Zoeken

 
Geavanceerd zoeken



Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: 
Wachtwoord:
Sessielengte:

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
Pagina's: 1 ... 67 68 [69] 70 71 ... 160   Omlaag
Print
Auteur Topic: Irgendwo in Deutschland  (gelezen 906366 keer)
0 geregistreerde gebruikers en 2 gasten bekijken dit topic.
GerardvV
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 1720


Enge buur bij de buren


« Antwoord #1020 Gepost op: 1 November 2019, 23:28:38 »

KL kentekens waren toch altijd zwart op geel? Wel geschilderd, geen geel reflecterende plaat.
Gelogd

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein 1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172* bij de buren
129* hier
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde.
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8451


WWW
« Antwoord #1021 Gepost op: 2 November 2019, 09:26:50 »

Zou zo maar kunnen, ik heb echt geen idee. Ik heb het modelletje aangeschaft omdat ik het me uit mijn jeugd herinner (of wat hier in elk geval op leek) en het erg karakteristiek is.

Oorspronkelijk was ook de bedoeling de baan qua aankleding in een vrij lange periode te plaatsen, beginnend in de vroege jaren 70 aan de kant waar het depot zich bevindt tot eind jaren 80 aan de fabriekskant.
Voor het depot klopt dat grotendeels nog wel, maar het station dat daar direct tegenaan ligt is al veel later in de tijd geplaatst. Om de simpele reden dat ik vooral bouw om en vanuit herinneringen. Mijn (vage) herinnering van een depot is uit 1972, maar verder heb ik afgezien van wat losse flarden de spoorwegen pas in de jaren 80 leren kennen. Nog veel later ging ik mij interesseren voor goederenmaterieel, zichtbaar in wagens op de baan die je in de jaren 80 nog niet tegenkwam.
Maar auto's die in mijn herinnering zitten, zijn juist weer vooral jaren 60 en 70 modellen.
Kortom, de baan wordt een groot anachronisme. Soms bewust, soms onbewust, zoals bij dit legervoertuig.
Eerste helft jaren 80 is wel een richtsnoer, maar geen dogma.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8451


WWW
« Antwoord #1022 Gepost op: 9 November 2019, 18:28:03 »

Er was al een aantal weken een ernstig veiligheidsprobleem in de beveiliging van Plettenburg (Stellwerk Pf).
Het inrijsein kon niet in de stand stop worden teruggebracht.

Het is een sein van Viessmann en die werken met een spoel die gedempt wordt met een veer, waardoor de seinvleugel toch enigszins rustig wordt omgezet. Maar die aandrijving is niet altijd even betrouwbaar, veel berichten hierover te vinden op het internet.
Van de week het sein maar eens uitgebouwd met de bedoeling er een servo als aandrijving in te zetten.
Onder het motto, hij doet het toch niet meer, dus er valt niks te slopen, de aandrijving geopend.
En toen bleek dat het probleem niet zozeer de spoel is, maar de eindafschakeling. Dus die eindafschakeling overbrugd, de aandrijving weer in elkaar gezet en het sein lijkt het weer goed te doen.

Helaas was de Signalmeisterei bij het weghalen van het sein een beetje te onvoorzichtig, waardoor een de decoder die seinen en een wissel aanstuurt, niet meer goed werkte. Daarom voor vandaag de plannen gewijzigd en naar Houten gefietst, om bij Rosoft een vervangende decoder te kopen. Oude decoder meegenomen met het idee, misschien kan Wim er nog wat mee.

Dat de service van Wim goed is, wist ik al. Maar je hebt service, Service met een hoofdletter en Topservice. En dit hoort zonder twijfel bij de laatste categorie. Ondanks dat ik de decoder zelf heb gesloopt en dit ook heb aangegeven, kreeg ik zonder iets te hoeven betalen een nieuwe decoder mee, levenslange garantie.  Shocked

Nu ik er dan toch was, ook de rest van de beurs maar bekeken. Even gekletst met Gert en wat langer met Daan (die nog steeds op zijn avatar lijkt). En ook nog een paar keer de portemonnee geopend, zodat er nu een heus blik politieagenten is (blik en agenten zullen vast wel eens in dit draadje voorbijkomen).
En het sein kon meteen geïnspecteerd worden vanuit een Klv 12.

Het ding rijdt ook nog, vrij goed zelfs.
Ik heb ze volgens mij nooit in de normale dienst gezien, maar wel een aantal zien staan bij de werkplaats in Nürnberg.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #1023 Gepost op: 9 November 2019, 18:50:03 »

Grappig voertuig is dat toch. Volgens mij lang geleden al eens bij Ruud in z'n draadje zien langskomen.
Mooi dat het sein weer werkt, dat had tot catastrofale situaties kunnen leiden op Plettenburg Hbf.  Cheesy
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8451


WWW
« Antwoord #1024 Gepost op: 9 November 2019, 19:04:46 »

Niks tegen de Plettenburgse machinisten en seinhuiswachters zeggen, maar die zitten er allemaal voor Jan Doedel.
Er is al jaren terug in en om Plettenburg ETCS geïnstalleerd met automatisch rijdende treinen.  Grin

Doet me denken aan een recente inspectie door de kinderen van mijn nichtje.
Had speciaal voor hen mijn enige trein met binnenverlichting laten rijden (Plan V), krijg ik de vraag van de oudste (8 jaar): "waarom brandt er eigenlijk licht in de trein, er zitten toch geen echte mensen in?"
Wat moet je daar nu mee...?  Huh?

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #1025 Gepost op: 9 November 2019, 19:52:35 »

 Grin  Grin  niks...gewoon doorgaan
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8451


WWW
« Antwoord #1026 Gepost op: 9 November 2019, 20:12:43 »

Hij heeft natuurlijk groot gelijk, binnenverlichting IS gewoon onzin in een modeltrein.  Cheesy

Net even onder de baan gekropen om de vervangende wisseldecoder te monteren. Het sein werkt weer zoals het hoort.
Op naar de volgende klus.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #1027 Gepost op: 9 November 2019, 20:22:23 »

Had je kortsluiting gemaakt en componenten opgeblazen?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8451


WWW
« Antwoord #1028 Gepost op: 9 November 2019, 20:53:52 »

Je gaat door voor de koelkast.
Bedrading los gehaald terwijl de spanning op de baan stond. Als dan zo'n draad niet netjes gaat hangen, maar in het wilde weg ergens naar toe springt, kan dat het einde van de decoder betekenen.   Undecided
Eigenlijk dus gewoon de schuld van een wispelturige stroomdraad.  Grin
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #1029 Gepost op: 9 November 2019, 21:49:19 »

Ja, want die had de spanning niet afgeschakeld... Tongue
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8451


WWW
« Antwoord #1030 Gepost op: 10 November 2019, 12:39:18 »

Vreugde en verdriet liggen dicht bij elkaar, ook in de hobby.
Kon ik gisteren met vreugde de komst van de Klv 12 naar Plettenburg melden, vandaag vraag ik me af wat ik me daarmee op de hals heb gehaald.
Er blijkt een stel dienstkloppers in te zitten. Situaties die niet helemaal volgens de regels zijn, maar al jaren geen probleem opleveren, worden ineens als levensgevaarlijk beschouwd.

Nu hebben de heren in het inspectievoertuig weer ontdekt dat op een openbare overweg overwegbomen en andreaskruisen ontbreken. En dan niet gewoon even bij een goed diner melden dat daar op termijn wel iets aan gedaan moet worden. Nee, de politie wordt gealarmeerd en die hebben natuurlijk direct de hele boel afgezet.


Er is zelfs een speurhond bij! Ze denken zeker op die manier de bomen te vinden.  

Nou ja, jullie hebben nu ook het blik (in de vorm van een VW-busje) politieagenten (als zichzelf) gezien.

groet, Huub
« Laatste verandering: 10 November 2019, 12:57:07 door hubertus » Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Jakop de Bruin
Global Moderator
Hero Member

Offline Offline

Berichten: 8829


265*


WWW
« Antwoord #1031 Gepost op: 10 November 2019, 13:21:10 »

Je haalt je weer heel wat op de hals... Cheesy

Wat ligt daar voor graafbak-achtig-iets naast de weg?
Gelogd

Waldijk '80-'93 en '00-'09
Waldijk on Flickr
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8451


WWW
« Antwoord #1032 Gepost op: 10 November 2019, 13:38:44 »

Dat is de voet van de overwegboom. Die bak is de ruimte waarin het contragewicht beweegt, het draaipunt van de boom zit linksboven.
Ik heb het plan om de bomen met een servo te bewegen. Maar servo's hebben soms last van ongewenste bewegingen, die meestal ongecontroleerd zijn. Ik denk niet dat een overwegboom daar tegen kan.
Nu zijn op die plek ESU-servo's gepland en die lijken vrij stabiel, maar ik ben nog net niet zover dat ik een directe aansturing, dus servo-armpje direct verbonden met de boom, al aandurf.
Aan de andere kant, misschien gewoon doen. In het ergste geval heb ik iets te repareren.

groet, Huub
Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8451


WWW
« Antwoord #1033 Gepost op: 10 November 2019, 18:30:01 »

Omdat het zo'n schatje is nog een foonfoto naast een grote zus.

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
hubertus
Hero Member

Online Online

Berichten: 8451


WWW
« Antwoord #1034 Gepost op: 11 November 2019, 21:09:16 »

Ik heb vorige week voor een paar euro een mini-cameraatje gekocht bij de action. Is een klein kubusje van zo'n 2 cm waar een micro-SD kaart in past. Gezien de prijs moet je niet veel van de kwaliteit verwachten, maar ik wilde eens kijken of ik hiermee de sporen kan inspecteren, zoiets past makkelijk op een platte wagen.
Niet wetende natuurlijk dat ik zaterdag met de Klv 12 thuis zou komen, die de camera eigenlijk bij voorbaat overbodig maakt.  Grin

Vanavond toch eens geprobeerd of het wat is. Het beeld is minder beroerd dan ik had verwacht en kan denk ik wel voor mijn doel gebruikt worden. Om een indruk te krijgen, een >filmpje< van het vertrek uit het station van Plettenburg. Het geluid heb ik weggehaald, dat is namelijk wel wat je van de prijs mag verwachten.
Het cameraatje stond trouwens los op een wagen, ik denk dat dat de oorzaak is van het springende beeld.
Het zal voor het grote publiek vermoedelijk bij deze ene cabinerit blijven, mijn baan is er nu eenmaal niet echt op gebouwd.

groet, Huub

Gelogd

Plettenburg, DB jaren '80 in H0
Pagina's: 1 ... 67 68 [69] 70 71 ... 160   Omhoog
Print
Modelspoorwijzer.net - ForumAlgemeenMijn baanTopic: Irgendwo in Deutschland
« vorige volgende »
Ga naar: