanning van de begrasser niet leuk vinden, dan hoop ik daarmee het gebied waar het mis kan gaan flink te verkleinen. Ik had er wel aan gedacht de stekkers weer te verbinden, maar eentje niet goed vastgezet.
Na wat beperkte railpoetsacties, reed het daarna als gewenst.

Tussen het begrassen door ben ik afgelopen tijd ook nog bezig geweest met het station. Het is grotendeels geverfd en vuile regen en fijnstof hebben het een toonbaar uiterlijk gegeven.



De taxi's staan er als proef, maar ik denk dat ik daar gewone parkeerplaatsen van ga maken. De taxistandplaats komt dan rechts naast het station.

groet. Huub

edit: zpelvout....
« Laatste verandering: 8 Mei 2019, 18:50:34 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Noordwaarts
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 16727


300 *


« Antwoord #747 Gepost op: 8 Mei 2019, 18:06:42 »

Probellem bleek uitiendelijk snel opgelost.


Zo te zien zitten er egens nog een paar bitjes scheef.   Cheesy

mvg,
Gert
Gelogd

Danmark, mit andet hjemland / maire de Gertwiller (F), vivant dans La-tourbe-et-Vallée
Mijn eigen 'Gouden Pijl': Deansgate, het Ohrstedt-Bahnhof van Engeland! Officially Certified Viking™
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #748 Gepost op: 8 Mei 2019, 18:49:38 »

 Cheesy Cheesy
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8428


WWW
« Antwoord #749 Gepost op: 8 Mei 2019, 20:35:28 »

Vanavond kon het station van Plettenburg een nieuwe medewerker verwelkomen, Harry.
Harry holt gerne mal den Wagen, maar ook voor een bagagekarretje is hij wel te porren.
Even een snelle polaroid-foto met flits, in de toekomst zal hij vast wel eens beter gefotografeerd worden.



Kortom, het karretje staat er nu ook ogenschijnlijk niet meer doelloos bij.
Het technisch belang was vanaf het begin al groot, zonder de aanhanger rijden de meeste treinen het station zonder te stoppen voorbij...

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 48 49 [50] 51 52 ... 158   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: